Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:33

bron incl filmpje ; http://www.telegraaf.nl:80/binnenland/5 ... html?p=2,1

De man die zijn leven lang wijdde aan het dierenleven in dit beschermde gebied van de Vereniging Natuurmonumenten: "Door de lange vorstperiode is er te weinig voedsel, de besneeuwde ondergrond is keihard bevroren. Daarom heb ik de afgelopen tijd van mijn eigen centen tarwe, worteltjes en bieten gekocht. Om ze bij te voeren en te voorkomen dat ze dit terrein ontvluchten, op zoek naar eten." Wijzend op het dode hertje: "Want zo'n jacht naar voedsel kost dierenlevens en is bovendien levensgevaarlijk voor weggebruikers. De beesten steken met hun lege magen massaal de weg over, automobilisten rijden zich vervolgens te pletter."

Maar 73-jarige Joop Doornbosch moet zijn liefde voor de natuur duur bekopen. Gisteren kreeg hij bezoek van John Klippel. 'Inspecteur Groene Wetgeving, directie subsidie, handhaving en vergunningen sector handhaving provincie Noord-Holland'. Zoals zijn visitekaartje trots vermeldt.

De norse opsporingsambtenaar slingerde de jachtopzichter op de bon voor het voeren van het hongerige vee. Bij wet verboden, het openbaar ministerie zal later bepalen hoe hoog de boete wordt. Ruimte voor discussie of overleg was er niet. Doornbosch: "Daar ga je dan met je goede bedoelingen."

"Vorige week stond er op de website van De Telegraaf een videofilm van mij. Hoe ik de herten voer. En een paar dagen later krijg ik dus bezoek van deze kranige bromsnor. Met dank aan de 'groene maffia' die het in Nederland voor het zeggen heeft." Met het leeggebloede hert aan zijn voeten: "Voor hem is het te laat. En misschien sterft vrouwtje Bambi vanavond in een poging haar honger te stillen. Kijk nou naar die lieve bruine ogen... Dan komt zo'n regelnicht, getipt door één of andere zwaar gesubsidieerde organisatie, en slingert mij op de bon. Hoe gek is het geworden in dit land? Ik hou van dieren, ik hou van de natuur, ik ben een man van de praktijk, ik heb hier mijn hele leven gewerkt!"

Ellendige dood

Drie dode herten en reeën haalde Doornbosch afgelopen dagen uit de scherpe punten van de houten afrastering rondom het natuurgebied, sommige beesten stierven een langzame en ellendige dood. Omdat er in het terrein niets te eten is, gingen ze op zoek naar voedsel buiten hun reservaat. Met volgegeten buiken, keerden de herten terug. Maar loom, door het toegenomen gewicht, sprongen ze zich letterlijk dood in het hekwerk. Door ze bínnen het gebied bij te voeren, wilde Joop Doornbosch de dierendrama's voorkomen.

In de tuin van zijn boshuis aan de Duin en Kruidbergerweg in Driehuis zegt hij: "En nu ben ík dus de crimineel." Vereniging Natuurmonumenten, organisatie waar Joop dertig jaar lang voor werkte, heeft geen medelijden met haar voormalige jachtopziener. Op het hoofdkwartier in 's-Graveland weet Annet Les: "Hélémáál niet nodig hoor, om die herten en reeën te voeren, ze zitten ruim in hun vetreserves. Pas als het in april nog dit weer is, verandert die situatie. De heer Doornbosch had dat moeten weten. Hij is lastig, zoekt alleen maar problemen. O, zijn er dode herten, hebben zich reeën in hekken doodgelopen? Nou, daar weet ik niets van!"

Geschrokken

Ook 'opsporingsambtenaar groene wetgeving', de man die Joop met een bekeuring opzadelde, doet of zijn neus bloedt. Of hij is gestuurd door Natuurmonumenten, om die lastige jachtopziener voor eens en voor altijd het zwijgen op te leggen? "Mag ik echt niets over zeggen", mompelt John Klippel geschrokken door de telefoon. "Het is wel voor het eerst in vijftien jaar dat ik in Noord-Holland iemand voor het bijvoeren van herten en reeën heb moeten bekeuren..."

Joop Doornbosch is ontgoocheld, niet in de laatste plaats door de reactie van zijn voormalige werkgever. In het natuurgebied is daags na zijn pensionering zelfs een stuk grond naar hem en zijn vader, ook jachtopziener, vernoemd. De Doornbosch Duinen.

Niet uitleggen

"Ik heb altijd naar eer en geweten voor die club gewerkt", vertelt hij. "Maar hoe kun je hongerige hertjes nou toch laten sterven, omdat ze buiten hun territorium op zoek moeten naar voedsel? En hoe kun je mensen verbieden ze bij te voeren...? Er komen hier vaak schoolkinderen, om naar de dieren te kijken. Dit verhaal kan ik ze écht niet uitleggen. Ik pas, mevrouw Les op haar mooie hoofdkantoor in 's-Graveland mag het doen!"

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:34

Je broek zakt af (athans de mijne) we zijn weer goed bezig !

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:36

nou ja, we kunnen nu i.i.g ook een discussie beginnen over hertjes voeren i.p.v enkel paardjes. :+

*edit typfout*

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:42

Hoe bedoel je dat door meer wetgeving het leed alleen maar erger wordt. Goed gedaan Joop Doornbosch. Van mij heb je groot gelijk. Wij voeren toch ook massaal een eenden en vogels. Dat zijn toch ook wilde dieren die hulp nodig hebben in deze tijd. Straks mag dat ook niet meer. Er mogen meer Jopen opstaan in dit land.

capopjekop

Berichten: 30678
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:45

Ik snap het ook niet. De natuur zijn gang gaan is leuk en aardig. Maar ik ben het wel met die meneer eens, de ondergrond is vrij hard en relatief gezien hebben dieren in ons land niet de ruimte om te gaan zoeken naar meer voedsel.

Nu weet ik trouwens wel waarom ik de telegraaf nooit lees, wat een tekst :+

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:52

tja, hoe kun je het "wild" noemen als er een hek omheen staat ? En idd wat Rainbow zegt, we worden al maanden aangemoedigd om vogels bij te voeren 8)7 dat doe ik ook...incl de reigers (wel liefst niet met mijn eigen vijvervissen..) maar vogels kun je nu per definitie niet opsluiten.

Het zg "wild" wat wij nederlanders voor de "leuk" of gemak hebben uitgezet blijkt niemand verantwoordelijkheid voor durven te nemen.

Kan je wel vertellen dat als ik aan de grens van zo'n gebied zou wonen dat ik het toch echt niet had kunnen laten om een paar pakken hooi (de 400kg variant) daar achter te laten. Laat ze maar komen met die boete, stelletje bureau-natuurbeschermers.

demiyolu
Berichten: 305
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Zandvoort

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:02

En als het nou een of ander amateurtje was maar deze man heeft zoveel kennis van zaken! Alsof hij het als tijdverdrijf doet ipv uit noodzaak. Ik denk niet dat er veel herten zijn die al zo'n extreme winter meegemaakt hebben. Als het voor de herten niet mag dan iig voor de weggebruikers idd, maar op dat argument zie je ze nergens terugkomen. Dat gebeurt waarschijnlijk pas zodra er verkeersongelukken zijn.

Alet74

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:02

ON -> NM

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:08

Tjonge jonge, ze tikken hier toch niet helemaal lekker meer als je het mij vraagt.
Eindelijk eens iemand die echt om dieren geeft.

Pas maar op iedereen die de vogeltjes voert. :(

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:12

Ik vraag me altijd af waarom dat stelletje strak in t pak gestoken zeikerds niet eens zelf een maandje met dit weer komt werken op zo'n natuurgebied. Laat ze *** eerst eens kennis van zaken opdoen in plaats van met hun basisschool biologie en hun "laat de natuur voor wat die is" mentaliteit van achter een bureautje bij de warme kachel regeltjes op stellen.

Dat je je niet met de natuur moet bemoeien kan je, net als bijna alle andere dingen, niet zwart-wit nemen! Natuur in Nederland is bijna geen natuur meer. Beesten zitten achter hekken en ze zitten met veel te veel op een te kleine ruimte, hoe moeten al die beesten daar voldoende voedsel halen? Laat men dat nou eens begrijpen! En als er dan last is van een overpopulatie in de zomer, schiet die dieren dan af ipv. ze te laten doodhongeren.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:13

goed gedaan joop!

het "wild" hier in nederland is geen wild, dat zijn verkapte huisdieren geworden van staatsbosbeheer.
De vogeltjes mogen nee moeten we wel bijvoeren en waarom? omdat dat zo leuk staat in de tuin????

Ook de reeen etc hebben het nu erg zwaar en kunnen echt wel wat hulp van ons mensen gebruiken om te kunnen overleven.
Ik zie hier nu dagelijks een groepje herten op ons voormalige bietenland naar achtergebleven bieten zoeken en iedere dag leg ik net naast de omheining van de paddock een flinke toef hooi (een plek waar normaal de herten echt niet komen) toch is ieder ochtend het hooi weg en zie ik de sporen van herten, konijnen, hazen en weet ik wat nog meer. Hoezo het 'wild' lijd niet door de strenge winter?
ik snap best dat "men" uit is op een natuurlijke selectie maar nederland is hier gewoon te klein voor en heeft geen natuurlijke vijanden rondlopen voor oa de herten, de wolf wordt immers hartnekkig teruggedreven.....

Ik hoop eigenlijk dat vooral de bestuurders van staatsbosbeheer zich eens achter de oren krabben..........

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:14

sneu, op alle fronten!

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:21

Belachelijk dit! Geef zo'n man dan een waarschuwing en doe niet zoiets. Zoals hier al eerder gezegd, echt wild leven onze 'wilde dieren' niet meer. Dan moet je ook niet van ze verwachten dat ze ten allen tijden hun eigen kostje bij elkaar kunnen scharrelen. En dan is iemand eindelijk zo verstandig om bij te gaan voeren en krijgt ie de natuurpolitie op z'n dak en een flinke boete toe. Natuurmonumenten scoort bepaald geen punten met dit soort acties...

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:16

erg flauw dat ze hem niet een waarschuwing gegeven hebben.
goed dat hij de media opzoekt.

als je een hek om dieren heen plaats moet je voor ze zorgen. de natuurgebieden in nederland zijn zo
klein, dat is niet te vergelijken met in het 'wild' leven.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:49

Wat nou waarschuwing, deze man betaald uit eigen zak het voer om die dieren te helpen.
Die die regelnicht die dit bedenkt om die man te straffen moet een boete krijgen, flapdrol dat die is.

Tallout

Berichten: 5948
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:59

Welke achterlijke idioot heeft bedacht die man een boete te geven voor zorgen van de dieren.
Vogels moeten bijgevoerd worden, waarom herten niet?

De beheerder van het land meot een boete krijgen voor verwaarlosing van zijn/haar dieren.

Ik had het al op de telegraaf gelezen gister, ik kan er nog steeds niet over uit :n.

LF_xx_D

Berichten: 1902
Geregistreerd: 03-05-07

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:34

Wat ?
Dit is wel heel erg belachelijk! Sinds wanneer mogen we geen dieren meer voeren in de winter? :oo

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:58

Ik hoorde het gister al en vond het ook ronduit belachelijk.

herten springen over het hek en worden gespiest...ja leuk...nog leuker is wanneer het een hert wel lukt en vervolgens bovenop een auto knalt met een jong gezin erin.....jaaaa kicken man!!

verder snoer ik mezelf maar de mond :x

Berdien

Berichten: 64559
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:19

Stuk komt van de telegraaf niet? Is aan alles te merken, woordkeus en vooral de walgelijke sensatiedrang die in dit stuk naar voren komt.
Goede insteek in principe van deze Joop, maar ik betwijfel sterk of dit de juiste aanpak is. Zéker iemand die altijd bij een dergelijke organisatie heeft gewerkt moet weten dat dit niet de juiste manier is. Daarnaast vraag ik me af of je herten goed bij kunt voeren met een beetje tarwe, bieten en worteltjes.

Afijn, sneu is het wel. Maar de insteek en opzet van het artikel.. :n :n

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:27

_/-\o_ niets dan respect voor Joop de Jachtopziener.

En stiekem al jaren jaloers als ik met mijn paard langs zijn huis rijd. Daar wil ik ook wonen. :o :D


Zo en nu ga ik weer de wilde vogels en eenden voeren en de wilde hazen achter op het veld. :Y) Van mij mag de lente snel komen.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:00

Werkelijk waar belachelijk !!!
Wat een stelletje zeikers zeg !
Laat ze maar eens opgesloten zitten op die kantoren en dan net genoeg eten voor 10 man terwijl er 15 zittten, eens kijken of ze wa anders te zeggen hebben.
Afschieten zulke mensen, meer kan ik er nie van zeggen !

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:30

Berdien schreef:
Stuk komt van de telegraaf niet? Is aan alles te merken, woordkeus en vooral de walgelijke sensatiedrang die in dit stuk naar voren komt.
Goede insteek in principe van deze Joop, maar ik betwijfel sterk of dit de juiste aanpak is. Zéker iemand die altijd bij een dergelijke organisatie heeft gewerkt moet weten dat dit niet de juiste manier is. Daarnaast vraag ik me af of je herten goed bij kunt voeren met een beetje tarwe, bieten en worteltjes.

Afijn, sneu is het wel. Maar de insteek en opzet van het artikel.. :n :n


In het filmpje zie je die persoon zelf aan het woord- wat je ook persoonlijk vind van "de Telegraaf" het is wel de enige krant die aandacht besteedt aan dierenleed (of dat nu uit sensatiedrang is kan me eigenlijk weinig schelen!)

Iemand die JUIST al jaren bij deze organisatie heeft gewerkt weet heel goed het verschil tussen een "normale" winter en deze winter. Ik weet niet hoe het bij jou is maar mijn paarden staan al 5wkn stil, wel buiten, maar rijden kon ik niet- dat is in de 25 jaar dat ik eigen paarden aan huis heb nog niet voorgekomen.

Wat hij ze bijvoert komt uit zijn eigen zak, dus als hij aan tarwe, bieten en wortels voor een schappelijke prijs kan komen: petje af ! of vind je dat hij zijn hypotheek maar moet verhogen om op te lossen wat een paar geiten-wollen-sokken figuren in het leven hebben geroepen :7

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:38

Ik vind het erg triest... In plaats van dat zou nou mensen gaan bekeuren die daadwerkelijk ernstige dingen doen.

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:00

Het wordt ook steeds erger met nederland.
Zijn die mensen echt zo dom of konden ze niks anders vinden om een bekeuring voor te geven.
Ik denk dat ik maar moet gaan onderduiken want ik heb net het brood aan de eendjes op gevoerd dus wie weet straks gooien ze me nog in het gevang

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:48

Je kan daarvoor een boete krijgen wegens het "dumpen" van afval. Heeft iemand afgelopen zomer gehad die de eendjes voerde. Het was mijn OMA de milieu vervuilster _O- Het arme mens wist niet wat haar overkwam.

Het word allen maar gekker in deze wereld. 8)7