Koetsier Schouwink geeft strijd tegen gemeente niet op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Koetsier Schouwink geeft strijd tegen gemeente niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:06

www.tctubantia.nl

Koetsier Jan Schouwink is dezer dagen met paard en wagen in het centrum tre vinden. Hij brengt scholieren naar de ijsbaan op de Oude Markt. Schouwink mag eigenlijk niet met zijn paarden in de stad komen. Maar een ander mag dat wel. Hij hoopt door zijn actie dat de gemeente overstag gaat en hem de ruimte geeft om met zijn koetsen ritjes in het centrum te maken.

De meeste kinderen van de groepen zeven en acht genieten volop van de tocht met koets en paarden door de binnenstad. Uitbundig zwaaien ze naar de weinige voorbijgangers op deze maandagochtend. Op de bok van de eerste koets leidt Jan Schouwink de zwarte paarden rustig langs de ijsbaan op de Oude Markt, een groep joelende kinderen en langs een hijskraan die kerstbomen op het stadhuis plaatst. Stalhouderij Schouwink vervoert deze ochtend met twee koetsen kinderen van basisschool Het Vastert in Stroinkslanden naar de ijsbaan op de Oude Markt. Dat de gemeente het liefst alle paarden uit de binnenstad weert, negeert Schouwink. „Voor 11 uur kan iedereen het stadserf op, ik heb geen bord gezien dat het niet mag.”

Jan Schouwink is er dinsdag opnieuw met enkele groepen scholieren. Hij laat ze bij de ijsbaan uitstappen, waarna koets en paard eventjes mogen pauzeren. „Al sinds kerst vorig jaar ben ik bezig een vergunning te krijgen om met paarden en koets ritten over het stadserf te maken. Ik had het al bijna opgegeven. Maar afgelopen vrijdag mocht opeens de Bijenkorf wel een pakjeskoets laten rijden op het Van Heekplein. Dat is meten met twee maten. Ik mag niet wat een ander wel mag.” Hij wil met zijn rondritten de gemeente dwingen tot actie. „Ik heb vorig week donderdag drie kwartier op het stadskantoor gewacht. De betrokken ambtenaar weigerde naar beneden te komen.”