De publieke opinie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

De publieke opinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:51

Bron: De paardenkrant

Deze column verscheen vrijdag 27 november in De Paardenkrant.

S. Wensing _ 09-11-27 _ Publieke opinie
Ik vind het niet zo interessant om te onderzoeken of de landenproef dressuur nu uit één of uit twee proeven moet bestaan. Het publiek komt toch niet en is alleen voor de kür op muziek te porren. De niet-paardensportliefhebber blijft sowieso thuis, want als we de lezers van geenstijl mogen geloven, is het laten dansen van een paard op muziek een ernstige vorm van dierenmishandeling. De blauwe tong van Scandic heeft veel losgemaakt en helaas is onze dressuurkoningin zo onhandig geweest om in een landelijk dagblad de vrijheid van meningsuiting te bekritiseren. Dat is vragen om problemen en die zijn er.

De publieke opinie kan niet afgedaan worden met de enkele – onjuiste – constatering dat het merendeel er geen verstand van heeft. Het winnen van medailles zegt niets over het welzijn van het paard. Het inzetten van een paard op een manege evenmin. Ik denk dat op geen enkele wijze vast te stellen is of een gedomesticeerd sportpaard het beter heeft dan een dier in het wild.

Wanneer de publieke opinie zich afkeert van de wijze waarop de paarden getraind worden is dit wel een aandachtspunt. De vele tentoongespreide beelden van paarden en pony’s in het ldr-systeem rechtvaardigen zeker kritische vragen. De beoefenaars van het met de kin op de borst laten lopen hebben maar één uitleg en dat is dat die paarden losser worden. Het is dus een soort gymnastiek.

Ik ga in deze column de discussie over laag, rond en diep rijden niet oprakelen, maar ik vind het niet verwonderlijk dat zowel paardensportbeoefenaars als buitenstaanders dit geen plezierig beeld vinden. Wel weet ik zeker dat het naar beneden trekken van het hoofd invloed heeft op het omhoog tillen van de benen. En dat gegeven is wel een discussiepunt.

Mij is ter ore gekomen dat een grote publieke zender bezig is met een reportage over misstanden in de paardenbranche. De paardensport ligt onder vuur en dat is een ongewenste ontwikkeling. Ik vind dan ook dat de paardenwereld verplicht is om te werken aan de PR. Naar buiten toe moet worden uitgedragen dat de paardensport en de paardenhouderij uiterst alert zijn op het gebied van het paardenwelzijn.

In mijn vorige column schreef ik al dat de straffen van het tuchtcollege van de KNHS niet mals zijn, vergeleken bij het commune strafrecht. De politiek heeft paardenwelzijn op haar agenda en de Partij voor de Dieren en de Dierenbescherming zijn er ook nog. Ik ben het met de ldr ruiters eens dat nog niet zo eenvoudig vast te stellen is of deze wijze van trainen gekwalificeerd kan worden als dierenmishandeling. Echter nu de schijn zo tegen is, zullen deze ruiters met meer tekst en uitleg moeten komen. Een clinic is niet voldoende.

Op geenstijl trof ik zelfs een doodsverwensing aan. Dat gaat wel heel ver en is verwerpelijk, maar het geeft ook aan dat er toch echt iets aan de hand is. De paardensport is nog steeds in handen van een klein eliteclubje, dat niet door heeft dat zij bij gratie van de massa bestaansrecht heeft. De topsporters moeten naar de minder begenadigde sporters transparanter en toegankelijker worden.

Overigens vindt een groot deel van de publieke opinie dat paardensport geen sport is en het een schande is dat dit op de Olympische Spelen wordt beoefend. Hongkong is een mooi voorbeeld van de desinteresse van het Chinese publiek dat op de tribunes lag te slapen. Waarom wordt de massa niet gevraagd wat er in de dressuur moet gebeuren? Waarom wordt dit weer overgelaten aan een klein select groepje met eigen interesses en eigen belangen? De KNHS zou er goed aan doen om hier eens van af te stappen.

Helaas wijst de benoeming van de nieuwe bondscoach dressuur pony’s in een andere richting. Echt heel jammer en mijns inziens een gemiste kans. Ik denk dat de KNHS hiermee wil bereiken dat kinderen al op jonge leeftijd moeten weten wie de dienst uitmaakt.

(Paarden)advocaat mr. Stephan Wensing

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:00

Er zijn verschillende mogelijkheden om het niveau van welzijn te bepalen van wilde versus sportpaarden.
Het punt is echter dat dit irrelevant is want de discussie betreft het gebruík van gedomesticeerde paarden.

Er is een goed verankerde wetenschappelijke basis mbt de ethologie en de welzijnscriteria van gedomesticeerde paarden en daar kan probleemloos aan getoetst worden.

Mbt het gebruík van gedomesticeerde dieren is er zélfs in het daarmee niet voorop lopende NL al een eeuw invulling van de ethiek.
De enige vraag is waarom deze niet op paardrijden wordt toegepast, waar het (Rij)PaardenBesluit blijft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 12:04

Daar gaat dit bericht niet over HC.
Het gaat erover dat dat zowel paardensportbeoefenaars als buitenstaanders dit geen plezierig beeld vinden.

En over het feit wat de publieke opinie op de lange termijn gaat doen met de dressuursport.
Als teveel mensen (wereldwijd) duidelijk gaan maken dat ze dit liever niet zien is het erg naief om te denken dat dit geen invloed zal hebben en dat je het kunt afdoen met: zorg eerst maar eens dat je het beter kan.

Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar het tv programma wat er blijkbaar aan zit te komen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:11

Het leven is geen wetenschap denk ik. Het is meer een moreel aspect.
Vrees dat het paardenwelzijn zich toespitst op een heel ander gebied. In ieder geval niet op rijden. De top is nu eenmaal lastig te bekritiseren. Daar is o.a. lef voor nodig en geen angst voor belangen.

Wat is het grote publiek, en welke zender zou iets aandurven zonder leden te verliezen.

Het is een heel gemakkelijk argument 'wat weet u er nu van'. Gelukkig hoeft een mens niet alles zelf te proberen voor hij kan zeggen dat het onetisch is. Mensen kunnen kiezen, en hun mening geven. Dieren niet, die zoen zoals ze zijn. Paarden in het bijzonder, die klagen niet.
Vast een hele foute vergeliking, maar na 24 jaar werken in het gevangeniswezen durf ik te zeggen dat er maar heel weinig toppertjes hebben vastgezeten. Op de een of ander manier worden die gespaard. Klasse justitie?
Ik ben er in gaan geloven....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 14:28

Paardentango schreef:
Wat is het grote publiek, en welke zender zou iets aandurven zonder leden te verliezen.

Hoezo leden verliezen? Denk niet dat een zender wakker ligt als wat dressuurliefhebbers hun lidmaatschap opzeggen vanwege een programma. Zoveel zijn dat er nu ook weer niet op het grote geheel.
Bovendien bestaat er ook nog zoiets als de commerciële televisie, maar ik hoop eerlijk gezegd dat het een programma wordt zoals Zembla.

Ach er zijn zoveel agrumenten die gebruikt worden om hier vooral maar niet over te discusseren: Probeer het eerst zelf maar eens te bereiken, je bent jaloers, er zijn wel ergere dingen als dit (hele populaire :D), die mensen weten heus wel waar ze mee bezig zijn etc. etc.
Dat soort dingen zal deze discussie niet doen stoppen, eerder grimmiger maken.

De heer Wensing haalt een paar hele interessante dingen aan in zijn column waar best eens over nagedacht mag worden.
Het lijkt me beter dat de paardenwereld daar zelf over nadenkt dan af te wachten tot anderen er over na gaan denken.

Paardentango

Re: De publieke opinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:17

Toch wel, onze Nederlandse televisie is redelijk objectief en neutraal. Op zich niet echt verkeerd, maar misschien zitten er meer belangen bij dan alleen dat.
Het maakt me wel nieuwsgierig naar welke zender zich bezig (durft) te houden met de zogenaamde topsport.
Hoe is eigenlijk ooit het barreren aangeoakt, toen bestond er nog geen bokt toch?

Die Hr. Wensing is inderdaad interessant, weet een mening heel goed weer te geven en dat goed te verwoorden.
Mag dat wel mensen die niet zomaar met de grote stroom van algemeenheden meegaan, maar zelfstandig kritisch nadenken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 19:23

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:01

S.Wensing schreef:
Op geenstijl trof ik zelfs een doodsverwensing aan. Dat gaat wel heel ver en is verwerpelijk, maar het geeft ook aan dat er toch echt iets aan de hand is.

Dit zegt helemaal niets over de publieke opinie omtrent paardensport maar alles over het niveau van geenstijl. Dit soort bedreigingen worden daar helaas aan de lopende band gemaakt over de meest uiteenlopende zaken. Verder is het een gegeven dat de extremisten onder de actievoerders voor het dierenwelzijn de mens zelf niet als diersoort zien want de medemens mag wel naar hartelust bedreigd of daadwerkelijk verwond/gedood worden in hun ogen.

Ik ben het met de schrijver van het artikel eens dat er vermoedelijk veel mensen zijn die het LDR rijden niet fijn vinden om naar te kijken en ik kan me zeer goed voorstellen dat het alleen al op die grond niet meer toegestaan zal zijn. Dat heeft dan niets met eerlijke en wetenschappelijke bevindingen te maken, maar zo werkt het gewoon onder druk van de publieke opinie. Het is maar wat de bestrijders van dierenleed bovenaan de agenda zetten.

Of paardrijden al dan niet een sport is daar zijn alleen op bokt al pagina's over volgeschreven. Op dit moment zijn er meer dan 50 miljoen mensen in China die regelmatig snooker spelen. Televisieprogramma's van grote snookertoernooien krijgen daar een aantal kijkers in de honderden miljoenen. Ik voorspel dus dat snooker binnenkort tot absolute topsport wordt gebombardeerd en dan bijvoorbeeld de plaats van paardensport op de olympische spelen zal innemen. Er zal vast en zeker geen paard van wakker liggen. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:03

Zoals je het nu quote lijkt het of het mijn woorden zijn en dat zijn het dus niet. ;)

Wat geenstijl betreft neem ik het ook met een korreltje zout. Dat zijn niet eens extremisten maar gewoon een stel verveelde pubers die daar dit soort opmerkingen plaatsen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:13

ThePast03 schreef:
Zoals je het nu quote lijkt het of het mijn woorden zijn en dat zijn het dus niet. ;)

Wat geenstijl betreft neem ik het ook met een korreltje zout. Dat zijn niet eens extremisten maar gewoon een stel verveelde pubers die daar dit soort opmerkingen plaatsen.

Ik had de quote al aangepast, sorry je hebt helemaal gelijk ook over het puberale gedrag.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:17

Hermelientje schreef:
Ik had de quote al aangepast, sorry je hebt helemaal gelijk ook over het puberale gedrag.

Bedankt voor het aanpassen. ;)