het verbod op het houden van evenementen aangepast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

het verbod op het houden van evenementen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-03 20:38

www.minlnv.nl
www.minlnv.nl


Dossier Klassieke Vogelpest
Wijziging Regelingen


Inleiding
Met deze regeling worden de Regeling vervoersbeperkingsgebieden pluimvee 2003 en de Tijdelijke regeling vervoers- en exportverbod pluimvee 2003 I gewijzigd. Met deze wijzigingen worden de voorzieningen die zijn getroffen voor het vervoer en de aanwending van dierlijke mest enigszins gewijzigd en wordt het verbod op het houden van evenementen aangepast.


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-03 20:39

Mest
Omdat is gebleken dat de mest van niet AI-gevoelige dieren afkomstig van besmet of verdacht verklaarde bedrijven nauwelijks veterinaire risico's met zich brengt en de mestopslagen van deze bedrijven overvol zijn, is besloten, teneinde voor dit probleem een oplossing te bieden en veterinaire risico's te voorkomen, ook het vervoer en de aanwending van deze mest onder voorwaarden mogelijk te maken. Tevens wordt met deze regeling mogelijk dat vloeibare mest, niet zijnde mest van AI-gevoelige dieren, van het bedrijf wordt afgevoerd naar een locatie waar de mest wordt opgeslagen in afgesloten silo's. Deze voorziening wordt getroffen voor zowel de bedrijven in de vervoerbeperkingsgebieden (artikel I, onderdeel A, onder 2), als de bedrijven in de rest van Nederland (artikel II, onderdeel A, onder 3), met dien verstande dat dit vervoer slechts plaatsvindt binnen de compartimentsgrenzen. De vervoermiddelen die betrokken zijn bij het vervoer van de mest van het bedrijf en de werktuigen die betrokken zijn bij de aanwending van de mest, worden vóór het vervoer, onderscheidenlijk de aanwending, alsook na het vervoer, onderscheidenlijk de aanwending, gereinigd en ontsmet overeenkomstig een door de directeur van de Voedsel en Waren Autoriteit goedgekeurd protocol. Tevens wordt met deze regeling verduidelijkt dat mest, niet zijnde mest van AI-gevoelige dieren, zowel in de vervoersbeperkingsgebieden, als in de compartimenten C, D, E, F,en H volgens de emissie-arme aanwendingsmethoden als beschreven in bijlage II van het Besluit gebruik meststoffen (hierna: besluit) moet worden aangewend, met dien verstande dat de mest te allen tijde in één- en- dezelfde werkgang als het uitrijden moet geschieden (artikelen I, onderdeel A, onder 1, en II, onderdeel A, onder 2).
Om veterinaire risico's zoveel mogelijk te beperken, is besloten dat in de compartimenten C en D vloeibare pluimveemest nog slechts mag worden aangewend wanneer de mest direct onder het grondoppervlak wordt gebracht dan wel in één-en- dezelfde werkgang wordt ondergewerkt. Met deze wijziging is het dus niet meer mogelijk om op grasland in de compartimenten C en D vloeibare pluimveemest aan te wenden, overeenkomstig de emissie-arme aanwendingsmethoden voor grasland van bijlage II van het eerdergenoemde besluit. Deze wijziging is in deze regeling opgenomen in artikel II, onderdeel A, onder 1.
In de overige compartimenten is het gebruik van vloeibare pluimveemest nog steeds niet toegestaan.

Evenementen
Op grond van de Tijdelijke regeling vervoers- en exportverbod pluimvee 2003 I zijn in de compartimenten A, B, E, F en G markten, verkopingen, veilingen, tentoonstellingen, keuringen en andere evenementen verboden.
In de compartimenten C, D en H zijn evenementen toegestaan voor zover de deelnemende éénhoevigen en evenhoevigen afkomstig zijn uit die compartimenten. Met de onderhavige regeling wordt het organiseren van markten, verkopingen, veilingen, tentoonstellingen, keuringen en andere evenementen eveneens toegestaan voor compartiment F (artikel II, onderdeel B, onder 1).
Tevens wordt de deelname aan de evenementen verruimd. Zo wordt naast deelname van de éénhoevigen en evenhoevigen uit de compartimenten C, D, F en H, ook deelname toegestaan van éénhoevigen en evenhoevigen afkomstig van bedrijven uit de compartimenten A, B, E en G, voor zover deze afkomstig zijn van plaatsen waar geen AI-gevoelige dieren worden gehouden. Tevens is deelname van éénhoevigen en evenhoevigen uit het buitenland toegestaan, waarbij geldt dat eigenaar van het betreffende dier zelf verantwoordelijk is voor de terugkeer van het dier naar het betreffende land (artikel II, onderdeel B, onder 2).

De beperkingen van de Regeling vervoersbeperkingsgebieden pluimvee 2003 en de Regeling compartimentering AI-gevoelige dieren 2003 blijven onverkort van kracht en derhalve zijn evenementen in de vervoersbeperkingsgebieden en deelname van éénhoevigen en evenhoevigen afkomstig van de gemengde bedrijven uit die vervoersbeperkingsgebieden verboden.

Voorafgaand aan het vervoer van de dieren naar en van de evenementen dienen de vervoermiddelen te worden gereinigd en ontsmet. De organisatie van het betreffende evenement zal er derhalve voor zorg dienen te dragen dat op de locatie van het evenement mogelijkheid is tot reiniging en ontsmetting van de vervoermiddelen.

Naast de landelijke versoepeling van het evenementenverbod worden er voor twee internationale paardensportevenementen in compartiment E ontheffingen verleend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:55

Dat is een eerste stap in de goede richitng !

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:36

Het gaat weer de goede kant op! Nog even zo door gaan en er mogen oveal weer concoursen gehouden worden!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 00:48

Dit zou dus ook inhouden dat deelnemers aan de Almelose Ruiterdagen uit compartiment A, B, E en G wel toegelaten worden, mits ze niet van terrein komen waar AI-gevoelige dieren gehouden worden? Begrijp ik dat goed?

Niet dat ik mee doe zelf, maar ik ken wel wat mensen die mee willen doen.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 07:12

Tevens wordt de deelname aan de evenementen verruimd. Zo wordt naast deelname van de éénhoevigen en evenhoevigen uit de compartimenten C, D, F en H, ook deelname toegestaan van éénhoevigen en evenhoevigen afkomstig van bedrijven uit de compartimenten A, B, E en G, voor zover deze afkomstig zijn van plaatsen waar geen AI-gevoelige dieren worden gehouden.

Dit is dus eigenlijk de enige wijziging. Voor mensen uit die compartimenten al heel wat. Voor de rest geen veranderingen want evemenemten in A,B, E, F en G zijnnog steeds verboden zie onder:

Op grond van de Tijdelijke regeling vervoers- en exportverbod pluimvee 2003 I zijn in de compartimenten A, B, E, F en G markten, verkopingen, veilingen, tentoonstellingen, keuringen en andere evenementen verboden.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:32

Vandaag hoorde ik op de radio, dat alle beperkingen mede i.v.m. de paarden zijn opgeheven en dat overal in Nederland weer keuringen,wedstrijden etc zijn toegestaan, als er op de plaats van vertrek en bestemmingsplaats geen pluimvee bevindt.

I love my Arabian horses

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:53

Ben bang dat je dat niet goed gehoord hebt, het is zoals het hierboven is aangegeven. In de gesloten gebieden mogen nog steeds geen wedstrijden gehouden worden. Maar men mag wel onder voorwaarden aan wedstrijden in de "open"gebieden deelnemen.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:13

zou je ook een bewijs moeten hebben van ontsmetting?
zal wel niet, is eik dan wel weer krom he?ze willen het amaal zo goed doen , ze zeggen dat je MOET ontsmetten , maar controle ho maar!
nou is da ontsmetten met een stempel als bewijs best prijzig,dus van mij hoeft het niet, maar tog is nederland dan weer zo schijnheilig als wat!

Jeanine

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Nederwetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 23:32

Best fijn dat er in ieder geval een aantal grote concoursen zoals in Eindhoven toch doorgang kunnen vinden, of heb ik dat niet goed begrepen? Ik hoop van wel want daar zou ik weer samen met Heike naar toe gaan, dat is met hemelvaart en dan benne we vrij!

Maskers op? Hoezo? Geupdated profiel nu, maar binnenkort met foto's!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:24

ja klopt. Concours hippique eindhoven gaat door, dat hebben ze ons tenminste niet door de neus geboord met die anti-paardensport flauwekul.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie