Appel/worteltaart voor hoogbejaarde Jonker

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Appel/worteltaart voor hoogbejaarde Jonker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 21:01

http://www.gelderlander.nl

Appel/worteltaart voor hoogbejaarde Jonker
Door THEO AMENT


GAANDEREN - Hij hoort slecht en ook zijn ogen zijn niet meer wat ze geweest zijn. Maar verder verkeert het paard Jonker van Hetty Greven uit Gaanderen nog in goede gezondheid. Het dier haalde gisteren de uitzonderlijk hoge leeftijd van 35 jaar.


De ruin Jonker sjokt traag in het weiland van zijn verzorger Radboud Veldkamp aan de Kerkstraat in Gaanderen. Het duurt even voordat het dier hoort dat Radboud zijn naam roept. Het paard kijkt om en loopt even later langzaam naar zijn verzorger.

"Hij is een beetje traag, maar dat geeft niks. Wie zo'n hoge leeftijd bereikt hoeft niet meer te rennen", zegt Radboud.

Jonker lijkt op te veren als hij de zestienjarige Moniek Wolters ziet die het jarige paard met een appel/worteltaart komt feliciteren. Ook de buurtkinderen zijn naar de wei gekomen om het paard te feliciteren.

"Jonker houdt van kinderen. Vroeger toen hij nog werd bereden konden kinderen rustig op het zitten. Dat was niet gevaarlijk. Als volwassenen op hem gingen zitten dan probeerde hij de ruiter wel uit door te gaan bokken", vertelt Hetty Greven. Zij werd eigenaar van Jonker toen hij anderhalf was. Het paard liep destijds nog bij zwembad Groenendaal. Het dier werd door Hetty gebruikt voor de dressuur- en springsport.

Jonker bleek geen geboren winnaar. Meedoen aan wedstrijden leek hij belangrijker te vinden dan winnen. "Hij is misschien een beetje eigenwijs, maar hij is wel lief", vergoeilijkt Hetty.

Zo'n twintig jaar geleden, toen het paard niet meer in Groenendaal kon blijven, verhuisde hij naar Gaanderen. "Ik heb altijd tegen mijn schoonzus Hetty gezegd dat Jonker wel in mijn weiland mag lopen om zijn oude dag te slijten. Toen hij niet meer in Doetinchem kon blijven was het dus tamelijk vanzelfsprekend dat hij hier kwam", legt Radboud uit. Samen met buurmeisje Daphne Liebrand (16) verzorgt hij Jonker.

"Het paard staat elke dag in de wei. 's Morgens om zeven uur gaat hij al uit de stal. Ik denk dat hij daarom zo oud is geworden. Veel in de buitenlucht vertoeven doet hem goed", zegt Radboud.

Tot zijn negentiende jaar werd Jonker geregeld bereden. Daarna mocht hij aan zijn oude dag beginnen. Dat betekent vooral scharrelen in de wei, meestal tussen pony's.

Toen hij 25 jaar werd was er ook een klein feestje. "We dachten toen al dat het niet lang meer zou duren, 25 jaar is voor een paard al een hoge leeftijd. Maar het gaat nog steeds goed. Een paar jaar geleden dacht ik wel dat zijn laatste uur was geslagen. De veearts gaf hem een verdovingsspuitje voor een of ander kwaaltje. Jonker begon opeens te schudden en stapte achteruit en vervolgens sprong hij helemaal om zijn eigen as. Een echte salto mortale. Ik dacht, nou is het gebeurd, maar een half uur later stond hij weer rustig te vreten. Ongelofelijk", vertelt Radboud.

Als het aan eigenaresse Hetty Greven ligt wordt Jonker 40 jaar oud: "Waarschijnlijk is dat niet. Maar hij moet wel nog even blijven leven, want als hij dood is laten we hem cremeren in Heelweg. Voor dat crematorium zijn echter alle vergunningen nog niet rond."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JoT, Schildpaddd, venga, xmirax en 19 bezoekers