http://www.ed.nl
Piet Raijmakers junior had gistermiddag alle reden om tevreden te zijn. In de eerste kwalifitiewedstrijd van de Eindhovense derby bleef hij met Van Schijndel's Chanelly foutloos en zette uiteindelijk de tiende tijd neer.
"Ik wist nog niet of dit paard het aankon. Ik heb wel een beetje geoefend, in de bossen en langs het kanaal, om er wat lucht in te rijden."
Met het uithoudingsvermogen van de merrie zat het wel goed, met de durf ook. Het achtjarige paard had geen moeite met de natuurlijke hindernissen. " Dit doen ze graag of helemaal niet. Als een paard het liever niet doet, moet je dat ook niet forceren. Dan wordt het zelfs gevaarlijk. Ik had van tevoren bedacht om het tijdens de twee kwalificatieproeven aan te kijken en daarna te beslissen of ik de derby rijd."
Hij gaf zelf al aan dat die kans nu heel groot is. Dat betekent dat Piet junior de eer van de familie hoog houdt. Vader Piet is er namelijk niet bij. "Hij heeft een spier bij zijn schouder gescheurd en is zeker twee maanden uitegschakeld" , legt zijn zoon uit. "Hij had er last van na een val in Roggel, maar is toch blijven doorrijden. Bij het NK in Mierlo ging het helemaal mis." Piet junior gaat nu de paarden van senior berijden. "Curtis heb ik hier al bij me en met Rascin ga ik volgende week op pad."
Van de familie Van der Vleuten waren wel twee leden actief. Maikel, winnaar in 2007, maakte met VDL Groep Dargita Z twee springfouten. Zijn totaaltijd van 1.06.15 (inclusief acht strafseconden) bracht hem op een dertigste plaats.
Toch was de jonge Van der Vleuten niet ontevreden. "Hij sprong goed" , was zijn korte commentaar. Vader Eric: "Zijn paard moet altijd in de wedstrijd komen. Het gaat steeds beter springen." Van der Vleuten senior mocht zelf wel naar de huldiging. Hij werd met VDL Groep Cabanza derde, een hengst die hij van Maikel had geleend. "Ik heb zelf geen geschikt paard voor de derby. Cabanza heeft nog nooit een derby gereden, maar ik had het gevoel dat hij zich er voor zou lenen."
Dat gevoel klopte dus. Eric van der Vleuten, winnaar in 2002 en vorig jaar nog tweede, moest alleen Jur Vrieling en de Braziliaan Carlos Ribas voor zich dulden. Ook al twee ruiters die weten wat het is om de Eindhovense derby te winnen.
Verwant artikel
[VN] Vrieling en Taken winnaars kwalificatiewedstrijden Eindhoven