Nekletsel na val van het paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Nekletsel na val van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 15:10

Nekletsel na val van het paard 21-3-2003

Springruiter Hein van Driel uit Heeswijk-Dinther heeft vorige week maandag tijdens het trainen van een relatief onervaren en jong paard enkele wervels in zijn nek gebroken.
Het paard was een maand onder het zadel, maakte een sprong en verloor daarbij zijn evenwicht. Van Driel viel, trachtte weg te kruipen, maar het paard belandde alsnog bovenop zijn ruiter. Van Driel: ‘Ik heb wel vaker wat gebroken en wist meteen dat het mis was. Ik voelde de reactie in mijn lichaam; van de nekwervel tot aan mijn handen. Mijn vrouw heeft op mijn verzoek direct de ambulance gebeld. Na behandeling vertelde de arts dat ik ontzettend veel geluk heb gehad. Slechts één op de honderd nekletsels loopt goed af. Ik heb geen uitvalsverschijnselen.’ Van Driels nekwervels zijn doormiddel van een stellage gefixeerd. Om zijn voorhoofd draagt hij een metalen ring met daaraan vier steunen die aan een corset zijn bevestigd. Voor de genezing zijn drie maanden uitgetrokken. Daarna circa twee maanden revalidatie. ‘Gisteren (zondag 16 maart, red.) heb ik voor het eerst met mijn zoontje en mijn vrouw gewandeld’, vertelt Van Driel. ‘Daar had ik nooit de tijd voor.’

© De Hoefslag