Mara de Vries uit Poederoijen bestormt de subtop van de Nederlandse hippische dressuursport. De tweedejaars HBO-studente commerciële sporteconomie aan de Johan Cruyff University in Amsterdam heeft weer een aantal toppaarden tot haar beschikking.
Beurtelings kan zij Upper-Class, BMC Troubadour en Wonnevanck opzadelen. Doelen voor 2009 en 2010 zijn de terugkeer in de nationale ploeg van de Young Riders en met name de ontwikkeling van merrie Troubadour.
BMC Troubadour is niet gemakkelijk te rijden. De merrie is met 1.83 meter een kast van een paard. Maar een dier met een klein hartje. Het paard wordt relatief kort in de sport uitgebracht en heeft wat moeite met haar eigen lijf. "Ik zie het als een enorme uitdaging om met BMC Troubadour ver te gaan komen." BMC Troubadour is voor de helft eigenaar van Stal Van Balen uit Brakel en familie De Vries.
In Poederoijen staat ook nog de zesjarige Wonnevanck op stal. "Echt het beste paard dat ik ooit heb gereden. Een ruwe diamant die geslepen moet worden. In samenwerking met Stal Van Balen leid ik het paard op tot mogelijk Grand Prix-niveau. Daarna gaat de merrie terug naar eigenaar Bert Poppelaars om verder te gaan in de fokkerij."
De hengst Upper-Class is eigendom van Bert Poppelaars en Lauw van Vliet en is goedgekeurd bij het KWPN. "De hengst is wat flegmatiek. Wij werken er hard aan om hem nog meer in beweging te krijgen. Veel mensen denken dat werken met een hengst beperkingen heeft omdat er ook merries in de omgeving zijn. Upper-Class (8) is een grote lieverd. Het meest betrouwbare paard dat ik ooit onder het zadel had. Ik durf er een kind van drie jaar op te zetten en drie uur later terug te komen. " Mara de Vries werd een paar weken geleden met Upper-Class indoor kringkampioene in de klasse ZI. "Maar de hengst staat te koop. Het ziet er niet naar uit dat ik hem nog lang doorrijd."
Vorig jaar was Mara de Vries druk met wedstrijden voor de Young Riders. "Dat gaat nu weer starten. Ik zal mij met BMC Troubadour moeten kwalificeren voor het B-kader. Het EK in Ermelo in juni komt uiteraard te vroeg, maar in 2010, mijn laatste mogelijkheid om voor de Young Riders te starten, wil ik er graag nog een keer bijzijn." Bij de ponyruiters haalde zij in 2006 al zilver met de equipe in Italië. Een jaar later weer zilver met het juniorenteam in Duitsland.
De beste prestaties ooit bereikte Mara de Vries in 2007 met de inmiddels naar Amerika verkochte Sinatra, waar De Vries mee in de klasse Prix St. George startte.
Mara de Vries denkt hardop na over 2011 en later. "Dan word ik 22 en zal de focus vooral op de Prix St. George, Intermediair I en II en wie weet de Grand Prix komen te liggen. De Grand Prix is overigens geen doel op zich. Ik wil gewoon goed op hoog niveau dressuur rijden en als dat tot de Grand Prix gaat, wil ik ook daar prestaties kunnen leveren."
Dressuurtopsport is voor de Vries prima te combineren met haar opleiding. "Ik ga twee dagen per week naar Amsterdam. Daar heb ik bij de colleges te maken met medestudenten als Jan Vertoghen (Ajax) en Kirsten van de Kolk, Olympisch goud bij het roeien in Peking. Dat praat wat gemakkelijker over topsport dan voorheen op de middelbare school. Als ik daar eens vrij vroeg voor een internationale wedstrijd riep een docent flauw zo iets van 'ga je weer een beetje hobbelen op je paard?'