In het laatste kwartaal van 2008 onderzocht Aequor, het kennis- en communicatiecentrum voedsel en leefomgeving, in opdracht van de FNRS het dreigende tekort aan personeel in de paardensector. Bedrijfsadviseurs van Aequor interviewden 42 bedrijven in de paardensport en concludeerden dat niet de beschikbaarheid van personeel, maar de geschiktheid van personeel het probleem vormt.
Zeker de helft van de geïnterviewden gaf aan nog steeds over geschikt en goed opgeleid personeel te beschikken. Ze vrezen dat, ondanks de grote belangstelling van leerlingen voor paardenhouderij- en paardensportopleidingen, in de toekomst minder geschikt personeel beschikbaar komt. Ondernemers zeggen dat het beeld dat leerlingen hebben van werken in de paardensector niet overeenkomt met de werkelijkheid. Ook lage lonen en onregelmatige werktijden zijn redenen dat toekomstige, geschikte werknemers afhaken. Bij het vinden van een oplossing zien de ondernemers onder meer een taak voor de scholen weggelegd. Zij moeten een realistisch beeld van het werk, het loon en de toekomstverwachtingen geven. Ook de FNRS kan hier een positieve bijdrage aan leveren.
Voor een beter inzicht in de arbeidssituatie van de totale paardensector is een grootschaliger onderzoek noodzakelijk. Aequor doet in 2009 een uitgebreid vacatureonderzoek naar onder meer het aantal (verwachte) vacatures, het aantal arbeidsplaatsen, het niveau van de (bestaande) functies en de termijn waarop vacatures worden vervuld.
Dat klopt idd en in het eerste jaar haken veel mensen dan af omdat ze niet meer gemotiveerd zijn. Hoop dat scholen nu eindelijk een beter beeld geven van dit beroepsveld.
Laten we eerlijk zijn de paardensector betaald ook niet zo goed en je mag voornamelijk mesten, voeren en paarden poetsen.
Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken dat ik minimaal 10 uur per dag bezig ben
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Berichten: 72253
Geregistreerd: 24-05-08
Geplaatst: 24-03-09 15:17
Klopt, maar veel mensen die aan de opleiding beginnen hebben het gewoon geïdealieerd en dan is het fijn als de scholen een duidelijker beeld geven wat het werk inhoud zodat zij niet een jaar of meer weggooien voor niks.