Kou velt 1200 wilde dieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 09:06

LELYSTAD - De strenge winter heeft een ware slachting aangericht onder heck-runderen, edelherten en konikpaarden in natuurgebied De Oostvaardersplassen tussen Almere en Lelystad. Van de 3600 dieren zijn er ongeveer 1200 gestorven, een derde van de populatie in dit gebied.

Volgens Staatsbosbeheer, dat het gebied beheert, is dit sterftecijfer niet om in paniek van te raken. "Er worden ook weer veel nieuwe dieren geboren", aldus boswachter Hans Breeveld. "De beesten die het niet lang meer zullen maken, schieten we af en verlossen we daarmee uit hun lijden." De dieren krijgen 's winters niet extra te eten. Met steun van het kabinet en de Tweede Kamer is een paar jaar geleden afgesproken dat de natuur zijn gang moet gaan in de Oostvaardersplassen.

Ecoloog Frans Vera, verbonden aan Wageningen Universiteit, steunt deze aanpak. Volgens hem is een sterfte van 30 procent niet schrikbarend hoog. "Zelfs al zou het 50 procent zijn, dan is dat nog goed te doen. Eerder is onderzocht dat 25 procent heel normaal is."

De Partij voor de Dieren (PvdD) laat bij monde van Eerste Kamerlid Niko Koffeman weten niet geschrokken te zijn van het sterftecijfer. "Zoals Staatsbosbeheer dit aanpakt is het acceptabel. We vinden wel dat de dieren een groter leefgebied moeten hebben waardoor ze makkelijker aan eten kunnen komen. Dat zal het sterftecijfer omlaag brengen. Dat kan als de dieren de oversteek naar de Veluwe kunnen maken."

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/3271 ... html?p=7,1

troi

Re: Kou velt 1200 wilde dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:37

That's nature...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:39

Ze krijgen in de winter geen eten, maar ondertussen worden de winter wel steeds kouder... :?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:41

troi schreef:
That's nature...

Ben ik absoluut niet met je eens. Deze dieren worden onder het mom "natuur" op een groot gebied geplaatst, maar wat niet genoeg is voor die dieren. Alles fokt maar raak en dan is het niet de kou, maar de honger die de beesten doet overlijden. VERHONGEREN! Dan moeten ze ook de verantwoordelijkheid nemen en castreren. Zo voorkom je de doorfok en dat deze dieren verhongeren. Want overlijden is een, maar een dier laten verhongeren vind ik heel erg. Hier in Nederland is geen natuur waar je dieren aan hun lot over kunt laten.

Als ze zo graag de natuur willen nabootsen, doen ze het wel bijzonder goed. Een derde van de aanwezige dieren!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:45

Welke Nature dan!! :(
met een afrastering eromheen zodat ze nergens anders eten kunnen zoeken ?
Moet er niet aan denken wat een lijdensweg die dieren hebben voordat ze dood zijn |(
waarom kunnen ze niet de stieren/hengsten gewoon (laten) castreren zodat er genoeg te eten is voor de overige dieren...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:47

ik verbaas me hier over.. 1 op de 4 grote grazers die echt verhongeren in de winter omdat ze niet bijgevoerd worden?
dat kan toch nooit natuurlijk zijn?
misschien nog wel dat 1 van de 4 grazers iets verzwakken en prooidier wordt.. op welk moment nemen de jagers die rol op zich?
pony's die onbeperkt weidegang krijgen op koeienweiland, zonder bijvoer, doen het goed.
daar zit wel meer door, maar zo'n verschil had ik niet verwacht, met natuurgebied!

ik vind het wel een beetje bizar dat ze hebben besloten niet bij te voeren, het gaat toch om beheerde dieren, dus de verantwoording ligt uiteindelijk bij de mensen die het beheren.
en hoe zit het dan met reeën, die hier van nature wél voorkomen?
...oja, die gaan wel op zoek naar weiland, om daar te grazen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:48

troi schreef:
That's nature...

Natuur met een hek er omheen? :?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:38

Tja, het idee is natuurlijk dat de populatie zich zal aanpassen aan het gebied.. En we hebben nu een voor ons doen extreem strenge winter (na een zeer overvloedige zomer) dus is het niet zo gek dat er hogere sterfte is. Ik zeg niet dat ik dit leuk vindt ofzo maar als je een keuze maakt voor een natuur opzet moet je ook de gevolgen dragen (anders krijg je weer geharrewar over wel of niet afschieten). Maar goed, dit is een lastige discussie met zeer gepassioneerde voor en tegenstanders (met allemaal goed hout snijdende argumenten)..

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:44

ik vind het ronduit schandalig |( , vorig jaar zijn wij rond deze tijd met de boot door dit gebied gevaren. de paarden waren zo belachelijk mager. en er stond echt geen hap te vreten

als dit onder natuurbeheer valt vraag ik me af welke natuur hier nagebootst wordt

zuid afrika daar leeek het nog het meest op, alleen dan met water genoeg

DSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:45

Vooral de reactie die de partij voor de dieren heeft gegeven vind ik tekenend voor deze partij, namelijk dat de dieren doodgaan van de honger is een natuurlijk proces en hoort bij natuurbeheer. Ik vraag mij dan af, is dit dezelfde partij die moties in de tweede kamer indient om het houden van goudvissen in kommen te verbieden omdat zij dit zielig vinden? Het laten doodhongeren van 1200 beesten is volgens de partij voor de dieren dus kennelijk volstrekt normaal.
Ik zou nog maar eens goed nadenken voordat iemand nogmaals zijn stem op deze partij voor de dieren uitbrengt bij de volgende verkiezingen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:42

In het duitse blad pegasus staat deze maand een artikel over de erbarmelijke omstandigheden waar paarden in duitse natuurgebieden in leven. Ze hebben als voorbeeld, staat er ergens op een wei een paard waar regelmatig de tandarts en de hoefsmid komt en goed gevuld is, een paar km verderop staan paarden met te langen hoeven en brood en broodmager. Een jaar later heeft dat broodmagere paard er ook nog een veulen bijlopen. Rare logica

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:46

Ik begrijp dat ook niet helemaal. Die beesten lopen daar omdat wij dat zo leuk en mooi vinden maar ik vind dat er dan toch basisverzorging moet zijn. Hier in de buurt staan ook 'wilde' paarden, nou hoefbevangen en kreupel sjouwen ze door het bos. Leuk hoor... :n

Vulpus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 01:44

Tja, doodgaan van de honger is een natuurlijk proces. Maar voordat zoiets gebeurd benut een dier alle kansen omdat te voorkomen, overlevingsdrang heet dat.
Die kans wordt in de Oostvaardersplassen niet gegeven, er staat een HEK omheen........en Thieme vindt het best......
En dat stuit mij nog het meest tegen de borst. Wèl een krans laten leggen op een eiland en in de OVP de ogen sluiten voor de onnatuurlijk gecreërde werkelijkheid.
Dat is meten met twee maten......

Vulpus Anorexia

tamary

Re: Kou velt 1200 wilde dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:11

Als van te voren al bekend is dat er 25% overpopulatie is, waarom wordt dat dan niet als ze goed in het vlees zitten weggevangen en verkocht als ecovlees? Levert mooi geld op, de beesten verhongeren niet en markt zat voor echt ecologisch vlees. Bovendien heb je dan meteen een vervanger voor de grote roofdieren die in dit gebied missen.

Wat er nu gebeurd kan gewoonweg niet. Het gebied is te klein en door gebrek aan grote roofdieren gewoonweg niet in staat om een natuurlijk evenwicht te bereiken. Overbegrazing is funest voor je biodiversiteit, dan zijn die dieren beter af op een standaard koeienwei, net zo weinig verschillende planten, maar in elk geval genoeg voedsel om de magen te vullen.