Berkhoutse staat met paarden 'op straat'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Berkhoutse staat met paarden 'op straat'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 20:37

www.noordhollandsdagblad.nl

Tinne Kroone zit met de handen in het haar. Nog geen jaar geleden kon ze achter haar woning aan de Kerkebuurt in Berkhout een stuk grond met bebouwing huren om wat paardjes te stallen. Echter, de eigenaar van de grond, een projectontwikkelaar uit het Limburgse Simpelveld, heeft haar nu gesommeerd al haar dieren weg te halen.

Tinne kwam twee jaar geleden in Berkhout wonen. Samen met vriendin Carlijn van der Hoef had ze toen al een aantal paarden. Tinne: ,,We stonden steeds ergens anders, hadden geen vaste plek. Toen ik zag dat er hier op het terrein achter mijn huis niets gebeurde, ben ik gaan navragen wie de eigenaar was. We hadden op dat moment onze paarden in Nibbixwoud lopen, maar daar moesten we weg.''

Via de voormalige eigenaar kwamen Tinne en Carlijn in contact met een loonbedrijf in Heerhugowaard dat de grond van de projectontwikkelaar uit Limburg huurde. ,,We mochten het weer van hem huren, maar hij vertelde ons wel dat hij niet wist of hij daar wel zou blijven. Hij zei in ieder geval een goed woordje voor ons te willen doen als hij wel weg zou gaan.''

Dolblij waren beide vrouwen, want ze hadden eindelijk een vaste stek voor hun paarden en bovendien kan Tinne vanuit haar woning een oogje in het zeil houden. Er lopen veertien paarden, waaronder een aantal 'asielpaarden'. ,,We hebben een paar paarden opgevangen. Dat zijn dieren waar niemand iets mee wil. De huur en de zorg van de paarden doen we samen met nog een paar mensen. Het is niet zo dat we zelf stallen verhuren.''

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:49

Tja zulk soort dingen krijg je als je vatevoren niets op papier zet en geen goed afspraken maakt!

Overigens kun je als huurder of pachter niet zomaar van een stuk grond worden gezet, dus ik zou me daar inderdiepen als ik hun was.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:54

ja, was natuurlijk bijvoorbaat al bekend, dat ze niet konden blijven. :(:)

Waves

Re: Berkhoutse staat met paarden 'op straat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:48

Waarom dit nou in de krant komt?
Ze mag blij zijn dat ze er uberhaupt even mocht staan. Dat ze gelijk tig asielpaarden er bij gaat nemen terwijl ze weet dat het tijdelijk is vind ik gewoon ondoordacht van die vrouw.

marybel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:15

pre schreef:
Tja zulk soort dingen krijg je als je vatevoren niets op papier zet en geen goed afspraken maakt!

Overigens kun je als huurder of pachter niet zomaar van een stuk grond worden gezet, dus ik zou me daar inderdiepen als ik hun was.

maar dan moet je het wel van de eigenaar huren en niet van een ander, dat staat verder op in de krant van wie ze het huurd

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:02

lautje76 schreef:
Waarom dit nou in de krant komt?
Ze mag blij zijn dat ze er uberhaupt even mocht staan. Dat ze gelijk tig asielpaarden er bij gaat nemen terwijl ze weet dat het tijdelijk is vind ik gewoon ondoordacht van die vrouw.

Volkomen mee eens, en dan niet gaat zeuren als haar geluk op is..

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:57

Mag ik wat zeggen,
Hier heb ik ook bij gestaan samen met Farell en Wendy het is altijd makkelijk om te oordeels uit te delen hier en daar, terwijl jullie niet eens weten wat de echte oorzaak is .

De Projectontwikkelaar had echt duidelijk gezegt dat ze daar konden blijven staan hoe dan ook! wat er mocht gaan gebeuren!, en puntje bij paaltje geeft tie onverwachts aan dat we op moeten rotten met onze paarden.

Natuurlijk geeft de project ontwikkelaar tegenslag met antwoorden maar ik was er bij en ik weet ook wat tie heeft gezegt toen die onverwachts in de stallen stond dat we gewoon weg moesten wezen voor Zaterdag , 5 uur.

Nogmaals we konden hier blijven staan met de paarden , we konden zolang blijven staan en alles doen wat we wilden.

Owww en nog wat over de asielpaarden, als we die niet hadden geredt uit een verschrikkelijke situatie ,s stonden ze nu allemaal bij de slacht.

marybel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:11

sosy schreef:
Mag ik wat zeggen,
Hier heb ik ook bij gestaan samen met Farell en Wendy het is altijd makkelijk om te oordeels uit te delen hier en daar, terwijl jullie niet eens weten wat de echte oorzaak is .

De Projectontwikkelaar had echt duidelijk gezegt dat ze daar konden blijven staan hoe dan ook! wat er mocht gaan gebeuren!, en puntje bij paaltje geeft tie onverwachts aan dat we op moeten rotten met onze paarden.

Natuurlijk geeft de project ontwikkelaar tegenslag met antwoorden maar ik was er bij en ik weet ook wat tie heeft gezegt toen die onverwachts in de stallen stond dat we gewoon weg moesten wezen voor Zaterdag , 5 uur.

Nogmaals we konden hier blijven staan met de paarden , we konden zolang blijven staan en alles doen wat we wilden.

Owww en nog wat over de asielpaarden, als we die niet hadden geredt uit een verschrikkelijke situatie ,s stonden ze nu allemaal bij de slacht.

kan me niet voor stellen dat dit mocht ken de man ook (de projectontwikkelaar) maar je zal wel gelijk hebben

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:38

De enige die hier weet hoe het zit is sosy (en ik).
Wilde eerst hier nog uitleg gaan geven , maar denk, gezien de reacties hierboven, dat dat al totaal geen zin heeft. Wat kort door de bocht allemaal ! De helft klopte niet, vandaar dat de volgende dag nog een stuk geplaatst is, en dat als we daar gaan vertrekken, de krant weer komt om een verslag te maken.
De krant vond het dus wel degelijk iets om te plaatsen, bovendien kwam er ook iemand die een stuk wil gaan plaatsen in een krantje wat in alle ruitersportzaken hier te vinden zijn. Zijn dus wel degelijk mensen die hier wat in zien.En gelukkig hebben we ook veel warme reacties gekregen van mensen, en mensen die het zelfs konden waarderen dat wij niet zomaar over onze kant laten gaan.
Jammer hoor, dat er gelijk van die uitspraken worden gedaan, mensen met paarden mogen elkaar juist weleens wat vaker helpen inplaats van elkaar zo af te branden, zoveel haat en nijd.
De groep is in ieder geval uit elkaar, waardoor er veel verdriet is onder de mensen onderling, en Tinne en ik gaan met nog 1 iemand verder, met 7 paarden, waarvan 3 paardjes wel een stukje veiligheid kunnen gebruiken, en waarvan wij onszelf gelukkig prijzen dat ze bij ons wonen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 02:05

we reageren op basis van de informatie zoals die hier in de openingpost gegeven wordt. Dat kan je mensen niet kwalijk nemen. Je hebt precies hetzelfde stuk nota bene als link in je ondertitel.

Als de zaken heel anders liggen dan wij (kunnen) weten dan ben ik heel benieuwd en licht ons vooral in!

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:28

kan je beter aan Omegamedo vragen die kan het beter uitleggen dan ik :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:47

Ach al lopen de meeste dingen vanzelf wel goed af, van dit hele gedoe heb ik geleerd dat ik nergens meer sta zonder contract :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:53

Dat is natuurlijk altijd het risico van huren, tuurlijk het is heel vervelend voor de eigenaresse van de paarden, maar 14 paarden man man dat is nogal een aantal.

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:34

_Cindy schreef:
Ach al lopen de meeste dingen vanzelf wel goed af, van dit hele gedoe heb ik geleerd dat ik nergens meer sta zonder contract :)

Moet ik jou reactie negatief zien of positief?
Ik weet ook dat je daar heb gestaan

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:05

Dan weet je meer dan ik want volgens mij heb ik jou nooit gezien of gesproken. Als je het hier over wilt hebben prima, maar dan via PB want ik heb geen zin om te rellen om bokt.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:12

Nee, Sosy kwam na jou, Cindy. Hopelijk lukt het een beetje met een plekje voor Noa zoeken.

Ik was al begonnen met het hele verhaal hier neer te zetten, moest even weg, en hup, dochter achter de pc, en weg mijn verhaal ...

Tinne en ik hebben op 1 hectare land gestaan in Nibbixwoud, waar ik woon met onze paarden, ik had er 5, Tinne 2 ( en 1 ergens anders van haar dochter) en we hadden 1 opvangpaard.
Omdat Tinne op een oud leegstaand boerenbedrijf uitkijkt, en daar verder nooit wat zag, is ze gaan vragen van wie dat was en of het mogelijk was om dat te huren voor de paarden.
Het bleek onderhouden te worden door een loonwerker uit Heerhugowaard, die het huurde en onderhield voor een projektontwikkelaar uit Limburg. Deze projektontwikkelaar heeft de hoop daar ooit te mogen bouwen, maar dat wordt nog een tig jaren plan. Er wordt ergens anders gebouwd, en de gemeente wil dat niet daar, en alle omwonenden ook niet.
Veel mensen vonden het wel leuk dat we daar bezig waren met de paarden.
We konden het huren van de loonwerker, en de projektontwikkelaar was ver van ons bed.
Het betrof een hele grote schuur, en zo'n 4,5 hectare land.
Buiten ons kwamen er de dochter en een vriendin met hun twee paarden, en nog een paar meiden die ook stalling zochten met spoed.
De loonwerker wilde niks op papier, dan zijn ze bang dat huurders moeilijk gaan doen als ze wegmoeten.
Maar niks aan de hand, vanaf Mei 2008 stonden we daar.
Mijn clubje is helemaal veranderd, heb 1 pony van mijn dochter, en een veulen van 7 maanden en 1 opvangpaardje die echt van mij zou worden.
Dan hebben we "opa" erbij genomen, die stond altijd in zijn eigen drollen op een klein stukje naast onze kudde, helemaal alleen. Hij is van een stal hier vlakbij, maar als hij daar naar teruggaat, gaat hij zeker naar de slacht vertelden ze ... beestje is tegen de 30 en door hun als lespaardje gebruikt ...
Maar goed, rond Juli kwam de loonwerker weer eens, en vertelde te gaan stoppen met het huren en bijhouden van het land van de projektontwikkelaar, totaal 45 hectare, wat hij weer verhuurde aan verschillende boeren voor bollen en ook Hartog (van het paardenvoer) maaide daar.
Maar, zo zei hij, voor jullie verandert er niks, jullie kunnen gewoon blijven huren van die projektontwikkelaar. Dus ja, dan blijf je toch ? In November kwam de projektontwikkelaar zelf en we hadden hem even gesproken. Hij vertelde dat er 33 hectare zou zijn verkocht en hij wilde dat de koper de overgebleven 12 hectare erbij zou huren (daar valt ons deel ook onder).
Hij zou ons nummer aan de koper geven en misschien dat we dan van de koper konden huren, als die die 12 hectare ook erbij zou huren. We zouden dan wel wat van de koper horen. Ik vroeg nog dat als we wel weg zouden moeten of hij dan wat anders wist. De projektontwikkelaar heeft in deze omgeving namelijk nog veel meer land.
Hij zei dat hij dat zou bekijken en dat we half Januari meer zouden horen.
Nouja, en toen hoorden we dus maandag 12 Januari dat we eind van de week weg moesten zijn ...
En de club bestond uit 14 paarden en pony's.
Nu heeft iedereen die bij ons stond een stal gevonden, ook de dochter van mijn vriendin, en Tinne en ik hebben een stukje land aangeboden gekregen vlakbij het land wat we nu (nog) hebben. Hier gaan we heen met van Tinne 2 paarden, van mij 2 paarden, 1 vrouwtje wat ook haar paard 24/7 buiten wil kunnen laten lopen en 3 opvangpaarden.
We gaan hier een inloopstalletje bouwen, en een schuurtje voor de opslag en dan moeten we maar zien. Voor de zomer gaan we zomerland erbij zoeken. Maar goed, eerst weer zoeken naar materialen voor wat op te kunnen zetten (dus als iemand nog iets weet van schuurtjes, stalletjes, wat dan ook wat we kunnen gebruiken ..).

Waarom het in de krant is gekomen zal ik nog even vertellen, bijna vergeten.
Mijn vriendin is niet iemand die zich zonder slag of stoot gewonnen geeft, je kan toch niet zo even laten weten eind van de week te moeten vertrekken met de paarden, en als dat niet gebeurd, dat er dan een veewagen komt die de paarden, alle 14, op een pensionstal zet waarvan we dan voor de kosten opdraaien.
Ze heeft gewoon de tiplijn gebeld en haar verhaal verteld, en zij vonden dit wel wat voor de krant. Volgende dag waren ze er al.
Ook de projektontwikkelaar heeft telefonisch zijn zegje gedaan, alleen helaas gezegd dat we al wisten dat we weg moesten en gewoon zijn gebleven en nog wat niet kloppende dingen ...
Vandaar dat er volgende dag weer een stukje in de krant verscheen dat we wat gevonden hebben inmiddels en dat het niet allemaal klopte.
Wel hebben we de projektontwikkelaar laten weten mee te werken het land enz te ontruimen (wat heeft het voor ons voor zin om te blijven en tegen te werken, alleen maar meer ellende toch), daarom hebben we gelukkig uitstel tot 20 Februari.

Nou, zo is het ongeveer, als er iets niet duidelijk is, laat maar weten hoor, ook als iemand wat weet wat ons kan helpen, alles is welkom !

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:11

Ik heb voor Noa een tijdje geleden iets gevonden wat prima is ;) Maar omdat ik ga verhuizen zoek ik iets wat evt. ook een land voor mijzelf kan zijn, moet me er nog in verdiepen. Maar tips:

*Vergunning krijgen om iets te bouwen is ontzettend lastig, bij een vriend van mij heeft dat ruim TIEN jaar geduurd!!! Iets op wielen kan wel en een heg, dat zou je bij je eigen gemeente moeten navragen.
*Bij meer dan 7(?) paarden heb je meer vergunningen nodig, dan valt het onder een bedrijf.
*Investeren in goed hekwerk kost geld, stond laatst iets op bokt dat de DB regels op paardenhouderij wil verscherpen. En gras is niet gras. Je zou een bodemonderzoek kunnen doen of ij een voerbedrijf navragen welke grassoorten het beste zijn. Dan zal er wel een bepaald soort paardengras uit komen maar lang niet alle paarden vinden paardengras het lekkerst. Op paardnatuurlijk.nl kun je bekijken wat een paard nodig heeft, dat weet ik zo niet.
*Zand storten op een plaats waar ze vaak staan (bij het hek) raad ik je echt aan, heeft de boer waar ik nu sta bij 1 van beide landjes gedaan en scheelt echt enorm. Daar is het zandgrond, in West-Friesland kleigrond, wat het goed afwateren lastiger maakt.
*Mest. Ik weet dat je niet zomaar een mesthoop mag maken, in bepaalde gevallen mag je wel een tijdelijke mesthoop maken voor max. 1 jaar? Zitten ook weer voorwaarden aan. Je kunt bij een bedrijf voor 160 euro een heel grote container op laten halen.
*Tegen het bevriezen kun je bij bouwmarkten een apparaatje kopen wat je in de emmer zet en het bevriezen tegen gaat, werkt wel redelijk als het ligt vriest, kost nog minder dan 10 euro.

Kijk zelf maar of je het wilt lezen of niet, het is maar advies en anders heb ik het wel niet gezegd.

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:28

_Cindy schreef:
Dan weet je meer dan ik want volgens mij heb ik jou nooit gezien of gesproken. Als je het hier over wilt hebben prima, maar dan via PB want ik heb geen zin om te rellen om bokt.

Nee hoor ik hoef het er niet over te hebben ;)

Moooi stuk geschreven Omega!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:31

Hoi Cindy,
Er zitten een paar hele goeie tips tussen ! Bedankt !
Gelukkig zit er een vergunning voor een schuur op, dus dat scheelt alvast. De mest weet ik ook, dat je daar een container voor kan huren.Dat apparaatje waar jij het over hebt, heb ik nog nooit van gehoord, maar lijkt me superhandig !
Nogmaals dank je wel hoor voor je tips !