Paardenhandelaren zwijgen over geld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Paardenhandelaren zwijgen over geld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 16:27

http://www.gelderlander.nl/CDA/regiopor ... ID=1210741
De gelderlander

ELST - Hoeveel geld er om gaat op de paardenmarkt in Elst is niet te zeggen: daar wordt liever niet over gepraat door de handelaren. "Bent u van de belastingdienst, moet ik uw bril in drieën hakken?"


Afbeelding
Friese paarden zijn het duurst op de Elster paardenmarkt. Ze gaan met gemak voor 4500 euro van de hand. Foto: Erik van 't Hullenaar.


"Zo kan ik toch niet thuiskomen bij mijn vrouw?!", roept een paardenhandelaar terwijl hij met een handslag het bod van een koper aanneemt. De Elster paardenmarkt is een mannenaangelegenheid.

Eigenlijk is er maar één hard getal te noemen over de handel: er zijn 2106 paarden en pony's aangevoerd en drie ezels. Een konijnenverkoper is weggestuurd. Over het aantal veebazen durft de organiserende marktcommissie geen uitspraken te doen, waarschijnlijk twee- tot driehonderd. Wat er verdiend wordt aan een dagje Elst, is onduidelijk.

Paardenhandelaar Roy Jansen uit Almelo had ruim 70.000 euro aan vee bij zich, daarvan heeft hij halverwege de middag voor een kleine 30.000 verkocht, waaronder twee Friezen van 4500 euro per stuk. Naast de verkoop heeft hij ook aangekocht: 40 pony's met een gemiddelde waarde van 50 euro per stuk. Die gaan naar Italië, volgens Jansen niet voor de slacht, maar voor begrazing van graslanden. Jansen is uitermate ontevreden over de resultaten.

Arie Breunisse van de marktcommissie zegt juist dat het uitstekend verloopt. "Je kent de handelaar, als die zegt dat het niet goed gaat, zie je aan de manier waarop, dat het wèl goed gaat."

De paardenhandelaren zelf geven een negatief beeld. "Het is niet genoeg", zeggen de meesten, waarna ze meteen toegeven dat het voor een verkoper nooit genoeg is. ` Één van hen is de 33-jarige Hein, zijn achternaam wil hij niet geven. Hoopvol kwam hij gisterochtend met negen Friezen op de markt. Aan het eind van de dag heeft hij er twee verkocht en hij verwacht er niet meer kwijt te raken. Hij doet geheimzinnig over de prijs. "Ik kan alleen zeggen dat het tussen de 6000 en 12.000 euro ligt."

Naast de verkoop van twee paarden heeft hij een Fries paard aangeschaft. Ook over die prijs is hij ontevreden. "Maar ja, het is geen hobby voor me, maar mijn brood." De slechte verkoop is volgens Hein de schuld van de overheid, die het de paardenhandelaars moeilijk zou maken. En ook de euro zou aan de keldering van de verkoop meegewerkt hebben.

Ook al koopt en verkoopt Hein momenteel niet veel, op een markt als deze loopt hij toch met ongeveer 20.000 euro op zak. "Het lijkt veel geld, maar er is weinig te verdienen: mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar als ze komen te sterven hebben ze geen gulden te erven."

Coerd Janssen uit Leuth legt uit dat naast de aankoop ook het onderhoud van paarden een aardige duit kost. Per paard ongeveer 500 euro per maand, hij maakt jaarlijks een winst van 5000 euro per paard. Ook Jansen loopt met veel geld over de markt: 7000 euro. "Ik zie geen gevaren. Hier kan dat best, iedereen heeft zijn portemonnee aan een ketting."

Of het wit of zwart geld is op de markt, daarover verschillen de meningen. De belastingdienst zegt dat de veehandel geen risicogroep is waar veel zwart geld in omgaat. Paardenhandelaar Roy Jansen. "Op de belastingdienst zijn we niet zo gek." Een man met een hoed voegt zich bij hem. Jansen zegt: "Hij is van de belastingdienst." De man: "Echt? Moet ik je bril in drieën hakken? Ik pak hem, hoor!" Daarna loopt hij weg. Over geld wil hij niet praten.