Wie wordt de opvolger van Franke Sloothaak?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Wie wordt de opvolger van Franke Sloothaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 18:04

http://www.eindhovensdagblad.nl/CDA/reg ... ID=1187181
Wie wordt de opvolger van Franke Sloothaak?


Vrijdag 16 augustus, VALKENSWAARD - Het moge duidelijk zijn. Aan de Maastrichterweg in Valkenswaard is het een drukte van belang. Deze dagen wordt er gestreden in vele rubrieken met de Grand Prix op zondagmiddag als absoluut hoogtepunt. Grote vraag is wie de winnaar van vorig jaar, de Duitser Franke Sloothaak, gaat opvolgen.

Afbeelding * Franke Sloothaak.
(Foto EPA/Derrick Ceyrac)


In eerste instantie leek de Amerikaanse Leslie Howard hoge ogen te gaan gooien op het concours bij de stallen van Jan Tops, die in het verleden tweemaal zijn 'eigen' concours won. Tijdens eerdere wedstrijden in de twee afgelopen weekeinden wist Howard vier keer een eerste prijs binnen te slepen.
Toch is het maar de vraag of de Amerikaanse ook zondag hoge ogen kan gooien tijdens de negende editie van het concours in Valkenswaard. Ze kan die dag niet beschikken over haar toppaard Priobert de Kalvarie. Eind vorig jaar won de amazone met dit paard op indrukwekkende wijze de grote Prijs van Amsterdam. Maar omdat deze ruin op dit moment wordt gespaard voor andere wedstrijden, zal Howard het met een ander paard moeten doen. Op dit moment weet ze nog steeds niet met welke viervoeter ze zondag in de arena zal komen.
Maar dat mag de pret voor de Amerikaanse niet drukken. Ze is al zo'n twee weken in Nederland waar ze onderdak heeft gevonden bij de Deurnese ruiter en paardenhandelaar Gabriƫl Couman s. Ze vermaakt zich al die tijd prima. 'Ik ben wel veel met de sport bezig, maar het is toch ook een beetje vakantie.'
Howard roemt het paardenevenement in Valkenswaard. 'De faciliteiten zijn erg goed. Veel publiek langs de kant, dat ben ik in Amerika niet gewend.' En wat ook zeker niet onbelangrijk is in Valkenswaard: 'The money is good', zegt de Amerikaanse.
Het lijkt zondag niet uitgesloten dat een van de regionale topruiters op de hoogste trede van het ereschavot komt te staan. Zo was Erik van der Vleuten eerder dit jaar succesvol tijdens de Derby van Eindhoven. Met Audi's Jikke verschijnt hij zondag aan de start. De Mierlonaar vindt het moeilijk om een voorspelling te doen over zijn eigen optreden. 'Er komen zoveel toppers aan de start die hun beste paard meenemen. Maar ik heb een paard dat goed in vorm is. Als alles mee zit, kan er een goed resultaat uit de bus komen.' Als topfavoriet ziet Van der Vleuten de Duitse ruiter Ludger Beerbaum. 'Die rijdt de laatste tijd erg goed. Maar het blijft afwachten.'
Grote afwezige bij de regionale toppers is Somerenaar Albert Voorn. De winnaar van het Olympische zilver in Sydney werd door bondscoach Bert Romp niet geselecteerd voor de komende zondag. Wel reed Voorn twee weken geleden tijdens het Horse Event in Valkenswaard. Hij deed dat niet onverdienstelijk.
Piet Raymakers acht zichzelf komende zondag zeker niet kansloos. De Astenaar zal met Van Schijndel's Patrick aan de start verschijnen. Raymakers: 'Vorige week heeft ze nog een zware rubriek gewonnen. Het paard is goed in vorm en we gaan er volle bak tegen aan. Daarom ben ik zeker in staat om zondag in Valkenswaard te winnen.'