Koos de Ronde pakt Nederlandse titel bij vierspanr

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Billy

Berichten: 20690
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Koos de Ronde pakt Nederlandse titel bij vierspanr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 22:46

Koos de Ronde pakt Nederlandse titel bij vierspanrijders



Zelhem, 31 mei 2004
“De beste heeft gewonnen”, vatte IJsbrand Chardon zijn nederlaag in het Nederlands Kampioenschap voor vierspanrijders samen. De 17-voudig Nederlands kampioen verloor de titel aan Koos de Ronde (26) uit Hoogvliet, die tijdens de Achterhoekse Paardendagen in Zelhem het weekeinde van zijn leven beleefde.

"Ik wist dat ik mijn paarden in topvorm had voordat ik naar Zelhem vertrok. In de dressuur heb ik een paar puntjes laten liggen, maar in de marathon bleef mijn vierspan werken, waardoor ik daar de achterstand op Chardon kon ombuigen in een riante voorsprong. In de afsluitende vaardigheidsproef rolde bij het vijfde poortje al de bal van een kegeltje, maar gelukkig wist ik de kop er bij te houden. Dat kwam mede omdat mijn naaste concurrenten Harry de Ruyter en IJsbrand Chardon al fouten hadden gemaakt, waardoor ik mij die ene gevallen bal kon permitteren", verklaarde een gelukkige winnaar achteraf.
Het was Mark Weusthof die optimaal profiteerde van de fouten van De Ruyter en Chardon, want de menner klom daardoor op naar de tweede plaats in de tussenstand, terwijl De Ruyter terugviel naar de vierde plaats. “Door privé omstandigheden, mijn schoonmoeder overleed twee weken geleden plotseling, was de voorbereiding op dit NK niet optimaal. Maar eerlijk is eerlijk, de beste heeft gewonnen en dat was dit weekeinde Koos de Ronde”, stelde een sportieve IJsbrand Chardon vast de op de afsluitende persconferentie, waar hij duidelijk maakte niet alleen een goed winnaar te kunnen zijn, maar ook een hele goede verliezer.
Weusthof was zeer tevreden met zijn tweede plek. "Ik wil natuurlijk graag naar de wereldkampioenschappen in Hongarije, maar weet dan ook dat ik over drie weken weer top moet presteren in de internationale menwedstrijd te Beekbergen".
Voor bondscoach Jaap Boom is er nog veel onduidelijk. "Ik heb de keuze uit vijf koetsiers en weet nu echt nog niet hoe mijn equipe er op de WK uit gaat zien. Ik wacht eerst Beekbergen af, voor ik mijn selectie voor Aken bekend maak en dan zien we wel weer”, aldus Boom, die hoopt naast zijn uit drie koetsiers bestaande equipe ook een vierde koetsier mee te kunnen afvaardigen naar het wereldkampioenschap.
In de parcoursbouw te Zelhem hadden de bouwers extra aandacht besteed aan de veiligheidsaspecten. Zo hadden alle spoorbielzen die in de hindernissen waren gebruikt afgeschuinde zijkanten, waardoor een paardenlijf, mocht dat een paal raken, er gemakkelijker langs kon schuiven. Daarnaast ontbraken in de marathonhindernissen alleenstaande palen. Met het gebruik van die alleenstaande palen kunnen de aanspanningen heel gemakkelijk aan weerszijden van zo’n paal langslopen, waardoor zo’ n paal dan ineens middenin de aanspanning kan komen te staan. Door het gebruik van een tweede paal was het mogelijk om hekken te creëren, waardoor het splitsen van een aanspanning door de alleenstaande paal werd voorkomen.

Uitslag Nederlands Kampioenschap voor vierspanrijders.

1) Koos de Ronde Hoogvliet 133.64
2) Mark Weusthof Rossum 137.20
3) IJsbrand Chardon Schipluiden 140.73
4) Harry de Ruyter Kessel 148.24
5) Ton Monhemius Halfweg 155.58

Bron: KNHS
Volledige uitslagen vindt u op:

www.hoefnet.nl/drivingresults/2004/ned/ZELHEM/
©Hoefnet

Goedgekeurd onderschrift :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers