Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Afgelopen weekend vond bij manege ’t Hoogt in Utrecht het SNSK plaats. Dit is het Nederlands Kampioenschap voor Studentenruiters. De wedstrijd werd georganiseerd door U.S.R. Hippeia, de studentenrijvereniging uit Utrecht. De beste 3 ruiters van iedere categorie van het afgelopen collegejaar verschenen hier aan de start.
Hierbij kwamen verschillende bokkers aan de start en deze hebben de volgende resultaten behaald:
Lied is Nederlands studenten kampioen geworden in de klasse Bb dressuur! Fleury werd in dezelfde categorie met 1 puntje minder 2e. Dondeyne is 3e geworden in de Lb dressuur en Vientje werd 2e in het L springen.
Studentenwedstrijden zijn bijzonder omdat ze het mogelijk maken voor studenten om toch wedstrijden te blijven rijden terwijl ze door hun studie vaak geen eigen paard kunnen onderhouden. De studentenwedstrijden worden namelijk op onbekende paarden verreden!
De SNS is het landelijk overkoepelend orgaan van alle aangesloten studentenrijverenigingen in Nederland en houdt onder andere toezicht tijdens de wedstrijden. De wedstrijden worden volgens een lotingsysteem verreden, via een lootje wordt bepaald op welk paard je moet rijden en als hoeveelste. Op het SNSK zijn alleen de beste 3 ruiters per categorie aanwezig die twee proeven moeten rijden of twee parcoursen moeten springen. Er hoeft dus alleen bepaald te worden als hoeveelste je op het paard mag rijden.
Tijdens de 1e ronde wordt bij de dressuur het huidige niveau gereden en in de 2e ronde wordt een niveau hoger gereden. Na het SNSK moeten de ruiters namelijk over naar de volgende categorie. Bij het springen staat de 2e ronde ook hoger dan de 1e ronde.
Fleury reed zelf ook mee met het SNSK:
Op zaterdag kwamen alle deelnemers in de middag aan om in te schrijven en de lootjes te trekken. Daarna begonnen de eerste rondes van de dressuur. Ik reed zelf mee in de Bb dressuur en lootte als 2e op Zirco. De proeven die gereden worden zijn de reguliere KNHS proeven en ik moest tijdens de 1e ronde een B proef rijden. De deelnemers kennen de paarden niet en mogen ongeveer 10 minuten van te voren op het paard stappen om hem even aan te voelen en rijden daarna gelijk hun proef. Zirco was een braaf paard en de proef ging wel redelijk. Na de 1e ronde dressuur volgde het avondeten want een studentenwedstrijd is altijd inclusief maaltijden, overnachting en feest. Hierna werd er een onofficiële extra rubriek verreden namelijk een verklede pas de deux wedstrijd. Hiervoor had iedereen zich in kunnen schrijven zodat ook de supporters mee konden doen. De pas de deux wedstrijd zorgde voor leuke momenten en een hele gezellige sfeer. Dondeyne en ik waren bijvoorbeeld als zonnebloemen verkleed maar er kwamen ook bruidsparen, zorro's en smurfen voorbij. Na de pas de deux wedstrijd werden we naar de slaaplocatie gebracht waarna we naar een cafe in Utrecht vertrokken voor het gebruikelijke feest op de zaterdagavond. Een studentenwedstrijd is niet compleet zonder een goed feest tot in de vroege ochtend om daarna ongeveer 2 uur te slapen en weer op te staan. Ook deze keer bleef de slaaptijd beperkt van 5.15-7.15 maar dat maakt allemaal niets uit! Om 8 uur waren we weer op de manege waar het ontbijt op ons stond te wachten. Na het ontbijt volgden de 2e rondes dressuur. Hierbij mocht ik op de schimmel Fabel rijden als 3e ruiter en nu moest ik een L1 proef rijden. Fabel was een erg leuk te rijden paard en ik was heel erg tevreden over de proef. Na de 2e ronde dressuur volgde een demonstratie dameszadel-rijden waarna het SNSK springen begon. Springen wordt gereden in de B en L categorie en telkens gaan de hindernissen iets omhoog. Omdat de deelnemers maar 2 oefensprongen mogen maken en het paard verder helemaal niet kennen zijn de hoogtes wel lager dan de officiële KNHS hoogtes. Ook worden de wedstrijden op stijl gereden in plaats van op tijd. De 1e en 2e rondes springen werden achter elkaar verreden en dit zorgde voor een spannende strijd tussen de deelnemers! Elke deelnemer kreeg een groot applaus na het afleggen van het parcours want bij een studentenwedstrijd gaat het toch vooral om de gezelligheid. Na het springen volgde de uitslag waarbij bleek dat ik over de twee gereden proeven net 1 puntje te kort kwam om 1e te worden in de Bb dressuur. Na de prijsuitreiking ging iedereen weer terug naar bijvoorbeeld Groningen, Enschede, Tilburg en Maastricht om weer allemaal bij elkaar te komen op de volgende wedstrijd die georganiseerd zal worden op 10 en 11 november in Amsterdam! En ondertussen houden we contact via bijvoorbeeld het speciale studentenruiterstopic op bokt!
Meer informatie over de studentenwedstrijden kun je vinden op http://www.studentenruiters.nl, de bokt wiki of door een pb te sturen naar veerledec, dondeyne of Fleury die in het bestuur zitten van de SNS; Stichting Nederlandse Studentenruiters.![]()
Fleury - Bb dressuur – 2e ronde![]()
Vientje - L springen – 2e ronde
Kimmb schreef:Wowie voorpagina.... heb ik dan toch iets gemist???
Alle winnaars gefeliciteerd (en Adriette)! Heeft er iemand de hele uitslag?
En hebben Rian en Ralph plannen ofzo?![]()
IIg toch leuk dat de Nederlandse Studentenruiters weer eens onder de aandacht worden gebracht!