Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Een verbrandingsoven voor paarden bij het huisdierencrematorium Viviana in Prinsenbeek lijkt nu alleen nog een kwestie van tijd. De Raad van Staten heeft de protesten tegen uitbreiding met zo'n oven afgewezen.
Tegelijk met de bouw van een paardenoven mag het bedrijf ook de verbrandingscapaciteit voor kleine huisdieren vergroten met een extra oven. Het crematorium krijgt hiermee de beschikking over in totaal vier ovens.
Een echtpaar uit de buurt had vorige maand bij de Raad van State protest aangetekend tegen de milieuvergunning van de provincie omdat het stankoverlast vreest. Ook het bezwaar tegen bodemverontreiniging onder het strooiveld is door de Raad van State afgewezen. Toch kan eigenaar Rob Schijvenaars niet onmiddellijk verder met de realisering van zijn plannen.
De inmiddels twee maal door de gemeente Breda verstrekte bouwvergunning is volgens hem, op aandringen van dezelfde buren, beide keren weer ingetrokken. Het project zou niet passen binnen het bestemmingsplan. Volgens Schijvenaars is de gemeente Breda tegen de schorsing van de bouwvergunning in beroep gegaan.
Als de uitspraak gunstig uitvalt, verwacht hij de oven eind dit jaar in gebruik te kunnen nemen.
De gemeente Breda kon gisteren nog geen mededelingen doen over de kwestie. Anders komt het aan op een artikel 19-procedure. Hoewel die volgens hem alleen nog een formaliteit is, leidt het wel tot verdere vertraging.
Als hij eenmaal toestemming heeft, zal het niet lang meer duren. De bouw is al voor tachtig procent klaar.
Na Rotterdam en Roermond krijgt Prinsenbeek hiermee het derde paardencrematorium. Er is duidelijk vraag naar volgens Schijvenaars, die hoopt dagelijks een paard te cremeren. Een paardencrematie gaat 1.250 euro kosten.
Schimmelig schreef:Och 'wij' zijn in mijn ogen ook niet goed wijs, mensen met z'n allen bij elkaar onder een mooi stukje grond stoppen. Cremeren vind ik dan veel efficiënter, maar waarom moet het nu weer zoveel kostenof komt er ook een mooi kistje bij die prijs inbegrepen om het paard heen
Schimmelig schreef:Dood is dood, daar voelt je paard niks meer van toch?
Het hele idee van destructie vinden wij vies, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt voor het al overleden paard.
Carolaa schreef:Schimmelig schreef:Och 'wij' zijn in mijn ogen ook niet goed wijs, mensen met z'n allen bij elkaar onder een mooi stukje grond stoppen. Cremeren vind ik dan veel efficiënter, maar waarom moet het nu weer zoveel kostenof komt er ook een mooi kistje bij die prijs inbegrepen om het paard heen
Ik neem aan dat er geen "kistje" om het paard heen komt!
moet het wel een hele grote kist worden![]()
En weet iemand toevallig tot welke stokmaat er gecremeerd gaat worden?
En of er verschillende prijzen zijn n.a.v de stokmaat?
Schimmelig schreef:Dood is dood, daar voelt je paard niks meer van toch?
Het hele idee van destructie vinden wij vies, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt voor het al overleden paard.
runningkawa schreef:Helaas mag begraven niet
Dat is wat ik het liefste zou doen.
Heb er de plek voor en niemand die er last van heeft, maar helaas...
Ik hoop dat cremeren snel goedkoper gaat worden, want dat is dan ook wat ik graag zou doen
ikke20 schreef:ik laat mn familieleden die dood zijn ook niet ophalen door een vrachtwagen vol kadavers en naar destructie brengen mn pony is voor mij meer dan mn familie. idd dood is dood
Schimmelig schreef:Och 'wij' zijn in mijn ogen ook niet goed wijs, mensen met z'n allen bij elkaar onder een mooi stukje grond stoppen. Cremeren vind ik dan veel efficiënter, maar waarom moet het nu weer zoveel kostenof komt er ook een mooi kistje bij die prijs inbegrepen om het paard heen
runningkawa schreef:Je hebt niet ff zo snel een flink gat gegraven zonder dat het opvalt