Veel paarden slecht behandeld~Bn de Stem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Veel paarden slecht behandeld~Bn de Stem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 09:14

Van onze verslaggever


Donderdag 20 maart 2003 - DEN HAAG - Tienduizenden paarden in Nederland worden slecht behandeld. De dieren staan in te kleine of ondeugdelijke stallen en worden onvoldoende verzorgd.


Dat concludeert de Raad voor Dierenaangelegenheden uit een studie van het instituut voor dierziekten CIDC en Praktijkonderzoek Veehouderij van de universiteit van Wageningen.
Uit het onderzoek blijkt dat een aanzienlijk aantal van de paarden abnormaal of afwijkend gedrag vertoont. Schattingen lopen uiteen van zeven tot dertig procent van de 400.000 paarden in Nederland. Volgens de Raad voor Dierenaangelegenheden is betere voorlichting aan verzorgers nodig. Het welzijn van paarden komt ook in de knel door het beleid van gemeenten en provincie. Wensing: "Mensen die een stal willen bouwen, krijgen vaak alleen een vergunning voor een stal van drie bij drie meter, maar voor veel paarden is dit te klein. Ook mogen veel maneges zich alleen aan de randen van het stedelijke gebied vestigen en niet op het platteland. Daardoor is er vaak te weinig wei beschikbaar om de paarden in te laten lopen."
De meeste problemen doen zich voor bij het stallen van paarden en pony's. De stal is te krap en de dieren staan afzonderlijk van elkaar, terwijl ze juist behoefte hebben aan contact. Dat leidt tot dwangbewegingen als hoofdschudden, smakken met de tong, schrapen met de hoeven en in meer extreme gevallen tot zelfbeschadiging.
Ook bij het transport gaat het vaak mis. "Paarden worden niet goed in de aanhangwagen geplaatst of er wordt zomaar drinken in de wagen gezet." Als dat tijdens de tocht morst, wordt de vloer glad en kan een paard zich blesseren.
Een ander probleem is dat eigenaren soms te veel van hun (jonge) paarden eisen. Soms worden dan hulpmiddelen, zoals eenzijdig krachtvoer en de zweep gebruikt om prestaties af te dwingen. "Mensen zien Anky van Grunsven op televisie en willen dat nadoen. Zonder dat ze zich afvragen of hun paard daar wel geschikt voor is. En of ze daarvoor natuurlijk zelf geschikt zijn", zegt secretaris Ingeborg de Wolf van de raad.
De brochure 'Zorgen voor je paard', die vandaag wordt overhandigd aan staatssecretaris Odink van landbouw, moet paardehouders beter informeren over het welzijn van hun dieren. De brochure gaat onder meer in op voeding, stalling, ziektes, transport, gedrag en trainingsmethoden.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mijn vader had dit meegenomen van zijn werk, even uit de krant geknipt Knipoog .
Ik dacht dat jullie het misschien wel boeiend zouden vinden om te lezen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:36

Er zijn al zoveel boeken over paardenverzorging, denken ze nou echt dat een brochure daar nog wat aan kan bijdragen?

Hmm missschien wel: een brochure is gratis, en een boek moet je kopen....

En ik vind het ook wel heel goed dat de overheid ook een portie van de verantwoordelijkheid krijgt toegeschoven. Zij hebben het tenminste in de hand waar stallen komen en hoe groot ze mogen zijn....

Vrees alleen dat de brochure alleen niet veel uithaalt.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 18:09

Nee, ik ben ook bang van niet cassidy.
Maar een brochure zal nog wel Iets beter aanslaan dan een boek wat €20 eruo kost.
Wat ze zeiden over dat je vaak maar een vergunning krijgt voor 3bij3 is wel iets waar ik nog nooit bij nagedacht heb.
Maar gelukkig neem de overheid ook hun verandrwoordelijkheid.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:36

Zelfde topic staat ook op Voorpaginanieuws. Omdat het toch eigenlijk voorpaginanieuws is, graag daar verder reageren.

lecoco
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:06

ik vindt het goed dat mensen er wat aan doen alle kleine beetjes helpen