Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:25

www.dierenbescherming.nl

Het paardenblad 'Bit' heeft als alternatief voor het tegenvallende Plan van Aanpak van de Sectorraad Paarden een eigen 'welzijnsnota' geschreven. In die nota, gepubliceerd in de Bit van 13 maart, staat onder andere dat paarden behoefte hebben aan gezelschap: 'Paarden mogen niet solitair gehouden worden. Ook het gezelschap van een geit of ander dier is niet voldoende, paarden zijn kuddedieren en hebben contact nodig met soortgenoten.'

Ook is Bit voorstander van het geven van veel beweging aan paarden: 'Verder hebben paarden veel (natuurlijke) beweging nodig' en moet paarden 'iedere dag minimaal vier uur uit de box voor vrije beweging, dus niet in de bewegingsmolen, bij voorkeur met andere paarden.' Dit zijn elementen die naadloos passen bij de campagne die door de Dierenbescherming in maart is gestart!

Verder worden in het zeer leesbare artikel veel concrete aanbevelingen gedaan om het welzijn van paarden te verbeteren. Het stuk is aangeboden aan minister Verburg van Landbouw en aan de Tweede Kamer. Hopelijk laten deze partijen zich inspireren door deze alternatieve welzijnsnota.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:48

De nota die Bit presenteert is inderdaad goed leesbaar maar wat de inhoud betreft vind ik het soms wel een beetje ver gaan. Bijvoorbeeld eerst (ik dacht iets van) 20 uur zitles voordat je mag gaan paardrijden. Een soort examen voordat je paarden mag houden. Een verbod op vaste hulpteugels zoals slof en bijzetteugel. Stallen van minimaal 2x de schofthoogte van het dier.

In sommige gevallen zou een scholing voor paarden houden best handig zijn maar de meeste mensen die een paard aanschaffen doen dat toch niet van de 1 op de ander dag? Da's toch vaak een proces van eerst eens leren rijden op een manege, een bijrijdpaard hebben en ga zo maar door. Een verbod op vaste hulpteugels vind ik ook wat zwart/wit. Het is immers nog steeds de hand van de ruiter die bepaald hoe scherp iets inwerkt met bit of bitloos. En volgens mij is de slof al lang niet meer zo'n vaak gebruikte hulpteugel als in de jaren '80/'90. Dus omdat nu specifiek te moeten benoemen in zo'n nota :?

En dan nog voor wat betreft de huisvesting; het plan voor de nieuwe Welzijnsnota had eigenlijk niet op een ongelukkiger moment gelanceerd kunnen worden. Door de huidige economische crisis is het voor een heleboel mensen al de tijd van de hand op de knip houden. Hoe moet het dan met al die particulieren en pensionstalhouders? Moeten die dan straks alle 3x3 stallen plat gaan gooien om daarvoor in de plaats stallen van ongeveer 3,5 x 3,5? En is dat redelijk? Er zijn plenty particulieren die alle dagen hun paarden weidegang bieden en alleen 's winters 's nachts en bij slecht weer binnen halen. Is het redelijk om van deze groep zo'n investering te vragen? Ik zou me kunnen voorstellen dat het een eis is voor bijvoorbeeld hengstehouderijen. Hengsten kunnen nu eenmaal niet in groepsverband de hele dag de weide in. Deze dieren zouden absoluut gebaat zijn bij grote, ruime en frisse stallen omdat ze helaas toch anders gehuisvest moeten worden.

En loop je niet de kans dat het straks dezelfde kant op gaat als in Engeland? Daar worden mede door de economische crisis paarden gedumpt doordat eigenaren het onderhoud niet meer kunnen financieren en zijn paarden amper meer een cent waard. Dat is voor niemand goed; niet voor het welzijn van de paarden en ook niet voor de eigenaren die worstelen om de financien rond te breien.

Dit zijn voor mij de zaken die er het meest uitsprongen. Dat je geen paard solitair mag houden, standverbod, certificeringsverplichting bekappers/smeden, paarden niet de hele dag op een blinde muur mogen staren dat vind ik sowieso niet meer van deze tijd en daar kan ik me prima in vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 02:16

Dat je er nog zoveel tekst aan wijd...

Ik vind het absurd, het lijkt wel geschreven door een 8 jarige.
Verbod op slof en bijzet, pessoa, stang & trens en hackamore. Wedstrijdpaarden mogen max 25 wedstrijden per jaar lopen. Ze mogen max x aantal uur op de trailer per week. Paard mag max 15% van het lichaamsgewicht tillen.

Even realistisch betekend dat dus dat je je paard niet meer mag bijzetten tijdens het longeren, ook niet met een touwtje want dat is ook dwang. Stang en trens zijn ook dwangmiddelen dus Salinero loopt in het vervolg op een trens en anders moeten ze alles wat na ZZ-licht komt maar afschaffen. Alle hete springpaarden gaan de fokkerij in want er mag niet meer dan een trens in. Zowieso kunnen de (sub)topruiters er wel mee stoppen want een paard mag maar max 1x per 2 weken op concours, daarnaast zit er een limiet aan het aantal uur transport dus concoursen in het buitenland gaan ook niet door.
Paard mag niet meer dan 15% van zijn lichaamsgewicht tillen dus mogen we eerst alle shetten en welshjes bij hun kleine baasjes vandaan slepen en als je wilt rijden maar je weegt meer dan 90 kg dan heb je pech. Aan de andere kant mogen kleine mensen met véél overgewicht wel rijden ondanks dat ze hun eigen knieen nog niet aan kunnen raken.
Alle dwangmiddelen verbieden? Zijn een zadel en bit niet ook dwangmiddelen?

Laten we gezellig met z'n allen wedstrijdjes join-uppen gaan houden, kijken wie zijn paard het beste wegjaagt...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:48

Wat mij dus nog het meeste verontrust is dat hier blijkbaar niemand op reageert terwijl we, als we straks een beetje pech hebben, hier allemaal mee te maken krijgen. We kunnen wel allemaal onze ogen sluiten en hopen dat het overwaait, maar stel toch dat zoiets er door komt! Dan ga ik geloof ik maar schapen houden :( .

Ik vind dat hele epistel dat ze gedicht hebben onrealistisch en veels te ver gaand.

anneliesdj

Re: Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:31

Het is net zo'n penymeisjes verhaal, de BIT redactie is maar een amateuristisch zooitje.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:09

Oh die bit ga ik kopen :Y)
Ik weet niet wat de bit voor alternatief heeft maar ik weet wel dat de dierenbescherming nu echt helemaal gek is geworden! Ik zou het helemaal geweldig vinden als de paarden op alle stallen zo gehouden kunnen worden. Maar heel weinig paarden worden zo gehouden zoals zij het beschrijven. Zelfs dat plan van zoveel uur buiten per dag is volstrekt onhaalbaar. Waar ik woon komt veruit de meerderheid van de paarden swinters niet meer dan een uurtje buiten. Als je ineens minimaal vier uur weidegang als regel stelt kunnen heel veel mensen geen paard meer houden.

Ik snap echt niet wat de DB hiermee wil bereiken. Ipv dat ze met 1 bescheiden voorstel komen, komen ze met een aantal uit de lucht gegrepen en totaal onrealistische regels.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:17

Als je die 4 uur buiten al extreem vind moet je de bit eens lezen :=

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:18

ik vond het artikel redelijk apart.
zaken als dat er regels komen dat je je paard maximaal 30 minuten mag inrijden voor concours, dat sporen verboden worden/een diploma halen ervoor ( jaaaaahhh laten we allemaal lekker gaan rammen met die zweep :+ )
ook dat van die hulpmiddelen is complete kolder,
1: hoe wil je mensen verbieden het thuis te gebruiken?
2: wat voor andere middelen gaan mensen straks inzetten om hetzelfde effect te krijgen?
artikel is niet realistisch naar de werkelijkheid geschreven,maar een soort penny fantasie zoals het in My Little Pony land zou gaan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:19

Juistem, net wat ik zei ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:30

Oh nou ben ik wel heel benieuwd :D

Is het geschreven door de redactie van bit?

Als ik dat stukje van jouw lees anneliesdj lijkt het mij ook behoorlijk onzin. Ik denk niet dat we bang hoeven te zijn dat zoiets ooit ingevoerd gaat worden, voor zoiets is echt geen draagvlak ;)

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 11:44

Hier alvast wat Quotes uit deze Welzijnsnota:

Citaat:
'Verbod op solitair houden paarden'

'Diploma voor het hebben van een paard'

'Hengsten scoren op karakter'

'Dagelijks minimaal vier uur vrije beweging'

'Maximaal aantal wedstrijden per jaar'

'Minimumleeftijd voor start training'

'Verbod op alle mogelijke dwangmiddelen'

'Jaarlijkse verplichte telling wormeieren'

'Grenzen stellen aan ruitergewicht'

Bit-Welzijnsnota samengesteld door:
Tekst: Marjan Tulp
Bijdragen: Fabian Brockötter, Carolien Tesselhof en Natascha Meijer.
Met dank aan: dr. Machteld van Dierendonck (etholoog), dr. Eric van Breda (medisch fysioloog)
en Marloes Vis van Heemst, MSc (organisatie-deskundige)

Mochten er mensen zijn die het artikel aan kunnen leveren om hier te plaatsen, graag!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:40

Vergeet niet dat paarden boven 17 jaar elk jaar verplicht gekeurd moeten worden en de DA een werkadvies moet geven.

Paarden mogen niet meer dan ... uur per week op de trailer.

Paard mag max 15% van zijn eigen lichaamsgewicht tillen (reken maar eens uit wat je eigen paard dan mag tillen of bv een shet of welshje van 150kg)

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:51

Ik vond het stuk ook maar 'appart'. Sommige dingen ben ik het wel mee eens, met andere totaal niet. o.a. maximaal 30 minuten losrijden op concours....dan is die van mij in de ring niet fijn te rijden hoor. Stap altijd al bijna een kwartier los op concours en dan wil ik nog graag even 30 minuten draven en galloperen...dus in totaal 45 min. Plus maximaal 2x 6 minuten proefjes. dan zit ik dus totaal op een uur, thuis rijd ik ook meestal een uurtje, dus snap het probleem niet...

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:59

Ik vind het goed dat mensen zich verdiepen in het welzijn van de paarden, dat staat voor iedere paarden eigenaar op nummer 1 volgens mij.
Dat er punten zijn die niet realistisch zijn lijkt me duidelijk. Ik denk ook niet dat ze dit allemaal 123 in kunnen voeren en dat er nog wel flink wat onderzoek aan vooraf zal gaan.

Maar ik ben het er zeker wel mee eens dat het welzijn van de paarden onderzicht moet worden!!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:10

Staat het stuk ergens online ?
Ben benieuwd, anders morgen even langs de boekhandel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:25

Ik heb hem nog niet gevonden online maar om eerlijk te zijn zou ik er geen geld aan uitgeven, 't is dat ik een abbo heb. Het is gewoon een onzin stuk, slaat nergens op en ik gok dat de minister het ook regelrecht de prullenbak in gooit. (dat hoop ik iig)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:09

Dat hoop ik ook ja.... Heb trouwens even op de site van Bit gekeken, maar daar staat wel een verwijzing van hun variant van de nota maar niet de tekst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 02:29

Ik kan hem wel inscannen maar dan dinsdag pas, als jullie daarop willen wachten... (hoef je hem iig niet te kopen)

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:47

Dat zou geweldig zijn, kan iedereen hier dit artikel lezen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:59

anneliesdj schreef:
Ik heb hem nog niet gevonden online maar om eerlijk te zijn zou ik er geen geld aan uitgeven, 't is dat ik een abbo heb. Het is gewoon een onzin stuk, slaat nergens op en ik gok dat de minister het ook regelrecht de prullenbak in gooit. (dat hoop ik iig)

Hoop ik ook, heb net even zitten rekenen, ik+kleding+zadel = 65 kg, pony weegt 430 kg, dat zou dan net mogen met die 15% regel. Echter als ik naar het onderzoek uit Duitsland kijk geven die aan dat een pony zoals de mijne met een korte rug 20% gemakkelijk aankan. Verder wat versta je onder training, want dingen als netjes meelopen, voetjes geven, keertje op de trailer, wandelen buiten het erf, iets op de rug leggen, afspuiten, etc. is ook training. Hoop toch niet dat je daar mee moet wachten tot 3/4/5 jaar.
En verbod op alle mogelijke dwangmiddelen, wat is dan de definitie van een dwangmiddel? Neem je dat nl ruim genoeg dan vallen ook hoofdstellen, (touw)halsters en wat je verder om een paardenhoofd kunt knopen eronder ...
anneliesdj schreef:
Ik kan hem wel inscannen maar dan dinsdag pas, als jullie daarop willen wachten... (hoef je hem iig niet te kopen)

Graag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:02

Ok ga ik doen morgen.

Ja ik snap dat dwangmiddelen gedeelte ook niet, ze willen alles verbieden maar een zadel en hoofdstel mag wel?
..... ?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:09

De soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend.
Als er nu geen strenge plannen zijn blijft er uiteindelijk helemaal niets meer over.
En in verschillende dingen kan ik me toch echt wel vinden en om eerlijk te zijn voldoet mijn paard aan elk ding hier genoemd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:41

Ja? Jij rijd zonder dwangmiddelen? Je weegt niet meer dan 15% van zijn lichaamsgewicht?
Imo gaat het er niet om of ik eraan voldoe maar of het redelijke eisen zijn en daar gaat het mis.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:11

kazary schreef:
De soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend.
Als er nu geen strenge plannen zijn blijft er uiteindelijk helemaal niets meer over.

Laten we het hopen. Maar wat heeft het voor zin een zwaar overdreven stuk te schrijven om het vervolgens af te zwakken? Het lijkt me zinvoller om direct met een goed en realistisch plan te komen, al is het alleen maar voor de geloofwaardigheid van degenen die de nota opstellen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:20

anneliesdj, ja daar voldoe ik aan.

Overdreven is altijd alles wat men als nieuwe regels wil. Dit omdat ze van te voren al weten dat er altijd dingen afgesnoept worden.
Voorbeeld, een zorginstelling komt bedden te kort. Heeft er bijvoorbeeld 25 nodig om goed verder te kunnen. Deze zal er dan 50 aanvragen omdat ze weten dat ze nooit krijgen wat ze willen. Uiteindelijk komen ze met geluk op die manier op de 25 uit. Zouden ze netjes 25 bedden aanvragen krijgen ze misschien geld voor 5 bedden en schiet het nog allemaal niets op.