Britse dierenarts laat te zware wedstrijdruiters afstijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Britse dierenarts laat te zware wedstrijdruiters afstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 15:56

www.horseandhound.co.uk

De Britse veearts Julian Rishworth liet bij de Great Yorkshire Show, van 12 tot en met 14 juli, acht deelnemers afstijgen op basis van hun gewicht.

Het reglement schreef voor dat het maximale gewicht van de ruiter 20% mocht zijn van het gewicht van het paard. Dit percentage was gebaseerd op een gemiddelde na het lezen van diverse wetenschappelijke onderzoeken. In acht gevallen signaleerde Dr. Rishworth volwassenen op kinderpony's. Deze deelnemers werden vriendelijk verzocht af te stijgen.

De organisatie had weegschalen klaar staan om eventuele klachten af te kunnen handelen. Het publiek reageerde over het algemeen zeer positief op de maatregel. Één deelnemer ging in verweer. "Wat moet ik dan, een kind in het zadel zetten en laten verongelukken?", sputterde de man. "Maar als de pony niet geschikt is voor een kind, moet je het dier dan wel showen als kinderpony?", reageerde de veearts. De deelnemer kan een berisping tegemoet zien voor het negeren van de aanwijzingen van een official en het niet naleven van het reglement.

eekhoornerik

Re: Britse dierenarts laat te zware wedstrijdruiters afstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:02

Wat goed dit te lezen! Hopelijk breidt dit zich verder uit over de paardensport en de wereld :j.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:06

Wauw, dat is echt goed nieuws! Hopelijk zet dit snel door in de hele paardenwereld!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:08

20% vind ik nog een ruime marge, is dat inclusief tuig of alleen het gewicht van de ruiter + kleding. Voor mezelf houd ik als richtlijn ongeveer 15% inclusief tuig aan.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:15

daffieduck83 schreef:
20% vind ik nog een ruime marge, is dat inclusief tuig of alleen het gewicht van de ruiter + kleding. Voor mezelf houd ik als richtlijn ongeveer 15% inclusief tuig aan.

Eens, maar het is in ieder geval een begin!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:17

Wat goed.

20% mag veel zijn, maar ik vind het een goed begin. Met een brede marge geef je de twijfelgevallen nog een kans

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:22

Triest om als volwassene op een kinderpony te gaan zitten. Goed van de dierenarts

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:25

Oh help, dan mogen we ook niet meer op IJslanders ;) Ik ga ff rekenen hoor....Maar inderdaad, best goed van die d.a. alleen weet ik niet of je zonder meer die berekening aan kunt houden zonder naar het type/bouw paard te kijken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:28

Heel goed, moeten ze overal gaan doen! Geweldig!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:29

Het ging ook om pony's van maximaal 1.28.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:31

Oh, dat zijn kleine pony's ja, ik had het artikel niet gelezen. Dat maakt het wel anders. Welsh-achtig misschien? Dat zijn helemaal geen gewichtdragers.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:32

Heel goed. Het wordt tijd dat volwassenen nadenken over het welzijn van hun pony/paard op dat gebied. Wat mij betreft zouden er veel strengere regels moeten komen, die daadwerkelijk worden nageleefd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:34

mysa schreef:
Oh help, dan mogen we ook niet meer op IJslanders ;) Ik ga ff rekenen hoor....Maar inderdaad, best goed van die d.a. alleen weet ik niet of je zonder meer die berekening aan kunt houden zonder naar het type/bouw paard te kijken.

Zou mooi zijn als dit initiatief verder wordt uitgebreid en vaker wordt uitgevoerd.

Er zitten ongetwijfeld ook op IJslanders soms té zware ruiters. Ook voor een IJslander is 20% meer dan genoeg. En in de Westernwereld zitten er ook nogal eens veel te zware mannen op hun Quarters. Zeker in de VS. Een reining Quarter van krap an 1.45 haalt, ondanks al z'n spieren, misschien net de 600 kg, en daar zitten echt wel 100+ figuren op, exclusief een zadel van tegen de 20 kg...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:36

Ben ik met je eens, soms te zware mensen op IJslanders. Heb even gerekend maar ik zit bij mijn kleinste nog onder de 15% zelfs met zadel etc.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:43

Met deze marge is het allemaal best ruim. Zou ook best iets voor Nederland zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:50

mysa schreef:

Wie is "we"?
Op een IJslander van 425 kilo, kan dus (volgens die richtlijnen) iemand van 85 kilo (incl tuig/kleding)....

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:53

Laat de mensen met fors overgewicht dit maar niet lezen, ze zijn het er vast niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:56

Nieuwsredactie schreef:
De organisatie had weegschalen klaar staan om eventuele klachten af te kunnen handelen. Het publiek reageerde over het algemeen zeer positief op de maatregel. Één deelnemer ging in verweer. "Wat moet ik dan, een kind in het zadel zetten en laten verongelukken?", sputterde de man.

Net alsof er perse op die pony gereden MOET worden. Als het niet kan, doe het dan ook niet, triest figuur.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:58

Eindelijk! Mag van mij veel vaker gebeuren :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:59

Wat leuk zo'n initiatief.
Maar als ik uitrekenen (mijn wiskunde is niet zo goed) dan zou er op mijn pony max 80kg mogen (een aangekleed persoon inclusief het zadel).
Ik stel mij nu een persoon voor die dikker is dan mij, nou zo ene laat ik niet op mijn pony zitten.
Ik zit met mezelf en tuig aan 15%
En mijn pony moet ook nog uitzwaren en zal nog wat groeien dus ik denk dat ik zal eindigen op 10-12%.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:03

We is'wij volwassenen'. Veel ijslanders halen 425kg echt niet.

Brainless schreef:
mysa schreef:

Wie is "we"?
Op een IJslander van 425 kilo, kan dus (volgens die richtlijnen) iemand van 85 kilo (incl tuig/kleding)....

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:03

danzzz schreef:
Laat de mensen met fors overgewicht dit maar niet lezen, ze zijn het er vast niet mee eens.

Waarom niet. Ik was ook te zwaar, was het er ook mee eens, en ben het er nog mee eens.
En een volwassene op een pony kan al helemaal niet!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:06

Een dikke pony kan dus een dikkere ruiter tillen... Met deze regel wel tenminste. Vind het idee op zich wel goed, maar om deze reden niet perfect..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:09

Grote kans dat het Fellpony's zijn, die zijn daar enorm populair.

Ik vind het een hele goede maatregel. Ik hoop dat meer van dit soort maatregelen getroffen worden, op wedstrijden en maneges etc.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:14

20% is best een ruime marge. Dan kan er op een beetje kwpner 100+ kg. Persoonlijk vind ik dat te veel. Die van mij hoeven dat echt niet te dragen.

Volwassenen op pony's van 1.28 is natuurlijk wel een beetje gek. Laat ook geen volwassen persoon op onze 1.20 shet.