Paard geslacht voor tv-programma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard geslacht voor tv-programma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:39

www.koken.blog.nl

In het tv-programma Eet Smakelijk van Llink zal te zien zijn hoe een paard wordt geslacht. In het bewuste programma zal te zien zijn hoe een ziek (want kreupel) paard een schot door zijn (haar?) hoofd gejaagd krijgt.

En dat omdat kok en presentator Leon Mazairac zijn gasten steak tartare wil voorzetten. Steak tartare wordt gemaakt van gehakte paardenbiefstuk en dit wordt rauw opgediend met bovenop een eidooier.

Zangeres Do en haar vriend Roddy kijken toe en helpen mee in de keuken.
Paardenvlees in snacks
En voor wie dit zielig vindt moet het volgende maar eens lezen. Want paardenvlees eten we allemaal wel eens. In snacks zoals frikadellen, kroketten, gehaktballen, bitterballen en hamburgers wordt veel paardenvlees verwerkt. Uit een onderzoek van de Wageningen Universiteit voor Stichting Wakker Dier bleek dat in 32% van de 286 onderzochte snacks paardenvlees verwerkt is.
Dit komt mede doordat er veel paarden in Nederland zijn. De afgelopen 15 jaar is het aantal paarden verdubbeld tot ca 400.000. En ja, die gaan een keer dood.

Eet Smakelijk
In het tv-programma Eet Smakelijk laat de Utrechtse chefkok Leon Mazairac zien waar ons eten echt vandaan komt. Met het programma wil Llink laten zien wat de weg is van ons voedsel tot het op ons bord terecht komt. Nouja, idealiter dan, want we zien niets van de massaproduktie, maar juist kleinschalig werkende boeren en kwekers.

De afleveringen
Kijken dus! Vanavond kan je zien hoe Marc de Hond (zoon van ..) en Manuel Venderbos (EO) eend bereiden. Volgende week, 6 augustus is de besproken aflevering met het paard, en de week daarna eindigt deze serie met een bezoekje aan een Ibericovarkenkwekerij in Brabant door turners Yuri van Gelder en Suzanne Harmes.

Eet Smakelijk, donderdag, Nederland 3, 21.10-21.35 uur

eppie38

Re: Paard geslacht voor tv-programma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:41

Nee zielig vindt ik het niet, het is iets wat adgelijks gebeurd, ik eet zelf geen paardenvlees maar heb er ook geen moeite mee als andere dit doen.
Juist goed dat dit soort programma's een laten zien hoe het er aan toe gaat in de slachterijen toch?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:45

Toen ik de titel las dacht ik, dat meen je toch niet! Zomaar een paard slachten voor een tv programma?
Maar na de eerste zinnen gelezen te hebben was ik alweer rustig :D Het paard wordt hoe dan ook geslacht dus dan maakt het ook niet uit of er een cameraploeg bij staat of niet.
Hoef het alleen niet te zien want ik kan niet zo goed tegen dat soort beelden :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:46

Ik vind net als eppie38 dat het juist goed is om dit soort dingen te laten zien. Sommige mensen hebben totaal geen benul waar vlees vandaan komt en wat ermee gebeurt voordat het op je bord terecht komt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:47

bij mijn weten is steak tartare gewoon rundvlees, maar dat terzijde. Ik vind het trouwens helemaal niet verkeerd dat hier eens aandacht aan wordt besteed.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:48

Tsja, wat dat betreft ben ik zo hypocriet als wat. Ik vertik het om puur paardenvlees te eten, maar Frikandellen kan ik niet weerstaan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:48

Ja nou en?
Daar doen ze elke keer een kip, varken of kalf slachten en klaarmaken. Ze proberen bewustwording te kweken over wat er op ons bord ligt en dat vind ik alleen maar een goede zaak.
Mensen mogen best weten dat voor kipsalade een kip wordt geslacht en hoe.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:49

http://en.wikipedia.org/wiki/Steak_tartare
Steak tartare is a meat dish made from finely chopped or ground raw beef[1] or horse meat.
/knip
The word is derived from the name Tartars or Tatars, an ethnic people from Eastern Europe and part of Asia.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:50

Hoef het ook niet te zien. Kan daar absoluut niet tegen. Maar ik vind het wel goed bij link hebben ze vaker van dat soort progamma's waarbij ze ook in slagterijen gaan kijken. En ik vindt dat je daardoor bewuster wordt van wat er op je bord ligt.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:51

Ik vind het een goed programma, alhoewel de werkelijkheid van de massaproductie nog steeds niet aan het licht komt ;) (jammer!)
Mensen worden zo hopelijk bewuster van wat zij eten, en welke weg het ondergaat voor het op je bord ligt..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:52

[***] schreef:
Ja nou en?
Daar doen ze elke keer een kip, varken of kalf slachten en klaarmaken. Ze proberen bewustwording te kweken over wat er op ons bord ligt en dat vind ik alleen maar een goede zaak.
Mensen mogen best weten dat voor kipsalade een kip wordt geslacht en hoe.

Hier ben ik met mee eens.
Dagelijks worden er paarden, koeien, varkens, kippen, schapen, geiten, enz geslacht voor de consumptie.
Llink brengt dit in beeld om mensen bewust te laten worden dat een biefstuk niet in een fabriek gemaakt wordt. :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:53

Niwla schreef:
Tsja, wat dat betreft ben ik zo hypocriet als wat. Ik vertik het om puur paardenvlees te eten, maar Frikandellen kan ik niet weerstaan. :D

_O-
denk dat je ondertussen toch al wel een heel paard op hebt hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:53

En dat een varkenshaas niet aan de bomen groeit.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:55

Er zou eigenlijk veel meer paardevlees gegeten moeten worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:57

Het is goed dat er kookprogramma zoals deze er is, dan zien en weten we waar het voedsel vandaan komen.

Paard dat geslacht wordt voor deze programma, dat is toch niet erg? want hij moet evengoed geslacht worden, tja, dan maakt het toch niet uit dat er een cameraploeg bij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:59

stoffel schreef:
Er zou eigenlijk veel meer paardevlees gegeten moeten worden.

Vind ik ook, het gemiddelde paard heeft een beter leven dan het gemiddelde vleesvarken/kuiken/kistkalf

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:02

Opzich een goed ding dat Eet Smakelijk wil laten zien waar je voedsel vandaan komt, maar om nu op tv het slachten van een paard te laten zien is
niet waar ik op zit te wachten O:) Laat eerder zien hoe varkens, kippen, koeien, kalveren, geiten, etc. behandeld worden voordat en hoe zij geslacht
worden. Paarden worden welliswaar gezien als knuffelbeestjes en het is zielig wanneer deze worden afgemaakt, maar paarden hebben (vaak) een
beter leven gehad dan wat men zonder medelijden op kan eten. ;)

"Want paardenvlees eten we allemaal wel eens"

Raar als je vegetarisch bent :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:17

Ik vind het niet erg dat mensen paardenvlees eten, de paarden hebben veelal een veel beter leven gehad dan 100 koeien bij elkaar.

Maar ik hoef het programma niet te zien... Krijg toch een akelig gevoel als ik moet zien hoe een paard geslacht wordt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:18

Op vega's na dan ;)

Ik vind het goed dat er zo'n programma gemaakt wordt, moet wel eerlijk toegeven dat ik er ook niet altijd bewust van ben wat voor vlees er op mijn bord ligt. Puur paardenvlees eten we niet, maar zoals gehakt enzovoorts? Geen idee :o
Maar het slachten zien? Denk dat mijn maag dat niet gaat trekken :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:22

Storm76 schreef:
Ik vind het niet erg dat mensen paardenvlees eten, de paarden hebben veelal een veel beter leven gehad dan 100 koeien bij elkaar.

Maar ik hoef het programma niet te zien... Krijg toch een akelig gevoel als ik moet zien hoe een paard geslacht wordt.

yep....zo denk ik er ook over....prima al dat geslacht,alleen ik hoef het niet te zien...zeker niet hoe mijn liefelings dier door de hoeven zakt..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:25

Zeer interessant! Heb volgens mij ook in een eerder seizoen van dit programma gezien hoe ze een (ik geloof) schaap slachten.

Wil het ook zeker zien om te kijken hoe het nu echt gebeurt en wat er gebeurt. Verhalen hoor je vaak genoeg maar de werkelijkheid krijg je weinig te zien.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:31

Tsja er worden iedere dag paarden geslacht. Ik vind dat je wel bewust moet zijn waar je eten vandaan komt. Ik ben een aantal jaar streng vegetarisch geweest, en ik eet nu beperkt (liefst scharrel/biologisch) vlees.
Al zou mijn voorkeur er meer naar uit gaan om eens te laten zien hoe arme dieren zoals varkens/kippen massaal opgepropt in hokjes zitten, nooit het daglicht zien en snel vetgemest worden om vervolgens lekker goedkoop in de super komen te liggen omdat men niet wat meer wil betalen voor een scharrelbiefje. :j Eens kijken of het dan nog zo lekker smaakt..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:32

Hmm ze moeten eens hetzelfde doen met een kippenslachterij.....

Dan worden er vast wel ogen geopend..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:33

Volgens mij heb ik in dit programma ook gezien hoe ze een stier slachtte. Hij werd netjes in een 2-paard trailer vervoerd met stro erin en rustig naar de slacht vervoerd. Dat vond ik nou onrealistisch. Slachten prima maar laat dan ook zien hoe het transport van dieren vaak verloopt. Ik eet al jaren geen vlees en ben niet tegen slachten maar de levens en vervoersomstandigheden vind ik veel belangrijker.

Inderdaad crossmonster die kippen hebben het niet lekker.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:37

Storm76 schreef:

persoonlijk vind ik dat koeien er nog erg goed vanaf komen, ik vind gevogelte en varkens er over het algemeen nog veel slechter afkomen!
zeg ik omdat ik vermoed dat onze 50 koeien toch een beter leven hebben dan mijn paarden(nee zo slecht hebben ze het niet).....
tja, kan het niet anders maken, ze lopen in grote stallen(en ook buiten) waar ze met zn allen lopen, krijgen goed voer, verplichte DA bezoekjes en een goede boer.

maar ik hoef het ook niet te zien, ben toch wel een watje :o