Annemarie van den Toorn traint Javi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Annemarie van den Toorn traint Javi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:28

http://www.horses.nl/

De redactie van Horses.nl bezocht zondag 13 september de laatste training van Javi tijdens Horse Event en sprak met Annemarie van der Toorn. Ruim anderhalve week voor aanvang stond haar training in Deurne al volop in de schijnwerpers. De reden? Commotie rondom de trainingen die Annemarie tijdens het driedaagse evenement zou geven aan het mishandelde paard uit Roemenië. Op paardenforum Bokt.nl was al een aantal weken een discussie gaande over de deelname van Javi aan Horse Event.

De discussie op Bokt.nl met betrekking tot de trainingen van Annemarie ging over commerciële belangen versus dierenwelzijn. De Nederlandse vertegenwoordigster van Monty Roberts schrok van de felle reacties. ,,Een inhoudelijke discussie is geen enkel probleem. Dus bespreken of het wel of niet verstandig is een getraumatiseerd paard mee te nemen naar Horse Event is prima. De discussie werd echter zeer persoonlijk. Er stond zelfs dat mensen hoopten dat er een hoef tussen mijn ogen geplaatst zou worden”, legt Annemarie haar probleem met de geuite kritiek uit. ,,Je kunt zeggen dat het niks met je doet, maar hier had ik echt moeite mee. Het is ook een tikje frustrerend, omdat men op internet anoniem discussieert.”

Annemarie nam Javi mee naar Horse Event, omdat ze denkt dat het goed is om mensen haar trainingen te laten zien, want ze kunnen er volgens haar veel van leren. ,,Bovendien bereik ik op een evenement als Horse Event veel meer mensen dan thuis. Ik wil aandacht voor het geweld rond paarden. Ik denk dat het belangrijk is te vermelden dat ieder paard reageert vanuit zijn vluchtgedrag. Dat je dus veel kunt leren van de principes waarmee ik werk.” Spijt dat ze Javi meenam naar Horse Event heeft ze niet. ,,Het is een heel dominante merrie die prima controle heeft over de omgeving, daarom zag ik geen belemmering om haar mee te nemen. Sterker nog, ik hoopte dat ze iets minder zeker van haar zaak was in zo’n omgeving. Dat is ten eerste makkelijker en veiliger voor mij, en je kunt haar eenvoudiger het goede gedrag aanleren.”

Zoals Annemarie al verwachtte was het niet de omgeving waar Javi op reageerde. De eerste dag lag ze na 30 seconden al te rollen in de round pen. ,,Je zag wel dat er nog heel veel boosheid in haar zat. Zeker op vier of vijf momenten probeerde ze aan te vallen en te slaan. Zaterdag was ze voor mijn gevoel nog gevaarlijker, ze was heel gespannen, maar viel gelukkig niet aan”, vertelt Annemarie die in haar trainingen de methode van druk en ontspanning gebruikt. Daarbij legt ze een bepaalde druk bij het paard en haalt die vervolgens weer weg. ,,Vandaag kon ik voor het eerst ontspannen met haar werken. Ik kon Javi aanraken en borstelen, haar voorhoeven optillen en haar losklikken terwijl ze ontspannen bleef. Wat mij betreft een maximaal resultaat.”

Ondanks haar goede gevoel over de voortgang van Javi op Horse Event kreeg de trainster opnieuw kritiek. ,,Nu ging het perfect, maar krijg ik het commentaar dat ze nooit moeilijk is geweest”, verzucht ze. ,,Mijn collega Karel Bauer vroeg of we tijdens het laatste optreden de achterbenen van Javi moesten optillen. Ze moet namelijk heel nodig naar de hoefsmid, dus het kunnen optillen van haar achterhoeven is één van de doelen van de training. In overleg met het team besloten we dit niet te doen, omdat Javi achter een zeer pijnlijk spronggewricht had. Het optillen van een achterbeen zou pijnlijk zijn en we willen juist haar vertrouwen opbouwen door haar geen pijn te doen. We waren er vrijwel zeker van dat ze bij het optillen van een van de achterbenen agressie zou tonen. Dan hadden we aan het publiek weliswaar bewezen dat Javi echt agressief kan zijn, maar wij hebben maar één doel: Javi goed trainen, zodat ze steeds minder negatief gedrag gaat vertonen.”

Ruim een week na Horse Event is Annemarie optimistisch over de voortgang van Javi. ,,Op advies van de dierenarts hebben we haar een wormenspuit gegeven en geven we haar een pijnstiller zodat ze kan bewegen zonder pijn aan dat spronggewricht. Het optillen van de achterhoeven kan inmiddels, dus binnenkort komt de hoefsmid langs. Ze blijft de komende maand bij ons in training, daarna gaat ze terug naar haar eigenaresse Monique.” En dan? ,,Ze mag oud worden in vrijheid. That’s it.”

Kijk hier voor een foto en hier voor een video

BartVB
Eigenaar

Re: Annemarie van den Toorn traint Javi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:27

De reactie die ik vanavond op Horses.nl geplaatst heb:

Citaat:
Super om te horen dat het nu zoveel beter gaat met Javi. Ik vind het echt heel bijzonder om te zien wat jullie in relatief weinig tijd hebben kunnen bereiken bij een zwaar getraumatiseerd paard als dit.

Wat de discussie op Bokt.nl betreft; daar zijn een aantal dingen mis gegaan en daar zijn wij ook alles behalve blij mee. Eerste ding dat mis ging is dat we er veel te laat achter kwamen dat Javi op Bokt.nl al een enorme geschiedenis heeft waardoor dit ook zonder clinics op Horse Event al een behoorlijk beladen onderwerp was. Daarnaast is het bericht geplaatst net op het moment dat jij vertrok richting je welverdiende vakantie waardoor het ook lastig was om je beweegredenen toe te lichten.

Vorige jaar zagen we op de site ongeveer een zelfde discussie ontstaan bij Fiji, de wilde merrie uit de Ardennen. Het persbericht gaf de indruk dat er een wilde merrie in een weekend op Horse Event omgetoverd zou worden tot rijklaar paard. Daar kwam kritiek op, dat heb je toen snel weten te weerleggen door aan te geven dat er heel goed gekeken wordt naar wat Fiji aan kan en dat een rijklaar paard zeker niet het doel is in zo weinig tijd. Hierna veranderde de toon in de discussie meteen van een 'onverantwoord!' in een 'wat fijn dat je zo respectvol omgaat met dit dier'.

Datzelfde was deze keer helaas niet mogelijk door de voorgeschiedenis en door de vakantie. We hebben, als beheer, waar mogelijk proberen bij te sturen, er zijn een aantal berichten verwijderd en het topic is een paar keer 'op slot' gezet. Reacties die echt te ver gingen zijn verwijderd maar met verwijderen zijn wij erg voorzichtig. We willen als Bokt.nl een open en onafhankelijk platform zijn voor alle paardenliefhebbers in de benelux. Dat kunnen we niet zijn als we berichten verwijderen omdat we het niet eens zijn met de gepresenteerde mening of omdat we niet blij worden van een bericht. De grens wat toelaatbaar is ligt daarom soms behoorlijk hoog.

De opmerking over een hoef tussen de ogen hebben we gezien maar we hebben besloten dit te laten staan. Er is namelijk het volgende gezegd. Een gebruiker (voorstander van Javi op Horse Event) zei:

"Hopelijk blijven ze op veilige afstand anders hebben ze een stel hoeven tussen hun ogen."

Daarna zegt een tegenstander:

"En wbt die hoeven tussen de ogen, wat mij betreft heeft ze alle recht van spreken als ze het doet "

Ik snap heel erg goed dat dit bijzonder vervelend over komt op de persoon waar dit over gaat. Toch hebben we besloten dit te laten staan omdat het geen doodsverwensing is maar een (niet bepaald subtiele) manier om te zeggen dat het niet raar is als Javi protesteert tegen de gang van zaken. Als er iets had gestaan als "Ik hoop dat Annemarie een hoef tussen haar ogen krijgt" dan was dit natuurlijk een heel ander verhaal geweest. Een nuance verschil maar, naar mijn mening, wel een belangrijk verschil.

Overigens nog een opmerking in het algemeen; per dag worden er ruim 30.000 berichten geplaatst op Bokt.nl, deze kunnen wij onmogelijk allemaal lezen en deze kunnen ook onmogelijk allemaal positief van aard zijn. Als je een bericht op de site ziet dat niet door de beugel kan; laat dit aub weten! Vaak kan er in dat soort gevallen prima ingegrepen worden door het moderatorteam van de site, maar we moeten natuurlijk wel eerst weten dat er iets aan de hand is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:30

Ook ik heb het optreden de laatste dag bijgewoond en kan alleen maar lof hebben voor de voorzichtige en respectvolle manier waarop het team te werk is gegaan. Het was een genot om naar te kijken.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:55

Bart, zou dit bericht niet op de voorpagina mogen staan?
Het zou misschien sommige mensen aan het denken kunnen zetten die opmerkingen hebben geplaatst in het bewuste topic wat niet helemaal op z'n plaats is geweest.
Het is maar een idee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:58

Suzanne37 schreef:
Bart, zou dit bericht niet op de voorpagina mogen staan?
Het zou misschien sommige mensen aan het denken kunnen zetten die opmerkingen hebben geplaatst in het bewuste topic wat niet helemaal op z'n plaats is geweest.
Het is maar een idee.

ja idd
en die vervolgens bij de discussie niets meer van zich hebben laten horen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:00

Als je zo maar kunt omgaan met kritiek moet je geen bekende paarden trainster worden imo...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:00

BraveSpots schreef:
Als je zo maar kunt omgaan met kritiek moet je geen bekende paarden trainster worden imo...

ze kan hier prima mee omgaan :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:02

Jolliegirl schreef:

>;) . Ik lees toch echt dit hoor...

Citaat:
legt Annemarie haar probleem met de geuite kritiek uit.

Of mis ik iets?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:03

heb je haar verder zien reageren, klagen, ze kan hier prima mee omgaan :)
het itneresseer dr gewoon geen reet, ze doet dr ding, en weet de rest te negeren, hartstikke goed.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:05

BraveSpots schreef:
Jolliegirl schreef:

>;) . Ik lees toch echt dit hoor...

Citaat:
legt Annemarie haar probleem met de geuite kritiek uit.

Of mis ik iets?

Als mensen zeggen: ik hoop dat je een hoef tussen je ogen krijgt, dan is dat geen kritiek maar een belediging / dreigement... en zo bedoelde ze het ook (zo lees ik het ten minste)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:06

Jolliegirl schreef:
heb je haar verder zien reageren, klagen, ze kan hier prima mee omgaan :)
het itneresseer dr gewoon geen reet, ze doet dr ding, en weet de rest te negeren, hartstikke goed.

Waarom zet ze dan er reactie dat ze is 'geschrokken van de geuite kritiek' op één of andere paardensite? Omdat ze het negeert?

Edit: ik vind het trouwens heel menselijk dat je schrikt van zoiets, maar hey, dat hoort er nu eenmaal bij als je zulke soort shows geeft. Als ze alles uit de publiciteit had gehouden dan had ze dit niet...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 24-09-09 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:06

Goed omgaan met kritiek is 1 ding.
Opmerkingen over je lezen zoals met die hoef lijkt me voor niemand prettig om te moeten lezen, wie je ook bent.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:07

geschrokken ja :j da's t enigte

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:11

Kitty84 schreef:
Als mensen zeggen: ik hoop dat je een hoef tussen je ogen krijgt, dan is dat geen kritiek maar een belediging / dreigement... en zo bedoelde ze het ook (zo lees ik het ten minste)

Dat snap ik. Maar dat gebeurd als je met controversieel materiaal naar een grote show trekt. We leven toch niet meer in de jaren stilletjes? Je weet dat dit erin kan zitten op internet. Waarmee ik het niet goedpraat ofzo, maar maak er niet zo'n heisa rond. Ze heeft toch de kritiek laten verstommen met haar show? Waarom dan nu moeilijk doen over een deel anonieme mensen op internet?

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:14

Er wordt helemaal geen heisa rond gemaakt maar zij heeft toch net zoveel recht om te reageren of zich te verdedigen op alles wat er over haar gezegd is als dat iedereen in het topic dat mocht.
Ik vind dat niet meer dan fair.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:16

Suzanne37 schreef:
Er wordt helemaal geen heisa rond gemaakt maar zij heeft toch net zoveel recht om te reageren of zich te verdedigen op alles wat er over haar gezegd is als dat iedereen in het topic dat mocht.
Ik vind dat niet meer dan fair.

Nou, ik krijg geen stukje plaats op die site om mijn mening ten toon te stellen wanneer ik geschrokken ben van iets of iemand hoor ;) .
Ik ben dan ook geen bekende paardentrainster. Net daarom moet je imo er mee kunnen omgaan, professioneel, zéker in de paardenwereld.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:21

Dat is dan weer het voordeel als je bekend bent. ;) Net zoals het weer een nadeel is als je (eerder dan anderen) een hoop bagger over je heen krijgt.
We moeten maar blij zijn dat we niet bekend zijn. :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:29

Suzanne37 schreef:
We moeten maar blij zijn dat we niet bekend zijn. :D

Mijn gedachte ;) .

Los van het Javi-feit vind ik dat je als bekende paarden(-verbeteraar-)persoon nu eenmaal moet omgaan met heel heftige kritiek. Dat hoort er nu bij gewoon. Dat kan je jammer vinden (dat zoiets voorkomt in de huidige maatschappij) maar daar voorkom je dit soort reacties niet mee helaas.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:34

BraveSpots schreef:
Kitty84 schreef:

Dat snap ik. Maar dat gebeurd als je met controversieel materiaal naar een grote show trekt. We leven toch niet meer in de jaren stilletjes? Je weet dat dit erin kan zitten op internet. Waarmee ik het niet goedpraat ofzo, maar maak er niet zo'n heisa rond. Ze heeft toch de kritiek laten verstommen met haar show? Waarom dan nu moeilijk doen over een deel anonieme mensen op internet?

Ze mag haar gevoelens toch wel uiten? Omdat ze bekent is mag ze niet meer voelen en als ze dan zo'n onmens wil zijn om te voelen moet ze haar bek maar houden? :?

Vind het een heel fijn en eerlijk bericht!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:40

pharagirlke schreef:
Ze mag haar gevoelens toch wel uiten? Omdat ze bekent is mag ze niet meer voelen en als ze dan zo'n onmens wil zijn om te voelen moet ze haar bek maar houden? :?

Uiten wel, maar imo hoeft dat niet in een heel bericht op een (grote?) paardensite.
Ik (en andere 'gewone' mensen) doe dat toch ook niet als ik geschrokken ben van iemand? Of heb ik daar gewoon het recht niet toe omdat ik niet bekend ben?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:42

Ik vind het bericht van bart een hele mooie reactie ooed omschreven :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:48

BraveSpots schreef:
pharagirlke schreef:

Uiten wel, maar imo hoeft dat niet in een heel bericht op een (grote?) paardensite.
Ik (en andere 'gewone' mensen) doe dat toch ook niet als ik geschrokken ben van iemand? Of heb ik daar gewoon het recht niet toe omdat ik niet bekend ben?

Waarom niet? Waarom zou ze de bokkers er niet op mogen wijzen dat zij het te ver vond gaan? (En ik vond dat ook heel ver gaan. Iemand een hoef tussen de ogen wensen... Dan ben je toch niet goed wijs. :? Dat is zo goed als iemand dood wensen.) Jij zou het met niemand delen of het niet zeggen tegen iemand dat je het niet leuk vind dat die persoon jou graag dood wil? Terwijl die persoon je helemaal niet kent?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 00:12

pharagirlke schreef:
Waarom niet? Waarom zou ze de bokkers er niet op mogen wijzen dat zij het te ver vond gaan? (En ik vond dat ook heel ver gaan. Iemand een hoef tussen de ogen wensen... Dan ben je toch niet goed wijs. :? Dat is zo goed als iemand dood wensen.) Jij zou het met niemand delen of het niet zeggen tegen iemand dat je het niet leuk vind dat die persoon jou graag dood wil? Terwijl die persoon je helemaal niet kent?

Omdat dat helemaal geen nut heeft imo. Net degene die in staat zijn iemand zoiets toe te wensen, die zullen hier echt niet van wakker liggen of zelfs maar naar kijken.

Ik zou het zeer zeker delen met iemand hoor. Maar die iemand zal geen paardennieuwssite zijn denk ik. Bij jouw wel dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 00:18

BraveSpots schreef:
pharagirlke schreef:

Omdat dat helemaal geen nut heeft imo. Net degene die in staat zijn iemand zoiets toe te wensen, die zullen hier echt niet van wakker liggen of zelfs maar naar kijken.

Ik zou het zeer zeker delen met iemand hoor. Maar die iemand zal geen paardennieuwssite zijn denk ik. Bij jouw wel dan?

Ik zou niet weten waarom niet. Ik ben geen bekende trainster (en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden) maar ik denk wel dat een bekende trainster in het openbaar van zich af mag bijten. Het is verdorie een mens en ze dienen respect voor haar te hebben, en dat mag ze gerust op deze open manier "af dwingen" van mij. Ik zie het probleem niet. Het word toch al te gek als een stel bokkers maar alles mag zeggen dat in die vier hersencellen komt en dat degene waar het over gaat zich niet mag verdedigen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 00:28

pharagirlke schreef:
Ik zou niet weten waarom niet. Ik ben geen bekende trainster (en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden) maar ik denk wel dat een bekende trainster in het openbaar van zich af mag bijten. Het is verdorie een mens en ze dienen respect voor haar te hebben, en dat mag ze gerust op deze open manier "af dwingen" van mij. Ik zie het probleem niet. Het word toch al te gek als een stel bokkers maar alles mag zeggen dat in die vier hersencellen komt en dat degene waar het over gaat zich niet mag verdedigen?

Denk je echt dat degene die haar een hoef toewensen hierdoor gaan afgeschrikt zijn?? Ik vind dat ze niks 'afdwingt' zo behalve de discussie weer te laten oplaaien in het slechtste geval. En dat lijkt me niet echt de bedoeling van haar stukje...