shetland pony die jou trapt, help!!!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DebbieK

shetland pony die jou trapt, help!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 22:22

ik heb sinds 1 week een shetland pony (hengst) van 4 maanden oud, ik heb al redelijk zijn vertrouwen gewonnen.
maar sinds gister begint hij met achteruit trappen op een gemene manier.
hij loopt langs je heen draait zijn kont naar je toe en begint je te trappen.
heeft iemand advies voor mij hoe ik hier het beste mee op kan gaan. ik heb geen ervaring met pony's.
help mij alsjeblieft want begin gewoon bang te worden voor de pony.

debbie.

MyHorseGirl

Re: shetland pony die jou trapt, help!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:23

Ik volg dit even, heb ook zo'n geval.

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:26

Volgens mij probeert hij dan gewoon de baas te worden.
Dus duidelijk laten merken wie de baas is.
In de kudde vertonene ze dit gedrag onderling ook.

DebbieK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 22:33

stond vanmiddag gewoon te trillen op de benen toen doe mij getrapt had.durf de wei niet meer in. bij mijn vriend vertoont hij dit gedrag niet. weet niet meer wat ik hier mee aanmoet. de pony voelt het ook aan dat ik bang ben.

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:39

Dat is dus ook het probleem.
De pony voelt dat je bang bent en zonder dat jij het merkt verander jij je lichaamstaal zodanig dat hij weet dat je bang bent.
Je vriend heeft hier waarschijnlijk geen last van en loopt zo de wei in.
Misschien helpt het om je eigen groot te maken en er op te letten niet bang over te komen.
Durf ook een tik terug te geven! En dan bedoel ik niet afslaan maar gewoon op zijn plek zetten.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:43

dan is meneertje met zijn 4 maanden al behoorlijk dominant!
loopt hij alleen of met meerdere veulens?

DebbieK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 22:46

het komt gewoon omdat ik niks geen ervaring met pony's heb. heb vanavond wel weer een poging gewaagt. maar de pony kwam weer ontzettend dicht bij met zijn kont. toen sloeg de angst alweer op het hart, stond te trillen op de benen. heb er nu echt angst voor gekregen. Verdrietig

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:47

waarom ben je er aan begonnen dan?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:52

Staat de pony met andere paarden in een kudde? Voor een paard is het namelijk belangrijk om met andere paarden samen te staan. Want paarden voeden elkaar op. Dat kan je als mens niet doen.

Daarnaast schrijf je dat je niets van paarden kent. Dan is het verstandig om iemand te zoeken die er wel ervaring mee heeft als je naar het paard toe gaat.

Maar met zo'n jong paard moet je niet te veel doen. 5 minuten per dag is meer dan genoeg... zelfs te veel soms...
Laatst bijgewerkt door lindake op 15-09-08 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DebbieK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 22:53

hij loopt alleen in de wei. mijn schoonvader heeft er ook wel verstand van, maar hij heeft dus gewoon de pik op mij. en als je zelf niet ervaren bent, weet je niet goed hoe je daarop moet handelen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:55

Dat is dan niet goed voor je pony. Een pony hoort in een kudde. Zeker op die leeftijd. Als mens zijnde kan je een paard niet op voeden.

En je pony heeft geen pik op je. Jij doet iets verkeerd en daarom reageert je pony zo.
Zoek dus iemand om je er mee te helpen. En zorg er voor dat het paard in een kudde kan staat.

Edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door lindake op 15-09-08 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:56

Als je in de buurt van die pony komt en hij draait zijn kont naar je toe, kan je proberen om hem meteen een flinke duw te geven. Nog voordat hij schopt dus. Door te duwen brengen je hem uit zijn evenwicht en met een beetje geluk zal hij gaan snappen dat het geen goed idee is om zijn kont naar jou toe te draaien.
Je kan het ook met een zweepje proberen en dan natuurlijk niet meteen het paard bont en blauw slaan maar, gewoon een klein tikje geven. Het voordeel is dat je er dan niet zo dicht bij hoeft te staan en dus buiten zijn bereik kan blijven. Bij beide manieren is het niet de bedoeling dat hij bang wordt voor je maar, wel door krijgt wie de baas is.
In de natuur zal de leider hem waarschijnlijk meteen bijten als hij het probeert maar, dit zie ik jou nog niet doen Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:59

Duwen zou ik niet doen als ik de TS was... voor ze het weet heeft ze een een stamp vast. Een zweep is inderdaad een optie maar dan moet ze goed door tikken en zeker overkomen. Beter 1 keer goed door tikken dan 10 keer zacht...

Daarnaast is een kudde of maatje ook belangrijk voor de ontwikkeling van de pony!
Laatst bijgewerkt door lindake op 15-09-08 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:00

Hoi hoi, op zich vind ik de vraag van amazone77 niet heel raar. Waarom heb je dit ventje gekocht(?).

Mijn Welsh A deed dit ook. In zijn geval wilde hij graag gekriebeld worden op zijn kont en als je dat niet snel deed (en ik had er helemaal geen behoefte aan dit vaak te doen), trapte hij ook...leuk...op kniehoogte. Wij hebben het heel simpel opgelost. Elke keer als hij dit wilde doen jaagden wij (een vriendin had zijn moeder) hem "uit de kudde". Iedereen krijgt aandacht, behalve hij. Als hij op 2 meter afstand kwam jaagden wij hem weg. Tot we vonden dat hij zich lief gedroeg, dan mocht hij weer komen. Werd hij weer brutaal, dan hop weer weg. En ja dat kost even overedingskracht, maar met een dressuurzweepje of een lang touw lukt het wel. Ze stonden tien op een wei waar we maar eens per week kwamen, maar na drie weken was het opgelost.

Vraag in het begin of je vriend mee wil gaan en doe het samen. Daarna jij alleen...het moment dat je ziet dat hij wil gaan draaien/dreigen, weg ermee, tot hij zich kan gedragen. Let wel...ik ga ervanuit dat dit een dominantieprobleem is...of een opdringerigeponyprobleem.

Heeft hij verder wel genoeg gezelligheid, andere ponies om zich heen waarmee hij kan spelen en zich kan afreageren en zijn energie kwijt kan? Succes met hem...ponyhengstjes zijn niet makkelijk. Die van mij heb ik een periode mee gehad dat ik het hek opendeed, hem letterlijk een schop tegen zijn borst moest geven (voet vooruit, dan liep hij ertegenaan) omdat hij anders door ons heen kwam het hek uit. Toen vroeg ik me ook af waarom ik een pony had. Toch maar geduldig de regels uitleggen en hij is nu fantastisch. Maar makkelijk is soms anders...

Edit: lees nu dat hij alleen staat. Zorg in hemelsnaam voor een maatje, anders wordt hij alleen maar erger. Er zijn genoeg mensen die hun veulenhengstje bij hem wil zullen willen zetten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:02

Ik heb dit wel eerder gezien bij een jong hengstje, (Welshje denk ik). Mee uitkijken hoor!!!!!!! Als hij gericht trapt, en hij heeft weinig manieren, dan kunnen er echt ongelukken gebeuren. Dat Welsje probeerde echt je te raken, hij meette z'n krachten met je zogezegd, je moest op een gegeven moment rennen om nog veilig de wei uit te kunnen komen.

Als hij alleen staat, is dat niet handig, je kunt hem beter bij een ouder volwassen dier inzetten dat hem eerst wat manieren leert. En vraag hulp, want hier ga je alleen niet uitkomen en als je er geen ervaring in hebt en bovendien bang bent geworden, moet je dat me een hengstje ook niet willen proberen, dat is vragen om problemen.
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 15-09-08 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:03

Als ie uithaalt een keer een rotschop teruggeven, doen ze bij elkaar ook. Weet ie meteen wie er de baas is. Eventueel met een zweep als je niet te dichtbij durft te komen. Laat hem maar voelen wie er de baas is.

Een keertje hem flink (met zweep of halstertouw voor je eigen veiligheid en om wat extra indruk te maken) de wei doorjagen wil ook wel eens helpen. Daarbij hoef je niet te slaan of te schoppen of zo, dreigen is meestal voldoende.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:06

@mick helemaal mee eens.

bij mij heeft er sinds kort ook iemand der jaarlinghengst gestalt maar in het begin was net nog wel eens trappen en bijten. na 2 keer een goede trap terug doet hij het echt niet meer(ben wel ervaren met paarden en hengsten dus weet wanneer het goed is en wanneer niet)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:07

ik wil net zeggen.... flinke schop terug. is hij helemaal betoetert?
hij moet gewoon respect voor je hebben, ongeacht een maatje/leeftijd/ras.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:08

Gewoon een goede schop terugverkopen! Waar je hem maar raken kan! Hoef je meestal maar 1 of 2 keer te doen en dan weten ze dat jij hoger in rang staat, hij moet respect voor je hebben!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:29

Sowieso zou ik zorgen dat er iemand met ervaring in het opvoeden van jonge dieren in de buurt is. Zelf moet je proberen je wat dominanter op te stellen naar dit veulen.
Niet afwachten tot híj trapt, maar zodra hij zijn achterste naar jou toedraait geef jíj hem meteen een flinke schop onder zijn kont.
Daarna jaag je hem meteen van je weg (niet door wat te zeggen) maar door dreigend op hem af te lopen met je armen gebogen naast je omhoog en hem rechtstreeks en boos in de ogen te kijken. Hij mag weten dat jij hoger in rangorde staat en nu even pissig op hem bent. Zo reageren andere paarden ook op elkaar in de natuur. Vaak hebben die jonkies dat met een paar keer prima begrepen en zullen ze weer toenadering proberen te zoeken. En hou contact met iemand die er ervaring mee heeft, dat is heel belangrijk!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 06:20

Dominantie en geen mogelijkheid om zich af te reageren, zou ik zo zeggen. Het verbaasd met dat er meteen wordt gereageert met: verkoop het paard een rotschop.
Staat niemand stil bij het feit dat ts een hengstje van 4 maanden heeft gekocht, want zich helemaal alleen op een wei moet redden, terwijl het nog een kind is en net bij mams weg, terwijl ze zelf dan ook nog niets van paarden af weet?
Staat niemand stil bij de ellende die dit beestje voelt, weggehaalt bij mams, alleen op een wei en niemand die hem kan leiden/veiligheid kan bieden? Natuurlijk gaat hij vechten en onder deze omstandigheden heb je binnen de kortste keren een gestoorde pony die, met een beetje pech, uiteindelijk in het slachthuis terecht komt.

Het is ongetwijfeld niet verkeerd bedoelt van de ts. Dit soort dingen gebeuren uit onwetendheid. Vandaar dat een simpel advies als: rotschop verkopen erg kort door de bocht is.

Aan ts: Het is niet verstandig om een jonge hengst te kopen als je totaal geen verstand hebt van paarden. Daarmee vraag je om problemen. Een tik verkopen als je stikt van de angst, werkt niet. De pony voelt feilloos aan dat je bang bent en slaat terug. Je kunt een paard niet voor de gek houden.
Daarnaast is het alleen zetten van een 4 maand oude hengst het allerslechtste wat je kunt doen en een garantie voor problemen in de toekomst. Het is verdorie nog een kind en moet kunnen spelen en opgevoed worden door andere paarden.

Mijn dringend advies: Zet dit arme ding onmiddellijk bij andere pony's neer (bv in de buurt iemand met meer shetten) en ga zelf bij iemand in de leer over paarden en paardengedrag, terwijl het kleintje opgroeit en opvoeding krijgt in de kudden. Ga vaak kijken bij de pony's en observeer gedrag van paarden onderling. Zeer leerzaam en een goede ondersteuning voor de lessen die je krijgt. Bovendien leer je je kleintje dan beter kennen.
Zodra de balletjes zijn ingedaald het paardje laten castreren en tegen die tijd heb je zelf ook al een boel geleerd over paarden en paarden gedrag en kun je beginnen met een nieuwe kennismaking. Laat het paardje wel steeds bij andere paarden lopen. Ook dan. Maar dan kun je gaan oefenen met de wei in etc om meer zelfvertrouwen te krijgen. Maar dan ben je dus wel al ruim een jaar verder. Als je dit paardje wilt houden, zul je dat dus moeten opbrengen
(maar als je van paarden houdt, is het wel de moeite waard)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:28

Tja, wat moet je hier nu van zeggen/adviseren. Een hengstje van 4 maanden. Ten eerste had dit kleintje m.i. nog helemaal niet bij de moeder weg gemogen, tenzij er dringende noodzaak is. Ik vind 5 maanden het minimum voor afspenen. Ten tweede, heel onverstandig om een dier aan te schaffen terwijl je totaal geen ervaring hebt met zo'n wezen. Mijn advies zou zijn, inscharen bij andere pony's en idd wat liljebo ook al zei, laten castreren zodra de balletjes zijn ingedaald. Ondertussen jezelf zoveel mogelijk (laten) beleren mbt paarden (opvoeding, gedrag, voeding, verzorging etc.).

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:36

Ik heb ook twee shetlanders waarvan 1 hengst van nu 3,5 en die hebben echt niet in hun hoofd gehaalt om mij ooit te trappen. Over een kleine maand komt er een veulen shetlander bij, en ik weet zeker dat die het ook niet doet. mijn regel is jij wil mij trappen echt niet krijgen ze een trap terug. Klinkt misschien heel hard maar ze halen het niet in hun hoofd om mij te trappen ook niet misschien.

Waarom ben je er aan 1 begonnen? ze horen samen, en als je geen ervaring hebt met paarden begrijp ik zo wie zo niet dat je aan een shetlander hengst begint. Ga eerst ervaring op doen op een manege.

En schaf aub nog een shetlander aan, of die andere af, want alleen staan vereenzamen ze. (daarom hebben wij 2 shetlanders en een haflinger)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:37

aslo schreef:
Tja, wat moet je hier nu van zeggen/adviseren. Een hengstje van 4 maanden. Ten eerste had dit kleintje m.i. nog helemaal niet bij de moeder weg gemogen, tenzij er dringende noodzaak is. Ik vind 5 maanden het minimum voor afspenen. Ten tweede, heel onverstandig om een dier aan te schaffen terwijl je totaal geen ervaring hebt met zo'n wezen. Mijn advies zou zijn, inscharen bij andere pony's en idd wat liljebo ook al zei, laten castreren zodra de balletjes zijn ingedaald. Ondertussen jezelf zoveel mogelijk (laten) beleren mbt paarden (opvoeding, gedrag, voeding, verzorging etc.).

De meeste gaan toch echt bij de 4 maanden bij de moeder weg hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:41

schattig he die shetlanderveulens............ ach wat zijn ze toch snoezig!!! ik zou ze wel dood kunnen knuffelen (of skuppen in dit geval!!!)