Paard gevaarlijk uit de wei te halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissArianne

Paard gevaarlijk uit de wei te halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 12:01

Ik rijd een paard van de manege; Miracle.
Het rare is dat ik hem gewoon simpel het halster om kan doen,
en hij loopt braaf mee naar het hek, maar als ik daar ben dn begint
hij te steigeren, en te bokken en te schoppen.
Het kan niet aan het hek liggen want het is hetzelfde gedoe als bij
de andere wei..
Eerder deed hij dit nooit, dus ik snap er niks van.
Iemand tips?

liljebo

Re: Paard gevaarlijk uit de wei te halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:43

Met de eigenaar (manegehouder) bespreken. Wellicht is er iets geweest of wil het paard gewoon niet mee. Maar gezien hij het paard het beste kent, zou ik het met hem (of haar) bespreken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:45

Dit heb ik eerder gelezen vandaag :S, nou inderdaad met de manegehouder bespreken jij moet niet in gevaar komen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:15

kan het niet zijn dat dit dier een nare ervaring heeft met hekken.....
Aangezien dit niet altijd zo was, kan het best dat hij het hek tegen zijn kont heeft gekregen, of een keer een tik van iemand op die plek. Een nare ervaring word beter opgeslagen dan een goede.

Je kan het eens proberen met andere hekken, neem anders een keer een longerlijn mee, mocht hij steigeren dan heb je voldoende touw om het te laten vieren en zelf uit de gevarenzone van de hoeven te blijven.Als hij bang is voor alle hekken is de kans op een nare ervaring groot.

Probeer het eens rustig stapje voor stapje, belonen, praten, iets lekkers. Als hij erdoor is uitbundig belonen, omdraaien en nog eens proberen. Stil laten staan halverwege het hek kan ook helpen, laat hem de situatie bekijken, oefen niet teveel druk uit op het touw, en push het paard niet teveel. het kan angst zijn en als je een paard dwingt dan bereik je niks. Gaat hij achterwaarts laat het touw iets vieren, en vraag hem vervolgens weer voorwaarts te komen, bij iedere stap belonen. Kan jij het paard niet overtuigen vraag dan eens iemand die het dier beter kent, of neem een soort genoot mee die rustig is, zodat hij die kan volgen

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:49

staat hy misschien nog met andere paarden op de wei??
ik heb wel eens paardjes meegemaakt die het heel vervelend vinden als ze alleen uit de wei gehaald worden of
alleen achter blijven in de wei!
miss handig als er iemand met een ander paard eens mee loopt,

ik weet niet of dat het probleem is maar je kunt het proberen! Knipoog
succes

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:50

Als hij het doet omdat hij gewoon vervelend is, dan had ik hem een keer een klap/trap gegeven.

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:42

Liiesjjj schreef:
Als hij het doet omdat hij gewoon vervelend is, dan had ik hem een keer een klap/trap gegeven.

heb je wel alles gelezen?
de pony is volgends het verhaal van de ts waarschijnlijk gewoon bang!
wat denk je te bereiken als je een bange pony een klap gaat geven??

niet echt een slimme opmerking

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:46

Ik zeg ook: Als hij het doet omdat hij vervelend is (gewoon liggen de misselijken), dan .....

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:47

Ah joh die pony heeft gewoon door dat het gedaan is met z'n vrijheid als hij bij dat hek komt en heeft ook heel goed door dat het bij kleine manegekindjes prima werkt als hij even gaat staan stuiteren. Haha!

Laat die pony eens een paar weken door een instructeur of een ander ervaren volwassen persoon uit de weide halen, zal vast beter gaan.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:06

Ik weet precies om welke pony 't gaat, heb heel wat jaren op die manege gereden, onwijs fijn dier in mijn herinnering. Maar wel 'n dier dat toch af en toe, zo op z'n tijd, wat kleutergedrag kon vertonen, in 'n dolle bui behoorlijk kon klieren (m.n. bij 't rijden). Haha! .. wel werken geblazen dan. Hoe 't nu precies met 'm gaat weet ik natuurlijk niet, wellicht dat je 'ns advies kan vragen in 't topic over manege de Hoeven, daar zijn vast meiden die jou kunnen helpen: zij zullen 'm ook wel 'ns uit de wei halen en kunnen jou vertellen hoe ze dat doen/misschien dat ze jou irl wel 'ns een handje kunnen helpen. Wellicht is 't kliergedrag, maar misschien kunnen zij jou anders ook wel verklaren hoe dit is gekomen, mocht 't met 'n nare ervaring te maken hebben.

hoe heb je 't 'probleem' tot nu toe 'opgelost'?

kan me niet herinneren dat 't heel gebruikelijk was in je eentje een pony uit de wei te gaan halen daar, dus neem aan dat er wel mensen zijn geweest die je de helpende hand toe hebben gestoken?

heb je 't al 'ns met wat lekkers geprobeerd, (wat hij ook kreeg dan ter beloning als'ie eenmaal mee was?) .. ik noem maar wat.
En reageert 'ie er niet positief op dat alle andere pony's van jouw les wel netjes (neem ik aan) de wei uit gaan?

edit: heeft'ie dit nu al vaker gedaan dan?