Hoe jong paard achterhoeven laten geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Hoe jong paard achterhoeven laten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 09:41

Hallo,

Ik heb pas een 2 jarige. Nu hebben we eergister geoefend met het voeten laten geven en uitkrabben. Mijn vriend hield haar vast zodat we goed op het hoeven geven konden concentreren en wist immers nog niet hoe ze zou reageren.

Voor gaf ze de hoeven goed. Ze wankelt wel maar hield de hoef dan vast tot ze stopt met wankelen en ik klaar was en toen liet ik het been pas los.

Nu wil ze achter nog niet echt geven. Ga met mijn hand via de kont en benen naar beneden en vraag dan voet. Ze geeft hem dan wel maar begint direct wild uit te slaan. Na 2 keer proberen van mijn kant heeft iemand anders het geprobeerd en toen lukte het wel. Moet je het been nu gewoon met kracht vasthouden? Ik deed waarschijnlijk te voorzichtig maar had zoiets van straks heb ik hem midden in mijn gezicht ofzo Bloos

Is dit wellicht gewoon een kwestie van herhalen, herhalen, herhalen etc tot er een dag komt dat ze niet meer uithaalt? Je kan wel gewoon de benen en de rest van haar lichaam poetsen zonder problemen.

Dav

Re: Hoe jong paard achterhoeven laten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:44

Als je bang bent dat jij een tik in je gezicht krijgt,hoe sta je dan wel niet?!

Verder is het veel oefenen met optillen,niet eens zozeer iedere x willen uitkrabben maar wel optillen en ff vast houden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 09:46

Gewoon ernaast. Heb wel eens een klap van een paard gehad waar ik ook naast stond...........

Ok dus gewoon ook proberen te laten optillen ook al is het maar een paar seconden.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:05

ik denk gewoon idd een kwestie van herhalen. een beetje steviger vasthouden kan dan best denk ik. geruststellen en continue erbij blijven zeggen "Voet", want nu kent ze het begrip nog niet, maar als je maar genoeg oefent herkent ze het vanzelf een keer. ik zou zeggen; gewoon volhouden! succes

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:08

Dav schreef:
Als je bang bent dat jij een tik in je gezicht krijgt,hoe sta je dan wel niet?!

Verder is het veel oefenen met optillen,niet eens zozeer iedere x willen uitkrabben maar wel optillen en ff vast houden.

Nou ik ben daar ook weleens bang voor, ik sta er gewoon naast maar als ik die hoef optil moet ik toch echt bukken.
En als ze dan begint te slaan kan je die hoef in je gezicht krijgen toch? Vork

Gewoon veel oefenen, wel afkeuren als ze gaat slaan. Gewoon met je stem zeggen, nee. Dan weer neer zetten.
Dan nog een keer proberen en als ze niet meer slaat doorgaan met de volgende hoef.

Succes Haha!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:09

Aaien over het achterbeen, vraag een voetje en til de voet niet lang op(zodat ie wankelt!!!!, dom dom dom). Als ie heel even zijn voetje heeft gegeven, dan issie braaf!!!!!!!!!! Dan ga je verder met een andere voet en zo blijf je hem belonen totdat ie beter zijn evenwicht kan bewaren! Dus niet opblijven tillen totdat hij zijn evenwicht kan houden, als ie omvalt dan heb je de poppen aan het dansen. Eerst denken en dan pas doen!!!!!
Als 'ie 2 is dan is er toch ook wel eens een hoefsmid bijgeweest?????

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:14

Rustig aan met een wandelstok proberen..

Eerst rustig aan de wandelstok laten wennen. Vervolgens met de wandelstok zn hoef optillen. Als hij het echt nog moeilijk vind, dan is een kleine gewichtsverplaatsing bij druk al voldoen. Zo kom je steeds een stapje verder en op deze manier kun je hem veilig zijn hoef op laten tillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:15

Met een halstertouwtje. Gewoon na het borstelen, hand langs de rug, been, halstertouw met 2 handen vasthouden en om de kootholte net boven de hoef leggen en dan duidelijk voetje vragen. Als ie dan naar achteren mept sta je er zelf mooi naast. Maar dat valt meestal wel mee. Een beetje optillen ook gelijk uitgebreid belonen en als je het vertrouwt met je handen de hoef pakken en niet te lang vasthouden. Optillen is braaf en dan zet jíj hem weer neer voor ze het zelf doen, dit doe je dan steeds een beetje langer tot je ook hoeven kan krabben.

Je kan aanraking ook met een zweep oefenen of met de waterslang. Als ze afspuiten gewend zijn kan je ook wel aanraken, maar in alles rustig opbouwen, niks forceren en uitgebreid belonen!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:16

Heel rustig blijven zodat het paardje je vertrouwd en z'n been ook wil geven.
Als hij het been optild houdt het dan zo laag mogelijk vast en zolang als het kan maar geef hem direkt terug als hij z'n evenwicht verliest.Als je het been gelijk naar je knie optild denkt hij dat hij omvalt en dat is eng voor hem.
In het begin is dat vrijwel direkt na het optillen maar dat word iedere keer beter.
Hij moet zich bewust worden dat hij in stilstand een achterbeen kan optillen en leren z'n lichaam daarvoor in evenwicht te brengen.
Vooral goed belonen als hij z'n been wíl geven aan jou en niet boos worden als hij uitslaat want hij doet z'n best. Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:19

Die van de wandelstok is echt heel handig! Goeie tip Ja.

Mijn jaarling heeft me ongeveer alle hoeken van de stal (en het erf) laten zien voor hij normaal voetje kon geven. Hij sloeg erg hoog, in de vreemdste bochten en het was best gevaarlijk.

Probeer eerst zover te komen dat hij je niet trapt als je zijn achterbenen aanraakt (weet niet of hij dat doet). Daarna kun je hem steeds kleine stukjes optillen. Elke dag een paar keer proberen en dan kom je er vanzelf Haha!

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:20

Sieppus schreef:
Aaien over het achterbeen, vraag een voetje en til de voet niet lang op(zodat ie wankelt!!!!, dom dom dom). Als ie heel even zijn voetje heeft gegeven, dan issie braaf!!!!!!!!!! Dan ga je verder met een andere voet en zo blijf je hem belonen totdat ie beter zijn evenwicht kan bewaren! Dus niet opblijven tillen totdat hij zijn evenwicht kan houden, als ie omvalt dan heb je de poppen aan het dansen. Eerst denken en dan pas doen!!!!!

Hoeft niet hoor.. Heb net een 3 jarige waar nog nooit smid bij is geweest (okee is wel uiterste, maar goed het hoeft dus niet)

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:22

uuhmm veel eerder als 2 jaar. Mijn veulen is 3 maanden en kan al voetjes geven. als ze net een maandje zijn kun je al gewoon beginnen met af en toe een voor hoefje heel even op te pakken ne neer te zetten

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:27

Bij mijn jonge verzorgpony moest ik zeg maar de pees van de achterhoef (ik weet niet of ik hetzelfde bedoel als ik schrijf, maar ik weet niet precies hoe dat stuk van het been heet..) naar voren trekken(richting het hoofd van je paard) en dan hoeven krabben dus dan heb je de hoef niet normaal vast!! Als hij dat de hele tijd braafm doet dan mnoet je proberen het op de normale manier te doen.

Snap je er iets van? Tong uitsteken

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:29

Stippie1 schreef:
Sieppus schreef:

Hoeft niet hoor.. Heb net een 3 jarige waar nog nooit smid bij is geweest (okee is wel uiterste, maar goed het hoeft dus niet)

Maar het is wel verstandig, mijn beide jaarlingen gaan toch echt wel om de 3 maand naar de smid.... Stand van de benen is erg belangrijk voor latere leeftijd.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:33

Ja sieppus, dat is ook zo..

Zou ik ook doen als ik een jonkie zou hebben.
Maar ja, deze heb ik zo gekocht Knipoog

En is ook een drama met voetjes geven. Maar ik ben ook eigenwijs (wel met heel veel geduld hoor Tong uitsteken), dus ze heeft gewoon beetje pech.

Ik til elke dag gewoon even kort haar voetjes op. Heel lief en rustig en dan gaat het best. Achter idd wat lastiger, maar ach ik heb dan ook gewoon de tijd hoor.

Mn meisje hoeft niet alles in een week te leren, laat haar maar lekker de tijd nemen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 16:22

Ze is bij de vorige eigenaar wel bekapt geweest maar weet niet hoe. Mag de benen wel gewoon aanraken en poetsen gelukkig dan trapt ze niet. Denk dan ook dat het geen onwil is maar gewoon een beetje angst nog. Misschien vertrouwt ze mij gewoon nog niet of is het bekappen met kracht gedaan zeg maar.

Over een week of 2 wil ik ze ook laten bekappen want er zitten brokkels aan en de straal is toe aan een snijbeurtje maar wil wel dat ze dan redelijk voeten kan geven. De hoeven zijn nog niet echt te lang maar wil ze laten nakijken of ze goed op de hoeven staat dat is inderdaad erg belangerijk zeker op deze leeftijd.

Ga aan de slag met de tips heel erg bedankt!

ColeredByMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:49

Toen ik mn paardje voetjes wilde leren geven trapte ze in t begin ook met dr achterbenen.
Snapte er nix van, want de voorbenen gingen erg goed.
Tot iemand mij vertelde dat jonge paarden onderling vaak in elkaars achterbenen "bijten", om te spelen maar ook soms omdat ze boos zijn.

Vanaf toen vroeg ik haar achtervoetjes altijd alleen maar door haar hoef aan te raken en dan vanaf de buitenkant.
Dit werkte super!
Ze gaf al snel zonder problemen dr voetjes en trapte totaal niet meer.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:54

Ik heb mijn paard van 1 jaar en 2 maanden nu sinds bijna 2 maanden, zij kende nog niks dus ik moest haar ook leren der benen op te tillen. Voor ging wat sneller goed dan achter, de eerste keer dat ik der achterbeen opgetild had begon ze als een gek naar achter te slaan. De staleigenaar (een man) heeft mij hier toen bij geholpen, hij is uiteraard veel sterker want ik kon het been niet vast blijven houden als ze zo trapte. Hij kon het been toen ook niet zo goed vasthouden dus hadden we het met een touw geprobeert. Klink zielig maar dat is het niet hoor! Je doet gewoon een lang stuk touw (wel een zacht touw uiteraard) om het been heen, bij de pees en dan til je het been op, je houd het touw dan vast als zij der been omhoog heeft. Dan kan ze trappen als ze wil maar als je het touw vasthebt kan je het veel makkelijker en langer volhouden om het been omhoog te houden. Me paard stopte ongeveer na 2 minuten met trappen, toen wist ze dat het geen nut had. De keren daarna pakte ik der achterbenen weer gewoon op met me hand en dat ging zonder problemen. Het werkte bij mij paard dus wel goed, of dat bij die van jou zo is is een kwestie van uitproberen. Als je dit niet wilt doen zit er niks anders op dan blijven oefenen, dan komt het vanzelf wel goed maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je der been vast blijft houden als ze zo tekeer gaat.
Succes ermee

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:04

tja, daar ben ik nu ook al een paar weken mee bezig met mijn jaarling.
de hoeven worden te lang, dus ik ben hem aan het voorbereiden op een bezoek van de smid.
ik oefen elke ochtend en avond als hij lekker van z'n voer aan het smullen is.
dan is hij afgeleid, en associeert hij het voetjes geven ook met eten = iets leuks.
3 voetjes gaan intussen prima, rechtsachter geeft hij wel, maar zet hij meteen weer neer.
als je toch blijft vasthouden (of dat tenminste probeert), slaat hij.
ik ga nu dus ook maar het truukje met het touw proberen.

@ColeredByMac: hoe krijg je het paard dan zo ver dat hij z'n hoef optilt?

@Moelie: ik neem aan dat het touw in de kootholte gaat?

edit: typfoutje

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:56

Wij begonnen toen we nog fokten, al met voetjes laten geven als ze nog veulen waren bij de moeder, gewoon voetje geven uit krabben, met de hoeve krabber op tikken, zo was de smit altijd tevreden dat ze zo mak waren, voor mij kan je niet te vroeg beginnen. OK dan! Cool