Paard en baby

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Paard en baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 15:03

Ik ben zwanger en verwacht één dezer dagen mijn eerste kindje. Samen met mijn lief ben ik pas verhuisd naar een plek met een pensionstal heel vlakbij. Wanneer alles een beetje tot rust gekomen is na de komst van ons kindje, wil ik mijn paard naar hier halen. Ik zal tot het einde van het jaar thuis zijn, maar daarna wil ik graag (deeltijd) gaan werken. Omdat ik ook mijn vriend wel graag zie, zal het er op neer komen dat ik vooral overdag tijd heb voor mijn paard. Maar dan heb ik wél mijn kindje bij me.

Ik wil mijn kindje graag in een draagdoek gaan dragen, en zie wel mogelijkheden om dan in elk geval mijn paard aandacht te geven en wellicht wat te longeren. Daarnaast ken ik iemand die gewoon de kids meenam als ze ging rijden en (slapend) in een maxicosi of kinderwagen aan de bakrand liet staan.

Zijn er hier mensen met ervaring met het hebben van zowel een paard als baby? Of mensen met een mening of idee hierover?

oOoKellyoOo

Re: Paard en baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:09

Zeker kan dat maar bedenk wel dat een paard hoef niet die van jou te zijn zich ook wel eens los rukken of wat dan ook, zorg altijd dat iemand bij je kleine is, mijn kleine manneke is er ook altijd bij maar oma is er ook. Wij hebben een dubbele bewoning dus oppas oma is altijd hier.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:11

slapend in een maxicosi of kinderwagen lijkt me een mogelijkheid, kennis van mij doet het ook! kindje is al wel iets groter maar zit in de buggy langs de bakrand... ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik denk dat het prima moet kunnen, ik zou het zelf als ik kids heb ook zo doen denk ik. alleen longeren met een baby in een draagzak lijkt me wel gevaarlijk, wat als het paard jou omver trekt o.i.d.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:32

Ja, ik heb er ervaring mee, en nee, ik kan je niet volledig geruststellen.
Als ze baby zijn, krijgen ze na een week of 8 een beetje ritme en dan kan je ze in de wandelwagen meenemen naar je paard tijdens slaaptijd en ergens in een stil hoekje parkeren. Dat zal zomers goed gaan, s'winters kan het misschien een klein uurtje als je er een kruik bij in legt.

Mijn kinderen begonnen, toen ze eenmaal wat mobieler werden (rollen/kruipen), te schreeuwen als ze in de buggy moesten zitten als ik wilde gaan rijden. Ik kon toen nog wel longeren met de rugdrager. Maar daar moet je net mazzel mee hebben, want ik weet van anderen dat hun kinderen dat wel accepteerden.
En ze beginnen rond een maand of 7 al mobieler te worden, dus de vrijheid hield wat dat betreft al snel op.

Daarna zal je gewoon paard-tijd moeten roosteren als je vriend thuis is, of oppas regelen. Meestal komt het er op neer dat je moet accepteren dat je geen 6 dagen per week meer rijd.

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:30

zoek een bijrijdster.. (weet niet of paard geschikt is..)
Ik rij nu ook een paard waarvan de eigenaar een baby'tje heeft. Als er oppas is rijd ze zelf en anders ik.

Ik vind het een handige methode. Haha!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:42

ik heb twee kindjes,en ik kan je al wel vertellen dat het wel te doen is.ik rij meestal in de avond uren als mijn man thuis is,de oudste zit al op de kleuterschool,de jongste is nu 18 maanden.
ik heb 1 keer per maand les,en zorg dan dat ik oppas heb,voor de jongste als de oudste op school zit.
ik neem mijn kinderen iedere dag mee naar de paarden om ze buiten te zetten,maar nooit als ik ga rijden of longeeren,of het moet zijn dat een vriendin mee kan die de kids in de gaten houd.
het is geen rijden als je kindje langs de bak rand staat te huilen,dat rijd dus echt niet prettig. ik heb wel veel rij uren in moeten leveren nu ik kinderen heb,maar die keus heb ik zelf gemaakt,en wist dat ook van te voren.
als straks de jongste ook naar school gaat dan haalt moeders de schade wel weer in haha.
mijn man vind het gelukkig geen probleem dat ik savonds veel weg ben.
ieder zijn eigen ding. ik gun hem zijn hobby en hij de mijne.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:46

Emma begint altijd te roepen als ik net zit Haha!
Ik neem haar vaak mee naar stal ( zie mijn profiel), ook in de buggy/kinderwagen/maxicosi, maar doe dan alleen klusjes die ik direct weer kan neerleggen.
Als ik ga rijden, dan zorg ik altijd dat er iemand bij haar is/blijft. Dat vind ik het voordeel van een pensionstal, er is altijd wel iemand die het leuk vind om een uurtje op te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:47

Het moet makkelijk kunnen, voordeel van een pensionstal is dat je kindje zéker geen aandacht tekort zal komen dat uurtje als jij aan het rijden bent Haha!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:49

ik heb ook een baby nu 9 maanden oud. Ik zat al 3 weken na mijn bevalling weer op mijn paard (tja gekkenwerk natuurlijk maar ik had hem zo gemist na die laatste zware zwangerschapsweken en 2 weken overtijd).
Wij gaan 's avonds naar mijn paard mijn vriend gaat mee en de kleine natuurlijk ook. Wel hebben we hem nu op een luxe pensionstal staan zodat mijn vriend en dochtertje binnen kunnen staan wanneer het regend.
Het gaat heel goed op deze manier. mijn dochter herkend Diesel mijn paard en is helemaal gek op paarden en de honden die rondlopen. Ze vind het heerlijk. Ze zit in de kinderwagen te kijken naar iedereen die aan het paardrijden is en ziet mij ook rijden.

Ik weet wel dat er ook mensen zijn die dan hun baby in de kinderwagen zetten bij de bak en dan zelf gaat rijden. ik zou dat zelf niet zo snel doen omdat er andere paarden lopen waarvan je niet weet hoe ze reageren op de kinderwagen en de baby. Ik ben zelf als de dood dat een paard uithaald die haar niet kent. Daarbij ook nog wanneer een kindje gaat huilen en jij op je paard aan het rijden bent kun je er niet zo even 1,2,3 bij komen.
Maar op mijn manier gaat het goed en mensen op stal vinden het ook leuk als ze er is (ze krijgt altijd veel aandacht van iedereen). en mijn vriend heeft het ook heel erg naar zijn zin wanneer hij mee gaat (hij is echt geen paardenmens vind het wel oke maar daar blijft het bij, alleen op deze stal maakt hij welleens een praatje met anderen en kan hij iets drinken en of eten in de kantine)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:01

Ik ben verm. een aso moeder ( Clown ) maar ik nam ons Gioya mee, zette haar gevoed, met schone broek en met een speeltje in de maxi cosy in de kantine. Ik ging dan zelf gewoon rijden, hield door het raam een oogje in het zeil, maar ik stapte echt niet steeds van mijn paard als zij ging huilen.

Mijn zus ging rijden als haar zoontje zijn middagslaapje deed (maar dan moet je dus wel gewoon een vrije dag hebben, want die uren zijn behoorlijk onvoorspelbaar Tong uitsteken )

Nu Gioya kan lopen, gaat ze een halve dag naar de kinderopvang, dan doe ik de paarden en de stallen.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:28

tja waar zal ik gaan beginnen
toen fleur nog ergggg klein was sliep ze gewoon in de kinderwagen bak nu is ze inmiddels bijna 15 maanden en is het knap lastig als ik er mee nee ze kan lopen en rennen als een gek
ik neem er alleen nog mee als manlief mee gaat
echt ideaal is het niet

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:44

Wat fijn om zoveel reacties te lezen! Ik ben inmiddels bevallen van een mooie dochter, Vere. Ik hoop om zodra ik weer mobiel ben snel naar mijn paarden te kunnen, ik mis ze! Ik denk dat ik Vere gewoon mee ga nemen bij het verzorgen van mijn paard. Verder maar eens aftasten en uitproberen! Er zijn in elk geval genoeg mogelijkheden om paard en kind te combineren, al zal het absoluut van de kwantiteit paarden-uren aantasten... maar niet de kwaliteit!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:05

Gefeliciteerd!! Ik wens jullie heel erg veel geluk. Knipoog
Heb je een foto van je kindje? Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:23

Nou, ik vrees dat ik je ook niet gerust kan stellen, want ik kon mijn baby echt niet mee nemen naar de paarden. Te onrustig, ze sliep nauwelijks en we hebben echt ALLES geprobeerd. Ze sliep ook nooit in de auto, echt nooit. Uiteindelijk sliep ze goed in een inbakerdoek en dan ook nog eens alleen thuis, want zodra ze in een andere omgeving was, werkte dat ook niet. Ik heb destijds mijn baan opgezegd en ben fulltime voor haar gaan zorgen. Pas met 14 maanden kon ze zonder inbakerdoeken slapen, maar ja, dan krijg je het volgende 'probleem':
Ze zijn dan ook een stuk beweeglijker. Dus in het wagentje of de maxi cosi en dan gewoon je ding doen, forget it. Haha!

Ik heb mijn paard vooral 's avonds gedaan, mijn vriend werkt een dag per week thuis, dus die dag en de weekends kon ik overdag wat doen. Die van mij staat 24/7 buiten, dus dat was wat makkelijker (en was toen toch te jong om bereden te worden).

Daarbij vind ik persoonlijk de combi paard en jong kind niet zo handig. Ik ben heel blij dat ik het zo heb weten te redden. Inmiddels is ze alweer ruim 3 jaar en gaat ze naar de peuterspeelzaal, zodat ik wat ochtendjes mijn ding kan doen met mijn paard. En zeker in de zomer, ben ik er gewoon vaak 's avonds. En straks gaat ze naar school, dus dan heb ik nog meer ruimte met mijn tijd. Maar die babytijd, pfffff, die was echt heel erg pittig, hoor.

Niet elk kind is hetzelfde, zeker niet, maar het is lastig te combineren, een paard en een baby. Dat hoor ik van alle moeders met baby en paard. Ik wens je heel veel succes en geluk toe in elk geval met jullie Vere!!! Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:26

hartelijk gefeliciteerd met je dochtertje. OK dan!

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:27

van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter... aparte naam ook, heb ik nog niet eerder gehoord, ff ontopic ik hoop dat je wat hebt aan alle tips...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:20

Nou mijn ervaringen krijg je ook hoor. Ik heb er drie gekregen en ik ben schijnbaar ook ontaard.

Ik zat er na de geboorte van ons eerste meisje al na 13 (!) dagen huilend van blijdschap weer op. Welliswaar alleen stappen, maar toch, ik zat weer. Ik ging toen ook idd altijd op pad als ze sliep, maar dit meisje is (zelfs nu ze ruim 5 is) wereldkampioene slapen. Zij sliep in de middag zeker een drie uur.

Bij ons tweede meisje kwam ik tot de ontdekking dat dat een bijzonderheid is. Bij haar ging ik 's avonds rijden en ook bij ons jongetje kon ik alleen 's avonds. Ik gaf ook borstvoeding (Alledrie ruim een jaar) en dat is echt funest voor je ritme om te gaan rijden. Echt in het begin op verzoek voeden en paardrijden zijn geen combi. Ik denk dat het met de fles ook problemen oplevert, want in het begin móet je minimaal om de drie uur voeden. Ik had bij de jongste gelukkig hulp van een heel fijne bijrijdster.

De jongste is hier nu ruim anderhalf en ik kan nu zeggen dat ik (sinds ong. zijn 14e maand) meestal vanaf half 8 's avonds kan gaan paardrijden. (Lukt me meestal een keer of 4/5 per week) Papa past dan op. Wij hebben bedrijf aan huis dus in principe kon ik overdag altijd de babyfoon even aanzetten. Meenemen naar de manege vond ik geen optie. te koud en te gevaarlijk. zodra ze kunnen lopen gaan ze aan de wandel en ons jongetje is een luilak en loopt niet, maar komt ook overal op handen en knietjes. Moet er niet aan denken wat hij allemaal kan tegen komen op de pensionstal: een grote hond, kippen, andere paarden, een sloot, kinderen zijn watervlug en zien nergens gevaar. En in de buggy zetten is geen optie want hij krijst alles bij elkaar dan. Echt! Een heel leuk, maar eigenwijs manneke.

Ik ben express wel eens per week blijven lessen. Dat verplichtte mij om tijd te maken en dat heeft mij wel geholpen. Zowiezo heb je best hulp nodig dan om het netjes weer op orde te krijgen. Kinderen krijgen is topsport en daarvan moet je best even herstellen. In mijn geval met stevige bekkeninstabiliteit en mijn hormonen waren behoorlijk van slag. Pas sinds een maand of 6 durf ik te zeggen dat ik 'mijn lijf weer terugheb'. En geloof me, ik ben dol op de kids!

Hopelijk heb je iets aan mijn ervaringen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:33

Allereerst gefeliciteerd!!!!

Ik heb zelf geen kinderen maar een aantal stalgenoten wel.
Eentje is in april een jaar geweest. In het begin nam ze haar mee met de maxi cosi en zette haar op een stoel met metsen. 's Avonds was haar man thuis en hoefde ze haar niet mee te nemen. Nu overdag word ze in de buggy gezet die daar standaard staat. Ze kan al wel lopen maar dan moet ze er constant achteraan vangen en schiet het mesten niet op natuurlijk!

Een ander kindje is bijna 3 en loopt gewoon rond en is altijd in het oog van de moeder. Of iemand anders.

Gaat prima dus!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:48

Gefeliciteerd! Leuke naam ook!
Overigens komt het in mijn post misschien niet helemaal naar voren, maar ik vind het dus wel prima te combineren Haha! Het is wel druk, maar met mijn dochter echt goed te doen. Gisteren heeft ze lekker in de schaduw in haar campingbedje gespeeld, naast de bak, en ik ben lekker aan de slag geweest met de paardjes. De fles warm ik op in de kantine dus wij bivakkeren zo een hele middag op stal met zijn tweetjes in dit goede weer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:03

idefix4 schreef:
Ik gaf ook borstvoeding (Alledrie ruim een jaar) en dat is echt funest voor je ritme om te gaan rijden. Echt in het begin op verzoek voeden en paardrijden zijn geen combi. Ik denk dat het met de fles ook problemen oplevert, want in het begin móet je minimaal om de drie uur voeden.

Ik vond borstvoeding trouwens geen probleem. Ik gaf de voeding, wachtte een minuut of tien, verschoonde de luier en legde Gioya in de maxi cosy. Tegen de tijd dat ik gepoetst had en gezadeld had, was ze iig stil, meestal sliep ze dan al, en meestal tegen dat ik een uur gereden had werd ze weer wakker. Ik heb borstvoeding iig niet als nadeel ervaren, ze is zelfs mee geweest naar evenementen als Jumping Mechelen en heeft daar mede dankzij de borstvoeding de hele dag zoet op schoot gezeten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:49

Ik heb in het begin ook borstvoeding gegeven. Ik vond dat juist makkelijk! Hoefde je geen magnetron te regelen, of thermosflessen mee te nemen. Als je er zelf maar was! Dus baby overal mee naar toe, maar ja dat wilde ik ook niet anders! Juist met de fles is het veel lastiger, zeker als je het ook nog een beetje hygiënisch wilt houden. Probeer maar eens gekookt water te vinden op een concours midden in een weiland Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:20

Het vraagt wel een goede planning. Zelf zou ik niet kiezen voor longeren oid in draagzaak ik vind het risico te groot zelfs met rustige paarden. Ik nam altijd de kinderwagen mee of in de maxi cosy dan lag ze lekker warm ingepakt. De kinderwagen zette ik naast de bak de maxi cosy stond altijd op de picknick tafel naast de bak ivm de honden die daar rond liepen.

enjoyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:31

Ik heb ook een kleintje (7 maanden)en ik neem ze altijd overal mee naar toe (vind ze helemaal geweldig). Of je met je kind kan gaan rijden hangt af van je kind, kan het zichzelf vemaken of slaapt in de kinderwagen(of aanverwanten) dan gaat dat prima, maar anders word het een stuk lastiger. Zelf heb ik een heel druk kind dat bijna niet slaapt en dan gaat verzorgen wel maar rijden alleen als iemand anders er even op wil letten en bezig houden. Ik zou wel alleen gaan rijden als er meer mensen op stal zijn, als je er dan af mocht vallen kan er in geval van nood altijd iemand even voor je kind zorgen. Dus succes er mee en geniet van je kind en paard.
p.s. borstvoeding is iedeaal altijd genoeg en op tempratuur, geen ge-emmer met flesjes. En tussen twee voedingen kun je precies rijden.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 18:40

Ik heb zeker wat aan al jullie reacties! Vere lijkt een goede slaper. Ze huilt wel, maar alleen als ze drinken wil. Ze is erg makkelijk en vindt alles best: wandelwagen, draagdoek, binnen, buiten, ledikant... zij slaapt wel (liefst na het drinken met de borst nog in de mond)! Hoop dat dit zo blijft...

Hoe doen jullie het trouwens in de winter? Is dan een wandelwagen wel warm genoeg? (Er is hier alleen een buitenbak)

Foto's van ons kindje kun je vinden op mijn hyves (foto's uploaden wil vandaag niet zo...?): http://wilrieke83.hyves.nl/

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:41

Warme kleertjes aan dekentjes erover heen desnoods een kruik dan houden ze het wel warm. Buitenlucht is goed voor ze mits ze niet op de tocht staan natuurlijk