Paard wil de wei niet uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rietuhs

Paard wil de wei niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:54

Hallo allemaal,

Ik loop met mijn paard tegen een probleem aan en ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen!

Mijn paard loopt met nog 4 andere merries (is ze zelf ook) in een koppel op een groot stuk land, helaas wil zij niet naar binnen. Zodra ik het land in komt heeft ze me door en verliest ze me niet meer uit het oog. Heb dus al een aantal keer flink wat achter der aan gewandeld, afgewacht, zelfs met voer geprobeert maar niets werkt Verdrietig . Zelfs alle andere paarden eruit gehaald en binnen gezet (was toch tijd) en nee hoor mevrouw was wel jalours maar toch was het buiten te leuk....

Groetjes!

anneliesdj

Re: Paard wil de wei niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:56

Ze vind het duidelijk veel leuker in de wei dan bij jou, zelfs alleen in de wei staan doet ze liever dan met jou mee gaan.

Maak het aantrekkelijk om met jou mee te gaan, niet altijd alleen rijden, haal haar er ook eens uit en ga alleen borstelen of een stukje wandelen. Ga eens gewoon naar de wei om brokjes te geven of ga met een ander paard bezig, helpt vaak ook goed.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:57

En als je de wei open laat staan en dan zelf uit het zicht gaat? Let er wel op dat er goede touwen of hekken zijn om een pad te maken van de wei naar de stal zodat ze niet de weg op kan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 07:46

VSW-->OPG

rietuhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 09:43

Bedankt voor de reacties ten eerste Lachen

Ze heeft enkele dagen alleen op de wei gestaan dan kwam ze naar me toe gedraaft, maar sinds ze bij het koppel weer staat wil ze niet naar binnen. Ik haal haar niet alleen uit t land om te gaan 'werken' maar even naar der toe lopen in t weiland met wat lekkers ofzo gaat dus ook niet want dan rent ze al weg Boos!
toch zal ik het nog eens gaan proberen....
De wei open laten staan heeft bij haar ook geen nut t gras is veel te lekker haha

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:54

vaak proberen mensen het met eten maar dit is meestal niet de juiste oplossing ze worden er soms alleen meer agressiever door!
Dus dat is ook niet de juiste oplossing Boos!
Misschien ken je mensen ook met paarden want er zijn vast wel meer mensen met het probleem 'het paard uit de wei halen'

Suc6 ermee

rietuhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 11:19

Hoi Lovehorses 4,
Ik snap niet helemaal hoe je bedoeld; (quote) misschien ken je mensen ook met paarden want......
Ik sta op een pensionstal er lopen meer mensen rond.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:39

Mijn paardje staat nu een paar dagen alleen in een weilandje dat grenst aan het ruinenweiland. Hij vindt zijn weilandje geweldig.. hij rende ook weg als ik maar in de buurt kwam. Ik heb gewoon een dik kwartier achter aangelopen maar dat hielp niet, hij bleef wegrennen. Uiteindelijk toen hij stil stond ben ik héél erg langzaam dichterbij gelopen, met m'n aandacht niet bij hem maar ergens anders. Toen ben ik op m'n hurken gaan zitten en heb toen geprobeerd hem aan m'n hand te laten snuffelen en zo heb ik 'm rustig aan geaaid en rustig aan het halster beet gepakt. Zo heb ik 't gedaan.. maar ten alle tijden rustig blijven en geduldig.

Maar ik had mezelf ook voorgenomen om 'm vooral niet z'n zin te geven, want dan kom je er ook vaak niet meer vanaf. Dus ik ben net zo lang doorgegaan tot ik 'm te pakken had.

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:42

Hoi, erg vervelend allemaal.

Jou paardje vindt het gewoon veel te leuk in het weiland of er is een andere reden. Want het is toch raar dat het paard je een soort van niet meer vertrouwd omdat je niet meer bij haar mag komen.

Als iemand anders haar uit de wei probeerd te halen en jij gaat uit het zicht staan, lukt het dan wel? Ik zou dat eens proberen.Knipoog Anders moet je meteen aan de band met jou en je paard gaan werken, zodat jij er de baas over bent!

suc6

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:47

rietus, als je dit graag wilt veranderen zul je met veel geduld veel meer dingen moeten gaan veranderen in de omgang met je paard. Als je dat er wel voor over hebt, stel dan eens de vraag op het parelli-gedeelte op dit forum. Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:01

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:11

heeeeeeeel erg veel geduld hebben! Ik heb dit probleem ook wel een beetje, al hoewel het al veel beter gaat Knipoog
Ik heb het op een andere manier gedaan! eerst iedereen een beetje bix meegenomen in zo'n schepding.( ik kan er even niet meer opkomen hoe het heet)
Daarna gewoon in mijn jaszak mee en nu helemaal niks meer! Ze loopt nu nog wel een stukje weg, maar niet meer zo als eerst! Maar ik ga deze topic even volgen, ik kom ook vast nog handige tips tegen die ik kan gaan gebruiken!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:26

ik weet niet of dit bij jou paardje zal werken,maar het valt te probeeren!
bij ons op stal staat ook een paard dat nooit te vangen was,hij stond soms dagen op de wei omdat hij niet wilde komen.
ze vroegen aan mij of ik het eens wilde probeeren.
eerst watbrokjes mee,werkte niet.
een uur midden in de wei gaan zitten werkte ook niet.
begon aardig mijn geduld te verliezen haha.
en toen schoot me eens monty roberts te binnen.
nu ben ik helemaal niet van het zweverige,maar heb wel zijn boek gelezen,en er stonden een aantal dingen in die me toch wel zijn bij gebleven,dus dacht baad het niet dan schaad het niet. heb een stuk van de wei afgezet,en ben hem gaan opjaagen met een longeer lijn.zelfs een aantal keer naar hem toe gegooit,rennen wat ie deed!!!
en na een dik half uur gaf hij op!!!!!
draaide zijn eigen om en kwam op me afgelopen.
en kon hem zo pakken.
de volgende dag heb ik hem maar vijf minuten hoeven opjaagen toen kwam hij al.
en de dag daarna niks meer aan het handje. tenminste bij mij dan haha.
heb de eigenaar laten zien hoe ik het deed,en na een paar dagen was het probleem op gelost.
ben er monty nog steeds dankbaar voor Haha!
probeer het eens bij jou paardje,misschien lukt het ook wel.
heel veel succes.

rietuhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 19:39

Hoi allemaal,
Bedankt voor alle reacties, op dit moment heeft ze een paar dagen ivm blessure op een klein afgezet stuk gestaan waar ze alleen kon stappen. Ik ben hier met mijn stoel middenin gaan zitten gewoon lezen en geen aandacht geschonken. Af en toe kwam ze naar me toe kreeg ze een aai over der bol en ging ze weer verder grazen. Vandaag stond ze weer in de wei met het koppel en ze deed zowaar toen ik bijna bij der was een paar stappen naar me toe ipv weg Go jij! Go jij! Nu volhouden, ze krijgt overigens lekkers zodra ze binnen is, met eten het land in vind ik nooit zo geslaagd.
Greets

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:45

ik hoop dat het je gaat lukken zoals je het nu doet,is een stuk minder vermoeiend dan dat ik heb geschreven haha.
en nu ze een blessure heeft moet je het inderdaad rustig aan doen zo.
succes verder.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:35

zo'n paardje heb ik ook, maar ik ontdekte ook aan me zelf dat ik meestal ging doen wat ik leuk vond, rijden.
dus hij liet zich niet meer pakken,
toen heb ik een tijdje niet gereden, maar gewoon leuke dingen gedaan, gepoetst, gewandeld, lekker gek doen in de bak,
en ik had direct reseltaat, hij liet zich weer gewoon pakken,

omiitje

Ehmm... Antwoord!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:54

Andere paarden snoepje geven en dan haar niet...
Dan komt ze vanzelf!!! Of niet zeg maar wat hoor!!!

rietuhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 17:58

Sorry maar dat lijkt mij niet de manier, jalours maken wil weleens helpen maar vind je antwoord niet de oplossing...