Paard wil de stal niet meer uit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Paard wil de stal niet meer uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 11:50

Heb dit nog nooit meegemaakt.
We hebben een merrie op stal staan, een behoorlijk dominante tante.
Ze is een paar dagen geleden van stal gewisseld, heeft een keer haar hoofd gestoten en wil nu haar stal niet meer uit.

We hebben geprobeerd haar achteruit eruit te krijgen, met longeerlijn, dubbele longe, 2 longeerlijnen zoals je soms doet met trailerladen. Longe eraan en deur open, los laten hangen en wachten. Longe eraan en iemand erachter met bezem/zweep.
Met voer, geduld.. Het enige wat we nog niet hebben gedaan is blinddoeken. Straks gaan we nog een keer de dubbele longe proberen maar anders ben ik bang dat de DA haar mag komen sederen.

Iemand tips? Ik weet dat er topics over zijn maar kan ze zo snel niet vinden.

Frantic

Re: Paard wil de stal niet meer uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:51

heb je al eens haar ogen bedekt met een doek? Dat wil ook wel eens helpen, edit, dat weet je dus al lees ik nu.

Dan zou ik dat zeker proberen, sedatie neemt geen angst weg, ze kunnen er onzeker van worden

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:53

Ik ken dit wel van het paard van een vriendin het enige dat hielp was idd blinddoeken.
Moet eerlijk bekennen dat bij dit paard er uiteindelijk voorgekozen is, om hem weer in een andere stal te zetten (het bleef een ramp en altijd blinddoeken is ook op den duur niet te doen).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:53

EDIT: stukje weg gehaald. Lachen

@TS Hoe reageert ze als je haar de stal uit wil halen? Is paniekerig of juist niet?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:56

Is het mogelijk de balk boven haar deur eruit te halen? Oud stalgenootje had ook zo'n paardje en daar hadden we boven de deur een balk die eruit gehaald kon worden als ze dr stal in/uit moest, werkte prima.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:59

Heb je al geprobeert om met een singel en stootteugel haar hoofd laag te houden?
Dat is iig stap 2 als je haar de box uit hebt. Op deze manier kan ze haar hoofd niet meer stoten
en haar angst weer kwijtraken

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:00

Je kan misschien proberen met een ander paard(rustig) de stal in te gaan en de merrie te laten volgen als je er weer uitgaat?
Doe dit wel enkel als de stal groot genoeg is en je er zeker van bent dat ze hem niet verrot slaat,anders heb je nog misschien nog meer problemen!
Wij hebben ooit eentje gehad die we niet meer van de vrachtwagen kregen.Vanzelf erop naar concours,vanzelf eraf en terug op op de concours,maar thuis wou hij er niet meer af.Ook alles geprobeerd:rustig,streng,geblinddoekt,met ander paard,verdoofd,écht slaan,...uiteindelijk vrachtwagen in de wei gezet en eel de nacht open laten staan,en smorgens...stond hij er nog op!We hebben hem aan de longe met de traktor naar beneden getrokken.Hij had geen schrammetje en we hebben ook nooit geen problemen meer gehad nadien.Wat zijn probleem was...who nows!!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:01

Voerkar ervoor zetten, stal open en afwachten. Ondertussen niet voeren, gegarrandeerd dat ze er een keertje eruit komt. Lachen Kan een dag duren, dus je moet véél geduld hebben !

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 12:02

Ze paniekt niet, het is een hele dominante en we hebben dit probleem vaker gehad en dan was het na een paar dagen flink streng zijn weer over. We wandelen altijd met een los touwtje de stal in en uit zodat ze nooit druk voelt op het moment dat ze door de opening gaat. Dan gaat het goed.
Ik weet dat angst en dominantie dicht bij elkaar liggen en bij deze merrie is dat echt heel moeilijk te zien.
Ze staat bij ons in training en volgens de eigenaren was ze ook niet te laden, bij ons stond ze binnen 5 min op de vrachtwagen en heeft er verder nooit een probleem van gemaakt.
Ze staat je gewoon stom aan te kijken, komt een keer omhoog, slaat een keer maar paniekt absoluut niet.

Blinddoeken gaan we zo proberen.
Ik weet dat sedatie geen angst weg neemt maar het belangrijkste is nu dat dat paard haar stal uitkomt, straks staat ze al 2 dagen op stal en krijgt ze koliek oid door geen beweging.
En ze gaat zeker terug naar haar oude stal als ze hieruit is. Daar kon ze ook lastig doen hiermee maar nooit zoals nu.
Vanmorgen zijn we de hele ochtend bezig geweest maar omdat dit een trainingsstal is kunnen we niet bezig blijven, er staan nog 20 paarden die gedaan moeten worden. Rotte is wel dat ze dus al 3 keer "gewonnen" heeft hierdoor.

Stootteugel gaat niet, zijn bang dat ze achterover gaat daarmee.
Boven haar stal is het van steen dus dat kan er niet uit. Geen blokken maar gewoon 1 stuk steen.

3hearts, dat hebben we vanmorgen gedaan maar kunnen niet de hele dag bezig blijven aangezien we allemaal aan het werk zijn.
Misschien als we er een dag voor vrijmaken morgen is dat een optie ja.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 12:03

Ander paard kan ook niet vanwege haar dominantie, ze slaat ze allemaal verrot.

Met de tractor eruit trekken, is een optie maar denk dat we eerst het sederen en blinddoeken proberen.

Ik ga nu weer aan het werk, typ dit in mn pauze. Ik laat jullie vanmiddag weten hoe en wat.
Bedankt voro de snelle reacties!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:07

Wat je ook kan proberen is een stevig halster en een stevige lijn pakken, (heb je een stal tegenover haar stal ??) Dan de longeerlijn een keer om de spijl van de andere stal draaien. Zodat jij hem wel aan kan trekken, maar zij moeilijk terug kan trekken. Zet er een paar mensen achter met een zweep oid. (iets wat drang naar voren opwekt). Steeds als zij een stapje naar voren gaat trek jij de lijn aan. Lachen Zo doen wij het altijd als een paard niet wil laden. Lachen Je moet wel uitkijken bij wat voor paard je dit doet, je hebt er soms van die etters bij die door hun halsters heengaan of zich om laten klappen. Bij zulke paarden moet je wat voorzichtiger zijn. Lachen

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:16

Is 10 jaar geleden ondertussen...

Maar heb het ook een keer gehad met toendertijd mijn 3-jarige KWPN-er ruin. Wilde van de ene op de andere dag zijn stal niet meer uit. Ik stond toen bij een boer die zelf ook paarden had gefokt, die dan ook best (gelukkig) veel paardenervaring had.

Boer had zoiets van, hij zal en moet NU die stal uit. Hij heeft toen de ruin op zijn reet getimmerd met een stuk hout, is er dus letterlijk uitgetimmerd en nadien echt NOOIT meer een probleem daarmee gehad...

Ben benieuwd hoe en wanneer je de merrie eruit ga krijgen...

Veel succes in elk geval !!

Zo zal ik nooit een gezegde vergeten van een paardeman: 'Soms moet je weleens wat'

Misschien geeft dat wat verlichting... Ach gut

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 15:52

Als het zo simpel zou zijn om gewoon een longe om een spijl te binden of een keer flink erop te slaan open ik geen topic. Lachen

We hebben haar vanmiddag geblinddoekt, achterstevoren gezet en toen een longe rond haar borst ipv haar achterhand en toen ging ze voetje voor voetje. In haar oude stal hadden we even problemen maar na een tijdje oefenen gaat dat nu ook weer gelukkig.

Bedankt voor de tips!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:56

ik doe dan bijzetten......... vrij kort Haha!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 16:09

Heb je er dan nog nooit eentje gehad die achterover ging KiWiKo? Wij hebben er ook aan gedacht maar durfden niet aangezien we met deze het gevoel hebben dat ze niet altijd nadenkt over hoe ze uitkomt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:11

nee Haha! ik doe het ook wel eens met moeilijke laders zo......

maargoed met alle paarden waar je dit soort fratsen uit moet halen is het altijd een bepaald risico lopen, want die zijn over het algemeen inderdaad niet van het volgzame voorzichtige soort Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:18

Probeer het eens in zijn achteruit.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 16:20

aerdenhout1 schreef:
Probeer het eens in zijn achteruit.

Heb je niet gelezen. Haha! We hebben de halve ochtend dat paard in z'n achteruit geprobeert te krijgen. Haha!
Uiteindelijk is het zo gelukt i.c.m een blinddoek en een longe rond haar borst.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:23

Hey,

Ik heb met mijn paard precies hetzelfde gehad, paard was dan gestruikeld over het drempeltje en durfde en wou niet meer. Ook meerdere dingen geprobeerd, en daarna opgegeven. Heb hem laten staan, staldeur open, voer op de grond buiten hals-strek bereik en gewacht. Duurde twee dagen maar daarna kwam hij eruit. Het was toen nog wel moeilijk hij ging er moeilijk in en uit..maar na een tijdje ging het goed. Ik zou zeggen heb geduld..maar daar moet je achter staan. Niet iedereen was het toen met mij eens, het moet maar net je keuze zijn.

Edit: zie dat het al is gelukt..dat is dus ook een optie, een blinddoek Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:22

OEPS...sorrie.... foutje! Tja dat krijg je he, als je niet echt goed leest! Maar het is erug warm en ik ben moe en heb m'n leesbril niet op en.... Ik zal mijn leven beteren!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 19:46

Tis je vergeven. Haha!