paarden onderling ruzie (opeens)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

paarden onderling ruzie (opeens)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 08:34

mijn ruin staat nu een jaar in dezelfde ''kudde'' nog een ruintje (vrij dominant, actief, en spelerig, al vanaf het begin) en een merrie, een rustig maar bazig type

hele jaar ging het goed, niks aan de hand.
maar nu staan de 2 ruinen de hele week al 's ochtends vroeg steigerend tegenover elkaar, de gaten vallen erin bij die van mij Nagelbijten / Gniffelen
hij is te vriendelijk om eens goed terug te bijten/trappen.

De kleine ruin gaat overdag op een ander weiland, en dan staat de mijne met de merrie in de weide (maar dit is al wat langer zo, dus niet vanaf begin van de week toen ze ook begonnen te vechten..)

Wat bezielt die kleine dat hij mijn ventje als boksbal gebruikt? Tong uitsteken
serieuzere verwondingen dan een vochtbult en wat sneeen en wondjes zijn er overigens niet, gelukkig heeft het monster geen ijzers Schijnheilig

(de merrie bemoeit zich er overigens totaal niet mee, die gaat aan de andere kant van de bak/wei/paddock staan.)

JoCo

Re: paarden onderling ruzie (opeens)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:51

Denk dat het probleem zit bij het feit dat dat kleine monster overdag uit de wei gehaald wordt. Dus is de merrie eigenlijk de merrie van jouw paard!
Je hebt periodes in het jaar dat de mannelijke hormonen meer opspelen, en ik denk dat dit nu bij jullie aan de hand is. De kleine ruin zal elke dag opnieuw willen uitmaken wie er nu eigenlijk de baas is.

Hier lopen slechts 2 paarden in de wei: een bazige ruin en een merrie. Dat gaat het hele jaar goed, om dan in eens te ontaarden in een ganse week van serieuze ruzie (dat ik soms mijn hart vasthou, want de merrie is van mij en incasseert dus de slagen).

Ofwel is de merrie hengstig, en wakkeert dit de ruzie tussen de 2 'mannen' aan?

Weet dat het niet eenvoudig is, maar wees toch maar voorzichtig dat je paardje niet ernstig geblesseerd geraakt ... gelukkig heeft die kleine geen ijzers!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 08:54

de merrie en de ruin zijn alles behalve vriendjes..
eerst liep mijn dufkop namelijk in de apparte wei, maar toen ging het fout tussen merrie en pestruin..

paardje ondergaat het een beetje, eigenlijk zou hij eens moeten uithalen, maar daar is hij te 'lief' voor lijkt het wel...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:57

Ja das hier ook het geval: de merrie krijgt serieus slaag van die verveldende (sorry) ruin, en deze heeft wél ijzers! Ze doet nooit iets terug, tot mijn grote ergernis!
Gelukkig gebeurt dit maar een 2-tal keer per jaar. Over het algemeen grazen ze vredig naast elkaar (maar zullen elkaar ook nooit 'beknabbelen').
Toch gek dat 2 paarden nooit echte vriendjes worden, ook al hebben ze alleen elkaar!

Succes ermee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:05

ruinen staan erom bekend dat ze nogal eens met elkaar willen ravotten, en dat doen ze nou eenmaal niet zachtjes.
Ze staan maar met zn 3-tjes zeg je, dan zijn er niet veel om mee te spelen en dan is jouw paard blijkbaar favoriet. Dat pestruintje zal zich ook misschien stierlijk vervelen? wordt daar wel wat mee gedaan? Gooi anders ook eens zo'n grote oranje pilon in de wei kan ie daar mooi mee spelen, of ander veilig speelgoed.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 09:25

er wordt door de kleindochter afentoe op gereden. verder zeer weinig activiteit.
de pilon gaat hij eng vinden denk ik.. (heb alleen kleintjes liggen, kan het wel proberen)
ik vind het zo raar dat ze na een jaar pas zo tekeer gaan tegen elkaar Bloos! schrok er zelf ook van.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:08

hoe oud is het kleine ruintje, misschien voelt hij zich nu wel ineens een hele kerel en probeert de baas te worden?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:09

ehm.. hij is 5 of 6 geloof ik. merrie is 11 dacht ik, en mijn ruintje is 10
hij voelt zich inderdaad een hele kerel Nagelbijten / Gniffelen zoals hij gisteren door de bak ging.... Wow!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:12

neem dan wel een pilon die niet kapot kan en waar hij veilig mee kan spelen. Gooi m maar gewoon in de wei, heeft ie voorlopig weer wat te doen. hij verveelt zich dus en is nog jong en kan zn energie niet kwijt, dan zou ik persoonlijk ook gaan lopen klieren Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:14

de pilonnen die we hebben staan zijn van die hard plastieken, dus die kunnen scheuren en splinteren lijkt me..
ik heb wel een skippybal liggen, maar daar zit dan weer zo'n ''handvat'' aan wat, lijkt mij, wel gevaar kan opleveren?

*denkt verder over potentieel veilig speelgoed*

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:21

skippybal zou wel leuk zijn maar je weet niet of het handvat doorloopt dus eraf halen kan niet want dan is je bal lek (been there done that Knipoog ), en veilig is een skippybal niet als je het handvat eraan laat zitten, als zn voet erdoorheen komt.... oeioei!

ook een optie is zo´n fitnessbal, liggen regelmatig in de aanbieding bij de blokker of kruidvat. Een jollybal zou ook gaan en die heb je ook in verschillende maten maar zijn vrij prijzig.
die wegenpilonnen zijn wel goed, lekker groot en stevig. oude cementton van dat zwarte plastic, gaat ook niet zo gauw kapot. Voerballen kunnen ook wel wat hebben.

moet natuurlijk ook wel kunnen in de wei, ik weet niet of er sloten naast liggen of hoe de omheining is maar kan gebeuren dat je speelgoed bij de buren terecht komt Haha!

mischien hebben andere mensen ook nog suggesties voor speelgoed?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:26

beide weides hebben naast de omheining een met brandnetels gevulde sloot idd Nagelbijten / Gniffelen
een opblaaspaard, verf ik hem in de kleuren van de mijne Vork
jollybal ga ik eens voor kijken als ik v/d week bij de ruitershop ben Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:18

kijk dan gelijk bij de viswinkel voor een flink schepnet! Clown

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 11:23

nee, ik ga zometeen alle onkruid uit de sloot plukken Tong uitsteken (helft is jkkruid.. dus moet sowieso geelimineerd Vingers aflikken )

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:37

speelgoed denk niet dat dat zal helpen winny (de pestruin Knipoog ) heeft het namelijk niet zo op die dingen en zal er ook niets mee gaan doen.

De enige verklaring die ik zou weten omdat winny nogal vrij dominant is (is hij altijd al geweest) en tot een jaar geleden nog vrij intensief gereden werd maar er nu weinig tot niets mee gedaan word hij zijn energie gewoon elders zoekt.

Hij blijft hetzelfde hoeveelheid voer krijgen waarbij hij voorheen zeker 5 dagen in de week een uur voor de wagen liep en nu misschien een halfuurtje in de week onder het zadel.

Ik denk dat hij zijn energie gewoon op diddle uit omdat hij weet dat pascal rake klappen terug deelt Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door sammykuh op 13-07-08 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:56

Het valt mij op dat hier net als in mijn kleine kudde, de makkelijkste het slachtoffer wordt. Ik heb door de aard van de verwondingen, besloten om een van beiden te verkopen en merk nu dat de rust meteen is weergekeerd. Ik zou zeggen als het je eigen pony was zorg dat hij aan het werk moet, en anders zou ik overleggen om ze uit elkaar te halen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 20:11

het is niet mij eigen pony die kleine Lachen maar hij werkt al de hele tijd niet.. niet dat hij de afgelopen week pas niet werkt Lachen
en het is echt deze week pas begonnen Lachen

ze hebben het op stal nu iig ook door dat ze zo lelijk doen, maar echt uit elkaar houden is niet de bedoeling iig. dan moet er 1 alleen staan, en dat vind ik ook niet de bedoeling..

misschien heeft hij een hormoon explosie en is het volgende week over oid.. ze hebben een jaar lang als vriendjes gestoeid Lachen