problemen met trailer laden van paard HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PrinsesJ

problemen met trailer laden van paard HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 14:48

Mijn paard zou gisteren naar een andere stal gaan. Omdat ik zelf geen trailer heb en e rijbewijs heb ik iemand hulp gevraagd. Maar ze wilt er niet in.
Ik zal het zo kort mogelijk proberen uit te leggen. Maar het is een vrij lang verhaal. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Op 22 december 2005 Kwamen haar oude eigenaren mijn paardje brengen. Toen ben ik er niet bij geweest met het inladen. Het uitladen is geen probleem. Maar een maand later moest mijn paard terug naar haar oude eigenaren (doordat daar op stal dingen gebeurden die ik niet goedkeur). Ze kwamen er aan en het trailer laden begon. Het heeft toen 3 kwartier geduurd voordat ze erin stond. Kan het begrijpen zovaak staat ze er niet in en dan kan het inderdaad eng zijn. Maar toen ze er in stond alles goed. We komen aan bij haar oude eigenaren en geen probleem het uitladen.

In april 2006 kon ik naar een nieuwe stal (Haar oude eigenaren woonde 3 kwartier van ons af en elke dag die route koste toch veel tijd). Ik was er bij met het inladen en nou duurde het ongeveer een half uur. Ook weer met veel rust en geduld en snoepjes. En ook weer toen ze er eenmaal in stond ging het prima.
Deze 2 keren is zij ingeladen dus met veel geduld en zonder slaan of schoppen. Alleen de 2de keer wel het touw erbij om haar een beetje recht te kunnen houden.

Maar nou. Doordat ik geen wedstrijden rij of ergens ver af een buitenrit ga maken heb ik de trailer nooit nodig gehad. Maar nou ga ik dus naar een andere stal toe en moet zij dus vervoerd worden. Gister gingen wij het proberen. In het begin ook weer met snoepjes en appels enz enz. totdat ze door kreeg als ik nou helemaal schuin op de plank ga staan moet ik toch weer helemaal gedraaid worden. Ze begon spelletjes te spelen. Toen hebben wij ook weer het touw erbij gehaald maar na 20 min deed dat haar ook niks meer. Het begon heel erg te regenen en omweren. Dus nadat we helemaal nat zijn geworden zijn we maar gestopt. Ze heeft die avond geen voer gekregen.

Vanmorgen zijn een vrouw(waar ik naar toe ga met haar paard) en mijn vader het gaan proberen. (dit doordat ik thuis zit met een zware hersenschudding). En die hebben het bijna 2 uur geprobeerd. En alleen met wat lekkers en lieve woorden zeggen. Ook geen touw. Toen de vrouw vroeg aan me vader om haar een paar keer tegen de kont aan de duwen flipte ze helemaal. Dus dat ook niet meer gedaan. En op een begeven moment stond ze met 3 benen echt in de trailer. Eentje nog op de laadklap. En toen flipte ze weer en ging ze er weer uit. En toen wou ze niet meer.

Nou ga ik het vanavond weer proberen met het meisje wat de eerste keer ook heeft geholpen. En nou wil ik het ook proberen zonder touw en alleen met snoepjes hooi, muesli .. Maar heeft iemand misschien nog tips die ik kan gebruiken zodat ze er misschien eerder ingaat of met een veiligere gevoel?

Jackyy

Re: problemen met trailer laden van paard HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:52

Ik ken wel mensen die een doek over het paards hoofd deden (rustig natuurliijk) en toen liep ie er zo in. Wel handig om dit te doen met mensen die daar ook ervaring mee hebben..

k hoop dat je snel een oplossing vind.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 14:53

ja een doek kan ik denkik beter niet bij haar doen. ik denk dat ze daardoor helemaal flipt. had eerst een exceem deken van pagony die dus over het hoofd heen moest. nou daar werd ze elke keer heel onrustig van en bang. dus denkik niet zo'n goed idee.. maar bedankt voor de tip

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:54

mijn paard loopt er alleen in als je hem aan bijde kanten opsluit zodat hij alleen nog maar recht uit kan. als ik dat niet doe dan gaat hij steeds links rechts terwijl mijn paard er altijd zo in liep. en op een dag niet meer.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:55

mijn fjordje heeft hetzelfde gedaan.. ze neemt een loopje met je..

het is op een gegeven moment over en moet er toch wat strenger gedaan worden.. wij hebben het 3 jaar lang ongeveer elke dag geprobeert net als jij nu.. en het ging gewoon niet.. het verliep net als bij jouw..

als ze het spelletjes door hebben word het steeds moeilijker voor jouw..

wat wij hebben gedaan is een sleepkabel gepakt (deze is dik en schuurt dus niet) eenman het paard begelijden en de ander heb paard er gewoon in geduwd/getrokken.. het touw zat aan een kant van de trailer vast dus konden we het met 2 man doen..

de eerste paar keer wil een nog niet superr maar gewoon volhouden.. die van mij probeert niet eens meer raar te doen en loopt er nu voortaan zo op..

wat ik wel zou doen met het touw is niet op de staartwortel wat de meeste doen maar iets lager hagen dus net boven het spronggewrich.. ze kan zich dan niet aan touw verzetten omdat ze op dat punt geen kracht kan zetten..

ik weet dat het niet vriendelijk klinkt maar bij mij heeft het superr geholpen..

veel succes ermee
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 11-07-08 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:55

Met een hoop rust en kalmte bereik je het meest.

Succes ermee gaat vast goedkomen.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 14:59

met een touw hebben wij het idd geprobeerd en datn net bij de onderkant van de kont. en er bijna onder. maar wat mijn vader heeft verteld over vanmorgen. toen mijn vader dus een paard duwen gaf op de kont. flipte ze helemaal.. maar iemand heeft mij net een filmpje van monty roberts toe gestuurd misschien dat dat helpt
http://www.youtube.com/watch?v=TK4W8w5JKl8 ..
ik ga het in elk geval proberen.. maar meer tips zijn aaallttijjjddd welkom Pling

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:01

het werkt opzich wel maar iet met elk paard.. dit is namenlijk door iemand bij mijn paard gedaan.. iemand die daar in werkt en er veel van weet en kan.. maar bij die van mij werkte het dus niet..

ik wens je veel succes.. maar je moet wel doorzetten.. dat geld voor alles ook met het touw gewoon druk houden.. als ze voelen dat ze niet terug kunnen is het vaak zo klaar

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:02

ja dat met het touw gister ook geprobeerd .. maar toen kreeg ze na 20 min door gewoon me kont er goed tegen aan drukken .. want ja 600 kg hou je niet zo snel tegen met 2 man ..
heeft iemand niet 2 hhheeeeelllee sterkte mannen in de aanbieding om te lenen dan? haha

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:03

zo als de trailer daar staat dus op gesloten aan bijde kant dan loopt me paard er zo in

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:04

ja 2 kanten gesloten houden lukt bij ons op stal niet.. een kant wel

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:04

wij hadden het touw aan een kan vastgeknoopt.. en aan de andere kant via de haak aan de trailer een katrol gemaakt.. je kan dan zelf meer kracht zetten.

ik wil je niks opdringen hoor maar ik wil helpen en weet wat je dormaakt.. hoop voor je dat je het snel opgelost krijgt

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:06

ja de trailer die wij vanmiddag gaan gebruiken heeft aan de zijkant dingen waar je het touw aan vast kant maken. ik hoop ook echt dat het vanmiddag gaat lukken ..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:07

PrinsesJ, sla aub alle tips die hier staan in de wind en roep er iemand bij die wel weet waar hij/zij mee bezig is, anders maak je het alleen maar erger. Er zijn diverse mensen op bokt te vinden die je kunnen helpen, als je de diverse trailerlaadtopics doorlopt kom je namen tegen zoals Petra Vlasblom, Annemarie vd Toorn, Wendymisran, Balingehof, Paardelarij etc, bel er daar 1 van en ga niet modderen in je eentje anders wordt het alleen maar erger.

tes_saa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:09

mijn pony had ook zo'n probleem, een hele tijd lukte het gewoon absoluut niet, elke keer stijgeren enzo, vanalles geprobeert, doek over dr hoofd enzo, dat lukte 2x, daarna had ze het door en als ik dan met een doek bij dr hoofd kwam ging ze omhoog. ook als er een longeerlijn bij kwam helemaal flippen.
en niemand kon ons ook helpen. het was een keer zover dat ze op dr knieen voor de klep lag. Scheve mond

toen zijn we naar een cursus geweest. daar heb ik geleerd hoe ik haar de baas kon en uiteindelijk hebben we het probleem opgelost.
we hadden 2 longeerlijnen aan de zijkant vast gemaakt en naast de trailer op de grond gelegt. dus niemand had die lijnen beet.
ik moest met haar naar de trailer lopen en als ze ook maar 1 voetje op de klep zette, een snoepje geven.
als ze terug wilde schieten, druk op het touw zetten. net zolang tot ze weer naar voren komt en haar dan belonen.
als dat lukt kunnen 2 mensen die touwen oppakken maar niet tegen haar aan houden.
als ze dan naar de zijkant uitwijkt, moet je rustig heen en weer zwaaien als ze het touw dan raakt blijft ze recht.
uiteindelijk liep die van mij er toen zo in. Lachen

weet niet of je er wat aan hebt, Knipoog

en veel succes!!

ps. die cursus was bij 2moons (bij petra vlasblom)
Laatst bijgewerkt door tes_saa op 11-07-08 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:09

ja ik weet nou bijna niet weer wat ik moet doen en iemand die mij dus op ''korte termijn'' kan helpen. word er een beetje radeloos door en door mijn hersenschudding kan ik niet continu met haar bezig zijn. dan word ik licht in de kop en dan kan ze zich zo los trekken bij mij. zou wel graag mijn paard willen houden dan ook nog is gaan zoeken waar me paard is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:12

je moet het niet op korte termijn willen fixen, dan ben je verkeerd bezig. Je moet eerst zelf je gezondheid in acht nemen en je moet toch zelf mee trainen met die persoon dus je moet wel fit zijn, is ook eerlijker voor je paard.
Kun je zelf wel autorijden?

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:13

ja ik zelf gelukkig weer auto rijden . maar ik heb geen e rijbewijs en heb dus nog nooit met een trailer of iets gereden

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:14

het probleem is juist als ik haar eenmaal op haar nieuwe stal heb. heb ik binnekort een trailer tot mijn beschikking waar ik mee kan oefenen .. en dat heb ik nou dus helemaal niet

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:16

dan adviseer ik je om een keer naar een theorie avond van Petra Vlasblom te gaan binnenkort, dan leer je al eea over trailerladen en heb je een kleine ondergrond om zelf aan de slag te kunnen.

met de editknop kun je je berichtjes aanpassen en hoef je niet telkens een nieuwe te openen Lachen

Ik snap dat je je paard graag wilt verhuizen maar wat is nou belangrijker? je paard snel verhuizen of eerst zorgen dat het goed gaat in de trailer? hij staat daar toch best of is het ver weg?
Als je m nu de trailer in gaat dwingen wordt het probleem alleen maar groter en duurt het de volgende keer langer, als je het uit kunt stellen die verhuizing en eerst zorgt dat het trailerladen goed gaat heb je daar zoveel profijt van.... Het probleem is niet van gisteren en bestond al veel eerder en nu moet het ineens snel worden opgelost... dat werkt niet dat kan ik je zo vertellen.
Laatst bijgewerkt door cissy op 11-07-08 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tes_saa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:18

petra vlasblom zou ik je ook zeker aanraden Ja

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:18

ja want dit is mijn laatste maand dat ik dus bij deze stal kan staan. en over 2 weken ga ik een week op vakantie en dat is dus de laatste week van deze maand dus ik heb deze week nog en volgende week.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:28

dan ben je dus wel een beetje laat met oefenen, probleem bestaat al langer en je weet dat je ging verhuizen, maar goed dat wilde je niet horen Lachen
als je vanavond maar zelf heel rustig blijft en er op let dat je paard dat ook blijft dan maak je een kans. ik kan hier helaas geen pasklare oplossing voor je verzinnen, ken het paard niet en weet haar reacties niet, ken jou niet, weet niet hoe jouw lichaamstaal bij je paard is etc etc etc, dus tips via bokt geven zal niet meevallen.
Je zou op de diverse sites van eerder genoemde mensen je kunnen gaan inlezen en misschien dat je daar dan net wat tips vindt die beter zijn dan wat hierboven allemaal voorbij kwam en dat het je dan lukt....
succes!

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:39

ja toen zij vorige keren is ingeladen duurde het even maar na max een uurtje stond ze er rustig in. daarom schrok ik ook gister vanhaar. voor zover ik wist duurde het wel even voordat ze erin stond maar dat kan ik begrijpen ze staat er nou ook weer niet elk weekend in. maar ik ga het straks proberen beetje op de monty roberts manier. want ik weet dat zij met sommige dingen ''bang'' is maar toch heel nieuwsgierig en als ik haar dan tegen hou des te meer wil ze er naar toe. ben wel van plan als ik de tijd heb om er idd iemand bij te halen en te gaan oefenen.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:42

Professionele hulp inschakelen! Alie Vegter kan ik je hiervoor aanraden, PB me voor meer info.