probleem met trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trakehners

probleem met trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:45

Weet niet of het hier goed staat, maar heb een probleem met het trailerladen.
Mijn paard gaat zonder probleem de trailer in, maar dan gaat ie zich plots opjagen en stormt ie er vliegensvlug weer af. Soms lukt het de stang tijdig dicht te krijgen en is er geen probleem, maar meestal lukt dit niet. Als hij eraf stormt zet ik hem er meteen terug op, maar vaak gaat ie er nog sneller terug af.
Wanneer dit te lang duurt, wil hij uiteindelijk de trailer bijna niet meer op.
Uiteindelijk lukt het nog wel hem te laden, maar dat trailer afstormen is best wel gevaarlijk.
Zijn er hier nog mensen die dit probleem gehad hebben? Hoe hebben jullie dit opgelost?
Alle tips om dit weg probleem te verhelpen zijn welkom!

Kirrr

Re: probleem met trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:48

Er zijn echt 100den topics over problemen met trailerladen, gebruik die zoekfuncties eens, dit is een veel voorkomend probleem. Tips via internet zijn zowiezo moeilijk, meestal is het beter om een professional der bij te halen zodat je het probleemn voor eens en voor altijd kan oplossen. Maar lees eerst alle andere topics al door daar zul je al heel wat informatie vinden

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:33

1 van onze vorige paardjes deed dit ook, ik heb toen aan de voorste stang zo'n halfronde voerbak (met ophangbeugels) gehangen en hier voer in gedaan. Sindsdien ging hij staan eten ipv er weer uit te stormen en kon ondertussen een 2e persoon de stang erachter doen en klep dicht. Misschien het proberen waard?

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:59

Met voer heb ik het al eens geprobeerd, maar dit werkt niet. De stress is groter dan de zin in het voer.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:26

Ik heb een paard die dat ook doet. Ik heb een ketting laten maken met 2 haken aan de uiteinden. 1 kant zit al vast en de andere kan je heel snel erin klikken. Nu heeft hij een vervelende periode en laden we hem met lijnen. Hij loopt ook gewoon de trailer in (zonder lijnen) maar loopt er meteen weer uit, zo gauw als hij het idee heeft dat de ketting erop gaat. Als hij er nu in loopt draait mijn man 1 van de lijnen om een oog die aan de achterzijkant van de trailer zit. Dan zit de lijn aan beide kanten vast. Hij liep er 1 x tegenaan en toen was het ok. Binnenkort zal het wel niet meer nodig zijn, want het is gewoon een uitprobeersel van hem.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:49

[edit] ik heb blijkbaar het topic waar ik naar verwees niet goed gelezen, dat gaat over een ander probleem.
Dit topic kan dus weer open.

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:19

Ga eerst eens grondwerk met je paard proberen. Pak je paard niet van stal om hem er gelijk in te zetten. Laat hem eerst goed reageren op jou. Ga een keer goed oefenen en neem er de tijd voor. Je zorgt dat er wat kuilgras achterin de trailer ligt en gaat laden met een lange lijn, dus niet met je halstertouw. Loop met je paard richting de trailer en kijk gewoon voor je, als hij achter je aanloopt en hij staat in de trailer blijf je rustig even staan, draai je niet gelijk richting je paard. Blijf zelf heel rustig. Als hij wil laat je hem even eten, schiet hij er uit dan heb je genoeg lijn om hem terug te laten gaan en zelf te blijven staan in je trailer. Vraag hem dan gewoon weer opnieuw naar binnen, zonder hem aan te kijken. Het is heel erg belangrijk dat je niet onbewust zelf spanning hebt omdat je van te voren al denkt dat hij er weer uit gaat schieten. Succes!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:08

Ik denk dat jouw paard in paniek raakt zodra hij erin staat. Een trailer is natuurlijk een kleine ruimte. Ik zou oefenen met je paard door hem erin te zetten en hem vervolgens snoepjes te geven te aaien, tegen hem te praten en vervolgens er weer uit te gaan.

Het is belangrijk dat je paard is gemakkelijk in de trailer gaat voelen

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:01

Wendy Misran heeft ons ook heel erg geholpen, zij kan veel op het gebied van trailerproblemen.
Zij en haar vriend hebben ons enorm goed geholpen met het verhuizen van onze paardjes, heb enorm veel bewondering voor de manier waarop hun met paarden omgaan.
Het belang van het paard staat voorop.

groetjes

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:19

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn vorige paard en heb het op kunnen lossen.
Net als bij jouw paard liep ze er keurig in maar voordat je maar iets kon doen vloog ze achteruit weer naar buiten.
Wij hebben haar elke keer de trailer in laten stappen en voordat ze in zijn achteruit ging zelf het commando 'terug' gegeven.
Jij neemt op dat moment de controle over de situatie over.
In het begin was dat al op de plank omdat je zag dat ze toch weer achteruit zou stormen.
Na een hele tijd oefenen begon ze op het commando te wachten
en kregen we de kans om de stang achter haar kont te doen.
Zodra die er achter zat (heel rustig gedaan) was er niets meer aan de hand.
We hebben het wel dagenlang moeten oefenen hoor.
En maak niet de fout om ,zodra hij erin staat, heel snel de stang erachter te doen.
Dan lukt het je maar één keer Knipoog , hij moet echt rustig staan wachten.
Bij mij hielp het, hopelijk heb je er wat aan.
Succes!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:27

Zelfde idee als bij Nikka: als hij achter zich meteen weerstand voelt als hij terugloopt blijft hij er wrs wel op staan, lang genoeg om de stang vast te doen. Wij hadden ook dit probleem en hebben een lang touw aan de zijkant van de trailer vastgemaakt, op konthoogte, dit naar beneden en dan over de laadklep naar de andere kant laten lopen en daar een helper die, als het paard boven is, het touw straktrekt en vastmaakt. Paard wil achteruit, voelt druk van het touw en denkt dat hij niet achteruit kan. Werkte goed.

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:18

De tip van Aukelizzy werkt inderdaad goed. Je moet er voor zorgen dat je paard bij je wil blijven. Zorg dat jij de controle overneemt en bepaalt wanneer hij in en uit de trailer mag.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:22

Ik vind de tip van aukelizzy ook heel goed, die van nicole is niet mijn manier. Dit los je niet op met druk. Mocht het jou niet lukken, dan raad ik je petra aan van 2moons. www.2moons.nl
Zij kan werkelijk alle trailerproblemen oplossen. Ik heb een theorieavond bij haar gevolgd en daar veel van opgestoken!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 06:53

rakni schreef:
Ik vind de tip van aukelizzy ook heel goed, die van nicole is niet mijn manier. Dit los je niet op met druk. Mocht het jou niet lukken, dan raad ik je petra aan van 2moons. http://www.2moons.nl
Zij kan werkelijk alle trailerproblemen oplossen. Ik heb een theorieavond bij haar gevolgd en daar veel van opgestoken!

Het hangt van het paard af. Ik heb 2 paarden onder begeleiding getraind. 1 loopt er super op en af. De ander, ik geef toe het is een aparte, is van karakter gewoon niet zo meewerkzaam. Voor het trainen liep hij met lijnen heel makkelijk de trailer op en af. Ik wilde hem heel graag ook alleen willen laden. Heb daar heel veel voor getraind, maar het is eigenlijk daarna alleen maar slechter geworden. Nu weer met lijnen en dat gaat langzaam aan weer goed. Druk is niet per definitie slecht naar mijn idee, het hangt er maar vanaf hoeveel.

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:05

Mijn paard loopt er ook niet zomaar in en wil er dus ook weer uit als hij er eenmaal instaat. Ik hou ook altijd het deurtje open, ik heb gemerkt dat dat erg veel scheelt. Als de stang er eenmaal achter zit kan alles dicht.
Als oef. doe ik ook het controle houden, dus steeds op mijn commando voorwaard en achterwaards. Helaas moet ik regelmatig oefenen anders is het weer tot het 0 punt terug. Nors opkijken

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:14

rakni: Dus dan vind jij ook dat je niet snel de stang erachter moet doen voordat hij terugloopt? Is dezelfde begrenzing achter, alleen heb je een touw sneller strak dan een stang erachter.
De tweede keer dat dit paard de trailer op ging was een hand tegen de kont genoeg om hem te herinneren dat hij niet achteruit kon (voor zijn idee dan)
Paard heeft er die eerste keer op gestaan tot hij rustig werd, toen weer eraf. De tweede keer een stukje gereden. Als hij eerst tig keer erop en weer eraf was gerend leek ons dat meer een 'happening' voor hem dan erop, vast en ervaren dat het daarbinnen wel meevalt.

als je het echt hebt over achteruit rénnen, hoe wil je dat dan overnemen, 'terug' roepen terwijl je achter hem aan rent? Knipoog paard was zo snel weer buiten dat je hem niet eens bijhield

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:08

Als je goed naar je paard kijkt zie je dat moment heel goed hoor!!!
Niet ieder paard accepteert direct de druk achter zijn kont door middel van een lijntje.
Heb je een paard die daar ontzag voor heeft prima maar heb je er een die daardoor compleet over de rooie gaat krijg je juist door de druk van de lijn een gevaarlijke situatie.
Heb paarden vol achterover zien vallen en dat hou je echt niet tegen met je longeerlijntje.
Snel de stang erachter zien te krijgen is helemaal levensgevaarlijk bij zo'n paard.
Ik vind mijn manier toch beter bij een paard dat zo snel achteruit rent.
En roepen dat hij terug moet is in zo'n situatie helemaal niet handig, ten koste van alles zelf de rust bewaren.
Kijk goed naar een paard en je gaat zien wanneer hij achteruit gaat rennen, geloof me.

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 08:07

Ik had niet gezien dat dit topic terug geopend was. Iedereen alvast bedankt voor de tips.
Heb ondertussen op you tube ook al een heleboel filmpjes bestudeerd van het trailerladen.
Weet nu dat we het allemaal wat te snel hebben willen doen.
Ik ben dus terug begonnen van nul, dit met de Monty Roberts methode, dit is een methode zoals Aukelizzy ook voorstelde.
Wel het heeft veel tijd en zweet gekost, zeker de eerste keer oefenen, maar ik heb mijn paard nu wel zover dat ie rustig op de trailer blijft staan. Ik ben ondertussen zelfs weer een keertje weggereden met hem en ook toen ging het super.
We nemen nu alle tijd bij het laden en als ie niet goed staat stuur ik hem terug de trailer af. Dan terug erop en als ie goed ontspannen is pas de stang dicht. En als het weer eens niet wil lukken, dan zetten we weer een stapje terug!
Voor hem werkt deze methode echt goed, in alle rust. Druk werkt absoluut niet bij hem!
Tailerladen op de Parelli methode is ook wel leuk denk ik, op die manier leren laden is mijn volgend doel.
In ieder geval mijn laadprobleem is dus opgelost.

Nogmaals aan allen dank.