paarden worden steeds lastiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

paarden worden steeds lastiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 16:08

naar aanleiding van dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=956920 zat ik te denken:

Het lijkt wel of de paarden tegenwoordig steeds lastiger worden.
Ze worden puur gefokt op prestatie. Dat het heethoofdjes zijn, maakt voor de topsport niet uit, want op dat niveau kunnen de ruiters dat wel aan.
Maar dezelfde tophengsten worden flink ingezet in de fokkerij, waar vervolgens de paarden voor de breedtesport uit komen.
En dan zijn het paarden met nog steeds een soms heel lastig karakter (door sommigen 'sensibel' genoemd) waardoor ze door de gemiddelde ruiter niet te rijden zijn.
Deelnemen aan een Sinterklaasoptocht? Door het centrum? Paard aan de boom binden en een terrasje pikken? Staat met deze paarden bijna gelijk aan zelfmoord... zelfs een simpel bosritje zit er niet meer in voor veel bezitters van ongetwijfeld prachtige talentvolle sportpaarden.

Dertig jaar geleden waren in mijn beleving de paarden een stuk flegmatieker. Ok, de bewegingen waren wellicht iets minder spectaculair, maar mijn punt is: is de fokkerij van met name KWPN'ers niet een beetje doorgeschoten, zou er niet meer gekeken moeten worden wat de breedtesport nu eigenlijk voor een type paard vraagt?

(n.b. ik heb zelf daarom de overstap naar een tinker gemaakt en ik wil nooit meer anders)

Reageer maar!

Anoniem

Re: paarden worden steeds lastiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:12

Het is waar wat je zegt. Ik zou ook niet op de rug van een Jazz een rondje door het dorp gaan. (om maar een voorbeeld te noemen, die Jazz kan in dit verhaal net zo goed een kind zijn van een andere populaire hengst. Maar een deel ligt ook aan de opvoeding. Ik ken genoeg paarden die echt nooit op de openbare weg zijn geweest, voor het kleinste stukje in de trailer gaan en verder alleen maar in bakken, dressuurbanen en springpistes de benen mogen strekken en daarmee werk je het ook wel in de hand dat een bosritje staatsgevaarlijk is.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:16

Paarden worden niet steeds lastiger, maar mensen doen steeds moeilijker.

Ook worden paarden steeds meer op stal gehouden. Veel problemen zijn terug te voeren op een overschot aan energie.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:18

Ach lastiger wil ik niet zeggen. Ze staan wel hoger in het bloed omdat een basis kwpn-er voor de Topsport net steeds iets te kort kwam. het zij flexibiltieit, hetzij temperament. Voor mij hoeft dat allemaal niet hoor! Qua karakter kan je die beestjes ook prima hebben hoor!Ik ken ook tinkers die niet te handhaven zijn.
Ik zelf ga meer voor een cool paard. De tendens tegenwoordig is dat ze toch meer terug willen naar het basisbloed. Ik heb zelf bij de beredenen gezeten en de laatste jaren was het erg moeilijk om coole kwpn-ers te vinden. Vandaar dat ze uitgeweken waren naar Hongarije. Zelfde bouw paarden, alleen wel coole karakters

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:22

Denk ook dat het aan het karakter ligt van de hengst hoor..Ze geven het toch door, en alles word doorgefokt. Volgens mij word er ook wel eens een ander ras in mee gefokt of niet?

Bij mij op stal staat ook zo'n soort paardje.

Met mijn paard hoef ik ook echt geen sinterklaas rondje te rijden, net zoals vast binden ed. Rondje dorp gaat nog goed.

Maar een rondje bos op de camping (woon in Purmerend --> geen bos, strand ed) camping is in Zuidlaren --> Bos, heide ed.
is een ander verhaal, echt niet dat ik iemand anders op mijn paard laat dan, rondje dorp geen probleem, maar bos echt niet

Niet dat mijn paard gevaarlijk is, maar heel eenkennig en heeft een flinke gebruiksaanwijzing, maar ik zou niet anders willen.

Ik denk dat het dus door het karakter van de hengst ligt (en t doorfokken) en denk net als suleilitha ook deels door opvoeding.

Whatever05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:23

Ik denk dat het wel waar is wat je zegt. Maar aan de
andere kant koop je denk ik ook een paard wat bij jezelf, je ervaring en interesses past?! En niet omdat die ene hengst nou net zo populair is? Zo zijn er ook genoeg hengsten welke van zichzelf flegmatieker zijn en ook "minder hete" paarden fokken. Maar voor de topsport worden vaak hele hete paarden gebruikt ja.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:33

Ik ben het er wel mee eens. Ik krijg het idee (correct me if I'm wrong) dat vooral de KWPN-fokkerij zich alleen richt op prestatie, niet op karakter. Er worden super bewegende paarden gefokt, en deze paarden zijn vaak erg sensibel en staan hoog in het bloed, omdat dat nou eenmaal paarden zijn die super bewegen en expressie en uitstraling hebben. Maar hoeveel mensen hebben de kennis en ervaring om daar mee om te gaan? Dat leidt tot de situatie dat paarden in handen komen van mensen die een hoop ambities hebben, maar waar de benodige kennis ontbreekt. Er zijn zoveel (dressuur)paarden waarvan de amazones niet eens meer buiten dúrven rijden, omdat hun paarden van het minste of geringste compleet over de zeik gaan. Maar ja, ze bewegen super en in de ring / bak kan alles onder controle gehouden worden ...

Aan de andere kant ligt de 'schuld' niet alleen bij de fokkers. Er zijn mensen die door gebrek aan kennis en algemeen verstand nog een nuchtere koudbloed gek kunnen krijgen. Voeding, huisvesting, training, allemaal zo belangrijk - en 'mensen met paarden' hebben vaak geen flauw idee (in tegenstelling tot paardenmensen. Is het je wel eens opgevallen dat zo ongeveer iedereen zichzelf een paardenmens vindt, en geen mens met paard?).

Er zijn zoveel mensen die een paard op basis van afstamming kopen ('t is een Jazz! Nou, dan zal het wel een goede zijn!), ipv dat ze kijken naar wat ze zelf aankunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:23

Ik heb zelf altijd al een vreemde aanpak gehad, jong spul gaat eerst mee de weg op, eerst een aantal keren aan de hand, dan onder de man. Kunnen ze gelijk lekker rechtuit lopen. Ik moet zeggen, dat deze aanpak mij nog altijd erg goed bevalt, in plaats van alleen maar in een bak rondtuffen.
tja en over het fokkerijdeel, als je een beste merrie hebt staan, dan laat je die niet dekken door de hengst van de buurman, zo simpel is dat....

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:35

Ik denk dat het karakter van paarden door de jaren heen wel is veranderd. "Vroeger" hadden de boeren een knol (sommige een iets elegantere versie) op het land staan en daar werd ook wel eens opgereden. Het waren de boeren en de elite die paard reden, maar beiden hadden er wel verstand van. Later werd paardrijden steeds meer een hobby voor "iedereen" en ook mensen die geen verstand van paarden hebben klommen er boven op. Hierdoor ontstaan problemen, zowel met de huidige temperamentvollere kwpners als met de koelbloedige paarden. Ik denk dat dit een deel van het probleem is.

Ik denk ook dat er tegenwoordig meer temperament in de kwpner zit dan vroeger en ze bewegen mooier. Persoonlijk hou ik hier wel van en ben van mening dat het grootste probleem is dat sommige mensen niet goed weten hoe met een paard om te gaan en het verkeerde paardenkarakter bij hun zoeken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:03

Tegenwordig is het volgens mij voor iedereen makkelijker aan een paard te komen, ongeacht wat voor ervaring je hebt en hoe de kwaliteit van het rijden is...

Je hebt paarden met een sterker karakter dan de andere, maar de lastigheid die omschreven wordt is vogens mij vaak een kwestie van opvoeding...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:21

Bekijk eens wat foto's uit de oude doos.

Als ik mijn grootvader bezig zie (reed dressuur in de jaren 60 en 70) dan zat hij op een warmbloed die nog een stevige bouw en matige gangen had. Hij kon er wel achterstevoren op gaan zitten en er dan mee springen.

Als ik dan nu zie wat ik zelf op stal heb staan... het is allemaal rank, slank, mooie gangen, plààtje om te zien. Maar ermee spelen? Das zelfmoord.

Er is de voorbije 40 jaar een heel ander type paard gekomen en ik heb zelf als amateur ook wel heimwee naar de vette knollen van vroeger. Het is niet mijn ambitie om Anky te worden. Ik wil gewoon op amateurniveau lol met mn knol. Zonder daarbij mn nek te breken.

Jammer dat het KWPN ervoor kiest om geen paarden te fokken voor mensen zoals ik. ik ben ervan overtuigd dat ik niet alleen ben.

Ik kan de overstap van TS naat tinkers dan ook prima begrijpen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:54

De klassieke fout dat hoog in het bloed automatisch lastiger zou betekenen.

Meer volbloed in de lijn gefokt staat niet vanzelfsprekend gelijk aan moeilijkere karakters.
Wel aan meer intelligentie, wenbaarheid, snelheid. De paarden hebben een eigenaar met meer geduld en ervaring nodig. Dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.

Dat je met bloedpaarden niet in een Sinterklaas optoch zou kunnen deelnemen is natuurlijk ook onzin.
Alles valt of staat met de training en opvoeding.

Er gebeuren meer ongelukken omdat mensen sneller een paard kopen zonder enige kennis of ervaring.
Kiezen ze dan ook nog het verkeerde type (volbloed,warmbloed koudbloed) dan vraag je om problemen. Bovendien moet alles snel, zadelmak in 4 weken, Z dressuur in 1 jaar etc etc...
De paarden zijn niets veranderd de mentaliteit van de mensen echter wel.
Tel hierbij de toegenome verkeersdrukte op, de korte lontjes van mensen, druk, druk, druk.... en het cirkeltje is rond.

Het paard is gewoon een paard gebleven de mens daarin tegen is drastisch veranderd.
Alles moet snel, goedkoop en zonder problemen. Ik zou zeggen ga een potje dammen.
Dat kun je snel doen is niet duur en de stenen sputteren nooit tegen. En als je ze zat bent stop je ze terug in de doos.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:58

Ik ben er wel mee eens wat TS schrijft, maar het is en blijft VRAAG EN AANBOD!

Als jij een paard wil om mee te doen aan een optocht of om af en toe een buitenritje mee te rijden en je bent niet een ontzettend handige of dappere ruiter dan moet je niet een paard kopen wat puur gefokt is voor de sport.

Ik vind het niet te wijten aan fokkers of een stamboek, maar idd aan de persoon die het paard aanschaft. Veel mensen kopen het paard nog op het uiterlijk en niet op het wel of niet passen qua karakter en mogelijkheden.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:09

beantsje schreef:
(n.b. ik heb zelf daarom de overstap naar een tinker gemaakt en ik wil nooit meer anders)

tot je op de tinkers van mijn zus stapt!

dat kunnen net zulke heet hoofdjes zijn!!!

maar als ik kijk naar wat voor paarden de laatste jaren bij de manege kwamen toen ik daar nog reed,
waren dat ook van die heet hoofdjes.
zij gingen vliegen als de mest emmer een halve meter was door geschoven ed.(dit was ook toen ze dr al een jaartje stonden)

terwijl de oudjes keken dr niet van op of om!

en ja dan kan het als manege ruiter toch een stuk minder leuk worden om elke keer op zo'n paard te moeten.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:12

Maar je leert er wel van rijden! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:12

Er komen gewoon veel te veel mensen die een veel te groot paard kopen..........

net van de manege af en dan een bloedkikker kopen omdat hij zo een leuke pappa heeft........ tja, dan ga je voor schut.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:17

Of ze kopen er een met álle knopjes erop.
En na een half jaar...goh hij doet het niet meer!
Wat een @#$!% paard. En dan komt er weer een nieuwe...en weer een nieuwe.
Geen idee waar de fout zal liggen Bloos

Ik ben een volbloed liefhebber Pur Sang....ze zijn niet lastig. In tegendeel.
Ze kunnen alleen niet overweg met lastige eigenaren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:20

en zo is het Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:24

Het ligt volgens mij veel meer aan hoe de paarden tegenwoordig gehouden worden en door wie Ja
Iedereen met wat geld en zonder enkel benul kan een paard kopen en vervolgens volgooien met hoogwaardig voer en hem weidegang en kuddegedrag ontzeggen.
Tel daar vervolgens een gebrekkige opvoeding en training boven op en klaar ben je....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:25

KiWiKo schreef:
en zo is het Lachen Lachen

Met jou praat ik niet meer. Haha!
We zijn het toch steeds eens...... Clown

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:26

Ik denk dat het probleem grotendeels ligt aan paarden te veel op stal en te hoog in het voer.
Heb zelf qua type een bloedpaard, maar hij is wel koel in de kop. Staat wel 12 uur per dag buiten. Dat bloederig qua type automatisch lastiger betekend vraag ik me af. Heb veel brave volbloeden gereden.

Bloedpaarden zijn vaak sensibeler, daar moet je met rust en beleid mee omgaan.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:27

Lia_ schreef:
Het ligt volgens mij veel meer aan hoe de paarden tegenwoordig gehouden worden en door wie Ja
Iedereen met wat geld en zonder enkel benul kan een paard kopen en vervolgens volgooien met hoogwaardig voer en hem weidegang en kuddegedrag ontzeggen.
Tel daar vervolgens een gebrekkige opvoeding en training boven op en klaar ben je....

Zij misschien wel! Maar ik niet! Boos!
Mag ik ze weer terug in het gareel zetten om ze te behoeden voor de slager.
Werd daar maar eens wat vaker over nagedacht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:28

boemel schreef:
Ik denk dat het probleem grotendeels ligt aan paarden te veel op stal en te hoog in het voer.
.

welnee, het ligt gewoon aan de mensen die denken dat ze goed genoeg zijn voor een goed paard..........

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:29

boemel schreef:
Heb zelf qua type een bloedpaard, maar hij is wel koel in de kop. Staat wel 12 uur per dag buiten. Dat bloederig qua type automatisch lastiger betekend vraag ik me af. Heb veel brave volbloeden gereden.

Bloedpaarden zijn vaak sensibeler, daar moet je met rust en beleid mee omgaan.

Een goed paardenmens kan met IEDER ras overweg. Een paard is een paard ongeacht bloedvoering.
Een koudbloed lijkt misschien minder sensibel dan een volbloed maar dat zijn ze niet.
Ze uiten het alleen anders.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:31

Ja dat ook Haha!
Maar vind het opvallend hoeveel mensen hun paard de hele dag op stal hebben staan en dan klagen dat het paard zo fris is.
Een goede ruiter kan er nog wel mee overweg, maar bij een mindere ruiter gaat 't al snel fout.