Nieuwe pony valt mij aan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariilou

Nieuwe pony valt mij aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 23:07

HEEL ERG BELANGRIJK, ANTWOORD AUB OP DEZE VRAAG Verdrietig
Ik heb sinds een maand een eigen 8-jarige b-pony welsh.
Als ik haar uit de wei wil halen, Komt ze recht op je af gerend, stopt dan een halve meter voor je, steigerd, en gallopeerd weg.
Als ze ongeveer 20 meter verder weg is, draait ze zich om, en doet ze precies hetzelfde.
Wij hebben tips van een dierenarts gekregen, dat als ze op je afkomt, dat je je handen omhoog moet doen, en hard
HÉ te roepen. Ook bijt ze me onder het verzorgen. Ze staat nu sinds 1 week aan een 30cm lange ketting. ik vraag me af,
wat ik kan doen zodat ze hiermee ophoud. Ze betekent alles voor me, maar mijn ouders vinden het niet vertrouwt, dus als
ik niet snel hulp krijg, moet ze weg. Dit zal ik niet aankunnen.
Ik stuur hier maar een bericht, omdat ik niet wist hoe ik een eigen ''topic'' ofzo moest maken. Ik hoop dat jullie mij helpen Verdrietig

Mvg Marilou Huilen
Laatst bijgewerkt door Judje op 03-07-08 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten gesplit uit een ander topic.

Yinari

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:08

Jeetje, jij hebt een heel groot probleem met je pony. Is er niemand in je omgeving die je hierbij kan helpen?

Mariilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 23:44

Nee, heb je misschien een tip Verdrietig Ik zoek me rot naar oplossingen Huilen Help me. Bonita is mijn alles!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:47

Mariilou schreef:
Nee, heb je misschien een tip Verdrietig Ik zoek me rot naar oplossingen Huilen Help me. Bonita is mijn alles!

je hebt een pb van mij. (persoonlijk bericht, je inbox staat linksbovenin)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:54

Mariilou schreef:
Als ik haar uit de wei wil halen, Komt ze recht op je af gerend, stopt dan een halve meter voor je, steigerd, en gallopeerd weg.
Als ze ongeveer 20 meter verder weg is, draait ze zich om, en doet ze precies hetzelfde.
Wij hebben tips van een dierenarts gekregen, dat als ze op je afkomt, dat je je handen omhoog moet doen, en hard
HÉ te roepen. Ook bijt ze me onder het verzorgen. Ze staat nu sinds 1 week aan een 30cm lange ketting. ik vraag me af,
wat ik kan doen zodat ze hiermee ophoud. Ze betekent alles voor me, maar mijn ouders vinden het niet vertrouwt, dus als
Ik stuur hier maar een bericht, omdat ik niet wist hoe ik een eigen ''topic'' ofzo moest maken. Ik hoop dat jullie mij helpen Verdrietig

Mvg Marilou Huilen

Kun je iets meer vertellen over de pony haar verleden? Leeftijd? Het is een merrie? Hoe is ze gehouden hiervoor? Is het vanaf het begin al zo geweest of later begonnen? Staat ze in een kudde en hoe gaat dat? Andere bijzonderheden? Wat doet ze qua training? Ze bijt, zeg je, en op welke momenten bijt ze dan?

Weet je, het is heel lastig om vanaf internet met een oplossing te komen. Ik zou zelf echt moeten zien wat er precies gebeurt om echt met een concrete goede oplossing te komen, waar je op de langere termijn ook echt iets aan hebt..... Kan mijn best doen, maar niet meer dan dat. Waar woon je eigenlijk? Mocht iemand in de buurt je misschien kunnen helpen.....

Wat je DA heeft gezegd, ja, dat is het beste om het veilig voor jezelf te houden, maar het is geen oplossing voor je probleem, helaas...... Laat even wat meer weten en we denken met je mee. Ik ga overigens nu wel slapen, hoor, dus tot morgen dan maar? Lachen

Mariilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 09:40

Nadya schreef:
Mariilou schreef:

Mvg Marilou Huilen

Kun je iets meer vertellen over de pony haar verleden? Leeftijd? Het is een merrie? Hoe is ze gehouden hiervoor? Is het vanaf het begin al zo geweest of later begonnen? Staat ze in een kudde en hoe gaat dat? Andere bijzonderheden? Wat doet ze qua training? Ze bijt, zeg je, en op welke momenten bijt ze dan?

Weet je, het is heel lastig om vanaf internet met een oplossing te komen. Ik zou zelf echt moeten zien wat er precies gebeurt om echt met een concrete goede oplossing te komen, waar je op de langere termijn ook echt iets aan hebt..... Kan mijn best doen, maar niet meer dan dat. Waar woon je eigenlijk? Mocht iemand in de buurt je misschien kunnen helpen.....

Wat je DA heeft gezegd, ja, dat is het beste om het veilig voor jezelf te houden, maar het is geen oplossing voor je probleem, helaas...... Laat even wat meer weten en we denken met je mee. Ik ga overigens nu wel slapen, hoor, dus tot morgen dan maar? Lachen

Ze is een 8 jarige merrie b-pony, over haar verleden kunnen we niet zoveel vertellen, want ik heb haar nu een maand, op proef zegmaar, kijken of deze pony bij mij past. Ze bijt onder het verzorgen, bij het hoeven uitkrabben, daar heeft mijn opa nu een oplossing voor; ze staat aan een ketting van 40cm (zodat ze haar hoofd niet meer naar je toe kan draaien om te bijten). Ze staat alleen in een weiland. Ze heeft geen training. Ik woon in omgeving Emmen. Mijn opa helpt mij momenteel. Als we haar aan de ketting hebben, is ze heel braaf, met opzadelen ook, als we haar hoofdstel willen doen, doet ze haar mond zelfs open, voor het bit. En rijden, MY GOD wat rijd ze goed. Ze rijd M-Dressuur. Alleen, ik kom er echt niet meer uit qua uit het weiland halen. Ik hoop dat jullie mij helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:53

marilou:
herkenbaar verhaal...wij hebben op stal een c pony gehad die hetzelfde deed.iedereen vond haar eng en rende weg ik ook!
maar ik werkte daar dus moest alle paarden binnen zetten en haar dus ook!
ik was op een gegeven moment zo boos dat ze dat toch steeds deed dat toen ze op me afkwam ik zo vreselijk kwaad werd en ben blijven staan, ik heb zo hard naar haar geschreeuwd dat ze me maar pakken moest dan!!

en wat gebeurde er?
op een meter afstand gingen de voeten op de rem..de oortjes vlogen naar voren,madam stond stil,snuffelde aan me en ik kon haar zo pakken Haha!

laat je niet opjutten door zo'n tuttebel die wel meent dat ze jou uit haar wei moet jagen want het is andersom!!
doe inderdaad wat de veearts zegt, als ze op je af komt rennen dan jaag je haar weg, schreeuw maar een keertje, doe je handen omhoog( zo maak je je groot he) en doe een sprong haar kant uit..dan jaag jij haar weg in plaats van zij jou...

als ze zich wel laat pakken moet je haar altijd belonen,niet met snoepjes maar gewoon met fijne woordjes en een aai over haar hals.
ga ook es wat keren het land in,pak haar,knuffel haar en laat haar weer gaan,dat werkt ook wel.

en dat bijten...wanneer doet ze dat precies?
bijt ze als je haar op een bepaalde plek poetst?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:31

Allereerst: een pony of paard hoort nooit alleen gehouden te worden!! In de kudde met dit beestje. Paarden voeden elkaar prima op, dit beestje mist sowieso sociaal contact.

Verder vind ik de oplossing van je opa om haar aan een ketting te houden prima voor jouw veiligheid. Maar het is symptoombestrijding en je lost het echte probleem er niet mee op. Je woont te ver weg en eigenlijk zou ik eerst moeten zien op welke momenten ze gaat bijten. Ik ga er nu even van uit dat ze je toch niet vertrouwt blijkbaar. Of, om het minder persoonlijk te maken, ze duldt geen mensen die aan haar zitten. Met zo'n pony zou ik zelf dus aanrakingsoefeningen gaan doen. Haar desensibiliseren om haar 'hekel' aan getut om te zetten in 'het is fijn als iemand me verzorgt, poetst, aait', enzovoort. Dat kan effe duren, dus ja, geduld en oefening. De vraag is of ze ooit met andere paarden heeft gestaan? Het leven heeft geleid van een paard buiten in de kudde? Of heeft ze vooral veel op stal gestaan misschien? Dit soort gedrag zie ik vaak bij de pony'tjes bij ons, die veel geisoleerd hebben gestaan...... Maar goed, ik weet niet hoe dat bij deze merrie is natuurlijk, het blijft invullen met zo weinig informatie en niet kunnen zien wat er precies gebeurt.

Ik denk dat als ze gaat leren dat het helemaal niet erg is dat mensen met haar bezig zijn, haar houding op het land ook gaat veranderen, al hoewel, als ze erg dominant is, hoeft dat niet. Maar die dominantie kan ook fijn de kop ingedrukt worden als ze bij andere dominante soortgenootjes zou staan....... Nogmaals, ik zou het eerst moeten zien, het blijft gissen zo en helaas woon je te ver weg. Maar dat ze bij andere paarden/pony's hoort te staan, daar ben ik wel helemaal van overtuigd.

Sterkte met haar.......

(PS; bokt doet heel raar bij mij, is superlangzaam.....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:54

@Mariilou:
Het zou voor je pony sowieso beter zijn om haar in een kudde te zetten. Paarden zijn kuddedieren en horen niet in hun uppie in een weiland te lopen.
Ik denk maar zo dat het gedrag van je pony een stuk zal veranderen wanneer ze niet meer alleen is.

Mariilou

Re: Nieuwe pony valt mij aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 14:41

Ze komt volgende week bij 3 andere paarden in

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:43

dat zal absoluut gaan helpen dat ze wat vriendelijker gaat worden.
ga maar es kijken wat die andere paarden doen als zij zo op hen af komt lopen..

ze heeft geleerd dat als ze maar boos doet dat je dan wel weggaat en dat moet ze dus afleren.
je hebt al heel wat tips hier gehad,die je wel zullen helpen

Mariilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 14:47

Ze bijt gewoon, als ik haar borstel, maakt niet uit waar, zolang ze er maar bij kan

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:47

Dat ze bij andere paarden komt te staan is in iedergeval al hartstikke fijn.
Vraag aan je ouders of je les mag hebben van iemand. Iemand die je kan helpen met dit soort problemen. Dus dan bedoel ik niet rijles, maar les in het begrijpen van het gedrag van je paard en hoe je er het beste mee om kan gaan. Als je een goede instructeur hebt kan die je zeker helpen, ik zou het niet alleen doen. Naast dat het gevaarlijk is op dit moment, is het ook belangrijk om op de juiste manier te reageren waardoor het ongewenste gedrag niet zal toenemen maar verminderen.
Als ik dit verhaal zo lees denk ik dat je deze problemen niet zonder hulp kan oplossen.

Mariilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 14:49

Idd. ik vind het ook heel fijn dat jullie mij helpen, maar bij de meeste dingen wat ik doe, doet ze het de volgende keer gewoon weer, dan stopt ze die dag wel, maar dan de volgende dag doet ze het weer.

Mariilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 14:49

Dat ben ik ook van plan, maar dat is niet zo 1,2,3 geregeld.

wij proberen het eerst zo,
kijken of het verminderd
en anders zoeken we hulp

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:50

Staat ze gezamenlijk met andere dieren in de wei? Wordt ze opgevoed? Ik vraag me af of het dominantie is of dat ze domweg wil stoeien met je? Het is een jong dier die een maatje nodig heeft waar ze der ei aan kwijt kan; volgens mij ben je dan al een stuk verder.

Als ze echter bijt, mag je haar een flinke tik op d'r mondhoek geven, bv met de vlakke hand.

Sterkte hoor! Ach gut
Laatst bijgewerkt door Judje op 03-07-08 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote beginpost verwijderd. Graag alleen quoten wanneer het echt nodig is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:54

wat ik wel belangrijk vind met paarden die steeds bijten is dat je ze geen snoepjes uit de hand moet gaan geven.
helemaal niks uit je handen gaan voeren..heb je wat lekkers voor d'r dan doe je dat in een emmer of voerbak.
zijn namelijk een hoop pony's bij de gaan bijten uit onvrede als ze niks lekkers krijgen.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:55

Mariilou schreef:
Dat ben ik ook van plan, maar dat is niet zo 1,2,3 geregeld.

wij proberen het eerst zo,
kijken of het verminderd
en anders zoeken we hulp

Er zijn tegenwoordig veel mensen die zich hierin verdiept hebben, ik denk dat het dus niet zo moeilijk is om iemand te vinden. Waar woon je eigenlijk?
Ik wens je veel succes om het eerst zelf op te lossen. Ik hoop echt voor je dat dit lukt. Ik denk alleen dat dit wel moeilijk zal worden aangezien je aangeeft dat jij je paard nog niet begrijpt en niet weet waarom hij iets doet en hoe je moet reageren. Een paard met problemen en iemand met weinig kennis is vaak geen goede combinatie zonder hulp.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:57

Mariilou schreef:
Ze bijt gewoon, als ik haar borstel, maakt niet uit waar, zolang ze er maar bij kan

Dit doet mijn twenterruin ook, en hij doet het omdat hij het lekker vind dat ik hem borstel en dan wil hij mij dus terug gaan krabbelen wat paarden bij elkaar doen, alleen doet hij dat in een vorm van bijten, ik weet niet of dit bij jou ook het geval is... heeft ze de oren ook naar achter als ze je dan bijt of wil bijten, of staan haar oren gewoon normaal? Verder denk ik ook idd dat het een stuk beter gaat als ze niet meer alleen in het land zou staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:59

Haar gedrag gaat door, omdat er aan symptoombestrijding gedaan wordt (aan de ketting zetten). Veilig voor jou, maar qua oplossing werkt dat niet. Je kunt haar afstraffen, elke keer als ze bijt, maar ik (en helaas kan ik dat niet hier beoordelen) ben iemand die eerst echt wil kijken wat de daadwerkelijke oorzaak is. Is het angst of is het dominantie enzovoort en van daaruit gaan werken aan het opbouwen van wederzijds vertrouwen en wederzijds respect. Bovendien is ook het eventuele afstraffen aan regels gebonden. Doe je het te laat, dan heeft het al geen effect meer. Doe je het steeds op een andere manier, ook dan zul je geen effect bereiken. Het is een 'lastig' paardje, lijkt, maar ik benader het altijd ietsje anders.... Helaas kan ik je zo niet echt helpen, al zou ik niets liever willen....
Het kan namelijk ook bij jou liggen, je houding, je gedrag.....
Moeilijk te zeggen dus...

Wel fijn dat er andere paarden bijkomen, dat kan al een hoop schelen en daarbij hebben paarden gewoon soortgenoten nodig.....

En ja, inderdaad, niet met voerbeloningen gaan werken, geen snoepjes e.d.
Bijterige paarden worden daar alleen maar vervelender van. Bovendien vind ik dat een paard blij moet leren zijn met een aai of een rustige stem. Knipoog

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:04

Ik vind dat hier boven goede tips worden gegeven, pas alleen wel op, dat het niet gevaarlijk wordt. Ik heb bijvoorbeeld een verzorgpaard die inmiddels al 24 is en die heeft een hoop meegemaakt in haar verleden. Wanneer zij dus vervelend deed, bv met longeren en ik zou naar voren komen met me handen omhoog, zou zij niet stoppen, maar mij JUIST aanvallen. Dit is gelukkig al voorbij, omdat de leiderschap nu wel zo duidelijk is dat IK bovenaan sta en NIET zij.. Maar voor mijn eigen veiligheid had ik dan daarom ook altijd een zweep bij me...

Voor mij heeft die tip dus niet geholpen en werd het dus gevaarlijker.. Dus wees op je hoede! Niet elk paard reageert hetzelfde Knipoog

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:05

Mariilou schreef:

Als ze volgende keer bijt, oortje pakken en erin bijten (niet te zacht ze moet het wel voelen). In de kudde wordt ze ook op die manier gecorrigeerd. Heb het vroeger bij een b-pony merrie gedaan en die heeft me nooit meer gebeten. Trapte 1x naar me en heb vol uitgehaald met een flinke trap en ook nooit meer een trap gegeven. Dit was in beide gevallen de eerste keer dat ze beet en trapte en heeft ook nooit meer gedreigd.

Denk dat ze het wel leuker vindt om met vriendjes op de wei te staan en het is afwachten wat ze dan doet.

Ze probeert je te domineren, dus jij moet zorgen dat jij boven haar komt te staan. idd proberen te doen wat al aangegeven is, je groot maken, flinke brul geven en de aanval inzetten. Wie denkt die pony wel niet dat ze is... jij bent de baas. Als dat eenmaal duidelijk is denk ik dat je geen problemen meer met haar hebt. Wel consequent blijven.

Veel succes ermee.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:06

Mariilou schreef:
Idd. ik vind het ook heel fijn dat jullie mij helpen, maar bij de meeste dingen wat ik doe, doet ze het de volgende keer gewoon weer, dan stopt ze die dag wel, maar dan de volgende dag doet ze het weer.

tja de volhouder wint Knipoog

en inderdaad, zorg dat het niet te gevaarlijk word meid

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:11

BenI schreef:
Mariilou schreef:

Als ze volgende keer bijt, oortje pakken en erin bijten (niet te zacht ze moet het wel voelen). In de kudde wordt ze ook op die manier gecorrigeerd. Heb het vroeger bij een b-pony merrie gedaan en die heeft me nooit meer gebeten. Trapte 1x naar me en heb vol uitgehaald met een flinke trap en ook nooit meer een trap gegeven. Dit was in beide gevallen de eerste keer dat ze beet en trapte en heeft ook nooit meer gedreigd.

Denk dat ze het wel leuker vindt om met vriendjes op de wei te staan en het is afwachten wat ze dan doet.

Ze probeert je te domineren, dus jij moet zorgen dat jij boven haar komt te staan. idd proberen te doen wat al aangegeven is, je groot maken, flinke brul geven en de aanval inzetten. Wie denkt die pony wel niet dat ze is... jij bent de baas. Als dat eenmaal duidelijk is denk ik dat je geen problemen meer met haar hebt. Wel consequent blijven.

Veel succes ermee.

Ik denk dat jij even vergeet dat deze pony dit niet voor het eerst doet. Knipoog
Het gedrag zit er al aardig in, dus met een trap kom je er niet, vrees ik, buiten het feit dat ik het niet DE manier vind, over het algemeen....

Een paard kan je ook domineren, omdat jijzelf niet zeker genoeg bent om het leiderschap van het paard te 'krijgen'. Dan kun je dat idd doen door het paard 'bang' voor je te maken door met geweld aan de slag te gaan, maar je kunt ook je eigen houding gaan veranderen, waardoor het paard jou het leiderschap uit zichzelf wel gaat geven. Knipoog
Dat kan door met je lichaamstaal te werken, door te gaan grondwerken, door rust en zekerheid uit te stralen. Ik werk momenteel met zo'n jonge pony, die in eerste instantie heel dominant lijkt, maar die gewoon nog enorme leiding mist bij de huidige eigenaren. Paarden die geen leiding krijgen, nemen de leiding vaak zelf. Leiding hebben bij je paard heeft in mijn ogen niet per se iets te maken met gewelddadige acties.

Wil er wel bij zeggen dat als je leven in gevaar is, ik best snap dat je heftig reageert, hoor. Knipoog
Maar als je echt wilt werken aan een oplossing, hoef je een paard ook niet te 'breken', om het maar eventjes zo te noemen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:19

Ik ben ook absoluut tegen breken. Maar Nadya, wat doe jij als je wordt gebeten?