Help, mijn paard gaat hangen als hij vast staat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pimmela

Help, mijn paard gaat hangen als hij vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:19

wie kan mij helpen met tips.
als ik mijn paard aan vastzet gaat hij vaak aan zijn halster hangen. dit net zolang totat het halster kapot gaat.
hij is drie jaar en doet dit met name als hij ergens van verschiet.
zo verschoot hij van de week van een langskomende auto die erg veel lawaai maakte.
ik heb ook al verschillende halsters gekocht maar zelfs van goede kwaliteit gaat deze kapot.

heeft iemand hier ervaring mee en wie kan me helpen.?????

Joto

Re: Help, mijn paard gaat hangen als hij vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:21

Zorgen dat hij went op de druk achter de oren.. Als ze te vaak hangen heb je kans dat hun hele nek vernield word (daar drukt het halster), als je niet aan het touw zit voelen ze geen druk en doen ze wat jij wil (normaal gesproken)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:21

Niet meer vast zetten. Gewoon een extra lang halstertouw (leadrope bijvoorbeeld) door de ring halen en op de grond leggen, en dan leer je je paard zelf stilstaan.

Er zijn al veel topics erover, pas geleden nog eentje. Ik denk dat je daar ook veel informatie uit kan halen Lachen

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:22

Wij hadden een paard aan een koeienband staan, zo'n band om de nek alleen, die houd wel iets meer, verder zou ik het niet op deze manier oplossen, maar vriendelijk op een andere manier.
Zet hem losjes vast, zodat hij makkelijk los kan komen, want een 3 jarige schrikt nogal eens en wordt nu ook nog eens schrikachtig van het halster, met gevolg dat ie strax helemaal niet meer vast wil staan,..... Veel succes ermee!

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:24

MysticTinker schreef:
Niet meer vast zetten. Gewoon een extra lang halstertouw (leadrope bijvoorbeeld) door de ring halen en op de grond leggen, en dan leer je je paard zelf stilstaan.

Er zijn al veel topics erover, pas geleden nog eentje. Ik denk dat je daar ook veel informatie uit kan halen Lachen

niet meer vastzetten is geen optie lijkt mij, want hij gaat toch hangen en dan loop ik het risico dat hij de benen neemt.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:25

Ik volg dit even Bloos heb nl met onze 4-jarige pony hetzelfde probleem.
Ik hou haar nu vast aan een halstertouw, maar dan mag ze van mij geen pas verzetten, ook heb ik geprobeerd om haar aan 1 kant vast te zetten, dit gaat redelijk goed, totdat er idd iets gebeurd, snelle beweging of als ze schrikt, dan gaat ze ook hangen, super eng.
Terwijl ik onze andere paarden gewoon vast kan zetten, kan dan ook weg lopen, blijven braaf staan.
Pony is nog wel niet zo lang in ons bezit, 4 maandjes.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:27

Misschien kun je een touw ofzo achter hem spannen, dat zodra hij gaat hangen, druk van achteren ervaart en weer naar voren moet gaan???

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:35

pimmela schreef:
niet meer vastzetten is geen optie lijkt mij, want hij gaat toch hangen en dan loop ik het risico dat hij de benen neemt.

Zeker bij zo'n jong paard is het héél belangrijk dat je dat hangen nú gaat afleren. Daar krijg je later problemen mee!
Als hij zijn halster kapot trekt dan zal hij ook de benen nemen, zelfs nog meer in paniek door de klap, en heb je ook nog kans dat hij zijn nek verrekt.
Gewoon los zetten, met een lang touw, altijd erbij blijven, en bij elke verkeerde pas zet je hem weer terug op de oude plek. Maar je moet ook genoeg belonen. Uiteindelijk zal hij gaan begrijpen wat de bedoeling is en netjes zelf blijven stilstaan.

Kayleigh0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:37

Het paard tussen 2 touwen zetten en een een touwhalster kopen.

Mijn paard hangt ook vaak.
En de hoefsmid heeft een touwhalster en zet hem tussen 2 touwen vast.
Laatst ging mijn paard hangen maar kreeg zichzelf niet los getrokken en ging gewoon weer normaal staan.
Toen kreeg mijn paard in de gaten dat hangen niet veel nut heeft en heeft het daarna ook niet meer gedaan.

Succes ermee.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:38

Mijn vroegere paard deed dit ook. We hebben toen zo'n rubberen "ketting" aan de muur gemaakt en hem daaraan vast gezet. Dat heeft erg geholpen. Hij ging wel hangen in het begin maar schoot niet meer in paniek en toen hield hij er dus mee op.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:43

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn paard. Dat was een Belg. Die kon ik niet vastbinden, ging meteen hangen tot hij los was en bleef dan staan. Tegen een Belg is geen halster bestand en ik denk ook niet tegen andere paarden. Nu zou je kunnen zeggen; doe dan een ketting, maar ik ben eigenlijk een beetje bang voor de schade die dat opleverd, het kan niet goed zijn, zoveel kracht op de nek van je paard, want hij trok gewoon door.
Ik zou lekker trainen om hem op zijn plaats te laten staan. Kun je nog veel voordelen aan hebben.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:49

Wij hebben 2 paarden bij ons op de pensionsstal die hangen. 1 van 4 jaar en 1 van 12. Bij het eerste paard is het ook een kwestie van kijken waar de grenzen zijn, hoever kan ik gaan? Zij wil soms echt nog wel wat lomp zijn.
Bij het tweede paard is het nog nooit eerder gebeurt, maar sinds ze flink is geschrokken, durft ze niet aan de muur te staan. Bij enige druk aan het halstertouw gaat ze hangen. Zelfs terwijl ik haar vast heb, bij die druk nam ze mij zo een meter mee de lucht in..

Sindsdien dragen beide dames een zeugenband om de hals en een nog steeds een halster.
De zeugenband zorgt ervoor dat er geen gevaarlijke taferelen kunnen ontstaan en deze kunnen ze niet kapot trekken.
Daarnaast staan ze ook nog vast aan de halster. Maar met een losse lijn. Niet te strak. Dat beide paarden er dus nog wel aan wennen gewoon een halster te dragen en aan de muur te staan.

Bij ons is de optie tussen twee lijnen zadelen lastiger, want dit kan alleen binnen. Nu staan alle paarden buiten 24/7, dus als 1 van beide paarden nu binnengezadeld wordt, krijg je een gehinnik van jewelste!
Ook niet echt een mogelijkheid, 's winters wil dit wel.

We hebben wel geleerd, 't is echt een kwestie van geduld, en belonen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:51

je heb van die rubberen "touwen" om je paard aan vast te zetten. Voor sommige helpt dat. Het rubber rekt namelijk mee, waardoor het paard niet in paniek moet raken.
Zelf doe ik bij sensibele paarden altijd een elastiek aan de achterkant van de poetsplek, dan gaan ze niet hangen, omdat ze tegen het elastiek aan komen.
Het "laten hangen" vind ik best gevaarlijk, omdat ze zich toch erg kunnen blesseren, dus dat probeer ik te voorkomen (wat tot nu toe is gelukt met deze constructie Knipoog )

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:51

De merrie die ik rij kent het ook niet om vast te staan. Ik neem ook niet de moeite om eventuele problemen op te gaan zoeken en laat haar lekker los staan! Ik zorg dat ik alles binnen handbereik heb en anders vraag ik haar heel vriendelijk om even te wachten en sprint dan heen en weer haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:53

Mijn hoefsmid had de tip om een strotouwtje (niet zo'n kunsstof ding) te gebruiken. Dat knapt snel zonder dat er schade ontstaat. Ik heb het nog nooit getest, want die van mij hangen niet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:55

Nikka schreef:
Mijn hoefsmid had de tip om een strotouwtje (niet zo'n kunsstof ding) te gebruiken. Dat knapt snel zonder dat er schade ontstaat. Ik heb het nog nooit getest, want die van mij hangen niet.

Het lijkt mij dat ze het dan juist iedere keer weer doen? Want ze hebben snel genoeg door 'wanneer ik ga hangen, knapt het touw en ben ik vrij'

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:57

Nee, ze schrikken er wel van maar na 2 keer is het meestal over ,vertelde hij mij. Hij ziet natuurlijk nog wel eens paarden die gaan hangen. Ik geloof ook niet dat een paard het doet om "vrij" te zijn. Het is meer het gevoel van druk waarop ze gaan spoken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:23

klopt, met enkele uitzonderingen.
De meeste blijven ook "gewoon" (geschokt) staan als ze weer los zijn na het hangen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:35

Het knappen van het halster of touw kan ernstige schade leveren aan de nekwervels. Als je er dan toch niet voor kiest om het paard te leren dat hij los kan blijven staan (elk paard kan dat leren) vouw dan een touw dubbel, haal de lus door de onderste ring van het halster, voorlangs over de neus en dan de lus achter de oren, snap je het nog. Het touw knapt namelijk niet, alleen de bevestiging, en die heb je dan niet. Je paard gaat met zichzelf vechten, zonder dat de kans bestaat om nekletsel op te lopen. De langste adem wint, maar't kan lang duren. Leer ze gewoon stil blijven staan, ik bind ze nooit vast.
In een enstig geval kun je erachter gaan staan met een hooivork, niet mee prikken, gewoon richten op de kont. Iemand anders zet hem vast, als hij hangt gaat hij in de vork zitten, Ik hou er niet van, maar't werkt.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:43

In een enstig geval kun je erachter gaan staan met een hooivork, niet mee prikken, gewoon richten op de kont. Iemand anders zet hem vast, als hij hangt gaat hij in de vork zitten, Ik hou er niet van, maar't werkt

dat klinkt wel heel raar,
kun je er beter met een zweepje achter gaan staan en een tik op zijn kont geven

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:45

Ik mag mijn paard ook niet meer vastzetten van mijn osteopaat. Omar gaat ook hangen als hij in paniek is of als hij maar denkt dat er reden tot schrikken is. Zodra hij de druk dan voelt dan gaat hij er echt voor om los te breken! Het is heel erg slecht voor de nekwervels en ik zet hem nu dus ook niet meer vast, maar net wat Mistic Tinker en Roest zeggen haal ik zijn lange halstertouw door de ring en dan blijft hij eigenlijk keurig staan. Op vreemd terrein laat ik iemand hem even vasthouden als ik bijvoorbeeld moet opzadelen (want dan gaat hij wel lopen). Hij doet het eerlijk gezegd ook meer op vreemd terrein hoor! Met afspuiten zet ik hem met touw over zijn hals heen achterstevoren op de spuitplaats en dan blijft hij gewoon heel braaf staan Lachen

Ik heb dus ook een hanger en heb het op die manier opgelost om ongelukken te voorkomen! Het kan ook heel erg fout aflopen als ze gaan hangen!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:46

Ik zou ipv een hooivork dan maar een bezem gebruiken! Hooivork zou ik niet mee gaan spelen

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:58

mijn paard kan wel tussen touwtjes staan op de poetsplaats dan doet ze niks.

als ik haar vastzet aan 1 touwtje ging ze ook altijd hangen maar sinds ongeveer een half jaar niet meer. ik heb dit opgelost door een hooinet neer te hangen voor haar zodat ze wat kon eten eerst alleen het touwtje door de ring gehaald zonder knoop en telkens als ze achteruit ging lopen terug gezet later vast gezet met knoop met nog steeds een hooinet voor haar en steeds minder hooi in het hooinet gedaan en zo afgebouwd tot helemaal geen hooi meer nu zet ik haar vast en blijft ze gewoon staan.

je moet hier wel een aantal maanden voor uit trekken want het duurt even voor het werkt soms als ze wat ongeduldig is hang ik weer wat hooi weg.

dit heeft bij mij goed gewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:21

zo'n rubberen 'touw' is levensgevaarlijk, als je paard genoeg gaat hangen rekt dat ding uit en dan knapt ie, je wilt niet weten wat er dan met het uiteinde gebeurt! heb je wel eens met een elastiekje een propje geschoten? zoiets gebeurt er dan met dat touw maar dan 100 keer erger dan een elastiekje.... brrrrr doodeng

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:37

cissy schreef:
zo'n rubberen 'touw' is levensgevaarlijk, als je paard genoeg gaat hangen rekt dat ding uit en dan knapt ie, je wilt niet weten wat er dan met het uiteinde gebeurt! heb je wel eens met een elastiekje een propje geschoten? zoiets gebeurt er dan met dat touw maar dan 100 keer erger dan een elastiekje.... brrrrr doodeng

Die dingen zouden uiteindelijk kunnen scheuren aan de kant van het halster (die kant is aangepast),zodat er niks tegen het paard kan klappen zoals jij bedoeld.
Ik heb er 1 hangen in de spuitplaats en heb er vertrouwen in dat mocht hij stuk gaan, mijn paard geen schade zal oplopen. Maar nartuurlijk controleer ik 'm regelmatig op scheurtjes, zodat ik 'm tijdig kan vervangen.