Lastige jaarling!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Lastige jaarling!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 19:38

Ik zit met het volgende. Ik heb 2 jaarlingen 1 fries.... niks mee te doen en een KWPN-er van nog geen jaar oud. De fries is super braaf echt niks mee te doen. Hij probeert wel eens stiekum 'dwars' te doen, maar een boze Uh is genoeg.
De Kwpner daarin tegen is zo giga eigenwijs dat ik af toe gewoon bij hem wegloop, omdat ik hem anders dood druk!!! Een voorbeeldje: Ik borstel de staart en den manen elke week uit van mijn paardjes en dat doe ik met anti-klit. Even spuiten, borstelen en dan zijn ze klaar. Dit doe ik elke week omdat ik klitten wil voorkomen en ik graag lange manen wil bij beide paarden. Als ik de Kwpner poets is er niks aan de hand, maar zodra ik de spuitbus pak en heel erg voorzichtig spuit gaat ie hangen, steigeren, gek doen. En dan heeft ie nog niks op zich gehad, dan kan ik hem niet bij zijn hoofd komen. Dan issie helemaal dwars. Ik heb al van alles geprobeerd. Het is echt erg. Hij doet gewoon net of ie vermoord wordt!!!!
Ik wordt er krankjorum van. Weet me geen raad meer.....
En zeg me niet dat ik geduld moet hebben dat heb ik nu al meer dan 4 maand!

_Anneruth

Re: Lastige jaarling!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:43

Ik denk dat hij het spuitgeluid gewoon heel heel heel eng vindt. Je kan niets anders doen dan met heel veel geduld hem leren wennen aan het spuit geluid.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:46

Niet aan toe geven..
Gewoon goed vast zetten en rustig spuiten, beginnen bij zijn schoft. Niet te hard in die spuit knijpen, dat is juist zo eng..
Gewoon met een zeikstraaltje, en ondertussen hard gaan fluiten..

Niet opgeven, als je stopt, bevestig je zijn angst.. en er is niks om bang van te zijn.. er komen immers geen monsters uit die fles..

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 19:46

Rhodos schreef:
Ik denk dat hij het spuitgeluid gewoon heel heel heel eng vindt. Je kan niets anders doen dan met heel veel geduld hem leren wennen aan het spuit geluid.

Er is niks aan de hand, zodra ik alleen al de fles pak gaat ie hangen. Ik heb wel gewoon eens met de fles hem geaaid, en dan het geluid na doen. Het is echt van de zotten. Hij trekt gewoon het halster kapot! Zo hangt hij erin! Als met een zweepje zachtjes tegen zijn billen getikt als ie hangt. Gaat ie zo hard naar voren en begint te steigeren.

@ Femme= Nou als ie de fles ziet dan flipt ie al uit, verschillende flessen geprobeerd. EN ik geef niet op! Dan heeft meneer de verkeerde voor zich, ben niet snel onder de indruk hoor!
En kwamen er maar monsterd uit de fles dan wist ik waar het aan lag! Clown
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 27-06-08 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:46

ik denk dat hij gewoon bang is. heeft hij dan ook wit in zijn ogen enzo? houd er wel rekening mee dat het nog onbeschreven blad is en door hem juist fout te straffen dat hij een giga hekel aan spuitbussen gaat krijgen Knipoog dus rustig laten wennen, kijken en zelf laten onderzoeken dat het echt niet eng is Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:48

Precies. En vergeet niet dat het nog maar een peutertje is!

Succes Pling

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:50

Blijkbaar is hij al zo bang voor de spuit dat hij inderdaad al gek gaat doen zodra jij er aankomt met de spuit.

Ik denk dat je voorlopig even niet moet gaan spuiten. Neem de spuit wel mee als je gaat poetsen maar gebruik hem niet.

Je moet inderdaad het gedrag negeren. Ook niet met een zweep op zijn kont gaan slaan. Daardoor raakt hij blijkbaar alleen maar meer overstuur.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 19:50

_nicolle_ schreef:
ik denk dat hij gewoon bang is. heeft hij dan ook wit in zijn ogen enzo? houd er wel rekening mee dat het nog onbeschreven blad is en door hem juist fout te straffen dat hij een giga hekel aan spuitbussen gaat krijgen Knipoog dus rustig laten wennen, kijken en zelf laten onderzoeken dat het echt niet eng is Knipoog

Hij heeft altijd wit bij zijn ogen het is ook een vuurvretertje, van veulen af aan al. Ken hem al zijn hele leven. Ik bestraf hem ook niet, (denk dat je het over de zweep hebt) laat hem schrikken. En dan flipt ie door te gaan steigeren!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:52

ik zal hem niet laten schrikken, dan combineert hij de spuitbus met schrikken en is het helemaal eng Knipoog

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 19:52

Kan het niet uitproberen zijn? Het is wel een hengst en zijn moeder had erg veel 'bloed' een Nimmendor. Zijn vader is Modern een tuiger!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:53

Wat je trouwens ook eens kan proberen is door hem rustig met de spuit te benaderen als iemand hem vasthoudt. Vaak raken paarden extra in paniek op het moment dat ze geen kant op kunnen (hij gaat hangen en raakt nog meer in de stress).

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:54

hmzz dat zou ook kunnen maar dat kan ik natuurlijk niet vanachter een beeldscherm bekijken Tong uitsteken ik denk alleen dat je hem dan wel een beetje terecht moet wijzen ja Haha! maar als hij echt bang is, zal ik dat dan weer niet doen Tong uitsteken

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:55

Ik zou hem zelf niet straffen. Paarden, en zeker zo'n erg jong dier, leren beter middels belonen.

Je zou bv eerst een paar meter van hem af kunnen sprayen. En hem dan belonen als hij braaf blijft staan. En zo steeds dichterbij komen. Al duurt het maanden. Hij heeft nog een heel leven voor zich Knipoog

Ik vind het niet zo gek dat hij bang is. In de natuur moeten paarden oppassen voor giftige slangen. En die maken ook zo'n sissss geluid. Ik ken veel volwasse paarden die het nog steeds eng vinden Clown

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:57

ja, als hij bang is zou ik dat ook doen. ik denk zelfs dat ik hem ook even zou laten kijken naar die spuitbus

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 19:57

_nicolle_ schreef:
ik zal hem niet laten schrikken, dan combineert hij de spuitbus met schrikken en is het helemaal eng Knipoog

Daar heb ik nog niet over nagedacht. In de wei deed hij het vandaag ook weer, moest hem inspuiten tegen de vliegen en de rest van de lastige beestjes. (nieuw spul trouwens, werkt erg fijn)
Dan moet het er gewoon op, omdat ie zo'n last heeft van de vliegen. En dan staat ie zo erg te trekken en gek te doen.
Zo hebben we beide stress, en ik vind het zo sneu voor hem. Want ik ben verder echt heel erg lief voor hem.....
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 27-06-08 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:00

Jennyxx schreef:
Ik zou hem zelf niet straffen. Paarden, en zeker zo'n erg jong dier, leren beter middels belonen.

Je zou bv eerst een paar meter van hem af kunnen sprayen. En hem dan belonen als hij braaf blijft staan. En zo steeds dichterbij komen. Al duurt het maanden. Hij heeft nog een heel leven voor zich Knipoog

Ik vind het niet zo gek dat hij bang is. In de natuur moeten paarden oppassen voor giftige slangen. En die maken ook zo'n sissss geluid. Ik ken veel volwasse paarden die het nog steeds eng vinden Clown

Weer wat geleerd, ik zal het eens proberen op jouw manier. Kijken of dat goed gaat! Belonen doe ik wel. Ik hoop altijd dat er niemand in de buurt van de wei is anders denken de mensen dat ik niet goed ben, praat constant tegen mijn paardjes! Vork

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:00

Sieppus schreef:
Kan het niet uitproberen zijn? Het is wel een hengst en zijn moeder had erg veel 'bloed' een Nimmendor. Zijn vader is Modern een tuiger!

Natuurlijk kan het uitproberen zijn maar het verschil tussen angst en 'dwars' zijn is best heel groot, dus dat moet je wel kunnen zien, ga ik vanuit.

Nog een idee: zet hem gewoon los in de box. Ga op een paar meter afstand staan, zo dat hij je nog ziet. Ga vervolgens spuiten met de spuitbus (edit: niet in zijn richting spuiten) en goed op zijn reactie letten. Is hij dan over de zeik, gaat hij van een afstandje staan kijken of komt hij nieuwsgierig naar voren. Daardoor kan hij wennen aan het geluid en kun je zien of hij echt bang is of dat hij je in het ootje neemt.
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 27-06-08 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:01

ja, hij zal ook wel goed merken dat jij in de stress bent, en hem dan nog meer laat schrikken oei oei dan heeft hij helemaal stress en een nog grotere hekel ana die spuitbus omdat hij bij die spuitbus gaat denken aan stress en schrikken en in het wild is dat helemaal niet goed en dan zal hij proberen te vluchten (het is en blijft een vluchtdier) Knipoog en dat je lief voor hem bent wil natuurlijk wel helpen Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:12

Sieppus schreef:

Nimmerdor bedoel je waarschijnlijk..
Als hij alles kapot trekt, kan je 2 dingen doen..
Of vast zetten aan zo'n koeienband om de nek.. óf los laten staan, en dan spuiten, maar niet stoppen voordat hij op geeft.. en al loopt hij 10 meter achteruit, dan loop je gewoon mee..
Of in een stal of paddock, en laat em dan maar rondjes om je heen draaien..

Maar je moet echt door zetten, anders krijg je daar straks de grootste problemen mee..
(denk aan acederm, vliegenspul etc)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:14

_nicolle_ schreef:
ja, hij zal ook wel goed merken dat jij in de stress bent, en hem dan nog meer laat schrikken oei oei dan heeft hij helemaal stress en een nog grotere hekel ana die spuitbus omdat hij bij die spuitbus gaat denken aan stress en schrikken en in het wild is dat helemaal niet goed en dan zal hij proberen te vluchten (het is en blijft een vluchtdier) Knipoog en dat je lief voor hem bent wil natuurlijk wel helpen Haha!

Ik blijf geheel in mijn rol van rustig mens, diep ademhalen door de buik en doe heel erg rustig, beweeg rustig en niet abrupt. Praat tegen hem en aai hem. Pak de bus voorzichtig, hij ziet de bus, ik zet hem weg, ga verder met aaien, en dan probeer ik het zo weer. Telkens weer.
Ik ga het maar eens proberen om vanaf een afstandje te spuiten en dan verder kijken. Als ik het dan niet weet zie je me vanzelf terug!

In de box heb ik al een x geprobeerd, dan gaat ie rond scheuren!!! kan nu niet want ze staan in de opfok, buiten. Er is alleen een schuil schuurtje die niet afgesloten kan worden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:19

Weet je wat jij moet doen.......... dit niet meer doen!

Het gevolg van jouw acties nu is dat dit dier nooit meer met een spuitbus benaderd kan worden.

Tenzij door een prof geholpen! laat die dieren toch gewoon met rust........

Bij deze kan je het wel vergeten, die maakt al 4 maanden ellende mee veroorzaakt door een spuitbus....... en aangezien jaarlingen dat soort dingen nooit vergeten....... kan je het beter laten.......

ga alsjeblieft niet doormodderen, maar laat het ding met rust en hoop, bid en smeek dat hij dit vergeet...........

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:25

sommige paarden vinden het gewoon eng...mn verzorgpony Gypsy is de dertig gepasseerd en vindt spuitbussen doodeng. Ik heb het opgelost door vliegenspul op een spons te doen en m daar mee in te wrijven, dat gaat prima. kun je ook met zn staart doen.
Misschien moet je er gewoon een poosje mee stoppen en het rustig weer oppakken als hij wat ouder is? Misschien kun je eens een lege fles in zn stal of weide achterlaten zodat hij daar aan kan wennen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:28

KiWiKo schreef:
Weet je wat jij moet doen.......... dit niet meer doen! ...........

Afgod

Nergens voor nodig om een jaarling (!!!!!!) onnodig lastig te vallen met dit soort zaken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:28

Ik sluit me bij KiWiKo aan. Je zegt ook dat je toch vaak kwaad wordt, jezelf inhoudt. Reken maar dat deze jaarling dat van je aanvoelt. Met alle gevolgen van dien. Die van mij kon nooit vast staan en ik heb hem er nooit toe gedwongen. Stilstaan was sowieso een issue lange tijd. Ik heb het met geduld en oefenen opgelost. Heb hem ook nooit vast gezet, maar liet hem aan een lange leadrope staan (touw door het ringetje, uiteinde vasthouden, zodat je wat speling hebt). Nu staat hij los en stil, kan alles doen. Ook inspuiten, want ook dat vond hij destijds niets.

Wat ik deed was hem altijd 'toestemming' vragen, dus even laten ruiken aan die oranje fles. Knipoog
Ging dat goed, dan weer een stapje verder. Ik ben zelfs begonnen met het spul op mijn handen te doen en het zo in zijn manen te smeren. Knipoog
Tja, ik wilde ook mooie, zachte manen. En tegenwoordig spuit ik er op wat ik wil en het boeit hem echt niet meer. Ik ben niet van het dwingen, ik ben niet van het geweld, ik ben van het geduld en rustig opbouwen, zelf zelfvertrouwen en rust uitstralen. En op een dag krijg je het terug van je paard.......

Momenteel begeleid ik een gezin met zo'n jonge hittepetit, die ook niets trekt en overal voor wegspringt. Het beestje ziet van alles, behalve de mens die met haar bezig is Clown . Heb de mensen al verteld dat ze geduld moeten hebben en heel, heel veel oefenen. Gelukkig hebben ze dat, zijn ze bereid om mijn methode te volgen. Ik ben overtuigd dat het goed gaat komen, ook al zal ze altijd wat hittepetitterig zijn. Zit in de aard van het beestje, dat mag ook, mits ze maar wel met je samen werkt en luistert als er iets gedaan en gevraagd wordt. Lachen

Sterkte ermee!!!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:37

Nadya, super verwoord Haha!