Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessica

Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:14

Ok velen dingen hebben wij al geprobeerd maar alles lijkt hopeloos.

Mijn zusje heeft een fjord van net 4 jaar , Arough.

Een schat van een pony altijd heeft ze tot nu oe alles met hem gekund zelfs rijden zonder zadel en hoofdstel was mogelijk, wanneer hij je zag kwam hij gelijk naar je toe en liep overal mee naartoe zonder halster.

Tot op kort geleden, mijn zusje en de ber wilden hem een wormenkuur geven, hij trok zich los uit mijn zusje haar handen en rende weg, ze kon hem hierna succesvol pakken en gewoon alsnog netjes de wormenkuur geven.

Nu laat hij zich absoluut niet meer vangen, zelfs aaien is al een probleem bij iedereen.

We hebben hem geprobeerd in een appart stuk te zetten samen met mijn paard maar toen ging hij door het draad.
Op verschillebnde manieren hebben wij het met het halster geprobeerd maar ook dat lukt niet, hengstenketting, touw over de neus noem maar op.

Nu is het probleem dat hij deze week een slokdarmverstopping heeft gekregen, deze is vanzelf weggezakt maar het blijft nu terugkomen, iedere keer weer zit hij verstopt, de veearts zegt nu dat het geen zin meer heeft te komen omdat hij toch niet komt.

We zijn al erg geduldig met hem geweest maar het lijkt gewoon hopeloos, gisteren hebben wij een uur in het land dichtbij hem gezeten maar het interreseert hem niet, hij is absoluut niet nieuwsgierig, als je wat lekkers hebt pakt hij dat en loopt hij snel weg, hij wil gewoon niks meer van mensen hebben. Of er zich een conflict kan hebben voorgedaan toen wij er niet waren weet ik niet.

Wie heeft dit weleens meegemaakt, of weet een goede oplossing??

Mocht er nog iets onduidelijk zijn dan hoor ik dat graag.
Laatst bijgewerkt door _Jessica op 19-06-08 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Joonsel

Re: Paard laat zich al 1maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:17

Heb ook in zo'n zelfde situatie gezeten (en soms nu nog). Loopt hij gewoon van je weg? Of krijg je hem wel te pakken en trekt hij zich los?

Ik ging kroelen met de andere paarden. In de wei met een stalgenootje praten, zodat hij niet meteen het idee kreeg 'daar is ze weer, ik moet mee'. Rustig benaderen, neem een appel mee (of iets anders lekkers). Niet meteen op hem aflopen, maar eerst hem laten wennen aan je aanwezigheid. Heeft bij mij echt super geholpen!
Je kunt ook evt in de wei gaan zitten (moet je wel de tijd voor nemen & hebben) en dan afwachten wat hij doet. Laat hem maar naar jou toe komen, dan is het vrijwillig & zonder dwang!

Succes ermee.

_Jessica

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:20

@Joonsel: We krijgen hem na heel rustig benaderen wel te pakken, maar zodra je druk op het halster(touw) zet dan gaat hij ervandoor. Ook van kroelen met andere paarden word hij helaas niet jaloers.

We hebben al een paar keer geprobeerd zonder halster of wat dan ook de wei in te gaan en lieve woordjes te zeggen en lekkers te geven, maar hij blijft weglopen.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:21

Ik heb dit ook gehad met mijn o zo brave merrie.Het enige wat ik je kan adviseren is het blijven proberen.Zo heb ik al eens 3 uur!! Boos! achter m,n paard aangelopen.Niet rennen natuurlijk maar gewoon op je dooie gemakkie rondlopen alsof je een wandeling maakt.Ben toen ook af en toe in het gras gaan zitten en met van alles bezig geweest behalve met m,n paard.Misschien een idee om met een boekje ofzo in de wei te gaan zitten en hem compleet te negeren.Als hij komt kijken gewoon achteloos een aai over z,n snuit en weer verder lezen.Op een gegeven moment kun je hem dan pakken (als het goed is Haha! ) Hoop dat je er wat aan hebt.En áls je hem dan eenmaal hebt gepakt,gewoon wat lekkers geven en weer loslaten.Hopelijk leert hij zo dat vangen niet meteen rottigheid betekend....

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:22

Ik heb het ook wel eens gehad.
Net als Joonsel ging ik andere paarden kroelen, dan werd ie jaloers ofzo( ze vond het in ieder geval niet zo leuk Clown ) want dan kwam ze meteen.
Verder ben ik het met Joonsel eens Lachen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:24

_Jessica schreef:
@Joonsel: We krijgen hem na heel rustig benaderen wel te pakken, maar zodra je druk op het halster(touw) zet dan gaat hij ervandoor. Ook van kroelen met andere paarden word hij helaas niet jaloers.

We hebben al een paar keer geprobeerd zonder halster of wat dan ook de wei in te gaan en lieve woordjes te zeggen en lekkers te geven, maar hij blijft weglopen.

Hm ik heb juist dat hij stokstijf blijft stilstaan Clown Geen beweging in te krijgen. Gelukkig helpt een longeerzweep goed.

Helpt het niet om dan een keer je stem goed te verheffen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:26

Je kan idd andere paarden gaan kroelen. Wat ik in dit geval ook zou doen is een halster omdoen, met een stuk touw eraanvast. Niet lang genoeg om vast te houden, maar toch. Elke keer als hij ergens op staat ofzo, voelt hij druk, en weet hij dat daar iig niets mee gebeurt.
Wat je ook zou kunnen doen is hem een x aantal keren aanhalen, en weer loslaten. Niet mee gaan wandelen, niets doen, gewoon aanhalen, wat lekkers geven, even aaien desnoods, en weer loslaten.. Misschien gaat hij ervan uit dat als hij zich lostrekt dat er iets gebeurt.
Verder een lastige situatie om in te schatten, aangezien wij niet kunnen zien hoe hij precies wegrent en dergelijke Lachen
Succes! Uit ervaring kan ik je vertellen dat je uiteindelijk wel een oplossing zal vinden Knipoog

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:27

kom hij wel naar je toe en rukt hij zich daarna vanzelf los? of krijg je hem al helemaal niet te pakken.

Heb je alleens geprobeerd om achter hem aan te lopen en dan heel de tijd zodat hij geen gras meer kan eten dit gaat op den duur vervelen en dan hopelijk komt tie naar je toe.

LET WEL OP: dit kan erg lang duren voordat hij dan komt.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:27

Nee dan gooit hij zijn hoofd omhoog en rent naar achteren.
Zelfs een sterke man kan hem niet houden.

Wat ik in mijn openingsbericht ben vergeten te zeggen is dat wij van de veearts deze week ook Tranquigel hebben gehad om te proberen.
Hij werd hier wel rustiger van maar bleef weglopen.
Helaas beet een ander paard hem en toen brak hij al door het spul heen helaas.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:29

Ik denk dat je idd gewoon achter hem aan moet wandelen op je dooie gemakje. Als je een kleine wei hebt zet je hem daar, alleen, als hij blijft wegrennen wordt hij dat heus wel beu. Kan je hem pakken, doe dat, maar met een koord door zijn halster heen, trekt hij zich los, laat gewoon los, de koord valt zo op de grond als je een uiteinde verzwaard, ga de koord halen en begin gewoon opnieuw, tot hij de rustig achter je aan door de wei loopt, al zit je er de hele dag. Doet hij het goed, stop meteen en ga doe dat de volgende dag opnieuw, tot hij zich weer makkelijk laat vangen. Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat hij zo plots veranderd is, het kan zijn dat hij met je speelt, maar ook dat hij die darmproblemen heeft gekregen door die wormkuur?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:31

Ik vind het eigenlijk raar dat je veearts hiervoor tranquigel heeft voorgeschreven? Of denkt hij dat pijn de basis voor dit probleem vormt...

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:38

Wat lastig, maar hij is wel brutaal genoeg om zijn lekkere hapje te halen....
Heb je wel eens dat lekkere hapje aan iedereen uitgedeeld BEHALVE hem??
Misschien dat hij dat niet leuk vind....

Daarnaast zou ik denk ik niet elke dag achter hem aan jagen anders weet hij al van te voren welk spelletje je gaat spelen.
Probeer het op te bouwen met aaien, knuffelen en kroelen. daarna iets lekkers geven.
En dan weg gaan... de dag erop weer en als hij blijft staan een keertje het halster meenemen en zo opbouwen.....

Succes ermee een slokdarmverstopping is best ernstig dus ik hoop dat iets gaat lukken....

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:42

Een kleine update: Ik heb zojuist een telefoontje gehad van Vasthi hier op bokt, het blijkt om een keelontsteking te gaan en geen slokdarmverstopping.
Haar paard heeft er sinds vanochtend ook last van.

Dat scheelt al wat... Nu maar hopen dat we hem de antibiotica kuur goed kunnen geven.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:43

Pluttersput schreef:
Ik vind het eigenlijk raar dat je veearts hiervoor tranquigel heeft voorgeschreven? Of denkt hij dat pijn de basis voor dit probleem vormt...

Nee dit heeft hij gedaan omdat hij erg gestressed overkomt, hij werd er wel relaxter van, maar doordat een ander paard hem beet kwam hij hier weer doorheen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:44

In het geval van een keelontskening denk ik niet dat hapjes erg gaan werken XD enoorm pijnlijk voor 'n paard

En als je het achternawandelen gaat proberen: blijven volhouden of niet beginnen, als je halverwege stopt weet hij dat hij met je kan spelen Lachen

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:45

kun je hem niet lokken met een bakje en dan brokjes er in doen en dan rammelen? of met een papiertje dat ritselt?

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:51

Lord_Ik schreef:
En als je het achternawandelen gaat proberen: blijven volhouden of niet beginnen, als je halverwege stopt weet hij dat hij met je kan spelen Lachen

Ja dat vergat ik erbij te zetten.Zodoende ben ik er dus 3 uur zoet mee geweest Haha!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:57

paxine schreef:
Lord_Ik schreef:

Ja dat vergat ik erbij te zetten.Zodoende ben ik er dus 3 uur zoet mee geweest Haha!

Scheelt dat morgen me amandelen eruit gehaald worden en ik daarom volgende week niet mag werken, als ik me goed voel heb ik heeeeeeeeeeeeel de dag om achter Arough aan te lopen Knipoog

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:25

Hij staat met andere paarden als ik het goed begrijp.
Is er meschien een mogelijkheid om de andere paarden van het weiland af te halen, grote kans dat hij volgt.
Tja zo te horen vind hij het gewoon harstikke fijn op het land en vindt het wel prima zo.
Mocht je hem dan te pakken krijgen is het meschien beter hem een tijdje te isoleren van de andere paarden zodat hij meer gericht op jullie is, hij is nu nog jong 4 jaar dus grote kans dat hij dan wel bijdraait.

Hij hoeft niet perse een nare ervaring gehad te hebben hoor, sommige paarden zijn gewoon super intelligent en deze meneer heeft al lang door dat je iets van hem wilt.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:26

Succes morgen met je amandelen trouwens og eigenlijk beterschap he. Knipoog

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:55

Een kennis van mij heeft dit ook een keer gehad en hierbij hielp het ook om het paard achterna te lopen. Dus NIET laten grazen, hij hoeft niet te rennen, als hij maar niet graast. Op een gegeven moment komt hij wel naar je toe. Ik denk ook niet dat je dan gelijk wat met 'm moet doen, maar gewoon even aanhalen en wat lekkers ofzo. En dat zo een paar dagen herhalen en dan steeds wat verder gaan, korte wandeling, even poetsen enz. Succes!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:13

rust rust en nog eens rust. en als je hem dan eindelijk hebt, wees trots op m. Prijs m de hemel in, en beloon daarnaast met appelmoes (heel erg lekker en niet belasten voor zijn keel) dan weer lekker los laten.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:11

Je zou misschien ook eens naar m toe kunnen gaan hem een snoepje geven en weer weggaan. Zo leert hij dat je niet steeds komt om hem eruit te halen. Succes ermee! Knipoog

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:23

Als je 'm wel een halstertouw vast kan klikken, dan zou je misschien beter een longeertouw er aan kunnen doen, dan heb je veel meer tijd om te reageren, en komt de "ruk" aan 't paard, ook veel onverwachtser aan... en dan vraag je hem naar je toe, niet trekken, maar met druk, zet ie een pas, laat je de druk weer gaan, enz. succes ermee
(als je hem niet eens aan kan klikken, is zo'n halstertouw zoiezo ook handig om hem mee te vangen, zolang je rustig blijft moet dat ook werken, tenminste zo heb ik "weg loop paarden" tot nu toe allemaal weer "normaal gekregen"...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:27

_Jessica schreef:
@Joonsel: We krijgen hem na heel rustig benaderen wel te pakken, maar zodra je druk op het halster(touw) zet dan gaat hij ervandoor. .

hij heeft dus geleerd dat hij zich los kan rukken als hij even niet wil...........

ik ga nog even verder lezen