jazz ztreken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bram123

jazz ztreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 08:17

Hallo,
misschien een hele domme vraag hoor: maar ik hoor en lees overal over jazz-streken..
Wat moet ik me daar bij voorstellen?

EmptyWords

Re: jazz ztreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:45

waarschijnlijk zijn dat allemaal nakomelingen van Jazz (hengst) en hebben ze dezelfde dinge/ ondeugendheden zeg maar. En omfdat veel jazz nakomelingen dat dan hebben noemen ze dat jazz-streken

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 10:15

ja, maar wat zijn dat dan voor streken?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:20

de jazz paarden die ik ken zijn moeilijk te rijden en zo nu en dan erg link...
ze gaan gewoon gauw in verzet, het zijn paarden met een sterke eigen mening. Duivel
Maar er zijn uitzonderingen natuurlijk.... Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:13

Mijn ervaring met Jazz nakomelignen is dat het inderdaad bloedlinke paarden kunnen zijn. Moeilijk met werk en soms zelfs gevaarlijk in de omgang.

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:00

o, oke
bedankt!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:35

Ik heb denk ik van de 5 jazz nakomelingen die ik heb gezien maar 1 me gemaakt die wel vriendelijk was. De rest moet je echt mee uitkijken ogen in je achterhoofd laten groeien zeg maar. Ikzelf ben er niet zo van gechameerd eigelijk.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:02

Ze zijn inderdaad lastig, maar volgens mij hebben zij gewoon een extreme gevoeligheid voor onrechtvaardigheid.
Geef je bijvoorbeeld volgens 'de Jazz' iets te veel been, dan gaat ie in protest, want het had ook minder gekund.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:24

Die ervaring heb ik niet was het maar waar, zou een stuk makkelijker gewerkt hebebn als ze gewoonweg sensibel waren

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:26

Jazz-nakomelingen kunnen inderdaad niet tegen onrechtvaardige ruiters.

Daarom worden ze al gauw als gevaarlijk bestempeld, terwijl het 9 van de 10 keer aan de onkunde van de ruiter ligt Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:39

Vreemd de jazzen die ik meegemaakt heben waren wel 9 van de 10 keer gevaarlijk en dat had nks met sensibel zijn te maken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:38

Imo zit er een verschil tussen sensibel zijn en niet tegen onrechtvaardigheid kunnen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:53

Dan nog.

Een sensibel of een rechtvaardig paard hoeven echt geen problemen te geven. Sterker nog ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

De Jazzen die ik allemaal meegemaakt hebben waren echt soms gevaarlijk zonder reden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:14

Of gevaarlijk geworden, door onkundige ruiters...
Imo wordt geen enkel paard gevaarlijk geboren, maar worden ze allemaal gevaarlijk gemaakt.
Bij deze paarden gebeurd dat extra snel en niet iedere ruiter (goed of niet) kan hiermee om gaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:37

Ja zal misschien best wel maar ik heb het dan ngo niet eens over het rijden he.

Een Jazz die je probeerd te vermoorden door je te pletten als je de stal in komt. Alle Jazzen hadden op een of andere manier de neiging om je te vermoorden als ze op de poetsplaats stonden en je er voor langs liep. Tijdens de verzorging moest je vaak aan de kant springen om niet geraakt of geplet te worden. Voor langs lopen was helemaal vragen om een paar hoeven in je gezicht. Om nog maar niet te beginnen over het naar buiten brengen of het werk.

Je werd daar ondertussen een lenige baletdanser om te zorgen dat je uberhaupt de Jazzen uit de stal op de poetsplaats en naar buiten kon krijgen.

Uit de opfok dus verpest door mensen zijn ze niet.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:41

zo als ik dit zo allemaal lees zijn het niet echt betrouwbare paarden?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:43

Hmm, dat is dan anders.
De Jazzen die ik heb gezien en niet de makkelijkste waren, zag ik voornamelijk dat de ruiters/eigenaren/verzorgers niet de dominantste en meest consequente waren. Vandaar.

Ik moet zeggen dat ze over de nakomelingen van Ed King Hill hetzelfde zeiden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:44

Gene idee ik heb het tot nu toe alleen met de Jazzen meegemaakt. Maar daar hadden we er ook heel veel van op stal toen.

StephanieDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:45

Wij hebben zelf 6 jazz-en waarvan er geen een onbetrouwbaar is. Jazz nakomelingen zijn doorgaans geen absolute amateurpaarden,maar paarden die ,wanneer je ze met respect en consequent behandeld, paarden zijn met de juiste capaciteiten voor de hoge sport.
Ik sluit me zeker bij crossmonster aan,dat een jazz vaak al wordt bekeken als: daar heb je weeeeeer zo'n jazz..terwijl de meeste paarden (uitzonderingen daargelaten) van nature niet gevaarlijk zijn. Je moet er gewoon op de juiste manier mee om gaan.
En dan heb je wel een paard, die kwaliteit heeft voor het hogere werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:47

2 jaar terug heb ik ergens gereden, paard zou ook elke ruiter eraf flikkeren.. (zeiden ze pas naderhand)
Ook een Jazz

Ik heb dat dier gereden en merkte dat hij heel erg gevoelig was.
Kun jeje je handen niet echt helemaal beheersen, je benen niet echt en zelfs je zit niet...weet ik zeker dat hij idd gevaarlijk was.

Ik vond hem zelf heerlijk rijden.
Door alleen al anders te gaan zitten reageerde hij
Je dacht aan de galop en je galopeerde...
Je dacht aan de overgang terug, hup je was terug
Maar dan moest je geen hand gebruiken, dan had je een probleem.

En zo zijn meer jazzen...maar in het verleden ook wel andere gehad die zo waren.
Kawa was vroeger ook zo...vandaar dat ik geen probleem had met dat diertje te rijden.
Maar van Kawa zijn ook mensen af ge donderd...tja teveel been of hand en je had een probleem Lachen

En dat is dus wat je eerlijk naar jezelf moet gaan bekijken
Heb ik echt een zachte hand en been
Wordt is snel boos (want dat kan niet)
Dus echt heeeel goed naar jezelf kijken

En daarmee zeg ik dus eigenlijk het zelfde als CM en stephanie

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:52

Hahaha moet wel een beetje lachten om het verhaal over de moordlustige Jazzen Nagelbijten / Gniffelen

Mijn ervaring zegt inderdaad ook dat ze gevoelig zijn voor onrechtvaardigheid.
Ze vragen meestal om een ervaren ruiter die consequent en correct is en een goede controle heeft over zijn/haar houding, zit en hulpen.

Runningkawa beschrijft heel goed hoe gevoelig ze kunnen zijn.
En inderdaad, eerst eens heeeel goed naar jezelf kijken.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:53

Ik ken een drietal Jazzen, niet de makkelijkste paarden maar zeker niet gemeen.
Twee van de paarden lopen leuk in de dressuur (Z1 en M2) en de derde gaat dit jaar onder het zadel. Ze mankeren alle drie niks hoor, ook niet in de omgang. Het Z-paard heb ik zelf een tijd getraind en hij verbeterde je ruiterkwaliteiten. Vork Als je heel correct reed en hem rechtvaardig aanpakte had je een super knol aan hem met een fijne mentaliteit en veel power. Dit paard was overigens ook heel sensibel.

Fijne paarden dus, maar wel voor ervaren, gevoelige en consequente ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:58

En ervaren zegt ook niet eens alles

Ik heb op een stal gereden en die man was erg ervaren. Kon echt heel goed rijden.
Maar die sensibele over gevoelige, dat was zijn ding niet.
Hij kreeg ze wel gereden, maar had er dan geen plezier in.
En dat wist hij ook, dus kreeg ik meestal die paarden toegeschoven omdat ik dat toen wel fijn vond rijden.
En op een handelstal komen ook paarden die gewoon eens een paar keer grover gereden moesten worden, ook ik reed die wel, maar had daar weer minder plezier in, terwijl die man daar juist weer heel goed mee overweg kon. Dus als het kon reden wij dus onze favorieten Lachen
Dus zo vulde wij elkaar daar goed aan Lachen

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:12

Dan vorm je inderdaad een fijne combinatie runningkawa, dan vul je elkaar goed aan!

Met ervaren bedoelde ik dan ook; ervaren met sensibele (zeer gevoelige) paarden. Lachen
Als jij, als gevoelige maar nog niet veel ervaring hebbende ruiter, op een dergelijk paard terecht komt kan je flink last hebben van je gebrek aan ervaring. Je zal het paard toch namelijk zachtzinnig moeten kunnen corrigeren en eventuele storingen, die toch kunnen ontstaan, goed op kunnen lossen.

ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:18

pffff, weer een jazz topic met dat ze zo lastig zijn bla bla als je normaal en zeker kundig met je paarden om gaat geen problemen..als je er niet mee kan om gaan gewoon niet aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door ponys op 19-06-08 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt