Enterhengst heef praatjes, ballen eraf of andere opfok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blueberry

Enterhengst heef praatjes, ballen eraf of andere opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 17:37

Hi,

Mijn kerel heeft nogal praatjes. Hij staat in een opfok met alleen leeftijdgenootjes.
Hij is de baas en dat laat ie flink merken ook. In benen happen, bovenop de andere veulens springen, echt een etterbak dus.

Naar mensen/mij toe is die best braaf, hij loopt netjes naast me alleen stijgert hij af en toe als hij zn vriendjes hoort hinniken maar ze niet kan zien (tips?!).
Voetjes geven doet ie met ups en downs, als er teveel intressants om hem heen is dan doet ie t minder dan anders maar dat lijkt me logisch. Daar maak ik me ook niet druk om. We poetsen af en toe wat en dan staat ie best rustig stil (los).
Hij komt enthousiast aanlopen als ik hem roep en hij is niet opdringerig en als ie dat wel wordt dan zet ik hem in zn achteruit, dat snapt ie ook.

Maar nu ben ik bang dat hij zich toch (teveel) gaat ontwikkelen als een dominante zak. Stel hij loopt 3 jaar in deze kudde en krijgt 3 jaar lang nooit op zn donder van een ander paard.. Hoe moet dat dan als ik hem een keer moet straffen, gaat ie dat wel pikken?

Bovendien is hij al wel aardig ontwikkeld voor zn leeftijd. Eigenlijk wilde ik m laten ruinen met een jaar of 3,5/4. Voordat ik serieus met hem aan de slag ga. Dit om 2 redenen; ik vind jong geruinde ruinen vaak zo karakterloos en ik wil dat ie niet teveel in de hoogte groeit.
Maar is dit wel slim?
Bij de opfok kreeg ik ook de opmerking dat zn ballen er al best af mochten na dit weidesiezoen, hij lijkt geen enter maar echt al een groot sterk paard!

Een andere optie is hem in een kudde met verschillende leeftijden gooien, dus van 0,5-4 jaar zodat hij wél op zn plaats gezet wordt wanneer hij zich niet netjes gedraagd. Maargoed, hij is nu net gewend, staat hier nu een half jaar.

Iemand ideeen/ervaringen?

Het gaat trouwens om een andalusier x kwpn. Ik weet dat de vader (PRE) ook lang hengst is geweest en dat hij heel makkelijk was.

alvast bedankt! Lachen

Leentje_

Re: Enterhengst heef praatjes, ballen eraf of andere opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:29

Als ik jou was zou ik hem in die opfok zetten met paarden van 0,5-4jaar,
ik heb zelf mijn paardje in augustus gekocht en hem nog tot en met oktober laten staan daar met paardjes waar hij de laagste rang had, hij was toen de makkelijkste in de omgang echt geweldig.
Maar omdat hij echt heel dun was en een achterstand heeft opgelopen staat hij dus nu alleen (niet voor lang meer Knipoog) en doordat hij zolang niet op zijn plek is gezet is hij wel veel lastiger geworden dus zou hem in een kudde met verschillende leeftijden gooien Knipoog

Blueberry

Re: Enterhengst heef praatjes, ballen eraf of andere opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 09:25

Dankjewel voor je reactie!

Hmm wat appart, de veulens die laag in rang staan die ik ken zijn juist erg lastig met mensen omdat ze zo bang en onzeker zijn. Maar dat zal per paard well verschillen natuurlijk Lachen