Valse shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Valse shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 11:36

Ik zit even met de handen in het haar....

Er zijn mensen die het verhaal al kennen, anderen nog niet, dus ik doe het verhaal maar even helemaal uit de doeken:

Als gezelschap voor Chad heb ik een shetlander, Bert. Bert is 10 en is vroeger heel veel verwend geweest. Hij is nooit beleerd, zadelmak gemaakt of wat dan ook, zijn enige taak was het gras kort houden en gezelschap geven aan anderen. Daarvoor heb ik hem ook genomen, hij hoeft van mij niks, alleen maar gezellig zijn en grasmaaien. Lachen

Bert is altijd nogal typisch geweest, hij bijt, is knorrig en wilde zich altijd weleens losrukken, typisch shettengedrag dus. Waar ik hem vandaan had, noemden ze hem "de kleine terrorist" Haha! want hij bepaalde hoe het ging, niet anders.

Maar eigenlijk nooit problemen, ik gaf hem een tik op zn neus als hij beet, en liet hem voor de rest zoveel mogelijk met rust, immers weet ik donders goed hoe shetten kunnen zijn en tja, hij hoefde verder ook niks. Gewoon consequent zijn met hem en voor de rest lekker in zijn soppie gaat laten koken, een shet is en blijft een shet.

Maar Bert's gedrag veranderde langzamerhand - hij liet zich niet meer vangen in de wei (ze gaan 's nachts op stal) en begon steeds knorriger te doen, ook naar mijn paard. Hij was dominant, dat was duidelijk en dat is ook niet erg, maar hij was het wel heel erg. Maar Chad liet het allemaal en maakte zich niet druk er om. Dus dan laat je het maar zo, ik zie ook geen reden tot ingrijpen als er geen gevaarlijke toestanden ontstaan.

Af en toe speelde ik weleens met Bert en dat leek hij ook wel leuk te vinden, zo een stukje wandelen, longeren, een sprongetje maken, maar knuffelen enzo vond hij niks (bijten) en met verzorgen maakte je hem ook niet blij, dan haalde hij weleens uit met een beentje, maar niks serieus. Altijd ben ik consequent geweest en duidelijk, de grens mocht nooit overschreden worden.
Hij wist het ook donders goed hoor, als hij fout was, dan beet hij je, en trok gelijk zijn hoofd weg, alsof hij dacht "ik weet wel dat ik stout ben"

Het viel mij weleens op dat hij dreigde als ik hem uit de wei haalde, maar dan maakte ik mij groot en gaf een brul, en dan kon ik hem wel pakken. Pure dominantie, hij probeerde het gewoon maar ik was altijd nog steeds het "opperhoofd" en hij was daar dan wel van onder de indruk.

Tot op een bepaalde dag - Bert kwam weer dreigend naar mij toe, ik gaf een brul, maar Bert draaide zich vliegensvlug om, en begon, al piepend en gillend, op mij in te rammen. Niet zomaar een trap van "Ik ben je beu" maar echt gericht rammen, en BLIJVEN rammen! Aangezien de wei drassig was zat ik vast met een laars in de blub, en had Bert vrij spel. Gevolg - een gekneusde en ontwrichte knieschijf en een gekneusd ander been.
Hierop heb ik Bert genadeloos aangepakt, heb hem alle hoeken van de wei laten zien en hem duidelijk gemaakt dat DIT niet de bedoeling was. Ik was zó boos op hem en ook teleurgesteld, want hij hoefde nooit iets, en nu dit.....
Voor mij was dit een duidelijk geval van gerichte agressie zonder aanleiding, enkel en alleen omdat hem iets niet zinde. Ik ben hartstikke goed voor hem, en dat hoeft dat niet op deze manier "beloond" te worden vind ik.

Het leek effect te hebben, Bert dimde in en was weer braaf en lief. Hij liep netjes mee, luisterde en hield de pootjes aan de grond. De boodschap was duidelijk, hij was niet langer de hoogste in rangorde, dat was ik.

Twee weken later - Mark haalde Bert uit de wei, Ik liep met Chad. Tot mijn grote verbazing gebeurde precies hetzelfde en Bert ramde Mark volledig in elkaar.... verdorie! Weer dezelfde volgorde, hij heeft er flink van langs gekregen, en in de weken die daarop volgden, ben ik flink met hem aan de slag gegaan aan de longe en hem hem gecorrigeerd in zijn gedrag. En ja hoor,het werkte weer, Bert was poeslief en zette geen stap verkeerd.

Tot gisteren.......

Bert wilde zich weer eens niet laten vangen en viel eerst mij aan (gelukkig niks) daarna twee keer Mark. We besloten Chad eerst binnen te gaan zetten en dan die kleine rotzak. Ik liep naar Chad, die zich zoals altijd lekker makkelijk laat pakken en echt, wat er toen gebeurde.... we stonden er gewoon op te kijken......

Bert loopt in een doodnormale stap naar Chad.... draait zich vervolgens om en begint Chad in elkaar te rammen!!!! Terwijl er geen aanleiding toe was, het arme beest deed NIETS. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard een ander paard zonder enige aanleiding gericht in elkaar slaat, sterker nog, er op af loopt met als doel de ander in elkaar te trappen.

Uiteindelijk heeft Mark Bert kunnen pakken. Maar in de stal, na het afdoen van het halster, heeft Bert hem in de hoek gedrukt en is wederom op hem gaan inrammen, echt weer gericht trappen en piepen en gillen.

De maat is nu vol met Bert. Ik heb serieus het idee dat hij iets mankeert, in zn hoofd wel te verstaan.... Zij agressie stijgt naar alles en iedereen die in zijn buurt komt. De fazanten die in de wei komen gaat hij achterna en ik ben blij dat hij ze niet te pakken krijgt, want ik denk dat hij ze zal vermoorden. We hebben reeën in het achterste gedeelte en dan wordt hij pislink, hij is in staat om dwars door de draad te gaan en ze te pakken. Chad wordt van alle goede grasplekjes weggejaagd, en zonder reden in elkaar geramd.

Ik heb nu 27 jaar ervaring met paarden, maar ik heb dit nog nooit meegemaakt. Je kunt hem slaag geven zoveel je wilt, het heeft slechts kort effect, hij probeert het ALTIJD weer.

En nu? staat hij met halster + touw in de wei, want meneer rukte zich vanochtend los en toen ik het touw af wilde doen, viel hij mij weer aan. Ik ben niet bang voor hem, maar ik heb gewoon geen zin om mezelf weer het ziekenhuis in te laten meppen door hem.

Ook valt hij continu Chad aan, jaagt hij hem weg van plekjes met goed gras, hij is gewoon de boel aan het terroriseren.

Wat moet ik in hemelsnaam met dit beest beginnen???

Mijn vriend zegt - naar de slacht met dat beest, hij is levensgevaarlijk geworden, dit gaat een keer écht goed mis. Ik snap zijn beredenering wel, maar het stuit mij tegen de borst een "gezond" paardje te laten afmaken. Al zet ik dus wel twijfels bij de geestelijke gezondheid van mijn shet.

Verkopen kan ik hem niet, dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Als hij bij ervaren volwassenen al niet tot zijn recht komt, dan wil ik niet weten wat er gebeuren kan bij bijvoorbeeld tieners die met hem willen gaan werken!

Judje

Re: Valse shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:52

Jeetje he! WAT een verhaal zeg!
Ik snap je dilemma en ik zou net zo twijfelen.
Je kan je niet nog eens in elkaar laten slaan, maar JIJ doet er nog wat tegen en je paard niet. Ik denk dat Chad jou dankbaar is wanneer je voor een ander vriendje gaat zorgen.

Je zegt zelf dat het paard JARENLANG verwend is geweest. Het kan zijn dat Bert door trainingen met Annemarie v.d. Toorn of Voest ofzo beter wordt, maarja, voor hoe lang.
Zelf zeg je dat het steeds periodes goed gaat en dan niet.
Ik kan je niet zeggen wat je moet doen, maar als het werkelijk zo extreem is, denk ik niet dat je er veel aan kunt doen, helaas...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 11:56

Dat andere vriendje dat wil ik ook wel, alleen... wat doe ik met Bert? Dat is dus mijn probleem. Ik wil hem niet verkopen, puur omdat hij imo écht vals is, en dat zeg ik niet snel van een paard. En het wordt steeds erger. Vandaar ook mijn twijfel of hij wel spoort in zn hoofd.

Over de Voest methode e.d.

Ik maak oa gebruik van de methode Voest, Parelli, noem maar op. Ik volg niet een bepaalde stroming, maar heb van alles wat opgestoken en stem het af op het dier zelf. Ik ben geen strikte natural, ook geen strikte normal. Ik probeer vooral naar het individu te kijken en goed te letten op lichaamstaal en uitstraling.

En juist daarom frustreert het mij zo. De training / aanpak lijkt aan te slaan, maar het "houdt" niet, iedere twee weken moet je bij wijze van spreken het principe van join-up (dus feitelijk het "vernederen" van het paard, het wegstoten uit de kudde) weer door, en dat lijkt mij geenzins de bedoeling. Als je dat moet doen, is er iets anders aan de hand.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:58

Je zei dat hij weer positief veranderde toen je met hem ging werken, doe je dat nu nog steeds? Want anders zou het kunnen zijn dat hij zich misschien gewoon verveelt, ofzo, al is dit dan wel heel erg ernstig natuurlijk. Maar als je nu nog steeds dingen met hem doet, kan dat het niet zijn. Het is ook geen puber meer, dus ik vind het erg lastig. Heb je de dierenarts al naar hem laten kijken?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:00

Soms…. Zijn paarden gewoon niet goed in hun hoofd. We hebben op stal ook een gevaarlijke merrie. Ze bijt, komt met ontblote tanden op je af als je de staldeur opendoet. Trapt en bijt als ze vaststaat om gepoetst te worden. Echt gevaarlijk. De eigenaresse vind het 'grappig' dat het paard bij haar wel lief is en bij anderen niet. Wat je grappig vindt. Iedereen op stal baalt van de merrie, en de meest doorgewinterde paardpersonen geven aan niet snel onder de indruk te zijn, maar bij die merrie blijven ze echt uit de buurt.

Toen de ouders van de eigenaresse op stal waren om de merrie te poetsen kwamen ze in de kantine melding maken dat R. nu wel héél agressief was. Klopte. Ze had die ochtend bij het opstrooien de staljongen aangevallen, bij die jongen was de kraag van zijn jas finaal afgescheurt.

Mijn vriendin die ook in de kantine zat maakte een hele ware opmerking toen de ouders van de eigenaresse weer weg waren:

"als een hond zo agressief is, wordt ie afgemaakt wegens gevaarlijk. Waarom geldt dat voor paarden niet?"

Je moet dus gewoon kijken wat logisch is in dit geval. Is het diertje echt een gevaar voor iedereen dan zou ik ook zeggen: laat afmaken. Beestje weet niet wat er gebeurd, en jullie lossen zo een (potentiele) gevaarlijke situatie op.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:00

Heb er ook zo 1 gekend een mini shetje was dat..maar die deed t soms niet altijd..die kwam ook op je af en dan piepend schoppen enzo..echt een krengetje was dat.was een fokmerrietje toen. is al wel heel lang geleden dus weet niet meer of ze er iets mee gedaan hebben.maar denk t niet eigenlijk want die liepen gewoon op de wei..

zal denk ik wel moeilijk worden om een oplossing te vinden.
kan je m niet appart zetten? in zn eentje en gewoon dag en nacht buiten laten? is natuurlijk ook geen oplossing.maar als je m niet weg wilt doen en er geen oplossing voor is..
wel vervelend zeg..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:04

idd maanling... mijn hoefsmid maakte toevallig nog een opmerking: Als je Bert in het groot zou hebben, dan was hij een gevaar voor iedereen. En dat IS hij ook.... Als je ziet wat hij kan doen met die kleine kl-otehoefjes, wil je niet weten hoe dat aankomt als dat een volwassen KWPN-er zou zijn bijvoorbeeld!

En het klopt, een hond maak je er ook voor af... maar verdorie, dat is moeilijk zeg, om die drempel over te gaan.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:06

is er bij jullie niet een natuurgebied oid waar je m kan zetten??
hier heeft iemand een shet tussen de merries lopen om te kijken of ze hengstig zijn etc..staan ook paarden van andere mense in t natuurgebied..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:10

Ik kan me niet eens voorstellen hoe moeilijk het moet zijn zo'n beslissing te nemen.

Wat ik me dan wel afvraag... hoeveel voel je nog voor zo'n beestje als hij telkens en telkens weer zo lelijk doet? Vind je hem wel nog enigzins lief of is de lol er ernstig aan het verdwijnen?

De merrie die ik beschreef... ik kan er geen greintje sympathie voor opbrengen. Ook al weet ik dat het niet aan haar ligt, er zal in haar hoofd gewoon iets mis zijn. Als ze me vanavond vertellen dat R. is opgehaald en weggebracht zal ik er geen traan om laten.

Het brengt alleen een hoop rust want ze slaat bijvoorbeeld met haar tanden tegen de staldeur, zodanig dat die deur bijna uit zijn voegen barst. Sta je rustig te poetsen en ineens BAM!. Je schrikt je rot.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:15

Het lijkt erop dat hij hersenbloedingen of iets dergelijks heeft. Dieren en mensen kunnen daar erg agressief van worden. Maar ik ben verder geen arts ofzo, dus zeker weten doe ik het natuurlijk niet.
Snap dat het een moeilijke keuze is, maar misschien is afmaken voor het beestje zelf ook wel het beste.
Een shet mag wel heel ondeugend zijn, maar agressief is gewoon gevaarlijk.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:15

De lol verdwijnt, dat zeker Ja Maar..... ik houd wel van hem, ondanks alles. Liefde is voor mij een heel diepgaand iets, en dat is heel moeilijk. Ik kan enorm veel van een dier houden, dus ook van Bert. Maar ik besef mij ook wel dat het een kéér op houdt natuurlijk. Dat het gevaarlijk wordt, ook voor Chad.

En Mark zei al "Wat als hij Chad straks onherstelbaar kreupel slaat"? Dan is het te laat en dan? En dat wil ik ook niet op mn geweten hebben, snap je?

Soms moet ik mijn verstand boven mijn gevoel laten gaan.....

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:15

Heb zelf aantal jaar geleden ook een pony gehad. zij vloog ook mensen aan en probeerde je te trappen als je in de wei kwam. als er mensen voorbij de stal liepen in pension vloog ze ook in de tralies..en was echt heel erg kwaad. met rijden was ze weer wel super lief.
ze heeft zelfs nog sinterklaaspaard gespeeld.
maar naar andere mensen echt een kreng...heb haar ook niet in laten slapen oid..ze is gewoon verkocht.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:17

Ik kan je alleen maar veel succes wensen met de beslissing.

Ik heb wel eens op bokt een topic gelezen van een haflinger geloof ik, die was ook ineens heel maf in haar hoofd. Daar bleek dus echt medisch iets niet goed te zitten. Tumor in haar hoofd geloof ik.

Is het een idee om het eens op medisch vlak te onderzoeken?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:19

Ik vraag mij af of en hoe het te onderzoeken is eigenlijk?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:21

Tja... ook geen idee. Heb je de gedragsverandering al eens besproken met een/je dierenarts?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:22

Dat niet nee.... hij mankeert verder ook nooit iets, en ik merk ook lichamelijk niets aan hem dat zou kunnen wijzen op een tumor oid (afwijkend loopgedrag, omvallen oid)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:26

Is het nog een hengstje?
Anders zou je hem eens kunnen laten casteren.
Ik denk idd ook dat hij iets in zijn hoofd heeft, je beschrijft hem als erg gevaarlijk. Misschien als er echt niks anders opzit kan je hem toch maar beter wegbrengen, want idd je wilt niet op je geweten hebben als Chad straks iets heeft door de kleine.

Misschien kan je hem ipv los door de wei laten lopen, vastmaken aan een paal in de wei, dat hij dus een cirkel heeft. Maar dan zal je toch wat met hem moeten gaan doen, want de verveling wordt dan ook erg groot, en jou paard heeft zelf niks aan Bert. Dat is ook jammer.
Aangezien hij al 10 jaar is en je het al op vele manieren geprobeerd hebt, ben ik bang dat dit iets blijvend is.
Juist omdat hij het steeds weer doet.
Succes met de keuze, hij is erg moeilijk.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:26

zo was onze shetter dus ook toen we m kregen
veel shetters zijn beter af als er wel wat meegedaan word
en dan niet af en toe nee blijf met m werken
iedere keer als je dan weer stopt komt het gedrag weer terug

nu is het nog zo als een vreemde "zomaar "in ZIJN wei / paddock wat ever komt
dat die die persoon er doel gericht uit mept

bij ons doet die niks , en mijn hoefsmid is de enige "vreemde"
die m zomaar uit ZIJN weitje kan halen

ga lekker met m aan het werk
laat m de bak slepen
en niet van oh nu is die weer braaf dan kan ik m weer op de wei flikkeren
nee bezig blijven met m

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:27

Een tumor of iets in de hersenen hoef je van de buitenkant ook niet te zien. Maar is het wel de moeite waard om dat bij een shet te laten onderzoeken? En als het het wel is, wat dan? Want opereren is denk ik sowieso geen optie.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:29

Dat is ook zo Elke. Maar ik kan me voorstellen dat je voor jezelf zeker wilt weten dat je alles gedaan hebt. Maar inderdaad, dadelijk IS het een tumor. Veranderd dat de zaak? Dan heb je alleen de 'winst' dat je weet waar het vandaan komt.

Nou *na even nagedacht te hebben* dan weet je natuurlijk wel dat het nooit meer beter zal worden, en dat lijkt me wel te helpen met de beslissing te maken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:30

Elke87 schreef:
Een tumor of iets in de hersenen hoef je van de buitenkant ook niet te zien. Maar is het wel de moeite waard om dat bij een shet te laten onderzoeken? En als het het wel is, wat dan? Want opereren is denk ik sowieso geen optie.

als het idd een tumor blijkt te zijn (wat me sterk lijkt ..groeit nogal makkelijk in hersenen en dan word het echt steeds erger niet minder met regelmatige actieve aandacht/werk)
dan weet je iig wat het is en kan je m naar de eeuwige velden sturen
dan weet je iig zeker dat het nooit minder zal worden

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:35

Ja en misschien is het ook helemaal niets medisch.
Ik geef ook erg veel om mn shet, maar ergens is er wel een grens natuurlijk. En het klinkt misschien een beetje hard, maar om zo'n shetje helemaal medisch te laten onderzoek, is hij dat wel waard.
Want dat lijkt mij verder nog de enige optie naast afmaken.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:38

Elke87 schreef:
Ja en misschien is het ook helemaal niets medisch.
Ik geef ook erg veel om mn shet, maar ergens is er wel een grens natuurlijk. En het klinkt misschien een beetje hard, maar om zo'n shetje helemaal medisch te laten onderzoek, is hij dat wel waard.
Want dat lijkt mij verder nog de enige optie naast afmaken.

hier ben ik het mee eens, je zegt dat je van hem houd, en dat begrijp ik ook wel. Maar een shetlander die zonder reden iedereen in elkaar mept, is niet bij zijn volledige verstand.
En het doel is eigelijk weg, een maatje voor je andere paard. Maar het is geen maatje maar een bazige "in elkaar mepper".

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:39

Hier nog even voor de gein de foto's van wat een shet met je benen kan aanrichten:

Been links achter
Afbeelding

Close-up
Afbeelding

Dit om even aan te geven dat ik écht niet overdrijf Verdrietig

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:42

Hier in de buurt is een stuk omheind land met konijnen, reetjes, bokjes, ganzen etc. Ooit heeft daar een kleine shet gestaan (een vosje). Die was ook ontzettend aggresief naar mensen. Hij viel je aan, stijgerde, trapte noem maar op. Hij is op een gegevenmoment weggebracht (ik weet niet waarheen) omdat hij een klein hertje heeft doodgeslagen.
Je kan inderdaad kiezen: laten onderzoeken of af laten maken. Ik zou als ik jou was je ponys gescheiden houden. Als je bert weer kan vangen, laat hem dan maar in zn stal staan, of geef hem zoals al is gezegd een klein stuke wei door hem vast te binden. Als je het echt verder met hem wil proberen ga dan elke dag met hem werken.
Moeilijk voor je, succes!
Laatst bijgewerkt door Stybba op 10-04-08 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt