Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:34

Hoi!
Ik heb een jaarling hengstje, hij kreeg plots van die tikken om te gaan bijten en steigeren(terwijl het zooo lang perfect heeft gegaan). Ik heb een paar blauwe plekken gehad, ik begon het erg gevaarlijk te vinden. Mijn vader zorgde ook soms voor Romeo als ik bijvoorbeeld laat terug was van school ofzo. Dit durfde hij tot 3 maanden geleden niet meer. Mijn vader heeft echt bang gekregen van Romeo.

Ik heb de veearts al gebeld voor informatie te vragen, en er is ook al een collega van mijn vader langs geweest. Die collega was even met Romeo bezig geweest. Hij raadde me aan om dadelijk een hengstenketting te gaan kopen, omdat dit gevaarlijk begon te worden.

Ik luisterde onmiddellijk en ben dus een paar dagen later een hengstenketting gaan kopen. Ik twijfelde of dit wel zou helpen... Romeo zijn eerste reactie was zoals verwacht: blijven steigeren, dabben naar de ketting, heel fel protesteren met zijn hoofd,...
De dag erna was hij zo mak als een lammetje. Hij loopt netjes langs me op, als ik stop, stopt hij ook, als ik "achter" zeg, gaat hij zonder twijfelen achteruit. Hij aanvaardt het zelfs dat ik recht voor hem kom staan.
Een paar weken geleden als ik voor hem ging staan, steigerde hij en probeerde hij me te raken. Ik ben nu dus erg blij dat het zo enorm betert!

Een aantal mensen die ik info had gevraagd, wisten niet of een hengstenketting wel zou helpen tegen steigeren en bijten. Ze zeiden dat het vooral gebruikt werd om gewoon netjes langs je te laten lopen. Ik zag het dus niet echt zitten met Romeo, maar het was het waard om het eens te proberen...

Maargoed dat ik dit heb geprobeerd, want het is nu een zaligheid om met Romeo bezig te zijn!

Groetjes!

Redbull_

Berichten: 475
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Ergens!

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:38

Hoe heb jij de hengstenketting zitten?
Wij hebben hetzelfde probleem en hebben sinds kort ook een hengstenketting.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:45

Je kan het op verschillende manieren doen...
Ik doe de ketting eerst links door de gesp van het halster, dan over de neus en maak het rechts vast aan de gesp van het halster.
Voor verduidelijking een fotootje:
Afbeelding

Je kan het ook zoals hierboven vermeld, maar dan onder de kin door.

Een andere manier is om een strop-effect te hebben, je doet de ketting links door de gesp, over de neus, door de rechter gesp, onder de kin en terug vastmaken aan de linker gesp.
Zie foto:
Afbeelding

De manier waarop ik het doe, vind ik toch wel erg goed helpen. Je moet wel opletten dat je zeker niet trekt aan de ketting, want dat doet erg veel pijn voor je paardje! Enkel straffen als hij iets mis doet! Als je hem per ongeluk pijn doet met de ketting, gaat hij het niet snappen en kan hij verkeerd reageren.

Groetjes!

Redbull_

Berichten: 475
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Ergens!

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:58

Heey bedankt heah, ik ga het allebei even proberen en kijken wat mijn draakje doet!
Nog een keer bedankt *LOL*

Grzz

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:39

je ketting over de neus is niet echt verstandig en zo is de ketting ook niet bedoeld..
hij zou rechts vastgeklikt moeten worden en dan door het linkergat en dan het touw vasthouden.

zo snap ik wel dat ie er op reageert, als ik dit bij mijn jaarling zou doen zou ze spontaan gaan steigeren en omvallen.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:48

Mizsz_Kitty schreef:
je ketting over de neus is niet echt verstandig en zo is de ketting ook niet bedoeld..
hij zou rechts vastgeklikt moeten worden en dan door het linkergat en dan het touw vasthouden.

zo snap ik wel dat ie er op reageert, als ik dit bij mijn jaarling zou doen zou ze spontaan gaan steigeren en omvallen.


Ik heb 3 mogelijkheden omgenoemd, op welke manier bedoel je het nu? Ik begrijp je niet echt...
Ik klik de ketting toch rechts vast, en ik hou het touw vast via het linkergat...

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:49

Doe dat dan met een halstertouw, niet met een hengstenketting gelijk, is hartstikke pijnlijk voor je pony, en om hem nou met pijn af te dwingen normaal te doen? Knipoog

Kim_Bisous

Berichten: 502
Geregistreerd: 17-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:49

Oei Oei wat een onverstandige optoming, zo die ketting over de neus. Ik snap dat je controle wil maar dit is echt een gevaarlijke situatie voor het beestje zelf. Een neusbot kan echt niet zo veel hebben, zeker niet bij een 1 jarige... Ik zou hem onder de kin vast maken. Zodat je hem daar een keer kan straffen. En net wat Josca zegt: dwingen is niet de juiste manier

latnahc2

Berichten: 1201
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: almere

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:52

waarom zou je bij een jaarling een hengsten ketting gebruiken??
laat het beestje lekker staan op het land bij leeftijdsgenootjes.
miss bijt hij wel omdat hij aan het wisselen is of omdat je teveel van hem vraagt.
zo een jong veulen met een hengsten ketting vind ik echt geen goeie zaak.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:53

Bij steigeraars moet je over de neus..........

voor TS. Nu weet hij dat steigeren ed niet meer werkt......... nu wordt het tijd voor je jaarling om rust te krijgen en opgevoed te worden, gooi het dier in de kudde en haal hem over 3 jaar weer op Lachen

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:54

KiWiKo schreef:
Bij steigeraars moet je over de neus..........

voor TS. Nu weet hij dat steigeren ed niet meer werkt......... nu wordt het tijd voor je jaarling om rust te krijgen en opgevoed te worden, gooi het dier in de kudde en haal hem over 3 jaar weer op Lachen

Ja, maar niet met een hengstenketting

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:54

waarom niet met een hengstenketting???

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:55

Bisous14 schreef:
Oei Oei wat een onverstandige optoming, zo die ketting over de neus. Ik snap dat je controle wil maar dit is echt een gevaarlijke situatie voor het beestje zelf. Een neusbot kan echt niet zo veel hebben, zeker niet bij een 1 jarige... Ik zou hem onder de kin vast maken. Zodat je hem daar een keer kan straffen. En net wat Josca zegt: dwingen is niet de juiste manier


Nee ik weet het dat dwingen niet de juiste manier is. Maar er moet wel een manier zijn om iets af te leren... Ik heb veel geprobeerd, dit was een van de laatste oplossingen. Ik was ook wel van plan om over te schakelen om de ketting onder de kin te doen, zeker nudat hij niet meer steigert.

Ivm dat neusbot, ik let wel erg goed op... Ik begrijp je wel helemaal hoor! Ik weet dat "opletten" niet genoeg is, het blijft een gevaarlijke situatie. Het leek me gewoon de beste oplossing om het steigeren af te leren.

@ Joscaa: met een halstertouw heb ik al geprobeerd, het deed hem gewoon niets. Het kon hem niets schelen of er een touw over zijn neus hing of niet.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:57

Dat is hardstikke scherp + pijnlijk. Een pony met pijn opvoeden lijkt me niet echt bevordelijk En ik weet dat veulens niet de makkelijkste zijn, ben zelf ook met 2 jaarling hengsten bezig.

TS:
Citaat:
@ Joscaa: met een halstertouw heb ik al geprobeerd, het deed hem gewoon niets. Het kon hem niets schelen of er een touw over zijn neus hing of niet.


Dus moet het met pijn? Het lijkt mij dat je hem vanaf de geboorte '' aan het opvoeden '' bent, dus dat hij weet met stem etc. dat het fout is enzo..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:59

Josca... soms moet het met pijn Lachen Wat denk je dat het dier denkt als hij met zijn voorpootjes voor je staat te maaien?? "goh laat ik dit mens eens een aai over de bol geven???"

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:00

latnahc2 schreef:
waarom zou je bij een jaarling een hengsten ketting gebruiken??
laat het beestje lekker staan op het land bij leeftijdsgenootjes.
miss bijt hij wel omdat hij aan het wisselen is of omdat je teveel van hem vraagt.
zo een jong veulen met een hengsten ketting vind ik echt geen goeie zaak.


mee eens..
een hengstenketting is heel hard !! vergeet dat niet!! die stomme schakels drukken altijd op z'n neus, of je nou druk geeft of niet..
bedenk dit goed, voor je er verder mee gaat.. want wandelen moet je ook zonder hengstenketting kunnen..
en trouwens.. laat je JAARLING gewoon lekker bij zijn leeftijdsgenootjes en ga pas over een jaar weer met 'm aan de slag (is mijn mening en mijn tip)
veel succes!

Kim_Bisous

Berichten: 502
Geregistreerd: 17-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:01

KiWiKo schreef:
waarom niet met een hengstenketting???


Ik spreek gelukkig niet uit ervaring maar als ik logisch beredeneer en je met een hackamore al het neusbot kan breken, wat zou je dan met een ketting aan kunnen richten.... Maar dit is mijn mening en heb hier verder geen kennis over.

Ik begrijp dat TS het niet gaaf vind als het beestje steigerd. Ook al is het een jaarling, je moet consequent blijven. Maar ik vind dat je wel erg vroeg begint. Hij is nog stikjong. Ik zal hem snel in de opfok gooien en over 2 a 3 jaar weer ophalen.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 20:01

Joscaa schreef:
KiWiKo schreef:
Bij steigeraars moet je over de neus..........

voor TS. Nu weet hij dat steigeren ed niet meer werkt......... nu wordt het tijd voor je jaarling om rust te krijgen en opgevoed te worden, gooi het dier in de kudde en haal hem over 3 jaar weer op Lachen

Ja, maar niet met een hengstenketting


Ik heb de veearts gebeld om informatie te vragen... Hij zei me dat ik het steigeren beter nu kan afleren ipv over een paar jaar als Romeo groter en sterker is geworden.

Nee Joscaa het moet idd niet met pijn. Dat is ook niet mijn bedoeling. Met "het deed hem gewoon niets", bedoel ik dat Romeo gewoon niet reageerde. Hij blijft gewoon steigeren en bijten als er een halstertouw over zijn neus is.
Nu gebruik ik een paar dagen een hengstenketting en hij heeft sindsdien niet meer gesteigerd..

KiWiKo heeft ergens ook wel gelijk: soms MOET het met pijn. Dat betekent niet dat ik hem dagelijks afransel, maar als hij niet wil luisteren, moet hij voelen wat fout is...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:05

IMO nu beter even pijn en weten dat dingen niet kunnen, dan over 4 jaar op het slachthuis staan omdat hij weet dat hij mensen kan imponeren

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:06

Nou nou nou.... wat een commentaren op een hengstenketting?! Hoeveel ervaring hebben jullie nou met hengsten? Oke, het zal echt niet bij elke hengst nodig zijn en zeker niet bij elke jaarling hengst, maar als het gevaarlijk gaat worden voor mens en dier dan MOET je wel. Tja, castreren is een oplossing, zeker, maar tot die tijd vind ik het alleen maar verstandig van ts dat ze dit doet.

Een neusbot breek je echt niet zo gemakkelijk hoor, op die hoogte van het halster kan dat echt niet zomaar, want dan zou je de hele schedel breken. Lager op de neus zou het kunnen, maar dan moet je wel heel extreem trekken.

En dwingen niet goed? Kom nou! Het is een paard, een hengstje, dat wordt veeeeeel te gevaarlijk als je die niet opvoed. En opvoeding in een kudde gaat ook echt niet altijd zo zachthandig hoor. Zo'n kettinkje zal hem echt geen kwaad doen.

Ik zie mijzelf al gaan op m'n werk, als ik al die hengsten zonder hengstenketting buiten / binnen zou moeten zetten enz..... Ik denk dat ik het geen een dag overleef! En reken maar dat ik soms een flinke ruk geef aan de ketting, dat zijn hengsten van 600 kg, die moet je wel onder controle houden. Het zijn zeer opgevoedde dieren, maar wel sterk en bomvol met testosteron. En dat ze toch braaf mee lopen, dat is omdat ze gewend zijn dat ze niets moeten uithalen, daar is de ketting voor. Je mag die paarden echt niet met je laten sollen, dat is levensgevaarlijk.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:08

mijn merriejaarling deed dit ook dat ze net bij mij thuis was, en mij is altijd gezegd dat steigeren het beste verdwijnt als je het negeert.

op het moment dat ze geen reactie krijgen op gedrag doen ze het minder, cal steigert nu alleen nog als een DA haar probeert te enten, maar dat komt omdat ze als veulen in de kliniek heeft gestaan en dus bang is voor de DA.

Daarnaast zullen ze veel meer respect, en dus geen fout gedrag, vertonen als je er niet zoveel mee doet.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:09

KiWiKo schreef:
IMO nu beter even pijn en weten dat dingen niet kunnen, dan over 4 jaar op het slachthuis staan omdat hij weet dat hij mensen kan imponeren


maar waarom begint ie al zo jong zijn grenzen bij zijn baas op te zoeken?

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 20:11

Mizsz_Kitty schreef:
mijn merriejaarling deed dit ook dat ze net bij mij thuis was, en mij is altijd gezegd dat steigeren het beste verdwijnt als je het negeert.

op het moment dat ze geen reactie krijgen op gedrag doen ze het minder, cal steigert nu alleen nog als een DA haar probeert te enten, maar dat komt omdat ze als veulen in de kliniek heeft gestaan en dus bang is voor de DA.

Daarnaast zullen ze veel meer respect, en dus geen fout gedrag, vertonen als je er niet zoveel mee doet.


Hoe kan je steigeren nou negeren als dat beest je raakt??????????
Ik heb serieus wat blauwe plekken gehad! Doet echt geen goed hoor...


Als ik die stomme ketting niet had gekocht, denk ik dat er hier al serieuze gewonden waren gevallen... Nudat hij nog zo jong is, heb ik tenminste de kans nog om het te verbeteren...
Trouwens, hoe moet ik hem zonder hengstenketting van en naar de wei brengen? Het ging ECHT niet meer zonder ketting...

@ Mizsz_Kitty: ik kan je niet zeggen wat Romeo denkt, maar iedereen die hem ziet(ookal zien mensen hem maar 2 minuten), de reactie is onmiddellijk: amai wat een eigenwijze pony!
Ik denk dat dit het antwoord is op je vraag...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:13

Mizsz_Kitty schreef:
KiWiKo schreef:
IMO nu beter even pijn en weten dat dingen niet kunnen, dan over 4 jaar op het slachthuis staan omdat hij weet dat hij mensen kan imponeren


maar waarom begint ie al zo jong zijn grenzen bij zijn baas op te zoeken?

Omdat baas er is om grenzen bij op te zoeken Lachen peerd hoort ook in de kudde te lopen, daar wordt het opgevoed........... dat kunnen wij mensen niet, maar het is wel zaak dat als wij mensen menen deze taak wel op ons te nemen...... dat we dit dan ook goed doen...... en helaas gaat dit vrijwel altijd verkeerd, hier ook

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:14

KiWiKo schreef:
Josca... soms moet het met pijn Lachen Wat denk je dat het dier denkt als hij met zijn voorpootjes voor je staat te maaien?? "goh laat ik dit mens eens een aai over de bol geven???"


Het MOET nooit met pijn. Knipoog En dat is wel een domme reactie hoor, zo idioot ben ik nou ook weer niet. Verward