paard wil niet meer uit zijn box!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elzepelsje

paard wil niet meer uit zijn box!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 20:15

Boos! Hallo, wij hebben sinds vorige week een groot probleem en weten niet meer wat we moeten!
Ons paard staat in een box in een schuur samen met wat schapen, of het komt door die schapen of dat het toeval is weten wij niet maar nadat er een schaap gelamd had wilde hij niet zo makkelijk de schuur uit terwijl hij toch niet bang is voor de schapen.
Hij kan ze de hele tijd vanuit zijn box zien staan dus ze zijn niet nieuw voor hem. We zijn nu zo ver dat hij nog 2 keer buiten geweest is en we hem met een longeerlijn en de zweep weer naar binnen gekregen hebben.
Nu krijgen we hem niet meer uit zijn box wat we ook proberen, hij weigert over de drempel te stappen, er is geen beweging in te krijgen, niet met voer, de zweep, bijzetteugels zodat hij zijn hoofd niet omhoog kan gooien want dan wordt je bijna opgetild (stokmaat 172).
We hebben eigenlijk de strijd opgegeven en hopen dat hij het op een gegeven ogenblik zo zat wordt in zijn box dat hij er wel weer uit wil. Heeft iemand soms nog een tip ( ik weet het, het is een heel apart geval). Het is wel een paard met en hoofd( kop) erop en erg sterk. We hebben ook al gedacht aan een paardenfluisteraar, heeft iemand daar ervaring mee dan hoor ik het graag.

esperance

Re: paard wil niet meer uit zijn box!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:50

Is die niet eens hard tegen de zijkant van de deuropening aangekomen?
Ken ook een paard die niet normaal UIT zijn box komt( wel gewoon naar binnen stap) Hij gaat achterwaarts zijn deur uit..
Zou sowieso niet met geweld geginnen zweep er bij enz.. Dat maakt hem alleen maar angstiger..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:10

Wat esperance schrijft ga ik in mee.

Zelf zou ik dan in de box bezig gaan met bijv. poetsen, en cirkels, pasje naar voren en terug. Zorg ervoor dat je letterlijk de hele dag de tijd hebt om te oefenen met in en uit lopen van de box. (Ben ook niet van zweep/bijzet e.d. daarvan wordt zijn idee dat het niet leuk is om door de opening te lopen alleen maar van bevestigd denk ik).

Als jullie er niet uitkomen zou ik iemand er bij halen met meer ervaring met probleempaarden.
Voor wat voor dingen halen jullie het paard uit zijn box? Het kan ook gewoon de veilige zone zijn voor het paard.

Is er geen mogelijkheid om de box open te laten wanneer er geen mensen bij zijn, zodat hij uit eigen beweging gaat?

Daarbij is het een teken van geen vertrouwen hebben in de begeleider, anders volgt het paard je wel. (Grondwerk oefenen als hij zijn stal weer uit wil en je daar meer ervaring mee hebt).

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:59

is hij bang van de schapen?
is de drempel kaal of glad of de uitgang te nauvv of te laag?
staldeur open laten en veel stron voor de stal en over de drempel?

elzepelsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:19

We zijn natuurlijk niet direct met de zweep begonnen, mijn dochter is de eerste keer dat hij niet naar binnen wilde een uur bezig geweest met lokken en vriendelijk praten maar toen dat niet werkte en omdat hij echt naar binnen moest, het is nou eenmaal geen weer om een paard 's nachts buiten te laten ,hebben we de longeerlijn erachter gedaan en met de zweep erbij hem zo naar binnen gekregen.
We hebben het paard al 7 jaar en het is er wel een die ons zo nu en dan graag uit probeerd hebben we in al die jaren wel ervaren. Hij gaat zijn box uit om lekker het land in te gaan en soms weer even terug om op te zadelen, is nooit een probleem geweest.
We hebben echt wel geduld met hem gehad ,vinden het ook niet leuk om te meppen en de bijzetteugel heb je wel nodig omdat hij zodra je iets aan het halster of hoofdstel trekt zijn hoofd omhoog gooit en dan kun je helemaal niets meer omdat hij zo groot is. Wij vragen ons af of het geen machtstrijd is die wij nu verloren hebben.
In zijn box is hij nu net als altijd heel rustig, hij wordt geknuffeld want mijn dochter is ontzettend gek met hem (en hij met haar )en vindt het ook vreselijk zoals we met hem aan de gang moesten om hem binnen te krijgen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:21

met eten lukt ook niet? of is het geen grote eter?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:24

met super lekker eten. en misschien al geprobeert achteruit de stal uit te krijgen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:27

elzepelsje schreef:
We zijn natuurlijk niet direct met de zweep begonnen, mijn dochter is de eerste keer dat hij niet naar binnen wilde een uur bezig geweest met lokken en vriendelijk praten maar toen dat niet werkte en omdat hij echt naar binnen moest, het is nou eenmaal geen weer om een paard 's nachts buiten te laten ,hebben we de longeerlijn erachter gedaan en met de zweep erbij hem zo naar binnen gekregen.
We hebben het paard al 7 jaar en het is er wel een die ons zo nu en dan graag uit probeerd hebben we in al die jaren wel ervaren. Hij gaat zijn box uit om lekker het land in te gaan en soms weer even terug om op te zadelen, is nooit een probleem geweest.
We hebben echt wel geduld met hem gehad ,vinden het ook niet leuk om te meppen en de bijzetteugel heb je wel nodig omdat hij zodra je iets aan het halster of hoofdstel trekt zijn hoofd omhoog gooit en dan kun je helemaal niets meer omdat hij zo groot is. Wij vragen ons af of het geen machtstrijd is die wij nu verloren hebben.
In zijn box is hij nu net als altijd heel rustig, hij wordt geknuffeld want mijn dochter is ontzettend gek met hem (en hij met haar )en vindt het ook vreselijk zoals we met hem aan de gang moesten om hem binnen te krijgen

Is het een idee om zijn tanden eens na te laten kijken, of hem eens door een fysio te laten onderzoeken? Als hij met regelmaat onder dezelfde omstandigheden zijn hoofd omhoog doet kan dat een diepere oorzaak hebben uiteraard. En zoal al aangegeven, zou ik lekker met grondwerk aan de slag gaan. Je geeft aan dat het gebeurd is nadat een schaap had gelammerd, had hij dat nog nooit eerder gezien? En idd, als hij niet in zijn box wil is er een mogelijkheid om een stuk af te zetten zodat hij uit eigen beweging naar binnen kan gaan? Zweep ed. bevestigd hem alleen maar negatief, daardoor gaat ie echt niet sneller zijn box in of uit.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:31

Lise81 schreef:
Wat esperance schrijft ga ik in mee.

Zelf zou ik dan in de box bezig gaan met bijv. poetsen, en cirkels, pasje naar voren en terug. Zorg ervoor dat je letterlijk de hele dag de tijd hebt om te oefenen met in en uit lopen van de box. (Ben ook niet van zweep/bijzet e.d. daarvan wordt zijn idee dat het niet leuk is om door de opening te lopen alleen maar van bevestigd denk ik).

Als jullie er niet uitkomen zou ik iemand er bij halen met meer ervaring met probleempaarden.
Voor wat voor dingen halen jullie het paard uit zijn box? Het kan ook gewoon de veilige zone zijn voor het paard.

Is er geen mogelijkheid om de box open te laten wanneer er geen mensen bij zijn, zodat hij uit eigen beweging gaat?

Daarbij is het een teken van geen vertrouwen hebben in de begeleider, anders volgt het paard je wel. (Grondwerk oefenen als hij zijn stal weer uit wil en je daar meer ervaring mee hebt).

Hier ben ik het mee eens!!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:03

Heeft hij geen pijn?

elzepelsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 10:04

we hebben het paard al 7 jaar en er is nog nooit iets aan de hand geweest met naar binnen gaan, ook niet als mijn dochter op kamp is dus het vertrouwen is (was) er wel denk ik.
Los laten lopen en zelf zijn box in gaan is geen optie want hij wilde de schuur waar zijn box is niet in, daar hebben we dus eerst de longeerlijn voor gebruikt.
Achteruit de box uit ook geprobeerd, niet dus terwijl hij wel gewend is achteruit de trailer uit te gaan en de deur van zijn box heeft ook al tijden open gestaan maar zonder resultaat zelfs met appeltjes op de grond( net Hans en Grietje).
Weet iemand een soort paardenfluisteraar, moeten dat maar proberen. Zijn zelf al met iemand bezig geweest maar die had geen tijd!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:11

Ik zou eerst eens gaan uitsluiten of dit paard geen pijn heeft.
Dus laat hem eens helemaal checken. Ook door bijvoorbeeld een ostheopaat.
Die kunnen van ´binnen kijken´ iets wat wij niet kunnen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:12

Waar woon je ergens. Ik weet misschien nog wel iemand. Daar les ik zelf bij en ik vind hem erg goed.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:13

Ook ik heb ervaring met een drietal paarden die plots hun stal niet meer uit of in wilde.
Bij een was het probleem nachtblindheid waardoor hij de donkere stal niet goed indurfde.

De tweede had eens zijn heupen zwaar beschadigd doordat hij iets te snel zijn stal inscheurde.
Bij de derde was het pure koppigheid.

Eén ding heb ik hiervan geleerd. Hoe langer je het paard zelf de beslissing laat nemen wel of niet de stal in te gaan hoe meer dit probleem verankerd raakt in hun systeem. Je moet het vandaag nog oplossen, koste wat kost. Soms moet je even hard optreden zodat het paard uit of weer in de stal gaat. Daarna uitbundig belonen en desnoods nog 30 keer herhalen gevolgd door iedere keer weer een beloning. Net zolang totdat hij zonder tegensputteren er in of uit loopt. Doordat je het op deze wijze aanpakt en niet stopt voordat hij er weer normaal in en uit gaat is ook de angst of koppigheid verdwenen.

het paard MOET echt even door zijn angst of koppigheid heen om het probleem te kunnen oplossen.
Hoe langer je het laat sudderen hoe moeilijker het wordt het uit zijn systeem te krijgen. En daar doe je het paard geen plezier mee.

Liever 15 minuten "optreden" dan maanden een paard hebben die niet in of uit zijn stal wil. Dat is voor het paard veel erger.

Succes.

elzepelsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 17:34

Pensionnetje schreef:
Ook ik heb ervaring met een drietal paarden die plots hun stal niet meer uit of in wilde.
Bij een was het probleem nachtblindheid waardoor hij de donkere stal niet goed indurfde.

De tweede had eens zijn heupen zwaar beschadigd doordat hij iets te snel zijn stal inscheurde.
Bij de derde was het pure koppigheid.

Eén ding heb ik hiervan geleerd. Hoe langer je het paard zelf de beslissing laat nemen wel of niet de stal in te gaan hoe meer dit probleem verankerd raakt in hun systeem. Je moet het vandaag nog oplossen, koste wat kost. Soms moet je even hard optreden zodat het paard uit of weer in de stal gaat. Daarna uitbundig belonen en desnoods nog 30 keer herhalen gevolgd door iedere keer weer een beloning. Net zolang totdat hij zonder tegensputteren er in of uit loopt. Doordat je het op deze wijze aanpakt en niet stopt voordat hij er weer normaal in en uit gaat is ook de angst of koppigheid verdwenen.

het paard MOET echt even door zijn angst of koppigheid heen om het probleem te kunnen oplossen.
Hoe langer je het laat sudderen hoe moeilijker het wordt het uit zijn systeem te krijgen. En daar doe je het paard geen plezier mee.

Liever 15 minuten "optreden" dan maanden een paard hebben die niet in of uit zijn stal wil. Dat is voor het paard veel erger.

Succes.

Dank je, ik ben blij dat jij ook een ervaring met een paard had wat dus gewoon te koppig was want dat lijkt mij bij ons ook het probleem, wij kennen het paard al langer dan vandaag en weten dat er een aardige wil of liever gezegd onwil in zit. Met trailer laden kan hij ook ontzettend eigenwijs zijn en net als je denkt dat gaat niet lukken heeft hij zoiets van nou, jullie hebben je nu lang genoeg druk gemaakt en dan loopt hij zo zonder dat je iets doet er zo in, dus echt uitproberen
Het laatste nieuws is trouwens dat hij vandaag weer met een open deur stond en eerst met 2 voeten buiten zijn box stond en allerlei dingen(voerton,zak met kuilgras )begon te pakken. we waren er niet steeds bij maar daarna is hij er helemaal uit geweest (hij heeft zichzelf verraden door zijn voetsporen )en is zelfs om de hoek van zijn box gelopen naar een deur en toen mijn zoon binnen kwam stond hij daar met zijn hoeven te schrapen alsof hij daar naartoe wilde. Jammer genoeg voor hem is dat geen uitgang.
Ik hoop dat dit een begin is en dat hij straks weer de hele schuur doorgaat.

elzepelsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 17:36

manex schreef:
Waar woon je ergens. Ik weet misschien nog wel iemand. Daar les ik zelf bij en ik vind hem erg goed.

Wij wonen in de buurt van Amsterdam

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:07

je hebt pm

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:58

ik vroeg me af of het te maken heeft met het feit dat daar een schaap een lammetje gekregen heeft. Was dat de eerste keer of hebben daar vorig jaar ook al schapen gelammerd? Er komt bij het lammeren een geur vrij van bloed/vruchtwater. Is dat niet wat er eng is, die geur die er nog kan hangen? ik heb ooit meegemaakt dat er in een trailer een paard vervoerd was die in het prikkeldraad was blijven hangen. Boel bloed dus. Die trailer was wel schoongemaakt, maar de volgende dag moest er een paard in die trailer. mooi dat die er niet in wilde vanwege de geur van het bloed dat er nog hing. Heel langzaam zal die geur vervagen en hopelijk loopt hij dan zo zijn stal weer in en uit. Anders weet ik het ook niet.

elzepelsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 16:31

Hallo, ik wil jullie even vertellen hoe het nu gaat. Afgelopen week is het paard steeds verder de schuur in geweest, eerst door kuilgras op de grond te gooien en hem zo verder te lokken. Dat ging goed en hij moet daarbij langs de schapen, nou hij staat gewoon met zijn hoofd bij ze in het hok dus angst voor schapen zal het niet zijn. Als wij hem weer terug wilden doen konden we hem met het touw aan zijn halster terug in de box doen. Na een paar dagen dat hij uit zichzelf uit de box mocht zijn we gaan proberen om hem aan het halster eruit te krijgen,maar dat wil meneer dus niet. We hebben het verscheidene keren geprobeerd en als hij niet wilde gewoon de deur weer dicht gedaan, jammer dan ,niet meer zelf eruit.
Nu zijn we zover dat hij door hem te lokken met voer er wel uit wil en eerst moest je dan door blijven gaan met lokken om hem de hele schuur door te krijgen maar dat gaat nu ook al beter, hij loopt als je hem er eenmaal uit hebt wel mee.
Zijn nu van plan om met lokken te stoppen en zien of hij dan het ook overgeeft om toch zijn box uit te komen en zo niet dan weer de deur dicht.
We merken wel dat hij het niet zo leuk meer vindt om de hele dag binnen te staan, wordt drukker op stal maar dat moeten we misschien net hebben!
To zover de laatste vorderingen.