Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

nickyu schreef:ongegrond rammen , nee
straffen terwijl die het niet begrijpt , ook niet
maar als je zeker weet dat die donders goed weet wat er gevraagd word..
zoals bv als mijn paard mij dreigt te bijten of te slaan
(heb een puber die wel eens wat denkt te willen proberen)
dan heeft hij echt eerder mijn wreef te pakken of mijn vingers zijn neus
dan ik zijn hoef of tanden
het is niet je moeder , aaien werkt niet
uiteraard "vraag"je eerst iets lief aan je paard ,
daarna verduidlijk je die vraag en daarna heel erg duidelijk
als ik wil dat die stapje om doet in de stal bv
dan vraag ik eerst lief
2e keer met druk
3e keer meer druk en stem verhef
4e keer een tok (vuist of hardere prik met de vinger)
en nee dat lijkt nog steeds niks op wat een leidend paard
in de "natuur"of weide zou doen
die komt aanlopen
geeft aan dat die er door wil
en verduidelijkt dat door boos kijken / dreigen
en haalt daarna pas uit
maar wel tig keer harder dan wat jij trappen kan
al dreigend of direct slaand die box of waar dan ook (in) lopen
zet absoluut geen zoden aan de dijk en zal ook zelden het gewneste resultaat opleveren
maar een corigerende tik indien nodig , mag in mijn ogen best
Silence schreef:Ik vind dat zowieso met alle beweringen die gaan over de natuur.
De paarden die honderden jaren geleden in de vrije en wilde natuur leven hadden die leefstijl inderdaad.
Maar nu lees je zo vaak over reacties die paarden geven, omdat ze dat in de natuur ook doen.
Daar heb ik dan altijd mijn twijfels bij. Bijvoorbeeld, dat als ze iets achter zich horen, ze dat aanzien voor een groot, eng en gevaarlijk roofdier.
Maar in mijn ogen zijn onze paarden al zo ver weg van de natuur, dat ze dat instinct niet meer op de manier hebben.
Silence schreef:Ik vind dat zowieso met alle beweringen die gaan over de natuur.
De paarden die honderden jaren geleden in de vrije en wilde natuur leven hadden die leefstijl inderdaad.
Maar nu lees je zo vaak over reacties die paarden geven, omdat ze dat in de natuur ook doen.
Daar heb ik dan altijd mijn twijfels bij. Bijvoorbeeld, dat als ze iets achter zich horen, ze dat aanzien voor een groot, eng en gevaarlijk roofdier.
Maar in mijn ogen zijn onze paarden al zo ver weg van de natuur, dat ze dat instinct niet meer op de manier hebben.
Maanling schreef:Silence schreef:Ik vind dat zowieso met alle beweringen die gaan over de natuur.
En waarom rent een paard dan weg van dat 'grote enge ding' achter ze? Omdat ze denken dat er een lief klein knuffelbeestje zit?
Tuurlijk zit dat vluchtinstinct er nog.

saskiakefie schreef:maar waarom als er geen roofdieren/andere gevaarlijke dingen zijn, waarom zouden ze dan nog moeten schrikken?
viv77 schreef:saskiakefie schreef:maar waarom als er geen roofdieren/andere gevaarlijke dingen zijn, waarom zouden ze dan nog moeten schrikken?
Dat noemen ze dan ook instinct..
zit er nu eenmaal in..