Paard snijd me af!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rym

Paard snijd me af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 23:34

Even een vraagje, wat doe je in het geval dat je het paard bij voorbeeld uit de wei aan het halen bent, en hij constant jou afsnijd waardoor je een rondje moet maken om weer rechtdoor te kunnen lopen. Dus; We lopen beiden vooruit, dan besluit het paard links af te gaan en indien ik mijn pas versnel om toch aan zijn andere kant te komen zet hij ook een drafje in (Volgens mij vind ie het leuk) en loopt hij nog altijd voor me langs!

ikenindi

Re: Paard snijd me af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:38

dat is duidelijk dat jij niet dominant genoeg bent. indi moet het niet flikken over mij heen te lopen... voor mij een teken om meer grondwerk te doen en duidelijk te maken dat zij voor mij wijkt en niet andersom...

Rym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 23:45

Hoe zou ik dat aan moeten pakken, waar zou ik mee moeten beginnen? De baas zijn tijdens het rijden heb ik niet echt een probleem mee, van grondwerk weet ik niet al te veel van af Bloos (Verzorg pas een aantal weken een ander paard)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:48

Doe anders grondwerk en doe oefeningen warbij dat paard voor jou moet wijken. Haal eens gewoon uit de weide en ga in de piste oefeningen doen. Loop eens gewoon een toertje en als hij voor je loopt stop en draai terug en begin wer van het begin... Als hij eens een tijdje mooi naast je loopt = Belonen is de boodschap! Er is veel tijd en geduld voor nodig... Hangt ook van paard tot paard af! Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:52

Bij paarden is het simpel gezegd zo dat degene die bepaalt waar de ander loopt de baas is. In dit geval is jouw verzorgpaard dus de baas over jou.

Je kunt als je met hem aan de hand loopt oefeningetjes doen om dit recht te zetten. Hou het touw niet direct onder zn kin vast, maar hou een half metertje touw ertussen.
En dan gewoon gaan lopen. Plotseling de andere kant op lopen, plots gaan stilstaan, weer eens de andere kant op lopen. Allemaal erg onvoorspelbaar. Meeste paarden zullen na verloop van tijd echt wel gaan volgen, ze lopen dan ook ter hoogte van je elleboog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:30

Als je paard aan je voorbij wil, zet je hem in zijn achteruit. Neem een zweepje mee, het paard moet een zweeplengte afstand van je houden. Zoals Apple al zegt, pak hem op een meter van de clip vast, zodat hij echt bij je vandaan kan.

Tips voor grondwerk vind je in het boek van Inge Teblick: Grondwerk.

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:42

hij is de baas over jou en hij kan alle kanten met jou op

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:59

Eerder ingrijpen/reageren, zorg dat hij jouw niet inhaalt of voor je langs loopt. Een paard wat naast mij loopt en veel haast heeft, wordt wel even gecorrigeerd zodat hij weer achter me loopt. Ik trek aan het halstertouw of zwaai het touw voor zijn snuit. Dit doe ik vooral bij de paarden die een stuk groter zijn als mij ( ik meet 1,63 m en sommige paardjes op stal meten 1,75 m). Bij een arabiertje die wat harder loopt vind ik het niet zo nodig, want die maken zich niet sterk. in vergelijking met die joekels van 1,75 m!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:07

Wat voor mij goed werkt is oefenen met bochten naar rechts draaien met een paard (veel mensen lopen onbewust altijd linksom met hun paard). Daarbij goed je lichaam gebruiken, dus bewust naar rechts kijken, op zijn hals indraaien en hem opzij zetten met zijn schouder als hij daar niet voor wijkt. De bedoeling is dat hij om zijn achterbeen gaat draaien. Als je dat vaak genoeg doet hoef je op een geg. moment alleen maar naar rechts te kijken en je paard houdt al in.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:13

Dat doet mijn verzorg paard ook. (alleen als die fris is hoor) maar dan lopen we samen naar de manege (die zit vlak om de hoek). maar dan loopt die heel erg aan mijn kant te hangen. Ik heb hem meestal dan vast met halster touw en tussenstukje. ik pak hem dan meestal gewoon vast. niet te strak bij het bit maar ook niet te los. als mijn vz paard weer voor mijn voeten gaat lopen dan zwaai ik zeg maar even met het uit einde van me halster touw voor zijn hoofd langs dat hij even moet opletten waar hij loopt. maar je moet denk ik geen rondje gaan draaien, want dan gaat hij er denk ik een spelletje van maken. En anders draai je een keer de andere kant op, niet waar hij je naar toe drukt zeg maar. maar laat hem vooral niet voor je uit lopen. daar heb ik ook vaak wel moeite mee hoor. en anders tja zoals iedereen zegt grond werk.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:29

Is denk ik inderdaad een dominantie probleem. Ratino was eerder ook altijd dat hij voor me wilde lopen, maar ik accepteerde dit niet. Ratino loopt nu met zijn voorbenen naast mijn benen en zet ook echt geen stap voor me. Dit heb ik berijkt door heel consequent te zijn. loop jij voor me uit dan maar weer stil staan en een pas achteruit. ook met mijn stem corrigeer ik hem als hij voor mij loopt. nu let hij zo op me dat als ik stil sta staat hij meteen stil loopt ik rustig stapte hij mee en als ik ga rennen draaft hij mee. Goed consequent zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:40

Niets geen rondje lopen, streng in z'n achteruit zetten voor een paar meter. Dat kan hij echt niet maken hoor Neem desnoods even een touwhalster mee en zet hem daarmee streng achteruit zodra hij neigt om langs je heen te gaan.