Ik zal even mijn verhaal vertellen om het duidelijk te maken..
Ik heb mijn paard sinds ze 1 jaar is en heb haar zelf opgevoed. Ze is heel makkelijk in de omgang, echt een knuffel kont. Ze is heel leergierig. Ik besloot haar pas met 3,5 in te rijden want ze was nog vrij jeugdig..
Ik bad geen ervaring met inrijden, maar heb het vaak zat gezien en wist ongeveer wel wat ik moest doen. Ik zou dit samen met mijn vriend gaan doen. Die heeft 3 paarden ingereden. 2 kwpn'ers en 1 belgisch trekpaard. Ervaring zat dus..
Het ging allemaal heel makkelijk. Vanaf dat ze 2,5 jaar oud is heb ik haar rustig laten wennen aan het zadel en hoofdstel. Ze pikte het allemaal erg goed op. Vanaf 3 jaar ben ik heel rustig gaan longeren. Opbouwend vanaf alleen aan de longeerlijn tot uiteindelijk met zadel en hoofdstel. Hier ging ongeveer een half jaar overheen. Lekker rustig aan gedaan dus.
Toen ze 3,5 was ben ik rustig aan gaan hangen. Ook dit weer samen met mijn vriend. Ook hier ging ze goed mee om. Geen angst of wat dan ook. Toen kwam het moment dat ik erop moest gaan zitten. Vriend hield haar vast, ik er heele rustig op. Nog steeds geen problemen. Ik zat erop. Ze liet het goed toe al zag je wel aan haar dat ze het allemaal vreemd vond..
Toen vroeg ik aan een omstander of die een foto wou maken. Was tenslotte de eerste keer dat ik op mijn paardje zat. Zodra ze mijn stem hoorde raakte ze compleet in paniek! (we hebben beste en sterke band, dus misschien kwam het wel dat ze mij hoorde maar niet zag dat ze zo schrok..) Ze begon te steigeren, bokken, steigeren, bokken. Ze hield niet meer op. Uiteindelijk heb ik mezelf eraf geworden. Ik was flink overstuur en mijn vinger was gekneust. Ik durfde er niet meer op, maar vond wel dat er iets moest gebeuren.. Mijn vriend ging er toen op. Hij kwam er ook weer zonder problemen op. Na een paar seconden wou ze weer beginnen met bokken en steigeren. Mijn vriend heeft meer ervaring als mij en ze hield gelijk op.
Maar dat was erg letterlijk. Ze deed helemaal niks meer. Ze zette geen stap meer voor of achteruit. Ze kan nogal koppig zijn en dat was ze nu dus ook. Met geen mogelijkheid kregen we er beweging in. Toen besloten om haar te laten inrijden door een profecional.
Ze kon gelijk terecht bij een heel fijne man. Die deed haar de eerste week alleen maar longeren en ging er op de wasplaats opzitten. Na een week kon hij erop. Vanaf toen ging het super! Binnen een maand was ze compleet ingereden, geen bok meer weg gegeven! Ze was mega braaf en de knoppen zaten erop..
alleen nu kwam het probleem.. Ik moest erop... Ik durfde niet meer! Ik durfde niet meer op mijn eigen paard te zitten... Uiteindelijk toch gedaan.. de eerste keer alleen maar stappen aan de hand. Ik huilen, hart bonste in mijn keel en kon moeilijk ademhalen..
Uiteindelijk heeft ze een maand langer gestaan bij die man om het op te bouwen. Ik was zover dat ik kon stappen,draven en galoperen op de longeer ring. Maar zodra ik de grote bak in moest kreeg ik weer de zenuwen en durfde ik niet meer.. Nouja na een tijdje ging dit redelijk en besloten we haar mee te nemen naar huis.
Nieuwe stal, een stuk kleiner en vertrouwder. Ze is tot op heden zo gigantisch braaf. Sinds ze is ingereden heeft ze geen bok meer weggegeven, niet gesteigerd, niet geweigerd te werken, niet als een dolle door de bak gevlogen. Kortom de perfecte 3 jarige. Niks op aan te merken, super braaf..
maar nog steeds durf ik amper te rijden.. Het gaat wel goed als iemand er 5 minuten van te voren op heeft gezeten. Dan zie ik dat ze braaf is en dan durf ik te rijden.
Ik ben het nu aan het proberen om er als eerste op te gaan. Dat gaat zo moeizaam. Ik ben zo bang om op te stappen.. dat ik eigenlijk gewoon niet wil! Het is wel zo dat asl ik eenmaal opgestapt ben en een paar rondjes heb gereden dat het een stuk minder is en weer plezier heb in het rijden...
Ik heb dus enorme angst opgebouwd om op te stappen.. Ik heb in de tussentijd op een manege paard gereden.. opstappen ging weer vol angst.. na 1 rondje stappen was alles weg en heb ik heerlijk gereden...
Zijn er nog meer mensen die een soort gelijke angst hebben.. ik wile r zo graa vanaf.. vind het vreselijk dat ik zo bang ben voor mijn eigen paardekind...