Pony verzet geen stap met aan de hand 'lopen'.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony verzet geen stap met aan de hand 'lopen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:20

Rijd nu sindskort een pony, (drachtige) merrie.

Het is een best 'chagrijnige' pony, die op eht eerste gezicht meteen haar tanden laat zien, probeert uit te halen naar je met d'r achterbenen e.d. Zodra je er langs staat veranderd dat meteen in een hele lieve, aanhankelijke pony, al blijft het schop-gevaar bestaan, als iets d'r niet bevalt komen de voetjes van de vloer... Knipoog Nu is het probleem, met aan de hand lopen verzet ze geen stap. Gaat op de rem en als ze zich verplaatst is het alleen naar achter. Ze is met geen mogelijkheid vooruit te krijgen, trekken resulteerd in achterwaarts, lokken met brokjes werkt ook bijna niet, wachten tot ze zo nieuwschierig is dat ze zelf komt, heeft ook geen zin, ze is niet nieuwschierig, of ze geeft er niet aan toe... Clown Dit probleem is al een tijdje zo, en ze loopt alleen als iemand er achter gaat staan en wat roept (niet eens tikt ofzo hoor!). Nu ging ik haar ong. 3 weken terug longeren (waarvan ik niks verwachtte!) en ze liep als een trein! Reageerde súper op stap, draf, galop, Ho/Halt enzo, super! Zijn dus ook rustig aan begonnen met rijden, en daar begon het gezeik weer. Linksom liep ze super (stap, kleine stukjes draf) rechtsom doet ze gewoon níet aan de longeerlijn met iemand erop. Vandaag voor het eerst los, het eerste wat ze doet is rechtsom lopen alsof d'r niks aan de hand is, linksom ook super..
En wéér dat probleem van het aan de hand stappen... Naar stal toe is allemaal geen probleem, maar van huis af gebeurt gewoon níet... Scheve mond

iemand enig idee wat hier aan te doen is? Waar het mee te maken kan hebben?

Lise81

Re: Pony verzet geen stap met aan de hand 'lopen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:35

Beetje dominand misschien en een paar keer d'r zin gekregen? Zorg er voor dat jij degene bent die bepaald waar ze heen gaat, of dit nou vooruit/achteruit of zijwaarts is. Maak de wandeling (hoe kort deze ook is) verassend. Draai een keertje extra, zet een pasje terug, opzij etc.
Andere oplossing is naast de schouder gaan staan met je hoofd in de zelfde richting. Touw in rechterhand, zweepje in linker. Zodra ze stil wil staan tik je haar achter je rug langs een beetje bij.

Verder nooit trekken natuurlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:52

In de rem gaan/staken klinkt als serieus dominant gedrag. Dat is geen gebrek aan vertrouwen, dat is uitproberen. Je moet alleen wel goed uitkijken hoe je dit oplost. Niet met geweld gaan trekken, je paard gaat het zo van je winnen. Als je paard in de rem gaat, maak je een hoek van 90 graden en houdt druk op het halstertouw tot hij nageeft en zijn voeten beweegt (en druk op het halstertouw niet te vroeg loslaten, je moet eerst reactie krijgen). Je paard moet dan zijn voorbenen bewegen om op dat moment niet om te vallen, omdat je hem een beetje uit zijn evenwicht brengt. Op het moment dat hij zijn voorbenen beweegt is hij uit het bevriezingsstadium en kun je de kant weer oplopen waar je heen wilde.

Verder is grondwerk helemaal niet zo verkeerd om met deze pony te gaan doen om de verhoudingen recht te zetten en ervoor te zorgen dat ze je wel respecteerd. Gebruik een touwhalster, leadrope en carrot stick. Hierbij wel een waarschuwing, een touwhalster is een werkhalster, niet mee losgooien, niet mee vastzetten!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:44

Hier ben ik het zeker mee eens, je kan ook proberen als ze niet wil lopen of achterwaarts eerst of haar laten wijken voor druk, elke stap voorwaarts belonen. Of echt achterwaarts naar de plek waar je heen wil.

en zeker niet gaan trekken dat werkt averechts. Je zal echt concequenter moeten overkomen.

Cassidy schreef:
In de rem gaan/staken klinkt als serieus dominant gedrag. Dat is geen gebrek aan vertrouwen, dat is uitproberen. Je moet alleen wel goed uitkijken hoe je dit oplost. Niet met geweld gaan trekken, je paard gaat het zo van je winnen. Als je paard in de rem gaat, maak je een hoek van 90 graden en houdt druk op het halstertouw tot hij nageeft en zijn voeten beweegt (en druk op het halstertouw niet te vroeg loslaten, je moet eerst reactie krijgen). Je paard moet dan zijn voorbenen bewegen om op dat moment niet om te vallen, omdat je hem een beetje uit zijn evenwicht brengt. Op het moment dat hij zijn voorbenen beweegt is hij uit het bevriezingsstadium en kun je de kant weer oplopen waar je heen wilde.

Verder is grondwerk helemaal niet zo verkeerd om met deze pony te gaan doen om de verhoudingen recht te zetten en ervoor te zorgen dat ze je wel respecteerd. Gebruik een touwhalster, leadrope en carrot stick. Hierbij wel een waarschuwing, een touwhalster is een werkhalster, niet mee losgooien, niet mee vastzetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:11

Heb d'r vandaag een heel eind gekregen in de richting die ik op wou, ze liep zo mee.. Zodra ze door had dat we toch echt naar de bak gingen ging ze weer hard op de rem. Dat het dominant is wat jullie zeggen kan ik hélemaal in komen, ze kijkt niet bang, eerder uit de hoogte op een manier van 'Ik doe het toch niet.' En als ze het er niet mee eens is laat ze het gerust weten, ze schupt je zo aan de kant of hapt een keer. Heb d'r uit eindelijk zo nieuwschierig gemaakt dat ze nog wel tot de bakdeur kwam, maar naar binnen ging ze echt niet in d'r vooruit, ze ging weer 3 meter naar achter en toen heb ik dr maar in d'r achteruit gezet. Vond ze niet zo leuk toen ze merkte dat ze toch in de bak was.... Haha!
Wil idd flink met d'r aan de slag, toen ze hier kwam is er een héle tijd niks mee gedaan, terwijl ze toen wel heel vrolijk en meegaand was... Dit heeft ze puur uit verveling en aandachttrekkerij gecreeëerd, maar voorlopig zal ze het toch echt met mij moeten doen, ze is nog lang niet van me af en mag mooi voortaan zeker 5/6 dagen per week mee wandelen en longeren e.d.

Grondwerk klinkt ook heel goed, ga ik me eens in verdiepen. Lachen

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:20

hey... dit gaat toch over kimberley??... ik heb haar owk een tijdje verzorgt... dit deed ze bij mij owk in het begin... als je haar beter leert kennen zal het beter gaan... ze is wel een pittige merrie die weet wat ze wil dus laat niet over je heen lopen...ik heb owk een tijdje grondwerk met haar gedaan en ze reageerde hier super op... veel succes met kimmetje..

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:11

dat "owk" is super irritant.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:26

Ik denk dat het wel zal loslopen met dat paardje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:06

Ik kan je adviseren om het boek Grondwerk van Inge Teblick aan te schaffen, daar ga je heel veel baat bij hebben. En bij weigeren om vooruit te gaan, kun je bij sommige paarden met hard achteruit zetten het tegendeel bereiken van wat je bereiken wilt.

Verder voor jou nog een quote uit een vergelijkbaar topic.

Cassidy schreef:
Citaat:
Maar als ik nu met haar wandel aan't halster en ze wilt de andere kant op, kan ze aardig trekken en moet ik aardig terugtrekken wil ik haar de goede kant op krijgen. Dit gebeurt niet continu trouwens hoor, meestal is ze erg braaf. Maar ik vroeg me af of ik haar lichter op 't halster kan krijgen?

Als je paard trekt, en jij terugtrekt, heeft het paard al geleerd dat hij het qua kracht van je kan winnen. Dus als je paard trekt, niet terugtrekken maar druk houden tot het moment dat het paard een aanduiding maakt om toe te geven voor die druk. En ja, dat kan even duren, en dat kun je en moet je oefenen.

Gebruik een touwhalster, dat heeft meer impact. Een paard zoekt comfort, dus moet je het ongewenste gedrag zo oncomfortabel maken als je maar kunt. Door druk te houden op het hoofd op het moment dat je het touwhalster om hebt, en de druk acuut te laten vallen op het moment dat het paard wijkt voor die druk en op je af komt, leert hij al snel: ik ga trekken, dat onaangenaam. Ik zorg er zelf voor dat die druk wegvalt door te stoppen met trekken, dan beloon ik mezelf door de druk die wegvalt.
Op de momenten dat ze gaat trekken moet je dus tegendruk houden, en die vast houden tot ze nageeft. Niet eerder stoppen, want helpt ook die methode niet.

En tot slot: een touwhalster is een werkhalster, niet mee losgooien, niet mee vastzetten.