Citaat:
Maar als ik nu met haar wandel aan't halster en ze wilt de andere kant op, kan ze aardig trekken en moet ik aardig terugtrekken wil ik haar de goede kant op krijgen. Dit gebeurt niet continu trouwens hoor, meestal is ze erg braaf. Maar ik vroeg me af of ik haar lichter op 't halster kan krijgen?
Als je paard trekt, en jij terugtrekt, heeft het paard al geleerd dat hij het qua kracht van je kan winnen. Dus als je paard trekt, niet terugtrekken maar druk houden tot het moment dat het paard een aanduiding maakt om toe te geven voor die druk. En ja, dat kan even duren, en dat kun je en moet je oefenen.
Gebruik een touwhalster, dat heeft meer impact. Een paard zoekt comfort, dus moet je het ongewenste gedrag zo oncomfortabel maken als je maar kunt. Door druk te houden op het hoofd op het moment dat je het touwhalster om hebt, en de druk acuut te laten vallen op het moment dat het paard wijkt voor die druk en op je af komt, leert hij al snel: ik ga trekken, dat onaangenaam. Ik zorg er zelf voor dat die druk wegvalt door te stoppen met trekken, dan beloon ik mezelf door de druk die wegvalt.
Op de momenten dat ze gaat trekken moet je dus tegendruk houden, en die vast houden tot ze nageeft. Niet eerder stoppen, want helpt ook die methode niet.
En tot slot: een touwhalster is een werkhalster, niet mee losgooien, niet mee vastzetten.