Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:22

Sinds een paar maanden verzorg ik een grote pony, type Merens. Ik werd gewaarschuwd dat hij naar de piste stormde en iedereen meetrok, dit is hem “aangeleerd”, hij werd al van ver losgelaten en liep zelf naar de bak toe. Dit was vrij snel ‘afgeleerd’, een keer meegetrokken geweest (hingen er met samen 150kg aan), meteen de bak weer uit en sindsdien doe ik het met een trucje (ben meestal alleen om hem te doen): ik zet zijn hoofd tegen de bakdeur, en laat hem zo binnendraaien, zijn achterste eerst. Zo kan ik nu ook al de deuren dichtdoen (hij staat er immers met zijn hoofd naartoe). Maar dan begint het probleem. Verder kan ik niets. Hij trekt zich meteen los en stormt weg… Ik denk uit nervositeit, want je ziet hem ook echt met grote ogen kijken. Kan er niet eens een klein toertje mee wandelen.

Was dus al een eindje met hem bezig en dat ging elke keer beter, kon al met de zweep boven zijn hoofd knallen, tussen zijn benen, opzij laten gaan. Dit alles nadat hij even had gelopen en ik daarna bij hem was. Nooit vast aan het touw (ik wil het nu ook niet zoeken) maar wel het touw altijd mee zodat hij dat niet eng zou vinden. Ook het loslaten in de piste ging altijd goed. Maar op een keer was iemand anders ermee bezig geweest, en sindsdien kan ik dat niet meer met hem. Hij trekt zich steeds los en stormt van me weg, af en toe met een bok die al een keer zo'n beetje vlak voor mijn neus was. Ik kom gewoon niet meer bij hem en slaag er niet in zijn vertrouwen terug te winnen... Hij heeft onlangs iemand meegetrokken die hem wou longeren, en die persoon haar vinger is flink gebroken, zelfs geopereerd. Ondanks waarschuwingen vooraf. Nu bedoel ik niet dat iemand anders schuld hierin heeft, het is allemaal goed bedoeld, maar ik geraak gewoon niet vooruit (en anderen ook niet, blijkbaar). Ik heb hem daarvoor ook nooit kunnen longeren en raakte nooit verder dan ‘in de buurt’ en wat oefeningetjes.

Probleem dus. Heb hem ondertussen ook nog gelongeerd, door een lang longeertouw te nemen en aangezien de bak redelijk klein is kon ik meerennen (op een kleine binnencirkel zeg maar) zonder meegesleurd te worden (behalve die ene keer toen hij zich omdraaide en rondrende met het touw over zijn nek, zodat ik totaal geen controle meer had Haha! )... Op zich ging het zo wel maar heb brandwonden en zere gewrichten van hem te proberen tegen te houden wanneer hij weer eens uit de kleinere cirkel breekt...

Bovendien is hij buiten ook niet te vertrouwen. Ben al een paar keer buiten geweest voor een klein toertje. Hij reageert heel goed op me, maar blijft ontzettend nerveus en gewoon te weten dat hij me zomaar zou kunnen meesleuren maakt dat ik absoluut niet meer met hem naar buiten durf.
Ik weet me echt geen raad meer...

En in de omgang gaat het zo goed. Hij reageert zo perfect op stem. “Ho” zit er heeeel goed in, en zelfs zonder dat stopt hij, desnoods met een halve sliding stop (basistempo in stap ligt nogal hoog bij hem Knipoog ) wanneer ik stilsta. Hij is zo braaf en onderdanig. Maar zo nerveus.
Het wordt hem gewoon teveel op een bepaald moment. Ik kan dingen doen, de ene keer wat meer dan de andere, maar op een bepaald punt spurt hij weg en het is niet echt te voorspellen wanneer. Soms staat hij heel kalm om dan plots weg te rennen.

Ben ten einde raad en weet niet meer hoe ik dit kan oplossen…

kjoetie

Re: Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:33

oew, dit is een lastige. Even een stipje, ga er nog even over nadenken...

ninaws

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:49

hoi, ik kom even in jouw topic kijken Tong uitsteken
Jouw paard is erg nerveus, die van mij is ook wel gevoelig, maar kan zich bijvoorbeeld aan de longe heel goed ontspannen.

Ik denk dat je moet beginnen met oefeningen waardoor hij zich gaat durven te ontspannen. Hoe en wat weet ik ook niet precies. maar je hebt methods zoals freestyle, tteam en T-touch volgens mij kunnen die daar voor zorgen. kijk anders eens bij het forum Naturals, daar worden dit soort methodens volgens mij vaak gebruikt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 17:04

Ik werk volgens het principe van ontspanning en werk daarmee met de zweep, heb het al bij andere paarden toegepast en daarmee werkt het goed. Toen ik wat oefeningen met hem deed, ging het ook beter; ik leerde hem voornamelijk wijken voor druk (vooral hoofd durven naar beneden brengen, opzij gaan en naar mij komen als ik trok aan het halstertouw rond zijn nek). Dat ging allemaal, maar het ging traag vooruit. Nu kan ik er niet eens meer in de buurt mee komen, dus wat dat betreft sta ik terug bij af en kan ik evengoed vergeten dat ik dat ooit heb gekund.

Het positieve is wel dat hij aan de longe luisterde naar de stemcommando's. Hij kent stap-draf-galop, het is wel onwennig en lang geleden, en vooral op lichaamstaal, maar hij luistert wel. Hij is imo dus echt niet van slechte wil...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:32

het is jammer dat je het vertrouwen dat het paard in je had (en jij in hem) weg is nu er een ander mee bezig is geweest, maar het is weer terug te halen. Ik zou je willen adviseren om grondwerk te doen volgens Parelli (na toestemming van de eigenaar). Koop een touwhalster (is wat scherper dus heeft meer impact als hij gaat trekken) een carrot stick en een lead rope en ga aan de slag. Ik zou je adviseren om met de friendly game (Parelli Game 1) te beginnen. Als je wilt longeren kun je dat ook met een touwhalster doen (trek handschoenen aan, scheel veel brandblaren). Waak ervoor om teveel aan het touwhalster te trekken, het paard moet leren wijken voor druk en het wegvallen van de druk is de grootste beloning die je het paard kunt geven.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 17:41

Ik ken Parelli en zijn spelletjes. Ik deed de friendly game uitgebreid, en ik deed hem jojo-wijken. Maar ik kan er gewoon geen touw meer aan vastklikken. Iets 'scherpers' lijkt niet te werken, hij stormt er gewoon doorheen.
Er zijn verschillende mensen rondom me bezig met Voest/Parelli en ook de leadrope. Maar uiteindelijk kan je daar niets mee als hij wegrent...

Ik probeer nu terug met de friendly game en dat gaat als volgt: als hij uitgerend is kan ik hem soms benaderen (soms loopt hij ook gewoon weg). Wanneer ik hem kan aanraken, probeer ik zijn hoofd te vermijden omdat hij dan ALTIJD wegloopt. Dus ga ik zijn rug strelen, en zijn staart kammen, zijn benen oppakken, beetje mee bezig zijn. Maar of 1. ik ga weer weg en het is dus "gelukt" of 2. het duurt hem te lang en ineens rent hij toch weg, met soms een gevaarlijk dichtbije bok omdat ik vlakbij hem stond of 3. ik kom bij zijn hoofd en dan is hij ook weg.

Het "vangen" is geen probleem, want als ik hem uit de piste wil halen (herkent hij aan mijn manier van doen) dan laat hij zich wel gewoon vastklikken en meenemen. Maar stel dat ik dan (heb ik geprobeerd) toch nog een extra toertje wil doen, dan trekt hij zich wéér los.

Met de druk werken deed ik al, zie tweede post, ik werkte met bijna niets anders dan dat: hoofd naar beneden durven brengen, opzij gaan,... Maar allemaal los. Nooit aan het halster, want dan is hij weg. Met een halstertouw rond de nek ging 1x goed en hij leek het echt te snappen, maar ook dat is weer helemaal weg.

Ik werk volgens hoe jij het zegt. Vertrouwen, de spelletjes, en wijken voor druk. Maar ik krijg hem niet eens meer te pakken, laat staan dat ik hem kan "vastzetten" en met hem werken aan een touw...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 17:43

Cassidy schreef:
het is jammer dat je het vertrouwen dat het paard in je had (en jij in hem)

Dit valt mijn vriend echt op. Hij zegt steeds dat ik ook geen vertrouwen meer heb in hem. Maar het is zo moeilijk als hij zich steeds lostrekt, naar me bokt (nog maar 1 keer dichtbij maar toch, eng genoeg!), me soms lijkt te vertrouwen en dan toch ineens niet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:11

Naar je bokken is iig not done, en daar mag je hem gerust voor straffen. Maar ook jij moet eraan blijven werken. Het is niet zo dat je met het desenisbiliseren het maar een keer hoeft te doen en het paard het voor de rest van zijn leven weet. Het is net als een spier die je zelf niet traint, die raakt zijn kracht ook kwijt als je hem niet traint.

Een paard heeft een linker en een rechter hersenhelft. En er is maar beperkte ruimte tussen die twee oren (figuurlijk gesproken dan). Aan de ene kant zit instinct, aan de andere kant het denken. Als jij nu zorgt dat het paard gestimuleerd wordt om te denken, is er weinig ruimte over voor instinct.

Natural Horsemanship is niet altijd even vriendlijk. Als je paard zich met touwhalster en leadrope los kan rukken, ben je te vriendelijk geweest. Trek handschoenen aan, en gebruik de stick om de achterhand van je weg te drijven. Haal het hoofd naar je toe, zorg ervoor dat hij je met twee ogen aankijkt. Two Eyes is respect. Op het moment dat je toestaat dat hij je maar met een oog aankijkt of zelfs zijn hoofd naar buiten draait, geef je hem eigenlijk al de gelegenheid om zijn gewicht in de strijd te gooien om bij je vandaan te geraken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 18:18

Ik heb geprobeerd van hem tegen te houden en volgende keer doe ik inderdaad handschoenen aan. Maar ik kan die keer niet uit mijn hoofd zetten dat we met meerdere aan het touw hangend werden meegesleurd (moet een grappig gezicht zijn geweest), flink wat brand- en schaafwonden op de handen en er was totaal NIETS tegen in te brengen. Heb ik nu geen kracht genoeg (dacht dat 150kg genoeg was)? Of gebruik ik hem verkeerd?
Ik kan zijn nek maar niet buigen om hem tegen te houden. Heb ook al de zweep gebruikt (achterhand wegsturen, waar hij "in rust" wel respect voor heeft) maar daar trekt hij zich op dat moment niets van aan.
Het lijkt wel blinde paniek maar het is ook weer zo snel over...

Ik zal hem in het vervolg wel proberen te straffen voor het dichtbij bokken (hij is alleen zo snel buiten handbereik he Haha! ) want dat mag inderdaad niet, daarin heb je gelijk. Hij mag nog bang zijn, mij moet hij daarom niet proberen dood te meppen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:23

Als je probeert om het qua kracht van een paard te winnen maak je iig al een denkfout. Hou de leadrope vast met een meter of anderhalf ruimte naar de clip. Gebruik een TOUWHALSTER (dun genoeg om impact te krijgen en gebruik techniek, niet blijven trekken, maar hou druk, los, hou druk, los, desnoods sla je even met de stick op de leadrope voor een fellere correctie. En trek HANDSCHOENEN aan!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 18:28

Handschoenen zal ik meehebben. Bij trek-los kan ik me niet echt iets voorstellen. Ik kan hem niet lossen. Ik raak gewoon niet dicht genoeg, als je meegesleurd wordt is dat niet meer te doen.

Maar ik begrijp perfect wat je bedoelt en ik zal het de volgende keer toepassen om te voorkomen dat hij me zou meetrekken. Handschoenen aan, longe eraan klikken en proberen zijn aandacht bij mij te houden. Alleen jammer dat ik in dat principe ver van hem af moet staan, want dan word ik gemakkelijker omgetrokken. Is het een idee om de eerste keren aan het halster te hangen en te kijken hoe snel hij stopt? (ook weer met handschoenen Knipoog ). Misschien leert hij het wegrennen dan toch af omdat ik niet weg te krijgen ben?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:06

hmm, misschien een idee om gewoon de bak nog kleiner af te zetten? halve bak ofzo? probeer hem dan desnoods zonder longeerlijn te longeren op lichaamstaal, zodat hij wel op jou mòet gaan letten. en vandaaruit gewoon rustig uitbouwen..eerst werken aan rust en vertrouwen, en vooral, zijn aandacht voor jou.

op kracht zou ik het iig niet gooien, ik heb zelf ook zo'n grote sterke en je wint er gewoon helemaal niks mee om er als een vlaggetje achteraan te hangen.. ik zou dus gewoon een stapje terug doen Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:20

Ik heb een kleine longeercirkel ter beschikking die echt ideaal is... Maar wel buiten... Dus moet ik hem eerst buiten onder controle krijgen Haha!

De bak afzetten kan ik in principe, maar dan ben ik wel bang dat hij erdoor gaat... Maar je idee is wel goed, ik ga gewoon ook eens in de kleine bak oefenen! Daar verwacht ik echter gewoon GEEN problemen, omdat hij niet weg kán... Het is wel fijn dat ik er meteen dichtbij ben voor het grondwerk... Ja, goed idee! Bedankt! Lachen (nu enkel nog tot daar raken maar met heel wat "hooo rusttiig" moet dat wel lukken, het is niet zo ver, helaas wel langs veel auto's Knipoog )

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:30

hoe oud issie eigenlijk? niet bereden?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:58

Heeft die persoon wat vreemds met 'm gedaan?
Ik zou proberen terug te keren naar wat hij het allerbeste kent, dat zelf naar de bak rennen of andere dingen die hij vroeger gewend was. Laat hem het een keer opnieuw doen, net op dezelfde manier, door het gevoel van bekendheid is hij misschien rustiger. Kunnen de eigenaars wel met 'm overweg? Vraag hen anders naar dingen die hij gewend is.

(voor moest hij al bereden geweest zijn)Kan je erop stappen? Anders ga je er een keer in de bak zonder zadel/halster opzitten en stuur je hem op commando, alsie wegrent probeer je hem te kalmeren met je stem en blijf je gewoon zo stil mogelijk zitten, als het echt te gevaarlijk wordt heb je nog altijd de optie springen (oefen misschien een keertje op een ander paard Tong uitsteken)

Verder kan je misschien een keertje een join-up proberen als hij wegrent?

adeltje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:56

Ja, ik ben ook wel benieuwd hoe oud hij is en of hij bereden is, hoe gaan de eigenaren er zelf mee om ?

sterkte in ieder geval !!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:20

Als ik het goed begrijp is aan het halster voor hem dus een angstige situatie? Want los doet hij alles wel goed?
Dat van die join up vind ik niet echt een goede, omdat het in dit geval onzekerheid en angst van het paard betreft.
Zoals je al schrijft in je eerste post, heeft dit paard dus geleerd: we gaan aan het halster naar buiten en daarna word ik altijd los gelaten en mag ik naar de bak rennen.
Jullie hebben hem nu een paar keer losgelaten (kan je niets aan doen, tegen zoveel kracht kan je niet op) dus hij heeft door dat hij als hij gaat rennen, los wordt gelaten.
Ik denk dat je zijn vertrouwen weer overnieuw moet gaan winnen. het advies van de bak afzetten of los in de kleine longeerkring los longeren lijkt me prima.
Je moet sowieso op zeker gaan. Waarom niet als hij al moe is na het los longeren het halster om doen en een piep klein stukje lopen (al is het een meter buiten de bak) daarna weer de bak in en het halster weer afdoen en ontzettend belonen.
De volgende x ga je bij wijze van spreken 2 meter buiten de bak, belonen alsof hij de olympische spelen heeft gewonnen en weer terug naar de ' veilige plek' .
Ik denk dat je in ieder geval op safe moet spelen en de dingen erg langzaam moet opbouwen.
Gaat het een keer fout, gewoon weer overnieuw beginnen. Belonen, belonen als hij het goed doet!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:03

Bij een join-up straf je hem toch omdat hij wegstormt en vraag je in zekere zin voor z'n vertrouwen en respect?
Het is niet alleen het halster dat een angstige situatie veroorzaakt, maar gewoon de mens die iets doet waarvan hij schrikt, ik neem aan dat hij op een plek staat waar meerdere mensen gelijk aanwezig zijn, dus zou ik die even in de gaten gaan houden en naar een aanleiding van buitenaf gaan zoeken, je weet maar nooit aangezien het begonnen is na het werk van een ander persoon.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:08

Een join up kan voor onzekere en angstige paarden best heftig zijn hoor. Je moet er ook niet aan beginnen als je niet zeker weet wat je doet. Straffen is denk ik voor dit paard (wat betreft het rennen, losrukken) helemaal niet de manier, juist omdat hij onzeker is (schoppen naar de ts mag niet en hier moet zij dus wel duidelijk grenzen stellen), belonen levert bij zon paard veel meer op.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 23:16

Voor iedereen: ik ken zijn precieze leeftijd niet maar het is alleszins geen jonkie meer, aan de tanden alleszins ouder dan 8jaar. Volgens mij is hij nooit bereden geweest, vorig jaar heeft hij lang hoefbevangen gestaan en ook bleinen gehad.

De persoon die er ondertussen een gebroken vinger aan heeft overgehouden wou hem longeren om te controleren op mankheid. Ik ben niet de eigenaar, maar in principe wel de enige die me met hem bezighoudt, buiten stalknechten (verzetten van stal), en bvb die controle op mankheid. Toch heb ik bij die 2 keer een terugval gemaakt, maar dat kan ik niet vermijden.

Lord-Ik, ik mag hem absoluut niet meer naar de bak laten rennen. Daardoor is het vroeger opnieuw fout gegaan. Hij deed het terug, werd het misschien ooit bijna afgeleerd en daarna mocht hij wel weer en... Maar nu gaat het in de bak zetten prima, hij is zelfs bijna rustig te noemen omdat hij weet wat er gaat komen: ik zet hem met een trucje in de bak, hij moet opzij en achteruit, en dan is hij los. Ik heb een paar keer een klein toertje met hem kunnen draaien maar dat heeft hij nu door en dan is hij toch weg.

Een join-up kan ik niet echt doen vind ik. Ik heb al een paar keer een succesvolle join-up gedaan maar doe dat enkel met zeer dominante paarden. Ik ben daar misschien een stukje vergeten te vertellen: hij zoekt me wel op. Hij komt naar me toe en hij is graag bij mij. Maar plots wordt het precies gewoon 'teveel'. Hij is niet echt schuw van me, ook bvb niet kopschuw, bij het borstelen en hoeven krabben kan ik ook vanalles desnoods zijn hoef tot tegen zijn oren duwen, hij is niet bang. Maar het komt op mij over als veel stress en die krijg ik niet weg Haha!

Def, neen los doet hij het ook niet, hij heeft altijd zijn halster aan trouwens (niet op stal maar altijd in de bak), maar het is me wel al gelukt oefeningen te doen zonder het touw vastgeklikt te hebben. Dat touw maak ik niet vast, want als hij gaat rennen (ook nog af en toe in die 'goede' periode) wil ik dat niet tussen zijn benen zien slingeren.

Ik heb al geprobeerd om telkens als hij gedaan heeft even een stukje te stappen. Maar steeds opnieuw maakt hij een spurtje, als hij al moe is maar een mini-spurtje Haha! , maar hij moet gewoon WEG.
Dat is geloof ik wat je bedoelt, niet Def? Ik neem hem even mee uit de bak, en ga dan terug naar binnen. Maar dan moet hij toch per sé dat kleine spurtje maken...

Bedankt voor AL jullie advies, had het echt niet zoveel verwacht, en het is zeer zeker welkom!
Morgen ga ik weer naar 'm toe en kan ik de tips toepassen: wanneer het niet regent in die kleine longeercirkel werken, en alleszins zoals Cassidy zei er proberen te gaan aanhangen en vooreerst nog te voorkomen dat hij wegrent... ik zal dat wel voor de zekerheid niet als eerste ding doen maar nadat hij zijn meeste energie kwijt is Knipoog . En dan de tip van uit de bak lopen en er terug in en kijken of ik dan een klein toertje kan maken.
Ik zal proberen morgenavond nog online te komen, maar alleszins post ik nog hoe het geweest is en andere tips blijven erg welkom! Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 23:19

Lord_Ik schreef:
Het is niet alleen het halster dat een angstige situatie veroorzaakt, maar gewoon de mens die iets doet waarvan hij schrikt, ik neem aan dat hij op een plek staat waar meerdere mensen gelijk aanwezig zijn, dus zou ik die even in de gaten gaan houden en naar een aanleiding van buitenaf gaan zoeken, je weet maar nooit aangezien het begonnen is na het werk van een ander persoon.

Er is geen aanleiding van buitenaf, de bak is volledig afgesloten (binnenbak zonder tribunes oid), soms staat iemand in de deur te kijken maar dat vindt hij niet erg. Hij loopt echt weg van MIJ, en terwijl hij naar mij kijkt.
Dat met die andere personen kwam imo doordat ze hem gewoon nog nooit hadden vastgehad en niet echt wisten wat te verwachten (wel gewaarschuwd, maarja je moet het altijd eens meemaken, ik die eerste keer ook Knipoog ). Ik denk niet dat ze hem erg gestraft hebben, al zou dat kunnen hoor, maar vooral dat hij 'gewonnen' heeft, of er weer iets 'anders' is geweest... Maar sowieso gebeurt dat helemaal niet vaak en ik hoop erop dat hij dan mij kan leren onderscheiden van 'iemand anders' en niet zo snel zijn vertrouwen verliest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:37

ponyzotje schreef:
Alleen jammer dat ik in dat principe ver van hem af moet staan, want dan word ik gemakkelijker omgetrokken. Is het een idee om de eerste keren aan het halster te hangen en te kijken hoe snel hij stopt? (ook weer met handschoenen Knipoog ).

"Aan het halster hangen" is sowieso al fout. En idd, hoe dichter je bij hem staat, hoe minder vaart en minder kracht hij kan zetten. En als je zijn hoofd naar je toehaalt, kan hij al helemaal zijn kracht niet tegen je gaan gebruiken, en als je zijn hoofd naar je toehaalt, kan hij je al helemaal niet met zijn achterbenen raken....Haha!

Je moet het van het paard proberen te winnen met techniek en met hersenen, en niet met brute kracht.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 09:20

Nee, met brute kracht dat was nog niet in me opgekomen om zo te winnen. Had gisterenavond zitten denken over je methode, en het leek me ineens zo onmogelijk omdat ik weet dat hij niet tegen druk op het halstertouw kan. Vanaf hij dat voelt (ook zonder dat, maar zeker met dat) voelt hij zich precies opgesloten en is hij zeker weg. Zijn hoofd naar mij draaien zal er niet meer inzitten. Maar ik zal het proberen: lus in de ene hand, longe bij mij op de grond (moet veilig kunnen wegrennen) en het begindeel vastnemen. Het zal even zoeken worden naar de kracht en het wanneer.
Ben gisterenavond goed aan het denken geweest over alle tips en ik hoop dat ik wat kan filmen hoe het gaat vanavond zodat jullie ook een beeld hebben. Bedankt alleszins!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:22

ja filmpje zou erg helpen Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:26

En voorbereidend werk in de box ook Haha!

En een tipje: ga nu eens gewoon eens wat dingen proberen, voordat je van tevoren al roept dat dingen niet kunnen. Wat wel belangrijk is, is dat je de correcte tools gebruikt. Dus touwhalster, leadrope en eventueel stick. Draag handschoenen. En als hij in de bak bij je vandaan schiet, ga je wijken voor druk oefeningen met touwhalster, leadrope en stick in de box doen? Aansluitend ga je met het paard (dat het touwhalster om heeft) aan een losse leadrope (dat wil zeggen zonder druk op het halster) over het terrein wandelen voordat je de longeer of rijbak ingaat?

Ik kijk overigens ook uit naar dat filmpje. Denk dat er dan een heleboel dingen duidelijk worden.