Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Silence schreef:Ik zou het echt anders op gaan lossen.
WiskyBokjes schreef:was bij Wisky eerst ook, ik houd gewoon het been vast maar ga wel zo staan dat die je niet kan raken
succes
kellyhvj schreef:Het klinkt misschien rot, maar als hij trapt een knietje geven.
Mijn haflinger deed als ik het zadel erop legte een schop geven. Ze kreeg dan een knietje.
In de natuur geven ze ook niet een trap terug als het paard er 1 krijgt. En het paard blijft sterker als jij bent.....
Doe dit alleen als echt NIETS helpt. Stem verheffen, etc!
kellyhvj schreef:Het klinkt misschien rot, maar als hij trapt een knietje geven.
Mijn haflinger deed als ik het zadel erop legte een schop geven. Ze kreeg dan een knietje.
In de natuur geven ze ook niet een trap terug als het paard er 1 krijgt. En het paard blijft sterker als jij bent.....
jillie1994 schreef:Dit probleem heb ik ook met mijn verzorg shetlander hengst, maar gewoon rustig blijven.
Als jij rustig bent, wod hij ook rustig, en als jij druk gaat doen, gaat hij ook druk doen.
Pak zijn voetje gewoon beet en zeg rustig, gebeurd niks, niks aan de hand, etc.
Dit helpt bij mij wel. Druk doen en slaan helpen geen moer, ze gaan er alleen maar iets minder van snappen.
saskiakefie schreef:kellyhvj schreef:Het klinkt misschien rot, maar als hij trapt een knietje geven.
maar over het algemeen zou je het met geduld op kunnen moeten lossen.
Ik heb een vz veulen haflinger. het veulen deed vaak moeilijk met voetje. Maar ja dat kwam ook omdat het niet vaak gedaan werd.
Maar de hoesmid moest toch bekappen op een dag. En wat denk je? deed ie braaf? nee absoluut niet. En de hoefsmid hem schoppen in de maag, en alles. Het dier raakte helemaal ik paniek en begon te steigeren enzo. Hij had ook zo'n halsband zegmaar om, enop een gegeven moment, gleed ze uit, en viel op de grond. ze werd zowat gekeeld! doordat die band zo strak zat, en ze stonden daat met 3 mannen, en maakte de band niet eens los, en ze zeiden ook nog: "vallen is het beste". nou ik vind dit dus echt niet kunnen. misschien een beetje offtopic maargoed.
dees_daan schreef:dat deed mijn pony dus ook, aangezien ik hem niet hield (hij begon echt te trappen en te hangen) heb ik in overleg met de hoefsmid besloten dat hij het eerst zou doen, hij kan hem beter houden dan ik, en als ik hem telkens los laat, dan wint hij..
dus de hoefsmid heeft het met bekappen als eerste gedaan, voorvoetjes kon hij al, achterbenen niet, hij begon dus ook te trappen, hij heeft er een touw om heen gedaan, zodat hij niet geraakt kon worden, en zijn voetje toch omhoog bleef, ook hij probeerde het met zijn stem, (eh! hee! pas op!) dit maakte geen indruk, toen hij gericht naar hem trapte, kreeg hij dus ook een flinke trap terug, met een straffende stem, (ik had al zoiets, je mag hem best even op zijn plek zetten.. ) hij heeft het niet weer gedaan, en stond netjes te wachten tot hij klaar was, andere been ging goed. mijn pony had dus even iemand nodig die hem goed op zijn plaats zette, en hem kon houden.
jillie1994 schreef:Dit probleem heb ik ook met mijn verzorg shetlander hengst, maar gewoon rustig blijven.
Als jij rustig bent, wod hij ook rustig, en als jij druk gaat doen, gaat hij ook druk doen.
Pak zijn voetje gewoon beet en zeg rustig, gebeurd niks, niks aan de hand, etc.
Dit helpt bij mij wel. Druk doen en slaan helpen geen moer, ze gaan er alleen maar iets minder van snappen.
terpentijn schreef:Kellyhvj: dar had ik bij moeten zijn. Had ik die vent even gekeeld. Wat is dit voor een hoefsmid? Ik ken wel meer van dat soort figuren, hoor, maar dit is gewoon niets anders dan dierenmishandeling. Tsja, ik weet ook wel de argumenten: denk er om, als dat paard later ... als zo'n "ding" van 600kg over je heen denderty .. etc. Maar dit is absoluut nietde manier om te voorkomen dat een paard in paniek raakt en ... dit vind ik te erg voor woorden. Ik ken de argumenten wel: "je moet het ze jong leren... of anders!" ja, of WAT anders, wat leert zo'n dier hiervan: ANGST. Je wil toch SAMEN met je paard iets ondernemen, toch niet dat zo'n beestje het alleen maar doet uit angst, angst voor klappen, het bit, etc etc. M<ensen word eens wakker! Als je zoiets ziet, meemaakt, trek je bek open! Als je kan, sta je op een manege mischien, moet je toch eens denken: misschien weggaan hier? Zou je je eigen paard zo laten behandelen?