Help me, mijn merrie is heel angstig...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Help me, mijn merrie is heel angstig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 19:49

Hallo,,
Ik zal maar eens beginnen bij het begin ...
Toen ik mijn merrie kocht (kwpn) was zij al van het begin vrij kijkerig & gestresst ...
Zij heeft vroeger veel meegemaakt.
Haar geschiedens ziet er in het kort zo uit:
Ze is gefokt bij Vincent Horses (Holten), bij jullie in Nederland. Vincent Horses is een springstal. Daar is zij als 3jarige ingereden & beleerd.
Als 3jarige is zij al meteen veel te intensief & te veel bereden geweest. Zo werd zij meteen 6 dagen op 7 getraind & ging ze elk weekend op wedstrijd.
Ik heb ook gehoord dat deze stal niet bepaald goed omgaat met hun paarden. Weet niet wat hier van waar is. Maar naar het schijnt, worden veel paarden gewoon 'gekraakt'. Ze worden gewoon over de hindernissen gejaagd ...komt er protest, zweep erop & sporen erin ...
Ik zeg het nog eens ik weet niet wat hier van waar is maar mijn merrie heeft ook angst voor de zweep. Dus voor dat gedeelte zou het wel kunnen waar zijn. Ik rijd & longeer mijn merrie zonder zweep & tijdens het longeren ook zonder touw want daar heeft ze ook schrik van. Op zich vind ik dit niet erg. Ze is heel goed voorwaarts.
Daar zit het probleem niet.
Nu even verder over haar geschiedenis. Ze heeft dus enkele jaren springpaard geweest & sprong over haar eigen lengte. Vincent wou haar nog hoger springen & toen is zij geblesseerd geraakt.
Mijn merrie heeft buiten dat ze verschrikkelijk kijkerig & angstig is, een super goed karrakter. Zij is heel leer & werkwillig & vooral heel lief.
Vincent wist dit & omdat ze toch geblesseerd was, ging hij maar fokken met haar. Ze is een paar jaar fokmerrie geweest & dan doorverkocht. Toen heeft ze 2 jaar dressuur gelopen. Dat ging haar heel goed af maar toen heeft die vrouw haar doorverkocht omdat ze een 3jarig paard had gekocht.
Daarna weet ik niet hoe het komt maar ze is bij handelaar Van Aken terecht gekomen.
Waarna zij in onze manege (Bruneel, kampenhout, België) is terecht gekomen.
Ze is 8 maanden manegepaard geweest & heeft afgezien...Ze was mijn lievelings manegepaard & toen is ze ziek geworden & ik kon het niet meer aanzien. Toen heb ik er alles aangedaan om haar te kopen.
Samen hebben we alles terug opgebouwd na haar herstel & nu loopt ze super (dressuur).
Maar soms is zij heel angstig & kijkerig.
Zo kan ze opeens tijdens het poetsen haar lostrekken & wegrennen terwijl ze voor dat momment met haar ogen gesloten stond te genieten van het zonnetje & het poetsen.
Een keertje wou ik een vriendin van me op haar laten rijden & tijdens het opzadel was ze heel onrustig & mn vriendin deed het hoofdstel aan. Ze had alleen nog meer de teugels omgedaan & wou net het bit in doen toen mn merrie opeens weer wegrende met het hoofdstel over de grond gesleurd.
Toen ging mijn vriendin er nog achter lopen ook (het was in de wei dus mn merrie kon niet weg), tot ik zei 'niet erachter lopen'.
Mijn merrie is toen vanzelf naar me toe gedraafd & toen heb ik haar over haar neus gestreeld & toen was ze weer rustig ...
Toen heb ik ook gezegd 'nooit meer rijd er nog iemand anders op mijn paard' (opzadelen dus ook niet).
Verder zadel ik haar nu op in haar stal. Omdat als ze vast staat om te poetsen staat met haar achterhand naar de poort van de omheining van de wei waar andere mensen soms voorbij komen (wandelwegje) & dan verschiet ze omdat ze ze niet heeft zien aankomen ...Terwijl als ze in haar stal staat, staat ze met haar hoofd naar de poort toe & ziet ze wat er gebeurt.
Op buitenrit heeft ze echt verschrikkelijke bang.
Ik ga nooit meer alleen op buitenrit. Ik ga altijd met een ander paard of meerdere paarden.
Want toen ik voor het eerst met haar op buitenrit ging, wist ik dit niet. Mijn moeder liep ernaast.
Toen schrok ze van een gans & ging ze vandoor met mij erop. Ze nam een scherpe bocht & ik lag ernaast. Ze is meteen blijven staan naast me & keek me aan & ik denk dat ze het wel heel erg vond dat ik gevallen was (het was op het asfalt, dus dat heeft pijn gedaan).
En zo kan ik nog veel voorbeelden geven.
Het positieve is dat ik op heel korte tijd een grote band met haar heb ontwikkeld & ik weet vaak hoe ze gaat reageren op dingen. Ook als ze opeens op hol slaat, komt ze elke keer terug naar mij gelopen & kan ik haar kalmeren.
Maar ik heb bang dat het gewoon eens fout afloopt ...ik weet dat ik zo niet mag denken ...
Maar ik zou echt niet willen dat er iets gebeurt met haar ...
Nog even in het kort:
Ze kan dus opeens uit het niets schrikken, dit kan tijdens de training zijn, op buitenrit, in de stal of op de wei...Als ze schrikt van iets, kan ze heel lang blijven rondrennen & gaat ze briezen door haar neus, ze spant zich helemaal op & loopt helemaal opgericht ...
Ik doe paniektraining met haar & geef haar Bach Bloesem remedies & Puur Nervositeit van de Paardendrogist & ik zie verschil maar toch niet veel ...
Nu mijn vragen:
-Wat kan ik verder nog doen ?
-Zou dit met haar verleden te maken hebben ? Trauma's ?

Verder hoor ik graag ervaringen van mensen die net zo'n paard hebben ...
En sorry voor het lange verhaal maar ik ben niet goed in samenvatten ... Tong uitsteken

Alvast bedankt !

Edit: foutje
Laatst bijgewerkt door Niisj op 26-01-08 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

blensink

Re: Help me, mijn merrie is heel angstig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:58

Het lijkt mij heel moeilijk om met dit paard om te gaan.
Denk dat ze echt tot rust moet komen.
Komt op mij over alsof ze echt gestresst is van binnen.
Denk dat je heel veel geduld moet hebben en goed met haar weten om te gaan.
Je kunt haar al geruststellen dus je bent op de goede weg.
Misschien kun je iemand vinden die je kan helpen om het gestress eruit te krijgen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:01

hoe lang heb jij de merrie nu?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 20:01

blensink schreef:
Het lijkt mij heel moeilijk om met dit paard om te gaan.
Denk dat ze echt tot rust moet komen.
Komt op mij over alsof ze echt gestresst is van binnen.
Denk dat je heel veel geduld moet hebben en goed met haar weten om te gaan.
Je kunt haar al geruststellen dus je bent op de goede weg.
Misschien kun je iemand vinden die je kan helpen om het gestress eruit te krijgen.

Ja ik denk ook dat ze constant gestresst is ...
Dit kan toch niet gezond zijn ...
De weide eigenaar zei ook al tegen me dat ze constant allert is ...Gelukkig houd hij haar ook in het oog als ik op school ben ...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 20:03

StableEnable schreef:
hoe lang heb jij de merrie nu?

Ik heb haar deze maand een jaar.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:04

Hoe oud is het paard eigenlijk?
Nog erg jong heb ik het idee of niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:05

Tja, dat is geen fijne voorgeschiedenis voor zo'n gevoelig dier.
Bach bloesems kan inderdaad helpen, maar daarbij zul je haar ook zelf moeten leren om te gaan met de wereld. Zij heeft nu te snel de reactie om maar te vluchten. TTEAM zou haar ook veel kunnen helpen. Verder zou ik er tijd insteken om een aantal zaken normaler voor haar te maken. Je zegt dat ze bang is voor touwen en zwepen, leer haar dat het niet de touwen en zwepen zijn die pijn doen, maar de intentie van de mens erachter. Jouw intentie is vriendelijk, dus een zweep in jouw handen is dat ook.
Mijn merrie was ook bang voor touwen, die heeft in het verleden waarschijnlijk met een touw om de oren gekregen, was ook kopschuw. Dat hebben we opgelost door gewoon steeds weer rustig met een touwtje in haar buurt te bewegen en het na verloop van tijd op haar lijf te laten komen (hals en romp). Het kost tijd en geduld, maar ik denk dat je dat wel wilt en kunt opbrengen. Succes ermee.

Logi504

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:10

Ah.. ik heb medelijden met het paard, ik weet niet zeker maar ik denk dat ze inderdaad trauma's heeft. Volgens mij vertrouwt ze jou heel erg Lachen en ik denk (aan jou verhaal te horen) dat jij ook de enige bent die zij vertrouwt... ik weet natuurlijk niet alles maar als ik jou was zou ik eerst zorgen dat ze jou nóg meer vertrouwt dan nu, en dan met grondwerk enzo beginnen.. zorg dat jij de leider bent, misschien ben je dat al maar een paard vlucht alleen als de leider vlucht... maar als een paard zúlke trauma's heeft...Ik zou als je de leider bent alles opnieuw aan hem leren, gewoon opnieuw inrijden, Ze heeft (volgens je verhaal) zó veel meegemaakt...Ik moet een beetje denken aan Black Beauty Verdrietig Nouja in ieder geval heeel veel suc6 en ik hoop dat je hier iets aan hebt OK dan!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 20:10

blensink schreef:
Hoe oud is het paard eigenlijk?
Nog erg jong heb ik het idee of niet.

12 jaar. Maar ze is nog zo jong in het hoofd !

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:12

Ik denk dat je met een grote portie gedult en grondwerk ver komt.
Echte tips heb ik niet, geen andere dan de bovenstaande althans.
Maar ik denk dat toch geduld het belangrijkste is, vertrouwen opbouwen zodat ze eerst kijkt naar wat jij doet en dan toch beslist jou te volgen, te behelpen met grondwerk dus Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:23

Niisj schreef:
[
De weide eigenaar zei ook al tegen me dat ze constant allert is ...Gelukkig houd hij haar ook in het oog als ik op school ben ...

Staat ze de hele dag op de wei?
Ik denk ook dat gestresst is en denk dat @Waratjeen @Logi504 zegt goed is om te oefenen en misschien wel helemaal terug naar de basis.
Wat ik eerder al zei je bent al op weg, nog een portie geduld erbij en hopelijk vind ze langzaam aan het vertrouwen in je.
Succes langzaam aan komt het goed.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 20:58

Ik kom net van haar te gaan binnenzetten. Ze stond er weer gespannen bij dus heb ik haar deken eraf gehaald & haar een massage gegeven. (Heb massageworkshop gevolgd voor paarden toen ik merkte dat mijn merrie de dag nadat ze een keertje van iets verschoten was, heel stijf was. Waarschijnlijk verkrampt ze helemaal op zo'n mommenten ...)
En heb tegen haar gepraat zoals ik altijd doe ...toen ging ze langzaam ontspannen.

Waratje schreef:
Tja, dat is geen fijne voorgeschiedenis voor zo'n gevoelig dier.
Bach bloesems kan inderdaad helpen, maar daarbij zul je haar ook zelf moeten leren om te gaan met de wereld. Zij heeft nu te snel de reactie om maar te vluchten. TTEAM zou haar ook veel kunnen helpen. Verder zou ik er tijd insteken om een aantal zaken normaler voor haar te maken. Je zegt dat ze bang is voor touwen en zwepen, leer haar dat het niet de touwen en zwepen zijn die pijn doen, maar de intentie van de mens erachter. Jouw intentie is vriendelijk, dus een zweep in jouw handen is dat ook.
Mijn merrie was ook bang voor touwen, die heeft in het verleden waarschijnlijk met een touw om de oren gekregen, was ook kopschuw. Dat hebben we opgelost door gewoon steeds weer rustig met een touwtje in haar buurt te bewegen en het na verloop van tijd op haar lijf te laten komen (hals en romp). Het kost tijd en geduld, maar ik denk dat je dat wel wilt en kunt opbrengen. Succes ermee.

Bedankt voor de tip van het werken met touwen & zwepen. Ik zal het eens voorzichtig proberen ...
Maar wat is TTEAM ? Hebben ze een site ofzo ?

Logi504 schreef:
Ah.. ik heb medelijden met het paard, ik weet niet zeker maar ik denk dat ze inderdaad trauma's heeft. Volgens mij vertrouwt ze jou heel erg Lachen en ik denk (aan jou verhaal te horen) dat jij ook de enige bent die zij vertrouwt... ik weet natuurlijk niet alles maar als ik jou was zou ik eerst zorgen dat ze jou nóg meer vertrouwt dan nu, en dan met grondwerk enzo beginnen.. zorg dat jij de leider bent, misschien ben je dat al maar een paard vlucht alleen als de leider vlucht... maar als een paard zúlke trauma's heeft...Ik zou als je de leider bent alles opnieuw aan hem leren, gewoon opnieuw inrijden, Ze heeft (volgens je verhaal) zó veel meegemaakt...Ik moet een beetje denken aan Black Beauty Verdrietig Nouja in ieder geval heeel veel suc6 en ik hoop dat je hier iets aan hebt OK dan!

Ja ik ben met grondwerk bezig.
Ik heb hier zeker veel aan ! Bedankt voor je reactie !
Ze lijkt trouwens wat op Black Beauty. Alleen is ze wat meer bruin. Foto's in mijn profiel ! Knipoog

blensink schreef:
Niisj schreef:
[

Staat ze de hele dag op de wei?
Ik denk ook dat gestresst is en denk dat @Waratjeen @Logi504 zegt goed is om te oefenen en misschien wel helemaal terug naar de basis.
Wat ik eerder al zei je bent al op weg, nog een portie geduld erbij en hopelijk vind ze langzaam aan het vertrouwen in je.
Succes langzaam aan komt het goed.

Ja ze staat de hele dag op de wei.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:28

Dit paard heeft tenslotte de juiste eigenaar gevonden denk ik, denk dat de masage inderdaad ook goed kan helpen om de stress eruit kan krijgen.
Met geduld komen jullie er wel, niet te snel maar steeds een stapje verder.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:28

Niisj schreef:
Bedankt voor de tip van het werken met touwen & zwepen. Ik zal het eens voorzichtig proberen ...

TTEAM is een trainingssysteem dat is ontwikkeld door Linda Tellington Jones. Het bestaat uit drie onderdelen, waarvan ik er vooral twee heel belangrijk acht: grondwerk en bepaalde massagetechnieken. Waar het om gaat is dat het paard in balans komt in het lichaam, waardoor ook de geest in balans kan komen. De massagetechnieken gaan niet zozeer om het soepel maken van de spieren, hoewel dat wel een bijwerking is, maar gaan om het bewust worden van het lichaam en er vertrouwt mee te zijn. Ook het grondwerk is bedoeld om het paard bewust te laten zijn van wat het doet, milimeter voor milimeter, zodat het daar rust en vertrouwen in vindt.
Er is net een nieuw verzamelboek van haar uitgekomen in het Nederlands, het is een lomp groot boek, maar enorm de moeite waard. Mocht je ergens 40 euro vandaan kunnen halen, kan ik je zeer aanbevelen het boek te kopen. Knipoog
Kijk ook op de site www.tteam-ttouch.nl

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 23:34

Waratje schreef:
Niisj schreef:

TTEAM is een trainingssysteem dat is ontwikkeld door Linda Tellington Jones. Het bestaat uit drie onderdelen, waarvan ik er vooral twee heel belangrijk acht: grondwerk en bepaalde massagetechnieken. Waar het om gaat is dat het paard in balans komt in het lichaam, waardoor ook de geest in balans kan komen. De massagetechnieken gaan niet zozeer om het soepel maken van de spieren, hoewel dat wel een bijwerking is, maar gaan om het bewust worden van het lichaam en er vertrouwt mee te zijn. Ook het grondwerk is bedoeld om het paard bewust te laten zijn van wat het doet, milimeter voor milimeter, zodat het daar rust en vertrouwen in vindt.
Er is net een nieuw verzamelboek van haar uitgekomen in het Nederlands, het is een lomp groot boek, maar enorm de moeite waard. Mocht je ergens 40 euro vandaan kunnen halen, kan ik je zeer aanbevelen het boek te kopen. Knipoog
Kijk ook op de site http://www.tteam-ttouch.nl

Wauw, bedankt !
Dit lijkt me zeer interessant ! Haha!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:03

Weet niet of het al gezegd is. Maar naar het schijnt is er een soort spuit die de veearts bij je paard zet waar hij van kalmeert. Deze spuit zou tot 3 maanden werken.
Weet het van mijn lesgeefster, ze zei het omdat mijn paard ook kijkerig en nerveus is en niet dik te krijgen hierdoor.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:09

Tempus schreef:
Weet niet of het al gezegd is. Maar naar het schijnt is er een soort spuit die de veearts bij je paard zet waar hij van kalmeert. Deze spuit zou tot 3 maanden werken.
Weet het van mijn lesgeefster, ze zei het omdat mijn paard ook kijkerig en nerveus is en niet dik te krijgen hierdoor.

Ja die van mij hou ik ook moeilijk op gewicht hierdoor ...
Maar dat van die spuit ...ik weet het niet ...ik zal het eens vragen aan mijn DA ...

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:26

Wow, wat een verhaal, dat paard heeft al heel wat meegemaakt.
misschien moet je dr eens een tijdje op stal zetten en dan na een rijdje inderdaad opnieuw inrijden en rustig doen met het zadel erop leggen enzovoort, laat dr weten wat er gaat gebeuren. ik hoop dat je hier iets aan hebt. want ze heeft al heel wat meegemaakt heb ik het idee.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:34

Een rare tip van mij Bloos , maar misschien moet je de dierenarts eens naar haar ogen en oren laten kijken. Het zou kunnen dat ze verminderd zicht of gehoor heeft en daardoor zo angstig is. (omdat ze dingen niet optijd ziet aankomen, of minder goed hoort)
Haar angstigheid zou ook makkelijk met haar verleden te maken kunnen hebben, maar dit kan in ieder geval geen kwaad om te checken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:44

wow wat een verhaal, ik kan maar 1 ding zeggen en dat is super meid dat je al zover bent gekomen met haar, echt het paard heeft zo te horen veel meegemaakt, en ik maak ook op van je verhaal dat ze jou al enorm vertrouwt en ik denk ook dat ze nu echt de juiste eigenaar voor haar heeft gevonden. Gelijk hier al is gezegt, nog een portie geduld, en veel grondwerk, en ook leren niet bang te zijn van bepaalde objecten zoals de touw en de zweep maar ook plastiek enzo of ballen die rondvliegen of zo van die dingen. veel succes nog maar denk wel dat het lukt hoor Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:51

Bedankt allemaal ! Haha!
Boev, haar oren & ogen heb ik al laten nakijken. Het kwam ook in mij op dat ze mss last heeft van gezichtsvermindering & toen heeft de DA onderzoeken gedaan maar alles was in orde. Zowel met haar oren als ogen.
Ik heb net een topic gelezen over paarden met 2 kruinen ... [OPG] Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd
Naar het schijnt zijn paarden met 2 kruinen gevoeliger voor stress & meer angstig enzo ...
Mijn merrie heeft 2 kruinen ...
Ik wist niet dat je de 2 kruinen in verband kon leggen met gedrag ...
Ik denk dus dat het een samenhang is van verschillende factoren ...

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:20

Hmm dit komt me wel bekend voor, een vriendin van me heeft dit ook met haar merrie van 13 jaar, tis een volbloed arabier. Die is ook zo onrustig, ook met rijden. Maar dat is zij eig altijd al geweest want ik ken het paard allang (voordat mijn vriendin der had ook). Ze is niet zo erg als de jouwe maar ongeveer wel zoiets. Ik denk dat het het belangrijkst is als jezelf vooral rustig moet blijven, dan straal je rust uit en dat voelt ze, waardoor ze zelf ook rustiger van word, ik neem aan dat je ook rustig bent hoor.
Ik zou idd ook grondwerk met der gaan doen zodat ze je voor 100% kan vertrouwen. Verder kan ik zo vanachter de computer niet zo goed vertellen wat je er verder aan moet doen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 23:02

Hey mensen,,
Even een update ...
Ik heb besloten om een karakteranalyse te laten doen van mijn merrie door SuperRoos @ bokt.
Ook ga ik advies aan TTEAM vragen & de massagetechnieken & gronwerk op de TTEAM manier toepassen.
Ik gaf al Bach Bloesem remedies maar deze was nog niet optimaal samengesteld omdat we sommige flesjes nog niet in huis hadden maar mijn moeder (die houd zich bezig met Bach bloesems) gaat deze week de nodige flesjes halen in de winkel & dan is het alleen nog kwestie van de juiste samenstelling zoeken & afstemmen op Me Black.
Verder heb ik heel veel gelezen op de site van SuperRoos : http://www.karakteranalyses.nl & hier heb ik ook veel uitgeleerd & kan dus nieuwe dingen uitproberen.
Verder wil ook even zeggen dat mn merrie daarstraks weer verschoten is tijdens het rijden.
Aan de ene kant van de wei & buitenpiste, ligt een wandelweg. Hier komen veel wandelaars langs. Dit is ze eindelijk wat gewend. Maar vandaag reageerde ze opeens vreemd. Ze liep helemaal naar het achterste van de piste & staarde naar een klein jongetje met een fluo vestje aan & die was aan het fietsen samen met zijn vader. Ze bleef er naar staren & ik hoorde opeens een licht gebries (mijn merrie gaat briezen door haar neusgaten wanneer ze bang is dat vaak gevolgd word door woede)
, het gebries werd luider & luider & ik wist dat ze bang was. Voor ik kon reageren draaide ze haar in één beweging om & galoppeerde als een gek over de piste met mij erop. Op zo'n mommenten is mn merrie niet te stoppen. Ze gaat door totdat ze terug wat kalmeert ...wat lang kan duren.
Toen galoppeerde ze op de poort van de scheiding tussen piste & de weide af. Toen kreeg ik ook bang omdat ik totaal geen springer ben. Ja ok, ik heb mijn wandelbrevet dus kan wel 60 cm springen maar hoger ? Nee ! En die poort, was dus veeeeel hoger & omdat ik weet dat mn merrie er wel over kan dacht ik dus echt daar gaan we erover vliegen....
Niet dus. Ik riep een beetje verschrikt "hoow, Me' ke" & toen stopte ze meteen ...net voor de poort.
Ik ben er meteen afgesprongen & heb haar gekalmeerd.
Later bleek dat ze bang had van het fluo vestje... Clown
De weide eigenaar zei dat ik dat moet toepassen in de schriktraining. Werken met een fluovestje...
Wel was ik weer blij dat ze toch reageert op mij, ook op zo'n schrikmommenten, denkt ze zelfs ook aan mij ...eigenlijk heb ik haar zowat omhelst toen ik eraf sprong & dan werd ze vanzelf rustiger. Haha!
Wat hou ik van mn merrie ! Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:30

Het gaat wel goed komen met jullie. Ja

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 15:28

Waratje schreef:
Het gaat wel goed komen met jullie. Ja

Bedankt voor de steun & tips !