Ik zal maar eens beginnen bij het begin ...
Toen ik mijn merrie kocht (kwpn) was zij al van het begin vrij kijkerig & gestresst ...
Zij heeft vroeger veel meegemaakt.
Haar geschiedens ziet er in het kort zo uit:
Ze is gefokt bij Vincent Horses (Holten), bij jullie in Nederland. Vincent Horses is een springstal. Daar is zij als 3jarige ingereden & beleerd.
Als 3jarige is zij al meteen veel te intensief & te veel bereden geweest. Zo werd zij meteen 6 dagen op 7 getraind & ging ze elk weekend op wedstrijd.
Ik heb ook gehoord dat deze stal niet bepaald goed omgaat met hun paarden. Weet niet wat hier van waar is. Maar naar het schijnt, worden veel paarden gewoon 'gekraakt'. Ze worden gewoon over de hindernissen gejaagd ...komt er protest, zweep erop & sporen erin ...
Ik zeg het nog eens ik weet niet wat hier van waar is maar mijn merrie heeft ook angst voor de zweep. Dus voor dat gedeelte zou het wel kunnen waar zijn. Ik rijd & longeer mijn merrie zonder zweep & tijdens het longeren ook zonder touw want daar heeft ze ook schrik van. Op zich vind ik dit niet erg. Ze is heel goed voorwaarts.
Daar zit het probleem niet.
Nu even verder over haar geschiedenis. Ze heeft dus enkele jaren springpaard geweest & sprong over haar eigen lengte. Vincent wou haar nog hoger springen & toen is zij geblesseerd geraakt.
Mijn merrie heeft buiten dat ze verschrikkelijk kijkerig & angstig is, een super goed karrakter. Zij is heel leer & werkwillig & vooral heel lief.
Vincent wist dit & omdat ze toch geblesseerd was, ging hij maar fokken met haar. Ze is een paar jaar fokmerrie geweest & dan doorverkocht. Toen heeft ze 2 jaar dressuur gelopen. Dat ging haar heel goed af maar toen heeft die vrouw haar doorverkocht omdat ze een 3jarig paard had gekocht.
Daarna weet ik niet hoe het komt maar ze is bij handelaar Van Aken terecht gekomen.
Waarna zij in onze manege (Bruneel, kampenhout, België) is terecht gekomen.
Ze is 8 maanden manegepaard geweest & heeft afgezien...Ze was mijn lievelings manegepaard & toen is ze ziek geworden & ik kon het niet meer aanzien. Toen heb ik er alles aangedaan om haar te kopen.
Samen hebben we alles terug opgebouwd na haar herstel & nu loopt ze super (dressuur).
Maar soms is zij heel angstig & kijkerig.
Zo kan ze opeens tijdens het poetsen haar lostrekken & wegrennen terwijl ze voor dat momment met haar ogen gesloten stond te genieten van het zonnetje & het poetsen.
Een keertje wou ik een vriendin van me op haar laten rijden & tijdens het opzadel was ze heel onrustig & mn vriendin deed het hoofdstel aan. Ze had alleen nog meer de teugels omgedaan & wou net het bit in doen toen mn merrie opeens weer wegrende met het hoofdstel over de grond gesleurd.
Toen ging mijn vriendin er nog achter lopen ook (het was in de wei dus mn merrie kon niet weg), tot ik zei 'niet erachter lopen'.
Mijn merrie is toen vanzelf naar me toe gedraafd & toen heb ik haar over haar neus gestreeld & toen was ze weer rustig ...
Toen heb ik ook gezegd 'nooit meer rijd er nog iemand anders op mijn paard' (opzadelen dus ook niet).
Verder zadel ik haar nu op in haar stal. Omdat als ze vast staat om te poetsen staat met haar achterhand naar de poort van de omheining van de wei waar andere mensen soms voorbij komen (wandelwegje) & dan verschiet ze omdat ze ze niet heeft zien aankomen ...Terwijl als ze in haar stal staat, staat ze met haar hoofd naar de poort toe & ziet ze wat er gebeurt.
Op buitenrit heeft ze echt verschrikkelijke bang.
Ik ga nooit meer alleen op buitenrit. Ik ga altijd met een ander paard of meerdere paarden.
Want toen ik voor het eerst met haar op buitenrit ging, wist ik dit niet. Mijn moeder liep ernaast.
Toen schrok ze van een gans & ging ze vandoor met mij erop. Ze nam een scherpe bocht & ik lag ernaast. Ze is meteen blijven staan naast me & keek me aan & ik denk dat ze het wel heel erg vond dat ik gevallen was (het was op het asfalt, dus dat heeft pijn gedaan).
En zo kan ik nog veel voorbeelden geven.
Het positieve is dat ik op heel korte tijd een grote band met haar heb ontwikkeld & ik weet vaak hoe ze gaat reageren op dingen. Ook als ze opeens op hol slaat, komt ze elke keer terug naar mij gelopen & kan ik haar kalmeren.
Maar ik heb bang dat het gewoon eens fout afloopt ...ik weet dat ik zo niet mag denken ...
Maar ik zou echt niet willen dat er iets gebeurt met haar ...
Nog even in het kort:
Ze kan dus opeens uit het niets schrikken, dit kan tijdens de training zijn, op buitenrit, in de stal of op de wei...Als ze schrikt van iets, kan ze heel lang blijven rondrennen & gaat ze briezen door haar neus, ze spant zich helemaal op & loopt helemaal opgericht ...
Ik doe paniektraining met haar & geef haar Bach Bloesem remedies & Puur Nervositeit van de Paardendrogist & ik zie verschil maar toch niet veel ...
Nu mijn vragen:
-Wat kan ik verder nog doen ?
-Zou dit met haar verleden te maken hebben ? Trauma's ?
Verder hoor ik graag ervaringen van mensen die net zo'n paard hebben ...
En sorry voor het lange verhaal maar ik ben niet goed in samenvatten ...

Alvast bedankt !
Edit: foutje
en ik denk (aan jou verhaal te horen) dat jij ook de enige bent die zij vertrouwt... ik weet natuurlijk niet alles maar als ik jou was zou ik eerst zorgen dat ze jou nóg meer vertrouwt dan nu, en dan met grondwerk enzo beginnen.. zorg dat jij de leider bent, misschien ben je dat al maar een paard vlucht alleen als de leider vlucht... maar als een paard zúlke trauma's heeft...Ik zou als je de leider bent alles opnieuw aan hem leren, gewoon opnieuw inrijden, Ze heeft (volgens je verhaal) zó veel meegemaakt...Ik moet een beetje denken aan Black Beauty
Nouja in ieder geval heeel veel suc6 en ik hoop dat je hier iets aan hebt
, maar misschien moet je de dierenarts eens naar haar ogen en oren laten kijken. Het zou kunnen dat ze verminderd zicht of gehoor heeft en daardoor zo angstig is. (omdat ze dingen niet optijd ziet aankomen, of minder goed hoort)