Erg domme actie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

Erg domme actie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 22:03

Ik ben al lang bezig met Bonte meerdere oefeningen te leren waardoor hij meer gaat gehoorzamen naar mij .
Net zoals deze oefeningen worden deze goed uitgevoerd met veel aandacht en precizie . Knipoog
Hij leert niet snel maar als hij het kent dan kent hij het echt.
Nu omdat het zo goed ging leerde ik meer en meer aan hem
Maar in een opwelling leerde ik hem stijgeren Bloos . Het was stijgeren of liggen maar voor liggen was ik zelf nog niet klaar gewoon uit rare gedachten dat er konden gebeuren. Bloos
Al snel kon hij ook dit kunstje , maar nu als ik gewoon grondwerk wil doen , denkt hij steeds weer dat hij moet stijgeren , ( ik weet dat hij dit nooit tegen mij zou gebruiken voor iets klaar te krijgen maar toch ) het beangstigd mij ik ben toch bang voor enige gevolgen omdat ik niet veel controle over dit heb Huilen .

Wat nu ?

Help

Klara16

Re: Erg domme actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:10

Da's een moeilijke situatie... Ach gut

In elk geval NOOIT meer belonen als hij steigert, ook niet met aandacht of vriendelijke praat.
Ik weet niet welk commando je hem hebt aangeleerd voor steigeren, maar gebruik dat ook nooit meer.

Je kan hem moeilijk straffen voor iets dat je hem zelf hebt geleerd, maar als hij steigert zonder dat jij een commando geeft dan doet hij iets verkeerd en kan je hem wel op z'n plaats zetten door hem naar beneden te trekken en ho te roepen.

Je had het hem beter helemaal nooit geleerd, maar dat weet je nu zelf ook welg

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 22:13

Dat is het probleem , normaal tikte ik met een zweepje zijn borst aan , stapte naar achter , armen in de lucht en zeggen OMHOOG

maar nu sta ik naast hem ga woorwaarts , zeg achterwaarts en raak zijn borst aan en zeg achter dan gaat hij zo naar achter , en neigt hij te gaan stijgeren

ik heb zoveel spijt , Niet dat hij fout is , maar IK

IK BEN ZOO DOM GEWEEST
ik wil dat hij het kan , maar hij snapt niet dat hij moet wachten op een commando

naar beneden trekken heeft geen zin want hij komt amper van de grond en het touw houd ik al niet vast , hij moet niet onder dwang naar mij luisteren maar uit vrije wil en kan dus altijd weg als het te veel word.

snap je het nog ?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:24

Ik begrijp wel waar je heen wil ja.

Je probeert je paard aan te leren dat hij bepaalde dingen gaat doen voor jou door hem te belonen voor gewenst gedrag. En je bent tegen dwang.

Maar nu vertoont hij dat gedrag voortdurend, zonder dat jij daar controle over hebt.

En het is niet zomaar iets. Het kan heel gevaarlijk zijn voor de ruiter en voor mensen op de grond. Een paard mag volgens mij niet steigeren, punt uit.

Je zal hem dat gedrag dus weer moeten afleren door een negatieve prikkel te geven telkens hij het doet.

Ik zeg niet dat je hem met de zweep moet slaan. Hedm weer naar beneden trekken en met je stem bestraffen moet voldoende zijn. Maar je moet het wel doen. Ik weet geen andere manier om een paard dingen af te leren en ik vraag me af of die wel bestaat.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:25

Oké niet zo handig geweest dus Knipoog

Welke commando's geef je nu voor het steigeren?
Wat je het beste kan doen is het steigeren gewoon helemaal afleren.
Ik weet niet of je met clickeren hebt aangeleerd? Of gewoon met stem en dan belonen?

Geef het commando voor steigeren, je paardje zal nu waarschijnlijk gaan steigeren, maar negeer dit. Pas wel op voor jezelf, sommige paarden worden kwaad omdat ze doen wat je eigenlijk vroeg, gaan hoger steigeren, komen naar je toe, steigeren naar je toe etc, bewaak je persoonlijke ruimte dmw een lange zweep. Elke keer als hij steigert negeer je dit. Op een gegeven moment wordt hij er vanzelf flauw van, want er volgt géén beloning. Steigert hij een keer niet, uitbundig belonen, zo van brááááf dit is de bedoeling. Vraag zijn hoofd laag naar de grond en beloon nog een keer uitbundig. Prijs je paard de hemel in.
Een paard met het hoofd laag kalmeert en wordt rustig en ontspannen, steigeren is meer spelen, dominantie een heel andere gedachte dus.

Het kan zijn dat je paard toch blijft steigeren omdat jij het commando geeft (logisch want je hebt hem dit geleerd) loop dan doodleuk weg (niet als je paard aan het steigeren is, maar weer met 4 benen op de grond staat, want jij moet niet voor hem wijken dan krijg je een ander spelletje), loop de bak uit en ga doodleuk 10 min ergens zitten en schenk geen aandacht. Gewoon even een grote time-out als het ware.

Verder ligt het aan jezelf hoe snel je je paard het afleert, geduldig en consequent zijn hierin.

Als je denkt het niet zelf te kunnen oplossen, hulp vragen van een ervaren persoon hierin. Liefst iemand die ruim ervaring heeft met vrijheidsdressuur en/of clickeren.

Als het goed wordt gedaan kan je het steigeren heel goed afleren, en dan is het zaak om hier gewoon niet meer mee te beginnen. Er zijn genoeg andere leuke dingen die je aan kan leren Lachen

Heb je nog meer vragen mag je me ook PBen Knipoog

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 22:40

Ik ga zekers die laatste theorie proberen .. Maar toch vind ik het dan spijtig dat hij het niet op mijn commando kan ?

Is er ook een andere manier zodat hij het meer op MIJN commando gaat doen , of best gewoon hélemaal weg , en afleren ?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:56

Zowiezo is het niet verstandig om achteruit te stappen, een paard lager in rang stapt ook opzij voor een paard hoger in rang. Al snap ik dat je 'ruimte' wil maken voor het steigeren of iig veilig wil staan.

Ik vraag na het steigeren direct achteruit en geef dan de beloning.

Je zou een ander commando kunnen overwegen, ik tik 2 keer op de grond, hef mijn handen en zeg tegelijkertijd "up".
Maar je moet gewoon consequent zijn. Het gebeurt bij iedere oefening wel eens dat je paardje ineens een oefening uit zichzelf doet, vooral in de beginfase van het leren als je nog aan het verfijnen bent, toch af en toe ook wel eens als je al verder bent. Het blijft een dier met een eigen karakter en wil wat ook wel eens van de regeltjes afwijkt of toch even probeert of er op zijn manier geen beloning te halen is.
Altijd een dubbel commando geven, en bij per ongeluk alleen stemcommando of handcommando gewoon níet belonen en negeren, ook niet als hij ineens bijvoorbeeld zo mooi steigert als hij nooit gedaan heeft.

Maar goed ik zou gewoon heel goed overwegen om het nog te doen. Vrijheidsdressuur is gewoon iets wat je heel serieus moet nemen. En helemaal bij dit soort oefeningen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 02:33

Je geeft voor zover ik lees krak hetzelfde commando voor steigeren en achtewaarts, dan is het niet gek dat hij het verschil niet ziet...

Je hebt 2 opties: extinctie of differentiatie.

Extinctie = het nooit nooit nooit meer belonen van het gedrag. Straffen zal niet veel uithalen, probeer eerder een alternatief te bieden. Begin met de hulp voor steigeren: Borst aanraken of ernaar wijzen. Gaat hij achteruit (ook al neigt hij maar), belonen. Het probleem is dat achteruit gaan vaak een aanzet tot steigeren is... Bij zuivere extinctie beloon je het gedrag gewoon nooit meer, desnoods door hem te negeren.

Bij differentiëren maak je een zeer zeer duidelijk onderscheid tussen de hulp voor omhoog en de andere hulpen (als belangrijkste het achterwaarts gaan).

Als het echt te eng wordt zou ik hem even uitbesteden of hulp zoeken...

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 14:19

@ poes , voor zo ver ik denk , heb ik niet de zelfde instructies gegeven ,

Ik dacht dat er toch een verschil voor hem was om er naast te staan en er voor ? En aanraking met de zweep of met de hand ?

Ik zal wel echt goed mijn best doen om er helemaal vanaf te zijn zodat er geen problemen met deze dingen emer kunnen voorkomen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:51

Maar je raakt hem op de borst aan... Sja, hij dacht wrs dat je het commando voor steigeren gaf en probeerde het uit. Altijd lastig, ik hoop dat hij het nog niet tegen je gebruikt?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 18:24

Nee dat zou echt niet gebeuren , daar hebben wij veel te veel voor mee gemaakt.
Hij had al eens ooit gesteigert van het verschieten en kwam zo tegen mij neer maar de paniek ik zijn ogen was toen zoo erg , en metteen komen kijken of ik geen pijn had ed. OOk let hij altijd op dat hij mij ontwijkt bij enig gevaar ed.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:37

Hoi

Het is zeker dom geweest om hem dat aan te leren, als je wil dat hij achteruit gaat doe het dan als je er op zit met je kuit en je stem en niet aan de hand. En vooral geen andere kunstjes meer leren aan hem. Je ziet wat de gevolgen zijn met dit kunstje. niet straffen als hij het weer doet en jij een vergelijkbaar iets doet. maar probeer het te negeren of te zeggen nee niet doen nu ik vraag wat anders van je corrigeer hem maar wordt niet boos. en beloon voor wat hij wel goed doet.

Doe aub echt niet meer van die kunstjes, en vraag een ervaren om hulp als het erger wordt .

Voor hem is aanraking met hand of zweep het zelfde. Knipoog

succes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:43

Ok das al een voordeel dan. Sja, kiezen dus: afleren of beter differentiëren... Kan je niet veel helpen vrees ik.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:09

@Kingsley2: Ik vind het toch ook wel belangrijk dat je paard aan de hand achterwaarts kan, is toch een onderdeel van grondwerk. En op de grond werken is net zo belangrijk als het rijden erop Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:25

Ja maar zolang je het verschil niet duidelijk kunt leggen zou ik oppassen met achterwaarts gaan...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:28

Ja idd, eerst maar eens zorgen dat je het steigeren afleert, lijkt me echt de beste oplossing.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:30

mijn advies ? ga alstjeblieft niet zelf meer aan het tobben met vrijheidsdressuur het blijkt wel dat je er geen kaas van hebt gegeten Sigaar en dan kon het nog wel is heel gevaarlijk worden, zoals je nu wel merkt,
als ik jou was zou ik er iemand bij halen, die weet waar ze mee bezig is en je paard het juiste commando kan leren of het je paardje zelfs af kan leren....

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:32

hoi _bonte_ groeien je manen al?

ik zou zeggen neem even contact op met amable hier ook van bokt, zei kan je veel vertellen en weet nog wel eens een goede oplossing voor dit soort dingen. zij doet ook veel aan vrijheiddressuur, ik heb eens een cursus gehad van haar bij het balingehof.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:11

Misschien kun je een tijdje helemaal stoppen met VD, en dat commando proberen niet te gebruiken.

Succes ermee! Ach gut

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:47

Bojangles schreef:
@Kingsley2: Ik vind het toch ook wel belangrijk dat je paard aan de hand achterwaarts kan, is toch een onderdeel van grondwerk. En op de grond werken is net zo belangrijk als het rijden erop Knipoog

Ik ben het wel met je eens bonjangles, maar voor dit moment is het verstandig om dat niet te doen.
Op dit moment is het verstandig dat ze of hulp zoekt of andere dingen met haar paardje gaat doen dan Vrijheidsdressuur.

En over balinghof doen hun niet toevallig ook schrik training, wat ze bij politie paarden doen.

Volgens mij komen hun van het voorjaar bij ons op stal een clinic geven!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 17:29

Sommigen zeggen dat ik geen verstand heb van vrijheidsdressuur , maar Dat kan je niet merken vanaf achter een pc hé ? Ik denk na 8 jaar rustig kunstjes aan te leren , eerst vooral grondwerk ed.
Dat ik toch al best wel door heb hoe het moet

Alleen is het zo dat hij bij alles denkt dat hij moet stijgeren . En de lijn niet kan trekken wanneer wel en neit . Het is niet dat hij helemaal in de lucht gaat . Zijn voeten komen SOMS licht van de grond. DUs gevaar zal er niet komen

Maar ja ik stop met stijgeren en ga over naar iets anders.

bedankt aan die gene met de goede raard.

En ps: ja bonte zijn manen zijn al zo'n 5 cm langer :d

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:34

Achterwaarts moet ieder paard kunnen. Omdat je nu waarschijnlijk twee commando's hebt gebruikt die heel erg op elkaar leken, zou ik een compleet ander commando gaan gebruiken voor achterwaarts. Druk op het halster of op de neus om hem achterwaart te krijgen, eventueel met een zoentje erbij. Borst niet meer aan gaan raken, voor geen enkele andere oefening, en hopen dat het snel genoeg wegzakt.
Als je paard denkt te moeten steigeren omdat je iets vraagt, laat hem nadenken, ignoreer het vertoonde gedrag, en blijf de (veranderde) aanwijzing geven voor achterwaarts.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:01

@Kingsley, toch moet ieder paard gewoon achterwaarts kunnen. En dat is gewoon grondwerk en dat is gewoon de basis van alles, en dat heeft niets te maken met alleen vrijheidsdressuur Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:24

Tuurlijk moet ieder paard achterwaarts kunnen maar in dit geval kan TS zich beter even op iets anders richten, Om te vookomen dat hij dit blijft doen en anders moet ze toch echt even hulp gaan zoeken om dit af te leren. Tenzij jij met een wonder tip komt om het afte leren dat hij niet omhoog komt maar achteruit

TS probeer alleen achterwaarts te vragen met je stem, en niet tegen zijn borst aan tikken.
En anders moet je het hem eerst leren als je erop zit met je stem en kuit en een ophoudingen met je handen.
En als hij dat kan dan leer je het hem met je stem aan de hand. Knipoog

succes. Pling
Bojangles schreef:
@Kingsley, toch moet ieder paard gewoon achterwaarts kunnen. En dat is gewoon grondwerk en dat is gewoon de basis van alles, en dat heeft niets te maken met alleen vrijheidsdressuur Lachen