Zenuwachtig in de stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur_Laura

Zenuwachtig in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 11:39

Er staat bij ons een paard op stal, en die gaat echt helemaal door het lint als hij alleen staat.
(dwz rondjes rennen, heel luid hinniken) Ik ben echt bang dat hij zichzelf een keertje verwond.
hij doet het echt alleen als hij geen andere paarden kan zien. Hij staat de hele ochtend en middag (dus ongeveer van 8 tot 6) op de weide, en 's nachts gaan alle paarden naar binnen. Hij staat alleen, alleen in zijn stal als ik hem even moet poetsen of opzadelen, maar het maakt niet uit voor hoelang, als hij alleen in zijn stal staat begint hij meteen te flippen.

Mijn vraag is: wat kan ik hiertegen doen?
(dat hij dus kalmeert)

evdpanne

Re: Zenuwachtig in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:00

Ik zou niet weten wat hier tegen te doen is.... Hij zal zijn 'vrienden' waarschijnlijk wel missen... Twee paarden bij ons op stal hebben dit nu ook heel erg, hiervoor konden ze allebei alleen op het land staan maar nu kunnen ze niet zonder elkaar... Ze flippen helemaal als ze alleen op het land staan Verward. Als ik Atlas (mijn verzorgpaard uit stal haal) word Komiek helemaal onrustig.... En als ik terug kom met hem hoor ik Komiek al helemaal hinniken... Dan is ze kennelijk blij dat ie weer terug is...

Mensen bij ons op stal zeggen dat we ze moeten scheiden omdat ze anders helemaal niet meer zonder elkaar kunnen... Komiek wordt er ook al steeds erger in, want als haar eigenaar met haar een buitenrit gaat doen gaat ze de hele tijd hinniken. Dan roept ze Atlas zeg maar...

Dus ja ik weet niet of dat een goede optie is, maar misschien moet ie wel leren dat ie niet altijd bij zijn vriendjes kan zijn... (dat zeggen ze tenminste bij ons op stal....)

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:01

Misschien is het mogelijk dat hij met een ander paard samen staat in 1 stal? Dat ze de wand tussen 2 stallen weghalen?

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 12:06

bij ons zit er geen wand tussen die helemaal naar boven toe gaat tussen de stallen. maar ik vind het alleen irritant als ik hem even wil poetsen en opzadelen en hij helemaal door het dolle heengaat.

ook als er een pony achter hem staat gaat hij achteruit lopen, dit doet hij ook in de bak, erf en op buitenrit.

in een HK topic waar ik zit zeiden ze dat het misschien verlatingsangst kan zijn

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:26

jennylicious schreef:
Misschien is het mogelijk dat hij met een ander paard samen staat in 1 stal? Dat ze de wand tussen 2 stallen weghalen?

En het nog erger maken?
Gewoon weg gaan, mijn ruintje kan ook slecht zonder mijn merrie. Hij moet het toch leren, het beste is hele dagen eg gaan. Dan accepteerd het paard het alleen zijn op een gegeven moment. Het uurtje weg zijn is net het 'paniekuurtje' voor het paard. Als hij eenmaal ziet daar niks mee op te schieten word ie rustiger.
Zorg voor afleiding als je weg gaat, hooinetje ophangen, liksteentje in de bak, paardenspiegel (speciaal haast onbreekbaar 'glas') in zn box, schoon stro, bal, wortels verspreiden tussen het stro, ik noem maar een dwarsstraat. Zet een muziekje op... En geef hem zelf niet teveel medelijden. Loop af en toe langs, geef hem een wortel, een aai of helemaal niets. Ga een beetje opruimen en ga ook weer weg. Als je dat een aantal keer (sommige paarden pikken het na een dag op, andere na een maand) doet, zal hij in zijn lot berusten.
Maar ik snap dat ze niet alleen willen zijn, daar is het een paard voor. Kun je nagaan hoe alleen een paard zich voelt wat alleen gehouden word...

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:36

Gewoon een paard altijd in de buurt laten, dat is denk ik het enige wat je ertegen kunt doen. Veel paarden hebben dit, het is vrij normaal gedrag, alleen heeft de een het erger dan de ander.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:01

Liseef schreef:
Gewoon een paard altijd in de buurt laten, dat is denk ik het enige wat je ertegen kunt doen. Veel paarden hebben dit, het is vrij normaal gedrag, alleen heeft de een het erger dan de ander.

Dat gaat niet altijd en ALS zo'n paard dan weg moet is het alleen maar erger. Je dier moet toch een beetje accepteren af en toe alleen te zijn.
Is het nog een beetje gelukt vanmiddag? Ik hoor het graag Knipoog

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:15

Een paard is een kudde dier, dus kan zijn dat hij altijd zo blijft.
Misschien kun je een spiegel ergens ophangen dat als hij beweegt dat hij denkt dat hij iets ziet lopen.
Misschien blijft hij dan bezig.
Veel succes...

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:38

Bonita_Bon schreef:
Liseef schreef:

Dat gaat niet altijd en ALS zo'n paard dan weg moet is het alleen maar erger. Je dier moet toch een beetje accepteren af en toe alleen te zijn.
Is het nog een beetje gelukt vanmiddag? Ik hoor het graag Knipoog

Tja, het is gewoon iets lastigs. Het uitdagen lijkt me ook niet zo'n geslaagd plan... Je kunt het op zich wel oefenen. Vaak worden paarden dan wel rustiger als het gewoon donker is, en er niemand in de buurt is. Maar ook dat kan niet altijd het geval zijn natuurlijk Lachen

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:24

ja volgens mij kan je er ook nie zo veel aan doen.. misschien kunnen zn voertijden aangepast worden ofzo? dat ie dan in de tijd dat ie alleen moet staan in iedergeval een beetje te knabbelen heeft? of andere dingen als afleiding ofzo..? ik noem maar wat hoor, maar eigenlijk zou ik ook niet echt weten wat je eraan kan doen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:48

Mijn paarden hebben dat ook, vooral toen ze net verhuisd waren. Nu ze wat meer gewend zijn, en de stal vertrouwder is, gaat het wel al wat beter, maar het is nog niet helemaal over.
Ik blijf volhouden uit de groep halen om te poetsen en te zadelen op stal en na het rijden bijvoorbeeld nog even naverzorgen en voeren en ze dan pas weer naar de anderen te brengen. Als je het vol blijft houden moet het een keertje wennen.
Kun je er echt niet tegen, dan zal het aanpassen zijn en je paard daar poetsen en zadelen waar hij wel andere paarden kan zien.

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:10

Fleur_Laura schreef:
Er staat bij ons een paard op stal, en die gaat echt helemaal door het lint als hij alleen staat.
(dwz rondjes rennen, heel luid hinniken) Ik ben echt bang dat hij zichzelf een keertje verwond.
hij doet het echt alleen als hij geen andere paarden kan zien. Hij staat de hele ochtend en middag (dus ongeveer van 8 tot 6) op de weide, en 's nachts gaan alle paarden naar binnen. Hij staat alleen, alleen in zijn stal als ik hem even moet poetsen of opzadelen, maar het maakt niet uit voor hoelang, als hij alleen in zijn stal staat begint hij meteen te flippen.

Mijn vraag is: wat kan ik hiertegen doen?
(dat hij dus kalmeert)

kun je niet het paard eruit halen als hij flipt dat je hem bij een ander paard vastzet