stalondeugden vs. stereotype gedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

stalondeugden vs. stereotype gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 17:21

In meerdere topics hoor ik mensen over stalondeugden.
Alleen van deze term krijg ik al de kriebels!

Stalondeugden zijn imo namelijk helemaal GEEN ondeugden, maar vormen van stereotype gedrag.
Stereotype gedrag is dat een dier de stress (bij paarden vaak veroorzaakt door de omgeving 'stal') niet meer aan kan en hij of zij zichzelf gaat verdoven door steeds hetzelfde te doen.

Wat vinden jullie hiervan? En vertoont 1 (of misschien wel meerdere) van jullie paarden ook dergelijk gedrag?

Ineke2

Re: stalondeugden vs. stereotype gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:27

Niet alle dingen die gezien worden als stalondeugden worden veroorzaakt door stress. Ook slecht voerbeleid kan een oorzaak zijn voor bijvb een maagzweer waardoor een paard een uitweg zoekt in luchtzuigen, kribbebijten omdat dat pijnstillend werkt.

Gelukkig heeft mijn pony geen problemen in de stal of waar dan ook.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:31

Slecht voerbeleid zorgt dan toch ook voor stress?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:32

e_horse schreef:
Slecht voerbeleid zorgt dan toch ook voor stress?

Hoeft niet altijd zo te zijn hoor, ook te eenzijdig voer kan een maagzweer veroorzaken.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:38

Mijne vertonen gelukkig niet zulk gedrag, staan ook 24 u/dag buiten.

Was laatst nog op een manege met m'n zusje mee op wedstrijd..... Stuk of 40 op stal, daar zaten echt heel veel paarden met allerlei soorten stereotiep gedrag. Echt triest is dat...
Bijten in het hout, oren in de nek als er iemand aan kwam etc.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:43

Ik heb op een stal gestaan waar 9 van de 14 paarden stereotype gedrag vertoonden. En echt niet alleen luchtzuigen of weven. Op deze stal mochten de oudere paarden 4 van de 5 dagen 3 kwartier in de stapmolen, het jonge spul mocht af en toe een kwartiertje. Voor de rest kwamen ze allen van stal als ze gereden werden. De paarden kregen ook weinig ruwvoer en stonden zich echt te pletter te vervelen.
De eigenaar van de stal had echt niks in de gaten, hij hoorde de paarden tenslotte niet klagen. En dat terwijl 9 paarden het uit stonden te schreeuwen dat ze het niet naar hun zin hadden. Hoe horende doof kun je zijn.
Ik heb daar ook niet lang gestaan. Iedereen vond het wel lief dat mijn paard naar me hinnikte als ik er aan kwam, het enige wat ik er in verstond was: "haal me hier weg".

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:03

mijn merrie zuigt zeer extreem lucht en heeft dit waarschijnlijk gekregen vanwege maagproblemen door verkeerde voerkeuze toendertijd. ze stond en staat gewoon elke dag zo'n 12 uur op de wei en heeft een zeer gevarieerde training.
het feit dat veel mensen meteen terugschrikken als ik ze vertel dat ze luchtzuigt en dat ze haar nooit op stal willen omdat ze bang zijn dat hun paarden het ook krijgen, getuigt in mijn ogen altijd als onwetendheid
mijn merrie heeft ook geen band om,maar zuigt gewoon lucht in haar stal of als ze in de wei staat te dromen. liever gelukkig zonder band en een paar jaar korter leven dan een hele lang doodongelukkig met zo'n strakke band om.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:10

Paarden vinden het niet leuk op stal, ze zijn claustrofobisch.. dus dan moet je ze bezig houden.. met veel hooi etc. of gewoon idd. 24/7 op de wei laten. er zijn veel maneges die paarden bijna de hele dag op stal hebben staan... dan komt dat gedrag ook... gaan ze luchtzuigen etc..
bij ons staat er een paard op stal die vroeger te vaak op stal heeft gestaan, nu staat hij 24/7 in de wei en als ik hem mee naar binnen neem om op te zadelen bijv. dan wil hij luchtzuigen, omdat hij zich dan opgesloten voelt... Knipoog

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:31

op een manege waar ik werk hebben ze een paard staan die weeft.....deze mensen zitten pas sinds 2,5 jaar ofzo op deze manege en het paard had het al eerder...ze word nu vaker gereden...niet alleen dressuurmatig maar ook springen..
en ze komt elke dag een paar uur buiten....ook vreet ze constant al het stro op maar dat is al heeel veel minder geworden...

verder ken ik alleen maar paarden die het niet doen....

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:52

Niet alleen weven en luchtzuigen zijn stereotype gedrag.Ook rondjes door de box galopperen, tegen de boxdeur of stalwand trappen of de plastic voerbak op proberen te eten zijn voorbeelden van stereotype gedrag.
Omdat veel mensen denken dat paarden alleen weven of kribzuigen als "stalondeugd" kunnen hebben wordt het vaak niet herkent. Dan krijg je dus dat verhaal van:"bij ons op stal staan er wel 50 paarden, en er staat er maar 1 te weven". Over de paarden die constant de boel verbouwen of andere rare dingen doen wordt dan niet gepraat. Dat is geen officieel stalondeugd dus dus de paarden hebben het daar goed.
Bij die stal met 14 paarden was er 1 luchtzuiger en 1 wever, maar toch 9 totaal met stereotype gedrag. En er zijn nog steeds veel mensen die denken dat het daar alllemaal dik in orde is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:51

Mijn paard zuigt ook lucht. Oorzaak inderdaad stress. Het is een heet en overgevoelig paard, zowel mentaal als fysiek, die moeite heeft om de dagelijkse indrukken te verwerken. Er hoeft maar een paard/mens/hond langs te komen en hij hangt al ergens op te zuigen. Daarentegen zet hij dus ook nooit een pas verkeerd. Vermoedelijk als hij gewoon eens flink uit zou bokken oid dan zou hij alle stress releasen maar het is een echte binnenvetter. Ik vind het luchtzuigen verder geen probleem, maar wel sneu dat hij steeds zo gespannen is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 12:46

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die stalondeugden als niet-stalondeugden ziet.
En dat met die maagzweren vond ik ook interessant, want dat als oorzaak kende ik niet. Maar zal een paard stress krijgen van de pijn? Of zouden ze het puur gaan doen om de verdovende erking?

@urielle: als ik dat zo lees een lastig paard... lijkt me erg lastig.

Wat ik ook heb gehoord is dat er paarden zijn die na jaren op een stal te hebben gestaan eindelijk in de wei terecht komen, maar dan zo 'junkerig' zijn geworden voor de verdoving dat ze gewoon het gedrag blijven vertonen... Ik zind het echt zooooo zielig!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:51

Urielle schreef:
Vermoedelijk als hij gewoon eens flink uit zou bokken oid dan zou hij alle stress releasen maar het is een echte binnenvetter.

Het paard van een vriendin van mij had hetzelfde. Een enorme binnenvetter, deed nooit een stap verkeerd maar had wel 5 tot 6x per maand koliek. Zij is uiteindelijk bepaalde kruiden gaan voeren die het paard zouden helpen zich beter te uiten. Leek ons alletwee nogal vaag maar het bleek te werken! Paard ging ineens schrikken en wegrennen of een beetje bokken oid. En koliek kwam nog maar een paar keer per jaar voor! Hielp dus erg goed. Als je interesse hebt wil ik wel eens navragen wat voor spul dat was.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 13:04

Dat klinkt goed! Het zou mooi zijn als ik nog meer reacties kreeg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:55

Ir111 schreef:
Urielle schreef:
Vermoedelijk als hij gewoon eens flink uit zou bokken oid dan zou hij alle stress releasen maar het is een echte binnenvetter.

Het paard van een vriendin van mij had hetzelfde. Een enorme binnenvetter, deed nooit een stap verkeerd maar had wel 5 tot 6x per maand koliek. Zij is uiteindelijk bepaalde kruiden gaan voeren die het paard zouden helpen zich beter te uiten. Leek ons alletwee nogal vaag maar het bleek te werken! Paard ging ineens schrikken en wegrennen of een beetje bokken oid. En koliek kwam nog maar een paar keer per jaar voor! Hielp dus erg goed. Als je interesse hebt wil ik wel eens navragen wat voor spul dat was.

Daar heb ik zeker interesse in Ja
De mijne is gelukkig totaal niet koliekerig van het luchtzuigen maar alle spanning slaat ook wel gelijk op zijn spieren (zoals wij gespannen schouders en nek hebben van de stress).

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:02

Vind het niet zo gek dat die stereotypen gedrag zich ontwikkelen als een paard lang op stal staat en inderdaad lichamelijke klachten kunnen ook voor bepaalde gedragingen zorgen. Maar dat is ook logisch... Als ik buikpijn heb ga ik ook op een bepaalde manier liggen/zitten/staan om de pijn te ontlopen. Als ik een hele lange tijd buikpijn heb ben ik misschien wel aan die houding gewend geraakt en blijf ik voor een hele tijd zo liggen/staan/lopen. Het is lastig om dit gedrag weer af te leren. Een vriendin van mij had een kat uit het asiel. Hij had 6 maanden lang in een klein hokje gezeten en had zich een gewoonte aangeleerd. Hij likte telkens op hetzelfde plekje op zijn pootje waardoor het helemaal kaal en schraal werd. Heeft na het asiel een half jaar geduurd voordat hij ermee gestopt is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:04

Judje schreef:
@urielle: als ik dat zo lees een lastig paard... lijkt me erg lastig.

Lastig is hij niet, het is echt een van de braafste paarden die ik ooit gereden heb. Maar dat heeft dus wel zijn prijs. Scheve mond

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:06

Ik denk dat verveling een van de grootste boosdoeners is.
Als er met een paard genoeg gedaan wordt en als die geregeld naar buiten kan zullen de meeste van deze kwaaltjes niet voorkomen.

Beginnen ze er eenmaal mee, is het heel moeilijk nog af te leren. Zonde!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:08

KimDai schreef:
Vind het niet zo gek dat die stereotypen gedrag zich ontwikkelen als een paard lang op stal staat en inderdaad lichamelijke klachten kunnen ook voor bepaalde gedragingen zorgen.

Verveling is een onderdeel van stress en dus een mogelijke factor.
Bij mijn paard is het bijvoorbeeld juist omgekeerd. Die heeft altijd op de wei gestaan en zoog daar al lucht op de paaltjes. Nu staat hij overdag altijd buiten en 's nachts binnen. Eerst stond hij in een relatief rustige box, met alleen de voorkant uitkijkend op de stalgang. Nu staat hij al een tijd in een box die aan de ene kant uitkijkt op de stalgang, aan de andere kant op het erf en de hengstenboxen. Die veelheid aan indrukken geeft hem stress, dit paard zou veel rustiger zijn in een hoekbox in een afgesloten stal met beperkte indrukken van buitenaf. Maar helaas hebben we die niet op stal.
Buiten is hij ook het kalmste op de weides waar zo min mogelijk mensen en paarden langs komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:11

die van mij staan in de zomer 24/7 buiten, in de winter op stal (komen wel dagelijks los, bak/wei).
Aleen mijn haf schraapt en gaat "ja knikken" als de voerkar eraan komt, verder niks.
En ach, je knoopt er een commando aan en je hebt weer een kunstje Knipoog.
Ze is trouwens wel heel erg op haar eigen stal. Dus oren in de nek als er een ander paard te dicht bij komt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:48

Mijn merrie wil altijd alleen maar na het rijden voer, die doet dan soms ook echt heel lelijk, dit heeft ze gekregen van stress op haar vorige stal, daar werd ze gepest met voer... Nu staat ze vaak de helft van de dag op t land, en alleen snachts op stal...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:41

[PP] -> [OPG]

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 23:12

Hoe denken jullie dan over het gebruik van de term 'stalondeugden'?
Om er maar even een discussievraagje aan toe te voegen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:21

mijn paarden staan s'nachts op stal,alles is daar van hout,en ze knagen er niet aan....ze staan als het erg slecht weer is of onweert ook weleens een dagje binnen,ook geen probleem...wel hebben ze altijd hooi te eten,misschien scheelt dat?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:20

Urielle schreef:
Daar heb ik zeker interesse in Ja
De mijne is gelukkig totaal niet koliekerig van het luchtzuigen maar alle spanning slaat ook wel gelijk op zijn spieren (zoals wij gespannen schouders en nek hebben van de stress).

Zodra ik haar spreek laat ik t je weten. Kan even duren, zo vaak spreek ik haar niet nl. Lachen